Forum > Demolåtar
Bribedant - En Genesis cover: Firth of Fifth
Bribedant:
--- Citat från: Light Head skrivet 12.03.2012, 17:45:00 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 02.03.2012, 21:13:31 ---Jag hart svårt att avgöra vad du har gjort jag ser ju att det händer något vid 3:51 men som sagt svårt..... för mig låter det rent orginal från början till slut. Det är en helt underbar låt förmodligen den allra bästa inom progrocken någonsin!
--- Slut citat ---
Ungefär så jag känner också. Låten, och hela den plattan är ju sjukt bra!
Men tillbaka till din cover, kan du inte försöka skala bort Genesis? För det finns något därunder som känns engeläget att få höra!!
Än en gång, kanske en av de bästa låtar i sin genre ever, och det årtiondet!
--- Slut citat ---
´
Tack pxm och Light Head. Jo hela dubbel lajven är grym. De bästa låtarna samlade och ett fantastiskt ljud. Skulle ge vad som helst för att varit en fluga på väggen när de mixad albumet.
Min tanke var att sätta FoF så exakt som jag mäktade efter lajvplattan. Inte att göra en tolkning av låten. Mest som en fingerövning faktiskt och testa om jag har grejer som kan låta ok i en sån här situation. Visade sig t.ex att N.I's Guitar Rig har en färdig patch med Roland Jazz Chorus stärkare och tape delay som nog är så nära Hackett's gitarrsound som man kan återskapa. Testat ett gäng Amp sim's och Guitar Rig fixar det bäst. Kör basen och guran via några externa boxar in i Rigg'en också.
Men tanken är inte att låta som en 35 år gamma platta hädanefter Förhoppningsvis kommer det orginalmaterial från mig med modernare sound. Jag får se, är en så kass låtskrivare :D
Ska lägga upp HELA FoF cover'n med sång i ett co-op med välkänd och ärad KR medlem inom kort. Yay! B)
slipperman:
Så helt makalöst!! Favvisskiva hemma hos mig också och satt och lyssnade på trummorna. Jääklar vad du måste ha pillat med dem, många av de där lajvdragningarna i tempot har du satt så in i tusan bra. Nu lyssnade jag bara genom datorn och kunde inte avgöra om du jobbat med de olika passagerna där Phil spelar själv och där han dubblar med Chester. Hur som helt, jag trodde inte sånt gick att göra på midi.
Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.
Bribedant:
--- Citat från: slipperman skrivet 12.03.2012, 23:08:07 ---Så helt makalöst!! Favvisskiva hemma hos mig också och satt och lyssnade på trummorna. Jääklar vad du måste ha pillat med dem, många av de där lajvdragningarna i tempot har du satt så in i tusan bra. Nu lyssnade jag bara genom datorn och kunde inte avgöra om du jobbat med de olika passagerna där Phil spelar själv och där han dubblar med Chester. Hur som helt, jag trodde inte sånt gick att göra på midi.
Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.
--- Slut citat ---
Haha, en hel del lyssnande och petande blev det för trummorna. Inte minst velocity'n och dynamiken. Sumpa den och man sumpar hela feelingen.
Var så sugen på att faktiskt göra originalets 'doubble drumming' stunt men det fick bli en kompromiss mellan vad Thompson och Collins gör gemensamt. Hade aldrig blivit klar annars :P
MaxB:
--- Citat från: slipperman skrivet 12.03.2012, 23:08:07 ---Kul att se förresten att det fanns många Genesis-kunniga på forumet.
--- Slut citat ---
Inte bara Genesis-kunniga. Vi är en del som älskar tidig Genesis, utan att vara så kunniga.
Jag är en typisk sån.
slipperman:
--- Citat från: Bribedant skrivet 12.03.2012, 23:22:54 --- Hade aldrig blivit klar annars :P
--- Slut citat ---
Har STOR respekt för din avvägning ;)
Såg i ett inlägg att du sa att skivan snurrat i 35 år på tallriken och det var ju ett tag sen. Förstärks av följande: Jag tänkte jag skulle slå till och få det där CT-ljudet i virveln (Trätunna-möter-överpumpad-badboll) och mailade honom i slutet av februari för att fråga om vilken virvel han använde på Seconds Out. Fick följande svar:
Hello Per, I am sorry but I do not remember. It is too long ago.
Best regards,
Chester
--- Citat från: MaxB skrivet 12.03.2012, 23:24:40 ---Inte bara Genesis-kunniga. Vi är en del som älskar tidig Genesis, utan att vara så kunniga.
Jag är en typisk sån.
--- Slut citat ---
Max, då är man kunnig!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida