Forum > Färdiga produktioner
Gurano - I evighet ft IKEN
Wernborg:
--- Citat från: Gurano skrivet 15.11.2011, 12:31:33 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 15.11.2011, 11:49:01 ---Jag trodde du körde med mjukvara rakt igenom på gitarren? Om du mikar upp så tycker jag du borde skippa allt reverb och delay i inspelningssituation för att kunna redigera i efterhand. Du kan ju ha med det som mjukvara i datorn även om du mikar upp för känslans skull.
--- Slut citat ---
Du kan väl bjuda hem mig på en bira...eller två, så kan vi ha en liten internkurs :)
/G
--- Slut citat ---
Då får du bjuda på ölen i så fall. ;)
Men seriöst, kan du inte beskriva hur du spelar in så jag försöka förklara här...
Tokai:
Hej å hå, fullt stå. Känns som allt är på. Efterlyser lite nyanser i det hela. Och det kommer, hoppas jag. Klart intressant.
Instrumentalpop med anor från the Ventures enligt mitt sätt att höra och associera (bortsett från U2 då).
Gurano:
--- Citat från: Wernborg skrivet 15.11.2011, 14:44:04 ---Då får du bjuda på ölen i så fall. ;)
Men seriöst, kan du inte beskriva hur du spelar in så jag försöka förklara här...
--- Slut citat ---
Men det var ju seriöst, klart att jag bjuder på biran ;)
Ska kolla min inspelningsordning när jag kommer hem ikväll - återkommer
--- Citat från: Tokai skrivet 15.11.2011, 16:16:00 ---Hej å hå, fullt stå. Känns som allt är på. Efterlyser lite nyanser i det hela. Och det kommer, hoppas jag. Klart intressant.
Instrumentalpop med anor från the Ventures enligt mitt sätt att höra och associera (bortsett från U2 då).
--- Slut citat ---
Japp så är det :)
Jag har som sagt en förlängning (ännu ej upplagd) men vette sjutton om den är lugnare - det är nog fullt blås rakt igenom...med undantag för ett lugnare parti i mitten då. Låten blir nog åt gitarrporr-hållet till :D
Men jag tycker själv att det är en glasklart driv i det hela som sitter som ett smäck - ett injektionspiller helt enkelt, i alla fall för mig...men jag är ju jävig i och för sig.
Ha det gott
Gurano
Gurano:
--- Citat från: Wernborg skrivet 15.11.2011, 14:44:04 ---Men seriöst, kan du inte beskriva hur du spelar in så jag försöka förklara här...
--- Slut citat ---
Jodå jag lajnar både gura å bas rakt in i det externa ljudkortet. I min daw så har jag då ett antal digitala boxar igång beroende på vilket ljud jag vill ha när jag spelar in. Sedan spelas ideerna som sagt in. Då cementeras ju ljudet som det spelades in. Jag vet att man därefter kan lägga på olika effekter (vilket jag gör ibland oxå). Mitt stora problem är väl att jag borde spela in tex mina delaygrejor utan reverb, detta för att efter inspelning kunna experimentera med både mängd och längd? Men svaret på detta är väl att jag tycker det är så infernaliskt tråkigt att inte ha ett gott ljud redan när jag spelar in direkt vid inspelningstillfället. Jag tycker även att det ibland kan vara svårt att veta vilket ljudet blir om man lägger på allför många effekter i efterhand - då blir det mer av lekande med ljud - ingen kontrollerad inspelning (om du förstår vad jag menar) ... men du har säkert rätt i att man får besinna sig å uthärda ett i mina öron sämre ljud för att senare bygga upp det så att det låter bättre!
Har jag förstått det hela rätt?
Tycker i alla fall att jag bjuder på bira å du på en inspelningskurs natten lång :D
Ha det gott
Gurano
Wernborg:
--- Citat från: Gurano skrivet 15.11.2011, 21:00:22 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 15.11.2011, 14:44:04 ---Men seriöst, kan du inte beskriva hur du spelar in så jag försöka förklara här...
--- Slut citat ---
Jodå jag lajnar både gura å bas rakt in i det externa ljudkortet. I min daw så har jag då ett antal digitala boxar igång beroende på vilket ljud jag vill ha när jag spelar in. Sedan spelas ideerna som sagt in. Då cementeras ju ljudet som det spelades in. Jag vet att man därefter kan lägga på olika effekter (vilket jag gör ibland oxå). Mitt stora problem är väl att jag borde spela in tex mina delaygrejor utan reverb, detta för att efter inspelning kunna experimentera med både mängd och längd? Men svaret på detta är väl att jag tycker det är så infernaliskt tråkigt att inte ha ett gott ljud redan när jag spelar in direkt vid inspelningstillfället. Jag tycker även att det ibland kan vara svårt att veta vilket ljudet blir om man lägger på allför många effekter i efterhand - då blir det mer av lekande med ljud - ingen kontrollerad inspelning (om du förstår vad jag menar) ... men du har säkert rätt i att man får besinna sig å uthärda ett i mina öron sämre ljud för att senare bygga upp det så att det låter bättre!
Har jag förstått det hela rätt?
Tycker i alla fall att jag bjuder på bira å du på en inspelningskurs natten lång :D
Ha det gott
Gurano
--- Slut citat ---
Jo, men så gör jag med. Har alltså effekter påslagna vid inspelningstillfället. Förstår inte varför de skulle fastna i wavefilen. Har kört Cubase tidigare, men kör Reaper nu. Jag hittar inte ens en inställning för att få effekterna "inbrända" i realtid.
Du ska inte behöva spela in torrt. Det håller jag med om att det är det tråkigaste som finns.
Vad har du för DAW?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida