Forum > Demolåtar

Dividend - Fiskarna hoppar i floden (Pianostycke 13)

<< < (19/21) > >>

Dividend:
Pxm: Kul att det låter åtm lite bättre (sluttampen)! Håller nog med, även om jag får göra en sista polering vid tillfälle!

ynot: Trevligt med mys! Bas? Cellon spelar längst ner, är det nåt som falskar? :)

Tack till er båda för återkoppling!

Jocke:

--- Citat från: Dividend skrivet 11.04.2013, 13:33:54 ---130411 NY VERSION
Höjde pianot enligt direktiv från Jocke och lite småfix med klarinetten efter direktiv från LH. Låter mycket bättre!

Har försökt lägga lite ansträngning på att fixa till minuten innan slutet. Det som händer där är ett försök att överföra ett tema till ett annat. Båda är de grundtemata som hela låten bygger på.
Och det låter nog bättre nu än det någonsin gjort tidigare. Annars får jag fortsätta fila fram några iterationer till :)
...

--- Citat från: Jocke skrivet 10.04.2013, 22:15:45 ---Stycket är kul att lyssna på med vackra harmonier och melodier. Håller med om att du uppvisar ett imponerande tålamod! ;-) Hur gör du för att inte tröttna?
Det är inte de andra instrumenten som är för höga utan pianot som känns lite längre bort fast en sådan här liten ensemble sannolikt står rätt nära varann och spelar. Tänker så här... En flygel har ett otroligt dynamiskt omfång och jag har hört musiker låta den "fylla" en hel sal medan en ensam violin knappast har den förmågan... Visst kan en lyhörd pianist spela lite varsamt och återhållet för att ge en solist möjlighet att "ta ett steg fram" men jag upplever att pianot är en aning återhållet hela tiden. Har bara lyssnat i lurar ännu men ska försöka komma ihåg att lyssna i monitorerna när jag vevar igång dem i morrn! ;-)

--- Slut citat ---

Hej igen! Höjde pianot och det låter faktiskt bättre! Tack!
Har man något slags vision om vad man vill åstadkomma är det lätt att återkomma och bygga vidare. Dessutom är det så att stycken växer ibland på ett sätt som man inte förutsett och det är en intressant process. Jag hade inte orkat hålla på med musik om jag gjort musik som inte har den egenskapen. T ex trance eller nåt annat som är alltför minimalistiskt (gillar i och för sig att lyssna på trance ibland :D )
Jag blir lite smått förälskad i de "större" projekt jag startat, när jag de känns som de blir bättre för varje gång jag fortsätter jobba på dem.

Kan inte förklara det bättre än så :) Lyssna i monitorer och återkom gärna!

--- Slut citat ---

Musiken breder verkligen ut sig på ett behagligt sätt i ljudbilden. Tycker det blev bättre med lite kräm på pianot! :)
Det är egentligen svårt att bedöma piano/flygel för dels låter olika pianon olika och dels är vi nog rätt präglade av överbrillianta pianon i modern musik. Tyckte först att ljudet kunde vara något mer inställsamt men men har drabbats av tvivel och är inte säker på att det är "rätt"... Men, med samplingar och digitala instrument kanske man mer får bedöma om det låter övertygande och trovärdigt - och det gör det! :)

Edit. Tror jag ska ge mig på ett elektroniskt stycke vid namn "Fiskarna hoppar i stekpannan."  :rolleyes:  :lol:

Dividend:

--- Citat från: Jocke skrivet 11.04.2013, 22:29:39 ---Musiken breder verkligen ut sig på ett behagligt sätt i ljudbilden. Tycker det blev bättre med lite kräm på pianot! :)
Det är egentligen svårt att bedöma piano/flygel för dels låter olika pianon olika och dels är vi nog rätt präglade av överbrillianta pianon i modern musik. Tyckte först att ljudet kunde vara något mer inställsamt men men har drabbats av tvivel och är inte säker på att det är "rätt"... Men, med samplingar och digitala instrument kanske man mer får bedöma om det låter övertygande och trovärdigt - och det gör det! :)

Edit. Tror jag ska ge mig på ett elektroniskt stycke vid namn "Fiskarna hoppar i stekpannan."  :rolleyes:  :lol:

--- Slut citat ---

Håller med om att det låter bättre nu! Mycket fylligare ljudbild och nåt jag inte tänkt på! Brukar inte utgå från samma "mall" (nivåer och  mix) för dessa stycken, men borde nog göra det! Kan annars lätt bli diskrepans mellan olika mixar, om man spelar dem efter varandra.
Håller med om dina tankar! Ja, det är ju tänkt för riktiga musiker från början, men det innebär ju inte att man inte kan försöka fixa till en bra digi-mix :D

Electronica-jocke :D

Jocke:

--- Citat från: Dividend skrivet 12.04.2013, 13:28:42 ---
Håller med om att det låter bättre nu! Mycket fylligare ljudbild och nåt jag inte tänkt på! Brukar inte utgå från samma "mall" (nivåer och  mix) för dessa stycken, men borde nog göra det! Kan annars lätt bli diskrepans mellan olika mixar, om man spelar dem efter varandra.
Håller med om dina tankar! Ja, det är ju tänkt för riktiga musiker från början, men det innebär ju inte att man inte kan försöka fixa till en bra digi-mix :D

Electronica-jocke :D

--- Slut citat ---

Det är en ständig avvägning att bestämma sig för hur det ska låta och jag tror att man utvecklas/mognar medan man håller på. Länge körde jag en kul grej så mycket att jag tröttnade - därför är jag imponerad av ditt tålamod.  ;) Har själv avstått från mallar då jag tycker det känns "så musikbranschen" men använder ju i stort sett samma utrustning så det blir väl lika på något sätt (eller inte...)  :rolleyes:
Jag tror man har en inre referens som präglas av vad man tycker om att lyssna på, instrumenten man spelar och hur man lyssnar på musik. Inom vissa ramar kan det ju få låta lite som det vill för att ge svängrum för personliga uttryck...  ;) Det hade ju varit otroligt spännande att få höra någon av dina kompositioner med "riktiga" instrument! :)

Electronica?  :rolleyes:  :P Vi får väl se... nu när en sådan gitarr-man som bjurte har blivit synthare kanske man får ligga i för att hålla jämna steg?  :lol:

Dividend:
Elena kommer ju förbi med sin fiol i nästa vecka :P Men hon spelar bara på 1-2 visor jag håller på med. Svårt att få ihop hela sättningen samtidigt, fast det bara är 4 instrument! :lol:

Ska bli intressant att höra om du gör ett försök i alla fall! :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion