Forum > Demolåtar
Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
MaxB:
--- Citera ---Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt
--- Slut citat ---
Jag ser inte, utan försöker höra. Använder ibland ett gammalt Cubase-redskap att picha en ton i wave-sångspåret upp eller ner några cent där jag hör att jag ligger lite för lågt eller tvärtom...
Eddi:
Kul tråd hoppas det är ok om man skräpar ned den lite. Jag har svårt att förklara med ord vad jag menar med munsång och stödsång så jag snodde lite text (ej melodi) och gjorde en insjungning med först munsång sedan stödsång så att det är lättare att förstå hur jag menar. Åtminstone jag hör en viss skillnad i sången. OBS inget melodyn eller liknande vilket jag kanske inte behöver nämna :wub:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Singtest.mp3[/mp3]
Är det den här skillnaden (i stort sett) som du menar vad gäller vokaler?
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 21:11:30 ---
--- Citera ---Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt
--- Slut citat ---
Jag ser inte, utan försöker höra. Använder ibland ett gammalt Cubase-redskap att picha en ton i wave-sångspåret upp eller ner några cent där jag hör att jag ligger lite för lågt eller tvärtom...
--- Slut citat ---
Det är nog klokt i många lägen att helt enkelt rätta det man HÖR o hålla det där. Dock harjag märkt att man många gånger kan luras att tycka något låter rakt som inte är det alls vilket andra ofta hör. Klurigt det där.
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:24:11 ---Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
Andas in först och sjung sen dessa två, toner så länge du har luft kvar.
--- Slut citat ---
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 22.08.2012, 21:21:50 ---Kul tråd hoppas det är ok om man skräpar ned den lite. Jag har svårt att förklara med ord vad jag menar med munsång och stödsång så jag snodde lite text (ej melodi) och gjorde en insjungning med först munsång sedan stödsång så att det är lättare att förstå hur jag menar. Åtminstone jag hör en viss skillnad i sången. OBS inget melodyn eller liknande vilket jag kanske inte behöver nämna :wub:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Singtest.mp3[/mp3]
Är det den här skillnaden (i stort sett) som du menar vad gäller vokaler?
--- Slut citat ---
- Du det här var klurigt... men jag TROR att vi faktiskt gör samma sak i de olika varianterna. I den senare, magdelen, hör jag lite mer bas o värme o lite mer... kropp till hela ljudet medan den första är lite mer halsig och saknar den där värmen. Det är ungefär samma sak som jag upplever som skillnad i mitt exempel även om det blir lite olika resultat för oss. Jag kan påpeka nu vilket jag glömde bort tidigare att jag har en highpass ligger på mitt exempel någonstans 120-150hz (båda exemplen).
Hur skulle du tolka det, Maxb?
EDIT: glömde: angående vokalerna. Du har inte samma skillnad i vokalerna mellan de olika teknikerna, men det där tror jag är olika från person till person. Jag har förmågan att få väldigt skarpa A E när jag sjunger mer med halsen, det är nog dock inget som är samma för alla. Rätta mig om jag har fel jag antar bara ;)
MaxB:
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 22:07:40 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:24:11 ---Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
--- Slut citat ---
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)
--- Slut citat ---
Vänster-Aaaah: F# - E - E
Höger-Aaaah: H - A - G#
För trött för att veta vad jag skulle tolka! B) Ska sova nu
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida