Forum > Demolåtar
Rattlesnake - Apocalypse (templars' march)(Version 2 /17 juni)
Marruschkka:
Jättebra basgång ..men vem är förvånad..du är ju basist..ha ha;) :D
Snyggt tema och fint pussel du lagt här.
Jo, lite The model låter det..men inte stör det mej..gillar det här jättemycket :)
Jag tycker att det låter lite slaviskt i rytmen oxå, klart suggestivt.
Kören är fascinerande i sitt slag, inte för man hör vad de sjunger om, men häftigt låter det iaf.
Spännande, vill höra utvecklingen på det här projektet. Vilken teknik det finns att tillgå, kul!
Duktig du :rolleyes:
/Marre
Gurano:
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 06.06.2011, 23:19:27 ---Har sedan i vintras, lite vid sidan om, snickrat på ett stycke filmmusik av matinétyp. Jag tänker mig (föga originellt kanske) en krigsscen ur en rulle om korsriddare. Låter det som något annat?
Verktygslådan blev rätt flitigt använd. EWQLSO för de flesta instrumenten, VSL och GPO på några. Körerna är Requiem Light från Tonehammer. En rolig och ganska billig plugg som bara såldes under några månader. En finsk kantele fick också göra soloroll, finns alldeles gratis på www.ajatarsampling.com.
Vad är bra och vad kan göras bättre?
5 minuter lång.
--- Slut citat ---
Hejsan
Jag får ingen krigsmusikkänsla men absolut matinékänsla. Enligt min smak är det för mycket rum generellt på instrumenten. Basstråkarna skulle komma mer till sin rätt om rummet minskade. Lite Carmina burana-känsla (ibland!) vilket är bra. Om stycket ska vara så här långt så tycker i alla fall jag att mer lugna partier behöver klämmas in, annars blir den för struttig enligt min smak. Tycker inte att pianot vid 225 passar in - den är för glättig till sin karaktär jämfört med tex den ödesmättade kören....och ja vissa partier är för lik The model (tex i början) vilket stör mina öron. Körens höga slutton vid 161 är inte bra - känns för mycket midi.
Känns som att jag bara gnäller, men det är inte min mening för det finns många partier som är bra! Personligen tycker jag att du ska köra vidare på den ödesmättade känslan som en del av dina partier har.
Ha det gott
Gurano
Rattlesnake:
Wernborg
Håller med lite om kantelen. Den låter så där onaturligt på riktigt också, men jag tyckte den passade i den medeltida/orientkänslan. Testade piano först, sedan harpa (vilket funkade fint men kändes för vanligt) och sedan kentelen som naturligtvis hade nyhetens behag. Vi får se, kanske går tillbaka till harpan då (sa gubben).
Basfiguren skall vara upprepande men inte simpel och tjatig. Jag kom inte på någon variant som går över 4 takter, vilket kanske hade varit det bästa. Kanske kommer jag på någon mer sofistikerad variant som ändå fungerar som jag hade tänkt.
Marschvirvlar har vi diskuterat förut, vill jag minnas. Vi har nog helt enkelt olika uppfattningar hur de skall spelas. :)
Tack för lyssning och feed.
Marruschkka
Bock och tack. Pussel var ordet, mycket är klippt och klistrat här..."Ensemblen" är den största jag har använt, ca 100 man.
Det är ju inte meningen att man skall höra vad körerna sjunger, men stavelserna jag har använt är
Apocalypse, apocalypse
Glori cremus
Credo sanctus
Spiritu
Vilket som sagt är bara rappakalja.
Tack för lyssning och feed.
Gurano
Rummet är stort, Eastwests sal där de har samplat instrumenten. Jag kan lätta på rummet iom att jag har närmickade samplingar också, vilket jag redan har gjort men kanske i för liten grad.
Cembalot blev kanske lite malplacerat, ja. Ett tungt hamrande piano hade nog varit mer passande.
Lugna partier är nog inte fel, nä. Kanske förlänga det befintliga en sväng till?
Körens slutton gilar jag inte riktigt heller, ska ta bort den! Likheter med The Model vet jag inte om jag fixar att göra så mycket åt.
Tack för lyssning och konstruktiva tips.
spacetrucker:
Jag vet egentligen inget om sån här musik och instrument tekniskt sett så jag uttalar mig inte om dem. Jag bara lät mig föras med i strömmen av musiken och njöt av ljudlandskapet. Låter helt trovärdigt i mina öron.
Tummen upp
Space
Rattlesnake:
--- Citat från: spacetrucker skrivet 08.06.2011, 19:46:57 ---Jag vet egentligen inget om sån här musik och instrument tekniskt sett så jag uttalar mig inte om dem. Jag bara lät mig föras med i strömmen av musiken och njöt av ljudlandskapet. Låter helt trovärdigt i mina öron.
Tummen upp
Space
--- Slut citat ---
Tack så mycket! Roligt att det hade den effekten!
:)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida