Forum > Demolåtar

Tigersoul - En vädjan (SLASK, främst låttext, struktur)

(1/7) > >>

tigersoul:
Satt o skrev på en svensk låt här igår och slängde ihop en slask idag på den.

Till att börja med: slasken blev rent fruktansvärd, sjöng småfalskt utan uppvärmning o försökte rätta några ställen a la turbofart i melodyne med resultatet att skiten blev ännu värre (glömde tonarten) så sången är ren dynga o skit. Arret bakom är slask o mest ett stöd för en testinspelning, vet inte riktigt hur det ska se ut när/om låten blir skarp. Förslag mottages ;)

Vad tycker ni däremot om text, struktur o harmonier? Gjorde en liten departure från de enklare harmonierna och modulerar hela refrängen till en annan tonart. Vers är i E, refrängen i F#. Är inte helt hundra på tillbakagången till ursprungstonarten. Jag kör med B A E F# F#m E <-- där är det E igen. A'et ger en hint och F#m gör det definitivt är väl tanken. Någon välbevandrad inom modulering (modulation?) får gärna plinga in här o kommentera det.

Går för övrigt budskapet fram i texten? Känns låten intressant med sin lite hook-lösa design? Jag upplever B-frasen som ett stick snarare än en refräng just för att det inte finns något särskilt konkret centrum/hook i låten som upprepas även om förvisso B-frasen upprepas, men här kanske jag är ute o cyklar definationsmässigt.

Eddi:
Det är bara C#m och G#m du missat i den kvadranten. Kanske skulle det vara bra med en brygga innan reffen. Annars har du ju faktiskt totat ihop något harmonimässigt som låter rätt så eget och det är bra - var inte osäker bara kör. Ett orgelmoll innan "igen" kändes lite oprovocerat.

tigersoul:

--- Citat från: Eddi skrivet 15.07.2012, 20:46:15 ---Det är bara C#m och G#m du missat i den kvadranten. Kanske skulle det vara bra med en brygga innan reffen. Annars har du ju faktiskt totat ihop något harmonimässigt som låter rätt så eget och det är bra - var inte osäker bara kör. Ett orgelmoll innan "igen" kändes lite oprovocerat.

--- Slut citat ---

Kvadranten? Förklara gärna! Jag som trodde jag var relativt bevandrad inom ackord  :unsure:

Ja jag tyckte jag fick till relativt unika harmonier där, sen blev jag så hemmablind på texten att jag nästan måste låta den ligga någon dag nu för o få lite distans till den, och fundera över arr om inte annat. Inte alls säker på det planet.

Eddi:
Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

tigersoul:

--- Citat från: Eddi skrivet 15.07.2012, 23:29:07 ---Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

--- Slut citat ---

*kliar sig i huvudet*

Om vi hålles oss i C dur för tydlighetens skull. C,F,G dur klanger, Dm,Em,Am moll klanger. Hur får du ut 4 huvudklanger där, man kan ju köra durparalell på D och E, och mollparalell på F (Fm dvs), men 4 huvudklanger?

Jaha *google is your friend* du talar om durparalellen på Dm dvs D, visste faktiskt inte den även gick under namnet växeldominant, men namnet är väldigt logiskt faktiskt.

För att gå tillbaka till ämnet, kan du göra ett exempel med var c#m o g#m skulle passa in i din kvadrant så förstår jag nog bättre vad du menar. För att beskriva ackorden:

B    A     E      F#   F#m       vilket blir:
IV   bIII  bVII  I      II i E dur <- dvs tonarten växlad

Alternativt kan man se det som att tonarten växlar redan på A't varpå vi får, fr.om A: IV I IImaj o sen I med det följande E't. Men jag själv upplever det som att det sker först med F#m.

När vi ändå är på ämnet funtionsanalys: vad kallas egentligen te.x bVII, bVI och bIII i funktionsanalysen? Jag brukar främst använda det romerska systemet för att beskriva ackords innebörd då jag tycker te.x T, Tp, DD känns betydligt otydligare än I VI, IImaj.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion