Forum > Demolåtar

Tigersoul - En vädjan (SLASK, främst låttext, struktur)

<< < (7/7)

tigersoul:
Sysslat med annat idag, men gjorde en lite kul grej här på kvällskanten, vad tror ni om den här versionen? :P

Lekte lite med en kompis BIAB, inget seriöst på något sätt så ta det bara som en kul grej ;)

ps: såg att någon svarat, återkommer med svar på svaret ej hunnit läsa!

MaxB:
Myntat ett nytt uttryck "...att göra en BIAB"
Här har du gjort en BIAB! Kul att dessa ackompanjerande instrumentalister så snällt hjälper till att bygga upp en låt. Gick det snabbt att arbeta fram det här med BIAB? Det kan ge både inspiration och nya infallsvinklar att göra en BIAB på en låt man snickrat ihop. Den här versionen fungerar också.

Jag har en Yamaha-synt med autokomp och har använt den ibland då jag gjort låtar. Det går snabbt att spela in ackordsbytena med autokompet och det ger snabb hjälp om man ska testa sång eller sologitarr på en ny idé.

tigersoul:

--- Citat från: equality skrivet 17.07.2012, 22:13:29 ---Jag tycker modulationerna var fräcka. De behövs nog då versharmonierna blir lite slätstrukna. Tror iofs att det skulle gå att få till en kanske intressant halvtonsnedgång:

A               E           G      D                   E
Men kravlar snart upp och går                       Igen

Kanske får lägga till nån takt där du skrivit "paus".

Fin sång.

--- Slut citat ---

- Intressant, ska testa den metoden för nedgången. Jag provade att använda IV'n till den nya tonarten men det blev inte alls bra. Provade även att lägga till några ackord på vägen upp men lustigt nog låter det abrupta skiftet med rakt på betydligt bättre i denna låten.

--- Citat från: MaxB skrivet 18.07.2012, 07:21:20 ---Myntat ett nytt uttryck "...att göra en BIAB"
Här har du gjort en BIAB! Kul att dessa ackompanjerande instrumentalister så snällt hjälper till att bygga upp en låt. Gick det snabbt att arbeta fram det här med BIAB? Det kan ge både inspiration och nya infallsvinklar att göra en BIAB på en låt man snickrat ihop. Den här versionen fungerar också.

Jag har en Yamaha-synt med autokomp och har använt den ibland då jag gjort låtar. Det går snabbt att spela in ackordsbytena med autokompet och det ger snabb hjälp om man ska testa sång eller sologitarr på en ny idé.

--- Slut citat ---

"göra en BIAB" det var väl ett bra uttryck ;) Tycker BIAB var ren dynga på tiden när det bara använda MIDI. Visst man kunde trycka in någon fläskig synth o få hyfsat ljud men man spenderade så mkt tid med de delarna att det blev meningslöst. Nu med deras "realtracks" så låter det helt okej på en gång. Det duger gott för slaskar, tester o för att kontrollera konceptet medan man skriver en låt. Ett bra kreativt verktyg helt enkelt. Man kan använda det för att slippa alla de där överaskningarna man ofta får senare i processen.

O ja, visst funkade låten så här med. Jag känner nästan att texten lyfte lite? Börjar tänka mig låten lite lätt uppjazzad (inte så här mycket) men någonstans åt jazz-vis-pop hållet typ Lisa Nilsson stuk?

EDIT: Det går förhållandevis snabbt att få ihop saker i BIAB, även om interfacet o hela programuppbyggnaden är som om det vore designat av någon från en annan planet, eller tidsålder.

MaxB:
Design ala 1900-tal eller är det förbättrat och ser ut som design från 2100-talet?

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 18.07.2012, 11:13:01 ---Design ala 1900-tal eller är det förbättrat och ser ut som design från 2100-talet?

--- Slut citat ---

Design a la Windows 3.1, ingenting standard, lösningar som är synonymt med tiden då vi hade textläge på skärmarna. Ska man te.x ändra en repeat som är oerhört vanligt kan man inte bara högerklicka någonstans eller så. Man måste in i ett menyval under en klottrig edit meny, hitta "list" knappen o DÄR finns en lista på alla, men man kan inte dubbelklicka på den, man måste markera o välja redigera, o sen bocka bort något för att faktiskt kunna spara utan att sabba hela låten.

Det är ett under, måste vara programmet med sämst design jag någonsin sett.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion