Forum > Demolåtar

Gurano & Harmonica Mike - 100 miles an hour

<< < (9/12) > >>

Gurano:

--- Citat från: Fuzzbub skrivet 01.07.2011, 11:20:54 ---Kanonlir på trummorna!  Låten steg ett par snäpp till helt klart.   Bra Mahan!      Den här låter klar i mina öron.   /JEH

--- Slut citat ---
Roligt att du diggar! Ja ju fler kockar desto bättre soppa - helt klart!

--- Citat från: jonnerstone skrivet 01.07.2011, 12:53:11 ---Sådär ja mina herrar, nu svänger det rejält. I detta skicket låter det live, som om man stod framför scenen på Stockholm Jazz & Blusfestival (på den tiden som det var en jazz och bluesfestival). E de livekänsla man e ute efter så skulle jag inte pilla så mycket mer i mixen och/eller utföranden. Städa undan lite i alla spår med ett högpassfilter och en svag limitering på mastern....klart!!. Fuska in lite publikljud i början och slutet för känslans skull kan ju vara trevligt.

Vill man få det att låta studioinspelning så finns det ju såklart massor att göra.

Gött mos

Micke

--- Slut citat ---
Tackar för att denna passerar åtminstone Liveribban :D
Det är nog ingen idé att jag ger mig på att mixa till studionivå...för det vet vi ju att det går åt helvete hehe

Det där med högpassfilter kan jag inget om - å inte så mycket om limitering heller.

--- Citat från: Dividend skrivet 01.07.2011, 12:57:28 ---Riktigt bra! Tankar denna innan den ersätts eller på annat sätt försvinner :D

--- Slut citat ---
Ja det är nog bäst att du laddar ner för snart ska jag mixa in Mahans trummor själv - å det är inte självklart att det blir bättre då ;)

Tack för era tankar å att ni tog er tid!
Gurano

jonnerstone:

Högpassfiltret är en av dina bästa vänner, det skär bort basfrekvenser och låter dom höga frekvenserna passera(därav namnet) utifrån dina inställningar(cutoff point). Basfrekvenser innehåller väldigt mycket energi och eftersom energin helst ska vara jämnt fördelad över hela frekvenspektrat så är det viktigt att skära bort onödiga basfrekvenser (även om dom inte hörs) annars får du en mix som låter väldigt trött och energilös. T.ex så hör vi ju inget under 20Hz så därför finns det ingen mening att behålla information som finns under 20Hz....skär bort! Alla spår bör städas i basen även bas och baskagge. Sätt ett högpassfilter först i din insertkedja på den kanal du ska städa i, sola kanalen och börja rulla av på filtret tills du hör att ljudets karaktär börjar förändras, då har du städat bort det onödiga. Gör detta på ALLA dina spår. Många inststrument som t.ex gitarr, piano och framförallt sång kan man skära i ytterligare för att få det att sitta bättre i helheten. Man får helt enkelt bättre definition och separation i mixen.

Därefter är man fri att börja skulptera ljuden efter tycke och smak.

Sorry för OT, men tänkte att det kanske kan komma till nytta  :unsure:

Gurano:
tackar
Sådan info kan aldrig vara fel.
Är det inte det man gör med ett EQ - eller är jag ute å cyklar nu igen?

/G

jonnerstone:

--- Citat från: Gurano skrivet 01.07.2011, 14:05:51 ---tackar
Sådan info kan aldrig vara fel.
Är det inte det man gör med ett EQ - eller är jag ute å cyklar nu igen?

/G

--- Slut citat ---

Man kan visst använda dom flesta EQ's som ett högpassfilter, men det kan tyckas lite onödigt när det finns dedikerade filter för detta.

Många EQ's har dessutom ett dedikerat högpassfilter inbyggt.

Ola:
blir bra det här. kul o höra mahan på trummor
lite om lir eller mix, o kanske lite mer sparsamt lir till mahans trummor ?

kul o se vart det bär hän

Rock on

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion