Forum > Demolåtar
Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 22:23:39 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 22:07:40 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:24:11 ---Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
--- Slut citat ---
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)
--- Slut citat ---
F# - E - E
H - A - G#
--- Slut citat ---
Det är de två stämmorna alltså, ok, ska kika om en stund har inte tonerna i huvudet ;)
Girly:
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 21:03:53 ---Ah då tolkade jag rätt.
Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
--- Slut citat ---
'Reverbsjukan'... trodde det va en kronisk åkomma :huh:
Jag tycker också att vinnaren i 'vanliga vs talröst' är det sista exemplet. Men... samtidigt som man använder tekniker så tror jag ändå det bästa är att lära sig det man känner är användbart för en själv och sen smälta det och göra det till sitt eget. Jag är av den åsikten att om man tänker FÖR mycket på teknik går ofta känslan förlorad (men det är jag det :P). Det jag ibland tycker mig höra i din röst är att du biter ihop käkarna väldigt mycket och håller mycket av ljuden kvar i munnen. Jag kan lätt sitta och spänna mig själv i käkarna när jag hör någon som sjunger så men samtidigt är det ju ett karaktärsdrag för just din unika röst och sång.
Tjingeling! :)
tigersoul:
--- Citat från: Girly skrivet 22.08.2012, 22:41:47 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 21:03:53 ---Ah då tolkade jag rätt.
Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
--- Slut citat ---
'Reverbsjukan'... trodde det va en kronisk åkomma :huh:
Jag tycker också att vinnaren i 'vanliga vs talröst' är det sista exemplet. Men... samtidigt som man använder tekniker så tror jag ändå det bästa är att lära sig det man känner är användbart för en själv och sen smälta det och göra det till sitt eget. Jag är av den åsikten att om man tänker FÖR mycket på teknik går ofta känslan förlorad (men det är jag det :P). Det jag ibland tycker mig höra i din röst är att du biter ihop käkarna väldigt mycket och håller mycket av ljuden kvar i munnen. Jag kan lätt sitta och spänna mig själv i käkarna när jag hör någon som sjunger så men samtidigt är det ju ett karaktärsdrag för just din unika röst och sång.
Tjingeling! :)
--- Slut citat ---
- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
Girly:
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 22:44:15 ---- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
--- Slut citat ---
Jag har inte heller de rätta tekniska termerna så oskolad jag är :)
Men t.ex. i Soundcloudklippet i början av denna tråd ca 0,30 där du sjunger *när man står där nere på BOTTEN* är ett exempel på det jag menar. För mig låter det som stela käkar och halvstängd mun... absolut inte elakt menat... det hoppas jag att du förstår. Och jag menar inte heller att du nödvändigtvis ska ändra på det heller. Men det är något som jag reagerat på några gånger när jag lyssnat på dina alster.
Peace&Love :)
tigersoul:
--- Citat från: Girly skrivet 22.08.2012, 22:54:56 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 22:44:15 ---- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
--- Slut citat ---
Jag har inte heller de rätta tekniska termerna så oskolad jag är :)
Men t.ex. i Soundcloudklippet i början av denna tråd ca 0,30 där du sjunger *när man står där nere på BOTTEN* är ett exempel på det jag menar. För mig låter det som stela käkar och halvstängd mun... absolut inte elakt menat... det hoppas jag att du förstår. Och jag menar inte heller att du nödvändigtvis ska ändra på det heller. Men det är något som jag reagerat på några gånger när jag lyssnat på dina alster.
Peace&Love :)
--- Slut citat ---
- Klart det inte är elakt. Jag brukar säga att det är elakt att inte ge mig konstruktiv kritik för hur tusan ska man annars får nya idéer och utvecklas när man inte får någon annans syn på saken. Min sångpedagog var också lite försiktig med det där när det gällde mina egna låtar, jag sa bara kör på o han började prata om att jag bör andas in mer här o där o lite sådant, klockrent, man vill ju utvecklas då måste man få förslag även om såklart inte ALLA förslag är rätt, men många säkerligen.
Du tänker på TENN i botten? slutet av ordet? Då vet jag vad du menar. Just i den här låten ville jag nog ha ett lite sammantryckt ljud här, det låter snyggt (tror jag). Men det kan säkert vara något jag gör högt o lågt, ska ha lite utkik, påpeka gärna när du hör det i en annan låt igen ;)
MAXB nu ska du få spetsa örona ;) Jag var lite lat, eller rättare sagt jag visade hänsyn till grannarna och använde mig av kopierade klipp från leadsången och skapade körstämmor från dessa mja melodyne. Jag la sedan på någon multi voice tjolla hopp plugg på det där för att få det lite mindre "en person". Tror jag valde 8 röster på båda stämmorna. Nu är det ju inte AAAH stämmor så du får ha det i åtanke men var det ungefär så här du tänkte det i övrigt? Jag tycker stämmorna ligger riktigt snyggt där faktiskt, låter nästan okej som det är på vissa ord, andra inte. Hade jäklarns problem med hur högt jag skulle mixa kören jag hittade säkert 3 trevliga positioner beroende på om det ska vara en subtil eller "in your face" effekt. Jag valde mellanpositionen tror jag om jag inte minns fel i denna version.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida