Forum > Demolåtar

Dividend - Myran (pianokvartett 4)

<< < (6/14) > >>

Eddi:

--- Citat från: Dividend skrivet 19.10.2012, 12:25:05 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 19.10.2012, 10:20:42 ---Tror inte jag hörde din Juli-mix. Nu kan jag höra hur en fagott har tillkommit och den äger verkligen sin plats mycket bra. Den gråtande volinen under första halvan är bra men lite för lågt mixad tycker jag. Är lite ambivalent inför ståbasen som jag inte riktigt tycker passar in hellre cello - Astis förslag att ta ner låten i slutet som i inledningen tycker jag är ett bra recept slutet nu känns lite ogenomtänkt.
Stycket är fräscht och härligt att lyssna på pianogrejerna är lite mer återhållsamma nu om jag minns rätt och kanske lite bumligare här o där men nuvarande spel duger fint det också. Saknas lite JJ-känsla dock.

--- Slut citat ---

Tack för tyck och idén!
Det är en oboe. Fagott är det basigaste av de fyra träblåsen (ej inräknat kontrafagott eller kontraklarinett som ju når lägre)
BAra flöjt och piccoloflöjt som är högra än oboe ;)
Noterat om violin. Kanske lite låg!
Och tack för "idén" ovan som du påminner mig (igen efter Asti). Det partiet på 8 takter är ju jävligt bra och ska dit på slutet :)

Jag vill inte låta JJ, finns ju Visa från Älvsjö som är mer JJ. (Wernborg är ju med på ett solo där, men det låter lite latino. Men i övrigt).

--- Slut citat ---
Det låter som en fagott

Dividend:
Den informationen har ingen nytta av som läser här Eddi ;) Allra minst jag, ska skriva instrumentering i första inlägget på alla pianokvartetter i fortsättningen :) Nöjd då? :D

HasseFX:

--- Citat från: Dividend skrivet 19.10.2012, 21:21:46 ---Den informationen har ingen nytta av som läser här Eddi ;) Allra minst jag, ska skriva instrumentering i första inlägget på alla pianokvartetter i fortsättningen :) Nöjd då? :D

--- Slut citat ---

...engelskt horn då?  :rolleyes: Rätt lågt register i alla fall :)

Låter tjatig möjligen, men riktigt bra!! :)  Har inte hört första versionen men jag gillar verkligen hur du arrar denna. Det är lätt att höra att det är du, även oaktat instrumenteringen. Får två tankar i hövve: Dels, när styckena är lite längre så skulle jag gärna höra någon diskret modulation - det blir rätt mycket "variationer på ett tema" snarare än ett genomkomponerat stycke. Det är i sig inget  fel utan snarare en medveten modal stil. Men när man får chansen å tjöte med kompositören så...  :P  Tanke två är tolkningen av stycket - det skulle vinna på att "släppa" metronomen. Det låter inte alls stelt - du fraserar riktig bra - men en "van" kvartett skulle lägga in accelerandon och ritardandon, liksom en och annan fermat. Ett annat "knep" är att slänga in en/två udda takter i "breaken", 1/2 eller 3/4 :)

Rattlesnake:
Puttrar på fint hela låten igenom. Pianot är väldigt vilsamt att lyssna på, och det är lekfulla harmonier som stämmer till 100%. Det är faktiskt väldigt svårt att skilja från ett av en duktig pianist spelat.

De andra instrumenten spelar ibland i låga register där de inte klingar ut ordentligt. Tycker violinen låter lite platt där den spelar lågt och svagt, men bra annars. Eastwest-oboen låter inte bra i den här heller. Hoppas du gör om alla kvartettmixar när du hittar ditt träblåsbibliotek.

Gillar melodin och de känslor den ger, men arret känns lite planlöst. Och det där slutet som bara slutar, har jag hört förut. Funkar som omväxling ibland, men jag skulle önska ett mera "uppbyggt" slut.

Dividend:

--- Citat från: HasseFX skrivet 20.10.2012, 15:34:08 ---
--- Citat från: Dividend skrivet 19.10.2012, 21:21:46 ---Den informationen har ingen nytta av som läser här Eddi ;) Allra minst jag, ska skriva instrumentering i första inlägget på alla pianokvartetter i fortsättningen :) Nöjd då? :D

--- Slut citat ---

...engelskt horn då?  :rolleyes: Rätt lågt register i alla fall :)

Låter tjatig möjligen, men riktigt bra!! :)  Har inte hört första versionen men jag gillar verkligen hur du arrar denna. Det är lätt att höra att det är du, även oaktat instrumenteringen. Får två tankar i hövve: Dels, när styckena är lite längre så skulle jag gärna höra någon diskret modulation - det blir rätt mycket "variationer på ett tema" snarare än ett genomkomponerat stycke. Det är i sig inget  fel utan snarare en medveten modal stil. Men när man får chansen å tjöte med kompositören så...  :P  Tanke två är tolkningen av stycket - det skulle vinna på att "släppa" metronomen. Det låter inte alls stelt - du fraserar riktig bra - men en "van" kvartett skulle lägga in accelerandon och ritardandon, liksom en och annan fermat. Ett annat "knep" är att slänga in en/två udda takter i "breaken", 1/2 eller 3/4 :)

--- Slut citat ---

Engelskt horn är ju typ en nedstämd oboe :D (Låter väldigt lika, och överlappande intervall ju, men sant, lite lägre.)
Spelar väl "tillsammans" med två vanliga oboer i vanlig orkester dessutom?

Tack för dina tankar och du har helt rätt om modulationen, tyckte väl att stycket var så kort att det inte behövdes :unsure: :) Och de andra tipsen är verkligen saker jag ska tänka på!

Svarar rattle senare, hinner inte nu :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion