Forum > Demolåtar

Rattlesnake - Apocalypse (templars' march)(Version 2 /17 juni)

<< < (3/6) > >>

Jay Thomas:
Mäktigt värre detta! :) Snyggt stycke, härligt instrumenterat och mycket riktigt lite "the model" i blåset! Bra jobbat tycker jag. :)

MEN kantelen, spelandes en sådan själv, suger. Wernborg nämnde GM, skulle vilja säga GGMM. Ljudet i sig är väl ok, men kantele är det inte...

Rattlesnake:
Hej Jay,
Tack för det!
Midi-kantele-fri version är på gång, men det tar sin tid. I den här sommarvärmen är det knappt man orkar vara inomhus...  :)

Fuzzbub:
Oerhört imponerande vad du har fått till Rattle!   Visst får man lite krigskänsla - förberedelser innan ett stort slag på ett ungefär.     Jag kan inte kommentera själva hantverket eftersom detta för mig är högnivå och jag själv nyss har börjat mellanstadiet...     Bra jobb!   /JEH

Boxcutter:
Rattlesnake: Vad roligt att höra något nytt från dig och det är alltid kul att höra hur andra använder EWQL. Jag tycker partiet runt 100 sekunder är riktigt bra. Vackert och låter autentiskt och ljudbilden är fin.
Körerna är sjukt episka, hur har du lyckats få till dem så bra? Måste varit en riktigt bra plug-in. Krävdes det mycket arbete för att få dem att låta så bra?

Jag tycker det fungerar bra som ett musikstycke, men det är ändå något som får det att kännas lite torrt ibland. Är det EWQL SO Gold du använder? Virveltrummorna i det har jag alltid varit lite tveksam till, även om jag själv använt dem i brist på annat.

Såg att du i en annan tråd anmärkt lite på att han inte lät sektionerna "klinga ut" och så vidare. Jag tänkte nästan lite på det i det här stycket också, men det kanske helt enkelt är medvetet som du har gjort lite abrupta avklipp här och där. Jag tänkte i alla fall nämna att MIDI controllern "Expression" (i Cubase i alla fall), tillsammans med paraboliska ökningar och avtaganden kan göra underverk för sånt.

Tycker överlag att det är ett intressant stycke med olika delar som byter av varandra väl.

Rattlesnake:

--- Citat från: Fuzzbub skrivet 12.06.2011, 14:57:37 ---Oerhört imponerande vad du har fått till Rattle!   Visst får man lite krigskänsla - förberedelser innan ett stort slag på ett ungefär.     Jag kan inte kommentera själva hantverket eftersom detta för mig är högnivå och jag själv nyss har börjat mellanstadiet...     Bra jobb!   /JEH

--- Slut citat ---
Tack så väldans, kul att du gillade det. Högnivå vete tusan, jag ser de som svävar högt däruppe som jag bara kan drömma om att bli lika duktig som... :rolleyes:

--- Citat från: Boxcutter skrivet 13.06.2011, 13:41:19 ---Rattlesnake: Vad roligt att höra något nytt från dig och det är alltid kul att höra hur andra använder EWQL. Jag tycker partiet runt 100 sekunder är riktigt bra. Vackert och låter autentiskt och ljudbilden är fin.
--- Slut citat ---
Kul att du ville kommentera som ju är mästare på episk musik!
Jag har inte använt EWQLSO speciellt länge och har fortfarande lite problem att veta vilka patchar som passar till vad.
 Partiet runt 100s är väl den typen jag brukar ha lättast att få till, lite smörigt så där. Det episka/dynamiska brukar det vara värre med.

--- Citat från: Boxcutter skrivet 13.06.2011, 13:41:19 ---Körerna är sjukt episka, hur har du lyckats få till dem så bra? Måste varit en riktigt bra plug-in. Krävdes det mycket arbete för att få dem att låta så bra?

--- Slut citat ---
Både ja och nej... Requiem låter väldigt bra out-of-the box, men själva samplingarna är lite slarvigt gjorda. Tajmingen är inte helt perfekt - beroende på vilka ord/fraser man använder så får man justera midinoterna lite manuellt. Och här och var kan mani bakgrunden höra bussar som kör förbi på gatan utanför... Solostämmorna är väldigt lösa i rytmen så där fick jag klippa upp dem totalt för att få dem att sjunga den melodi jag ville ha.

--- Citat från: Boxcutter skrivet 13.06.2011, 13:41:19 ---
Jag tycker det fungerar bra som ett musikstycke, men det är ändå något som får det att kännas lite torrt ibland. Är det EWQL SO Gold du använder? Virveltrummorna i det har jag alltid varit lite tveksam till, även om jag själv använt dem i brist på annat.

--- Slut citat ---
Jo, det är marschvirvlar från EWQLSO gold. Håller med dig där, skulle gärna vilja hitta något bättre.

--- Citat från: Boxcutter skrivet 13.06.2011, 13:41:19 ---Såg att du i en annan tråd anmärkt lite på att han inte lät sektionerna "klinga ut" och så vidare. Jag tänkte nästan lite på det i det här stycket också, men det kanske helt enkelt är medvetet som du har gjort lite abrupta avklipp här och där. Jag tänkte i alla fall nämna att MIDI controllern "Expression" (i Cubase i alla fall), tillsammans med paraboliska ökningar och avtaganden kan göra underverk för sånt.

Tycker överlag att det är ett intressant stycke med olika delar som byter av varandra väl.

--- Slut citat ---
Man ska leva som man lär.. :lol: Har försökt att få till det men eftersom det är rätt mödosamt så har jag nog slarvat en del.

På de längre tonerna har jag kört expressionen via modwheel, på modXf-patchar. Expression trodde jag gjorde samma sak som modwheel. Men när du skriver så där var jag tvungen att testa, och då ser jag att jag helt har missat att man kan använda expressionskommandot på alla patchar, även de som redan har ett inbyggt förlopp! Det ger ju liksom en dimension till - vad häftigt! Tack för det tipset! :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion