Forum > Demolåtar

Rattlesnake - Apocalypse (templars' march)(Version 2 /17 juni)

<< < (4/6) > >>

Boxcutter:
Rattlesnake: Kul! Du måste nästan börja använda Expression. Perfekt för in- och ut-fadning och för att få mjuka övergångar mellan toner (typ låta expressionen droppa strax innan nästa ton kommer för att sedan öka den upp till sin tidigare nivå). Lek lite med det! Och som sagt, använder du Cubase så blir det lite naturligare in- och ut-fadningar om du använder parabel-verktyget snarare än linje-verktyget.

mahan:
Tjou Rattlet!
Mycket classisct på gång på KR!
Lätt musik att analysera och kommentera... särskilt när man inte vet nåt om den gvenre! :rolleyes:

Härligt att lyssna då det hela tiden händer nånting nånstans, fullt av små fina detaljer som ploppar upp efter flere lyssningar.
Krävs säkert ett grymt tålamod att pu(y)zzla ihop en sånhär grej, men man hör ju att det jobbats mycket t. ex med körerna, kunde faktiskt tänka mig att få in Marruschkka som solist i detta alster, hon har ju en fin pipa som även passar på klassika sidan.

Och kommentarna om själva arret osv blir inte många. Helheten gillas, enda jag kunde såga på är övergångarna från olika delarna, dom sker lite onaturligt snabbt, kunde ske lite "vigare" eller "smidigare" om man kan använda såna tärmer i detta samband! :)

snyggt jobbat!

h.   johan

Rattlesnake:
Tjou Mahan,
Jo, klassiskt är det några som håller på med här, och jag tycker konkurrensen är stenhård. :)

Du har helt rätt i att Marruschkka kunde ha sjungit på denna, och det hade garanterat blivit bra. Men när jag införskaffade denna körplugg var jag ju tvungen att testa hur nära riktig vara man kan komma!  :rolleyes:Speciellt soliststämmorna lät helt otroligt bra i en demo jag hörde, men inte fullt lika enkelt att få dem att lyda i verkligheten...

Du har en poäng i att de enskilda delarna inte glider in i varandra, utan känns lite klippta. Jag har försökt jobba bort det genom att ha överlappande instrument i övergångarna. Den nya versionen är snart uppe, hoppas den funkar bättre!

Tack för lyssning och feed!

Rattlesnake:
Då har jag fått en ny version klar. Efter alla tips och önskemål har jag gjort följande:

* Annan basgång i första halvan av låten, förhoppningsvis lite intressantare. Eller blev den bara konstig...?
* Torrare basinstrument och lite blötare trummor.
* Lagt till ett parti med endast stråkar
* Slängt ut kantelen och tagit in en harpa istället.
* Tagit bort körens slutton
* Har ritat expressionskurvor på en massa ställen på stråkarna.
*Träblåset var lite...träigt, så jag dubbade det med en till basklarinett och ett till engelskt horn.
* Lite allmän mixning och trixning, lagt en snäll kompressor på mastern, skurit bort en hel del bas på körer och vissa instrument för att kunna höja totalnivån. (Totalförbjudet i klassisk musik, men fullt tillåtet i film/spelmusik!)

Cembalon fick ligga kvar, jag provade byta ut det mot piano men tyckte bara det blev grötigt.

Den nya versionen ligger i trådhuvudet, den som vill jämföra med den förra hittar den här:

http://snd.sc/jZd5vu

Dividend:
Tycker nya basgången i första halvan var en förbättring. Däremot stör jag mig på att hornen spelar alltför forte, hade (kanske) varit snyggare med lätt blås på hornen förutom i crescendona (t ex vid 90s) där det passar bra. Finns väl 4-5lay patchar till hornen du kan testa kanske, i ewql? :) Piano-samplade horn finns väl med? Kallas nog "mellow" som stand-alone patch i gamla ewqlso (gold).

Harpan var också en förbättring! Lite mer arpeggion istället för korta fraser, så harpspelaren får mer att göra? Fler noter på den alltså.

Kören låter fortfarande bra! Hade nästan önskat att du ägt symphonic choirs och kunnat lägga lite bakgrundskompande aaaah, eller mmmmh-fraser.

Expressionen funkar, får testa själv :D Bra! Får återkomma vid eventuell ny version :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion