Forum > Demolåtar

Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)

(1/10) > >>

tigersoul:
Fick en hemläxa från min sångpedagog som bestod i att sjunga på ett annat sätt, med betydligt mer stöd. Jag sjunger mycket med halsen så jag gick i läxa att träna på det och hur bättre gör man det än o skriva en låt och arr'a den? :P

Till min glädje upptäckte jag att den här sångtekniken förändrar min röst på ett positivt sätt. Jag får bort mina vassa vokaler (A,E framförallt)som jag inte alls tycker låter särskilt musikaliska så det var en glad överaskning. Observera att refrängen är ganska shaky o jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den, måste få lite bättre kontroll mellan hes sprödhet o tryck tror jag. Det blir inte bra iaf.

Jag har ju alltid velat ge mig rock också så jag slog två flugor i en smäll o drog ihop en rocklåt lite åt Thåström hållet. Arr'et är jättegrovt får man väl säga, gitarrerna är inte tajta för fem öre och jag är inte säker på någonting känns det som haha. Jag har ingen erfarenhet av att spela elgitarr o lägga rock-arr så kom gärna med förslag!

Vad tycker ni om låten (låtstarten) i övrigt?

Och framförallt: den nya sångtekniken? Nu lägger jag ju in lite extra "hest sound" för att passa låten, men om ni lyssnar på vokalerna tycker jag de är klart bättre? Observera, ingen de-esser!! så skit i o lyssna på SSSS.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Jag har mixat vocals jäkligt hett, men det känns ändå på något sätt rätt i det här arr'et och med den här rösten, rätta mig om jag har fel? Det låter för hett varje gång jag börjar spela den men känns snart rätt när man lyssnat ;) Kanske är lösningen nogranare envelopes vad vet jag!

Text:

Det är så jävla lätt, att falla
Allt som krävs är minsta sten
Och när det väl börjat gå utför (lägre)
Så går det jävligt fort

Och när man står där nere på botten
Och räknar varje steg
På den långa vägen uppåt
Så vet man ändå att man snart står där igen, och

Faller ner igen, och
Sabbar sitt liv igen
Och man Faller allt längre ner
När kommer gränsen då man inte pallar mer
Och ger upp

EDIT: Andra utkast, se längre ner i tråden för info.

Eddi:
Jag kan ha fel men nog låter det här som mycket munsjung någon mage hör jag inte i detta. Berätta hur du upplever det där med stödet.

Edit: kul att du delger oss

MaxB:
Kan inte säkert säga hur mycket magstöd du har eftersom instrument döljer en del.
Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).

Andas in först och sjung sen dessa två, toner så länge du har luft kvar.
Skulle vara intressant att höra hur mycket magen är med på körstämmorna.
Tror de skulle fungera bra som stöd om du sen vill testa att lägga om leaden på refrängen.
Hur skulle leaden låta om du då du lägger den i refrängen bara har körstämmorna att lyssna på?

tigersoul:

--- Citat från: Eddi skrivet 22.08.2012, 19:51:50 ---Jag kan ha fel men nog låter det här som mycket munsjung någon mage hör jag inte i detta. Berätta hur du upplever det där med stödet.

Edit: kul att du delger oss

--- Slut citat ---

- Intressant. Övningen som jag fick är att man sätter händerna i sidan och känner hur musklerna beter sig när man talar och sedan överför det till sång, att det kommer från samma ställe så att säga (ursäkta sättet att beskriva det, han beskrev det på ett bättre sätt). När man sjunger "rätt" med stödet så ska man känna en liknande rörelse i musklerna från magen (stödet) när man sjunger. Om man sjunger mest från halsen så är trycket på musklerna nästan konstant o rör sig inte mycket med pauser, etc. Man känner också att man använder stödet mer.

Vad i sången är det som du identifierar som hals? Jag talar inte om tonhöjden här utan om stödet, man kan (ska) använda stödet även på de högre tonerna. Tänkte om vi tolkade ordet olika. Inväntar med spänning vad andra säger. Ni ska få en test också där man hör skillnaden. Den är ett urklipp från en slarvig test när jag provade de olika teknikerna. Se bifogad fil. Man hör tydligt att den första versionen med mest hals har vassare vokaler tycker jag.

fotnot: Jag kallade det talröst för att bara ge det ett namn i filnamnet.

Maxb: du kanske hör lättare där. Jag har redan tänkt köra i refrängen, inte hunnit med det än dock ;) Varit mycket ett tag nu men det här var ju min läxa från en löpande träff så behövde stoppa in det emellan ;)

MaxB:
Varianten i den andra halvan upplever jag stabilare och behagligare att lyssna på - mer magstöd i den...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion