Forum > Demolåtar

Tigersoul - En vädjan (SLASK, främst låttext, struktur)

<< < (4/7) > >>

Dividend:
Tycker det låter harmoniskt trots 9-tonsskala (eller är det fler?) ;)

Lyssnar inte så mycket på texten, men du har en bra röst. Följer gärna utvecklingen.

E är stor ters i Cdur;)

tigersoul:

--- Citat från: Asti skrivet 16.07.2012, 12:30:13 ---Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
/Asti

--- Slut citat ---

Intressant det där. Jag hör ett antal ganska sura toner. Hör jag fel / överdriver / väntar jag mig något orealistiskt ... bra fråga men verkligen intressant hur olika det kan uppfattas. Vad säger ni andra om sångens ev surhet?

--- Citat från: Dividend skrivet 16.07.2012, 14:03:50 ---Tycker det låter harmoniskt trots 9-tonsskala (eller är det fler?) ;)

Lyssnar inte så mycket på texten, men du har en bra röst. Följer gärna utvecklingen.

E är stor ters i Cdur;)

--- Slut citat ---

JAdu vi har väl inte kommit fram till vad det är än. Nio toners eller modulation hehe. Väntar med spänningen på upplösningen.

Jo stor ters vet jag men hur man beskriver E i c dur i funktionsanalysen var det jag grubblade över.

tigersoul:
pxm: sitter o försöker reda ut möjligheterna till tolkningar... Den här niotonsskalan, tänker du att den enbart används i refrängen eller låten igenom? För i versen finns ju f#m o det stämmer ju inte in. Detta måste vara det rörigaste jag skrivit någonsin i harmoniväg lol

Eddi:

--- Citat från: tigersoul skrivet 16.07.2012, 13:57:11 ---En liten funktionsanalys-fråga: läste på lite här på områdena jaq inte hade koll på, men får fortf inte ihop hur man beskriver E i c-dur. Är det någon form av mellandominant/mellansubdominant? E är ju dominant till A, men A är ju i dur och inte i moll som i c-dur så jag får inte ihop det riktigt.

/ han som är besatt av att veta varför ;)

--- Slut citat ---
E är Tonikans Durmediant förstås :D

tigersoul:
*stönar*

Jag trodde jag hade hittat en komplett side för detta men tydligen inte ;) Nåväl, det får väl vara, teori gör en bara till en bättre musiker till en viss nivå.

http://www.musikipedia.se/funktioner-i-funktionsanalys/alla

EDIT: föreslå gärna mer komplett länk om du har någon.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion