Forum > Demolåtar
Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:31:58 ---Varianten i den andra halvan upplever jag stabilare och behagligare att lyssna på - mer magstöd i den...
--- Slut citat ---
Jag upplever detsamma som dig, sen kan jag ju inte säga HUR MYCKET magstöd jag använder, men det är betydligt mer iaf. Finns säkert mer att kräma fram. Jag kan dra ut röstspåret separat från det andra om ni vill kika(lyssna) på det vad gäller magstöd.
Där har ni den. Reverb blev kvar märkte jag men det går nog bra ändå ;)
MaxB:
Gott så här (snabb lyssning)!
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:40:48 ---Gott så här (snabb lyssning)!
--- Slut citat ---
Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?
MaxB:
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 20:42:17 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:40:48 ---Gott så här (snabb lyssning)!
--- Slut citat ---
Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?
--- Slut citat ---
Tror att melodyne låter mer transparant än autotune - vad folk sagt är att det blir värre, mer påtagligt med autotune.
Gott som i bra. Jag fick hjälp med autotune på ett sångspår jag hade sjungit in tidigare men valde spåret utan. En relevant fråga då var: Vem ska välja om min sång ska vara med eller utan?
Tanken var att om vanliga människor (som inte själva gör musik) lyssnar kanske de skulle föredra den som är tillrättalagd. Men jag väljer hellre den som svajar lite (originalet) som inte har den där lilla plastigheten i sig. Det var mitt val men om man vill vända sig till skivköpare (finns de?) skulle man kanske välja sångspåret med melodyne... Men sån är alltså inte jag...
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.08.2012, 20:58:11 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 22.08.2012, 20:42:17 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Tror att melodyne låter mer transparant än autotune - vad folk sagt är att det blir värre, mer påtagligt med autotune.
Gott som i bra. Jag fick hjälp med autotune på ett sångspår jag hade sjungit in tidigare men valde spåret utan. En relevant fråga då var: Vem ska välja om min sång ska vara med eller utan?
Tanken var att om vanliga människor (som inte själva gör musik) lyssnar kanske de skulle föredra den som är tillrättalagd. Men jag väljer hellre den som svajar lite (originalet) som inte har den där lilla plastigheten i sig. Det var mitt val men om man vill vända sig till skivköpare (finns de?) så skulle man kanske valt sångspåret med melodyne... Men sån är inte jag...
--- Slut citat ---
Ah då tolkade jag rätt.
Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida