Forum > Demolåtar

Rattlesnake - Apocalypse (templars' march)(Version 2 /17 juni)

(1/6) > >>

Rattlesnake:
Har sedan i vintras, lite vid sidan om, snickrat på ett stycke filmmusik av matinétyp. Jag tänker mig (föga originellt kanske) en krigsscen ur en rulle om korsriddare. Låter det som något annat?

Verktygslådan blev rätt flitigt använd. EWQLSO för de flesta instrumenten, VSL och GPO på några. Körerna är Requiem Light från Tonehammer. En rolig och ganska billig plugg som bara såldes under några månader. En finsk kantele fick också göra soloroll, finns alldeles gratis på www.ajatarsampling.com.

Vad är bra och vad kan göras bättre? 

5 minuter lång.

2011-06-17 Ny version

* Annan basgång i första halvan av låten, förhoppningsvis lite intressantare. Eller blev den bara konstig...?
* Torrare basinstrument och lite blötare trummor.
* Lagt till ett parti med endast stråkar
* Slängt ut kantelen och tagit in en harpa istället.
* Tagit bort körens slutton
* Har ritat expressionskurvor på en massa ställen på stråkarna.
*Träblåset var lite...träigt, så jag dubbade det med en till basklarinett och ett till engelskt horn.
* Lite allmän mixning och trixning, lagt en snäll kompressor på mastern, skurit bort en hel del bas på körer och vissa instrument för att kunna höja totalnivån. (Totalförbjudet i klassisk musik, men fullt tillåtet i film/spelmusik!)

MaxB:
Mycket att ta sig an att kommentera, fantastiska verktyg som finns nuförtiden, t.o.m. GPO som för mig betyder General Port Office i avlägset land, platsen där man kan hämta brev skickade hemifrån till ensam resenär ute i vida världen.

Sångrösterna hur får man dem att sjunga texter? Är det bara påhitt som låter som det skulle vara på riktigt.

Jag tycker att det till stor del kan associeras till en riddarfilm men det är en väldigt väldigt tät handling, inga pauser och jag kan sakna långa transportsträckor där endast stråkar tar en vidare.

Har inte tid att analysera mera.

Dividend:
Lyssnar i laptophögtalare så skriver bara en snabbkommentar:

Den där frasen om 8 noter (första delen av huvudmelodin) känns igen från nånstans :unsure:
Tycker det överlag var ett intressant stycke. Körerna hör jag inte vad de sjunger. Fanns en snubbe som fifflade ihop sjungen text med körerna i miroslav (som bara innehåller vissa konsonanter och oooh och aaah).
Detta lät bättre.

Får återkomma.

Rattlesnake:

--- Citat från: MaxB skrivet 07.06.2011, 08:00:55 ---
Sångrösterna hur får man dem att sjunga texter? Är det bara påhitt som låter som det skulle vara på riktigt.

--- Slut citat ---

Det finns ett antal latinska stavelser som man kan pussla ihop till ord. Ingen "wordbuilder" med full flexibilitet mao, men å andra sidan realism på det som går att göra.

--- Citat från: MaxB skrivet 07.06.2011, 08:00:55 ---
Jag tycker att det till stor del kan associeras till en riddarfilm men det är en väldigt väldigt tät handling, inga pauser och jag kan sakna långa transportsträckor där endast stråkar tar en vidare.

--- Slut citat ---

OK, jag skall fundera på om det lugna partiet efter kantelen kanske skall tas ned ännu mera och köra stråkare endast. Tack för lyssning.

--- Citat från: Dividend skrivet 07.06.2011, 09:53:23 ---Lyssnar i laptophögtalare så skriver bara en snabbkommentar:

Den där frasen om 8 noter (första delen av huvudmelodin) känns igen från nånstans :unsure:
Tycker det överlag var ett intressant stycke. Körerna hör jag inte vad de sjunger. Fanns en snubbe som fifflade ihop sjungen text med körerna i miroslav (som bara innehåller vissa konsonanter och oooh och aaah).
Detta lät bättre.

Får återkomma.

--- Slut citat ---

Hornmelodin påminner lite om Kraftverks "the Model", upptäckte jag. Kan det vara det?
Körernas texter håller inte för närmare analys. Det är bara blajlatin som närmast skulle kunna bli "helig grädde"... :rolleyes:

Tack för kommentar. Återkom gärna.

Wernborg:

--- Citat från: MaxB skrivet 07.06.2011, 08:00:55 ---GPO som för mig betyder General Port Office i avlägset land,

--- Slut citat ---

Nänä. Group Policy Object   :D

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 07.06.2011, 17:40:33 ---Körernas texter håller inte för närmare analys. Det är bara blajlatin som närmast skulle kunna bli "helig grädde"... :rolleyes:

--- Slut citat ---
Grädde är inte det sämsta.

Mastigt detta.

Kantelen kanske låter autentiskt. Har ingen aning hur en sådan ska låta, men i mina öron låter det som nåt odefinierat GM-instrument.

Lite överdrivet användande av den snabba basfiguren tycker jag. Lite för "simpel" för att användas så mycket.

Temat är mycket bra tycker jag.

Virvlarna låter lite konstiga ibland. Tror det är flams som kommer på lite "fel" ställen ibland.

Snygga ritardandon.

Väldigt bra jobbat!

Fan kan du inte programmera in "Helig grädde" istället.  :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion