Kontrollrummet

Rygg dunkar clubben

Ola · 114 · 16644

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Efter en tid av lite halvsura miner här på kr angående demo sidan
så har jag ett förslag
 
Ryggdunkar klubben ? vad är det ?

Jo det är genialt alla borde vara med!

Så Mitt önske mål/förslag är
Det skapas en lista över vilka som har givit en kommentarer på sina demos på "sin sida"  lika väl så hamnar man hos den man skriver på.

Så Ryggdunka på
Det är ju därför ni är här eller?


Ryggdunka= Hylla peppa och gå/få råd

Mvh Ola



« Senast ändrad: 21.04.2011, 10:56:46 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hmmm, känns lite som åsiktsregistreing/systematisering och verkar rent ut sagt jävligt dumt i mina ögon, ytterligare ett steg in i bubblan...varför???

Detta har tydligen kritiserats av fler än mig vilket är ett tecken på...(vissa minns våren 2010 när jag drog upp detta och sedan tog en lååång timeout, om än i överdrivna ordalag men tydliga spår av sanning fanns där helt klart) vill man ha nya individer och verksamma medlemmar som säger sin mening eller samma gamla "gubbgäng" med några yngre som spelar med i de sociala mönstret för att hålla k-rummets inre dynamik intakt och trygg och sålunda smeker medhårs med smileys jämt och ständigt???

Upp till debatt, personligen anser jag demokvota, karma osv vara rena sandlåderedskap men det är min åsikt, vill man så lyssnar man och kommenterar i demoträsket, folk lägger upp sina alster där och får ta mig fan vara beredda på både ris och ros utan eftertjafs om någon säger sin mening, vad är det annars för ide (Orwell 1984???)!
Det skall inte vara fråga om kvotering eller att man blir nonchalerad bara för att man möjligtvis inte väljer att vara aktiv där, det finns så mycket mer att diskutera i ämnet studioteknik osv och jag har full förståelse för de som inte vill eller orkar bry sog om ännu ett hav av musik, jag vet personligen att många veteraner härinne sitter och har en tjurskallig inställning till just detta som INTE är sund!!!





Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Mmm Nja  åsikts registrering njae

tänkte mest för min egen del vore det skönt på ett enkelt sätt se vem som kommenter mig

och för att dunka tilbaka i väl anda, och ju störe spiral så,,,,

ja det vara bara en tanke, men kan skita i det mesta här

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
man ser ju vem som kommenterat om man läser i sin egen tråd  :wacko:


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Demokvotagrejen är ju briljant! Viss musik vill jag kommentera oberoende av personens kvota men ibland är jag inte så sugen och då låter jag kvotan bestämma om jag ska bry mig om låten eller inte. Ett smart system för att skapa mer fokus kring musiken utan några egentliga pekpinnar (även om vissa har pekat pinnar ändå).

Idén som presenteras i första posten förstår jag dock inte riktigt vad den innebär, jag skulle behöva få den förklarad med andra ord.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vilken korkad idé. Vill du att folk ska kommentera dina låtar ärligt eller vill du bara känna en tunga i röven för att det är så skönt med det? :rolleyes: Det kommer inte heller att locka nya medlemmar när de ser att det är här forumet är en liten klubb för inbördes beundran. De drar vidare direkt. Sånt här ser man på utländska forum där vissa sitter och hyllar varandra hela tiden. Vare sig det är demos eller inlägg. Rövslickeri har jag nolltolerans för. Det är falskhet. :angry: För det är just vad det blir med din idé. Nu säger jag inte att du är en rövslickare. Men det blir att om du ger bra kritik till mig ska jag känna pressen att få dåligt samvete om jag inte kommenterar dina alster och inte ger dem bra kritik. Blir inget bra av det. Det är frivilligt att kommentera och ingen ska känna att de behöver göra det heller. Jag skulle hellre få negativ konstruktiv kritik från en enda person och veta att denne lagt ned tid helt frivilligt utan att känna någon press på sig än från tio andra som skriver positivt halvt om halvt oärligt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Ja jo ni vill inte fatta det är uppenbart .

och direkt trevliga verkar somliga inte heller vara  :ph34r:
att tänka i positiva banor verkar kännas helt främmande för vissa.




 

« Senast ändrad: 21.04.2011, 13:27:25 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag håller med du Guran - dunka på!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja jo ni vill inte fatta det är uppenbart och direkt trevliga verkar somliga inte heller vara  :ph34r:
att tänka i positiva banor verkar kännas helt främmande för vissa.

Det här vet jag inte vem du riktar åt Guran men bevisligen är det ett frustrerat barn som talar här, vad fattas dig???
Man skall vara försiktig med att säga ord som andra inte fattar osv, det är ju fler som inte förstår vad du menar tex, hur bakåtsträvande får man bli egentligen???
Att vara positiv eller negativ har inget att göra med rövslickeri, vakna upp!!!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja jo ni vill inte fatta det är uppenbart .

Jo jag fattar. Du har ett behov av att få än mer uppmärksamhet och bekräftelse på att du gör något bra, dvs din musik. Vill du det så får du göra låtar som allt fler vill höra och tycker är riktigt bra. Nu säger jag inte att dina låtar är varken dåliga eller bra. Vad jag vet har jag inte lyssnat på några av dina. Men det är så det fungerar på forum. Det är få som lyssnar på ens alster och färre som kommenterar. Acceptera som det är. Det ser likadant ut på alla forum, stora som små. Du får lägga ut dem på fler ställen och inte bara forum. Men chansen att flera ska lyssna på dem är mycket små. Det är som det är. Men vissa har lyckats för att de har det som krävs för att brejka. Hur än dåliga jag tycker de är hör inte hit(Basshunter t ex). Poängen är att det går. Men är ens låtar medelmåttiga och drunknar i mängden så kan man bara inte förvänta sig något mer. Du har orimliga förväntningar. Dags att ändra på det. Du gör bara dig själv besviken och det är uppenbart att så är fallet.

Citera
och direkt trevliga verkar somliga inte heller vara  :ph34r:
att tänka i positiva banor verkar kännas helt främmande för vissa.

Ja alla våra idéer är alltid positiva och trevliga. Det är bara andras som inte alltid är det. :rolleyes:
Jag vet, mina är alltid bäst de med. :rolleyes: Hur dåliga de egentligen är. :P  Ryggdunkning är varken trevligt eller positivt och det är helt främmande för mig. Ryggdunkande, fjäsk och rövslickeri hör inte hemma i min värld. Allt det bygger på oärlighet och falskhet. Vill du verkligen ha allt det bara för att känna dig mer bekräftad och sedd för att boosta ditt falska ego? Kanske dags att du helt ärligt utvärderar ditt behov av bekräftelse och vad de bottnar i?

Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
man ser ju vem som kommenterat om man läser i sin egen tråd  :wacko:

ja jo man kan hålla reda på själv visst  
Det kanske bara är jag men jag har noll koll vilka som skriver i mina
Ja jo ni vill inte fatta det är uppenbart och direkt trevliga verkar somliga inte heller vara  :ph34r:
att tänka i positiva banor verkar kännas helt främmande för vissa.

Det här vet jag inte vem du riktar åt Guran men bevisligen är det ett frustrerat barn som talar här, vad fattas dig???
Man skall vara försiktig med att säga ord som andra inte fattar osv, det är ju fler som inte förstår vad du menar tex, hur bakåtsträvande får man bli egentligen???
Att vara positiv eller negativ har inget att göra med rövslickeri, vakna upp!!!

Personlilgen håller jag inte på med rövslickeri

Jag säger vad jag tycker.

men visst i vissa fall får man tänka i lite snällare banor (som iof är fel men betydligt trevligare)


btw listan kan vara personlig

vi glömmer det här. det var bara en tanke som jag tror skulle kunna höja trivselfaktorn för alla

Glad påsk på er
« Senast ändrad: 21.04.2011, 14:37:07 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att vara ärlig och uppriktig i sina kommentarer på demosektionen eller i sin bedömmning av låtarna på Kr-festivalerna har många uttryckligen bevisat inte är uppskattat alls. Det är en hel del duktiga musiker som slutat att engagera sig i demosektionen p.g.a av detta. Själv är jag också mycket mindre aktiv där eftersom det inte känns så meningsfullt, och festivalerna har jag helt slutat engagera mig i sen Wernis blev totalsågad under förra festivalen för att på ett konstruktivt sätt uttryckt sig om att kvalitén på bidragen var ovanligt låg. Men dom som gillar ryggdunk och medhårssmek är väl glada nu, för nästan alla dom som gillar raka puckar har slutat posta och kommentera.
« Senast ändrad: 21.04.2011, 14:44:12 by jonnerstone »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Att vara ärlig och uppriktig i sina kommentarer på demosektionen eller i sin bedömmning av låtarna på Kr-festivalerna har många uttryckligen bevisat inte är uppskattat alls.

Ja då ska man inte posta några låtar alls om man inte klarar av att andra är uppriktiga. Negativ kritik är bra så länge den är konstruktiv. Vill man bara få beröm hur dåligt det än är ska man bara spela upp sina låtar för sin partner, sina barn eller morsan, mormor och farmor. :rolleyes:
Snacka om att många har orealistiska förväntningar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
måste förtydliga mig lite här.
listan ska ligga under sitt egna användarnamn typ vid gästboken .
och vara valfri som synlig eller dold

så  :D  glad påsk
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju lagt musiken på hyllan ett tag, men kommer nog kommentera lite hur som helst...tror det är bäst att alla kommenterar efter eget huvud... Mer regler och system för att kolla upp folk tycker jag är fel väg att gå... :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Har ju lagt musiken på hyllan ett tag, men kommer nog kommentera lite hur som helst...tror det är bäst att alla kommenterar efter eget huvud... Mer regler och system för att kolla upp folk tycker jag är fel väg att gå... :)

men förslaget är ju ingen regel eller system bara ett hjälpmedel.

vet du exakt vilka som har kommenterat dina låtar eller vilka,,s  du har kommenterat?
Jag har ingen aning vilka som har kommeterat mina. och betydligt sämre är det vilka jag har kommenterat

men visst man kan ju gå tilbaka och kolla,,,  nääääää orkar inte, de skiter vi i
det är ju bara kul om det fanns och kan vara personlig
« Senast ändrad: 21.04.2011, 16:17:12 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ju lagt musiken på hyllan ett tag, men kommer nog kommentera lite hur som helst...tror det är bäst att alla kommenterar efter eget huvud... Mer regler och system för att kolla upp folk tycker jag är fel väg att gå... :)

men förslaget är ju ingen regel eller system bara ett hjälpmedel.

vet du exakt vilka som har kommenterat dina låtar eller vilka,,s  du har kommenterat?
Jag har ingen aning vilka som har kommeterat mina. och betydligt sämre är det vilka jag har kommenterat

men visst man kan ju gå tilbaka och kolla,,,  nääääää orkar inte, de skiter vi i
det är ju bara kul om det fanns och kan vara personlig

Har ganska bra koll på vilka som kommenterar (de ) mina låtar...men spelar inte så stor roll kan jag tycka...gillar forum som är enkla
och inte en massa prylar.. men det är vad jag tycker  :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag lägger ner mitt förslag  <_<

https://soundcloud.com/olajegreus



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har ingen aning vilka som har kommeterat mina. och betydligt sämre är det vilka jag har kommenterat

Ett glas mindre löser problemet :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har ingen aning vilka som har kommeterat mina. och betydligt sämre är det vilka jag har kommenterat

Ett glas mindre löser problemet :)
:lol:



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
råka visst öppna pandoras box
tråkigt att det bara blir tjafs och tråkningar om man kommer med ett förslag

Men det kanske är den nya kr andan
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
det är bara på skoj lugna ner dig nu  ;) känns som om du är lite negativ inför minsta opposition eller andras åsikter, hur var det med positiv spirit, relax det finns verkliga problem därute***


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker inte idén är fel, vill man veta vilka som har kommenterat så är det väl okej att det finns sån info under ens egen profil, osynlig för andra. Men personligen ser jag inte nyttan......typ, skriver du till mig så skriver jag till dig? Men om man går igång på ett sånt upplägg så visst, man väljer ju själv!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
det är bara på skoj lugna ner dig nu  ;) känns som om du är lite negativ inför minsta opposition eller andras åsikter, hur var det med positiv spirit, relax det finns verkliga problem därute***

Näe nu har jag suttit och grina en timme och vet inte hur jag ska göra  :(
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker alla idéer som kan tänkas förbättra demosidorna är värda några vändor i skallen. Låt dig inte slås ner Guran av något enstaka otrevligt inlägg här. Har dock inga större problem att komma ihåg vilka som kommenterat i mina trådar. Vi är ju inte så många och flera har jag haft förmånen att lära känna. Visst, jag kommenterar gärna tillbaka de som kommenterat i mina trådar och de jag känner. Vore väl ganska konstigt annars?  :blink: När tid och ork medger lyssnar jag och kommenterar jag gärna i nykomlingars alster och musik som jag går igång på oavsett trådskapare. Jag har svårt att kommentera musik jag inte gillar eller ens förstår mig på men visst händer det, särskilt när nån är på väg bort i cyberdöden. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
det är bara på skoj lugna ner dig nu  ;) känns som om du är lite negativ inför minsta opposition eller andras åsikter, hur var det med positiv spirit, relax det finns verkliga problem därute***

Näe nu har jag suttit och grina en timme och vet inte hur jag ska göra  :(
frugan och kvasten är borta

nä nu kom hon med kaveln
« Senast ändrad: 21.04.2011, 21:57:37 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag tycker alla idéer som kan tänkas förbättra demosidorna är värda några vändor i skallen. Låt dig inte slås ner Guran av något enstaka otrevligt inlägg här. Har dock inga större problem att komma ihåg vilka som kommenterat i mina trådar. Vi är ju inte så många och flera har jag haft förmånen att lära känna. Visst, jag kommenterar gärna tillbaka de som kommenterat i mina trådar och de jag känner. Vore väl ganska konstigt annars?  :blink: När tid och ork medger lyssnar jag och kommenterar jag gärna i nykomlingars alster och musik som jag går igång på oavsett trådskapare. Jag har svårt att kommentera musik jag inte gillar eller ens förstår mig på men visst händer det, särskilt när nån är på väg bort i cyberdöden. 

Det är lugnt ville bara få den här frågan ur världen
och trode jag hittat ett botmedel
pluss lite extra till oss alla
« Senast ändrad: 21.04.2011, 21:54:37 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag har ingen aning vilka som har kommeterat mina. och betydligt sämre är det vilka jag har kommenterat

Ett glas mindre löser problemet :)

nä de gör nog till eller från
och det är trevligt med visitkort
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Det är lite märkligt att rygg dunkning blir så negativt.
Det blir negativt när man för samman orden med klubb
när andemeningen egentligen är god.
Klubben för inbördes beundran vill ju ingen ha
ändå så samlas vi och beundrar varandra.

 :D
de e fint de

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ge mig ett enda exempel på när ryggdunkning har varit av godo. :ph34r:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Ge mig ett enda exempel på när ryggdunkning har varit av godo. :ph34r:
?
undrar om du och jag har samma definition på ordet?
för mig är det att ge positiv konstruktiv kritik    ....

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag tycker inte det handlar om att beundra varandra. På intet sätt beundrar jag någon här på KR. Dock finns det många personer som jag tycker är duktiga musiker/låtskrivare eller rent tekniskt skickliga. Dock så kommer jag inte att låtsas att en låt är bra, eller undvika att poängtera eventuella svagheter, bara för att person x har skrivit låten.

Sen finns det även en skara till synes trevliga människor som har ett genuint musikintresse och som brinner för att bli bättre på sitt hantverk (i den kategorin räknar jag mig själv). Om jag då kan hjälpa den personen genom att spendera några minuter på att lyssna igenom en låt och kommentera så gör jag gärna det.

Och visst kan man vara brutalt ärlig, men det finns något som heter fingertoppskänsla (något som vissa verkar sakna). Antingen skriver man ett positivt inlägg (förutsatt att man tycker det är bra), eller så skriver man något konstruktivt i form med "detta var mindre bra, jag föreslår att du ist gör så här....". Att bara skriva att det är dåligt ger ju ingenting och skapar bara dålig stämning, och kan i värsta fall släcka gnistan för vissa personer.

Angående den föreslagna funktionen anser jag att det är rätt onödigt. Jag minns rätt bra vilka personer som har engagerat sig i att ge konstruktiv kritik gentemot mina låtar, och då återgäldar jag oftast tjänsten. Visst, det är klart att några låtar kan slippa genom fingrarna, men över lag brukar det jämna ut sig.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Mikael, jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg med kritik som skulle sakna fingertoppskänslan du talar om, iofs har jag inte plöjt igenom så värst mycket heller på demosidorna men vet av egen erfarenhet att det kan bli ramaskri hos vissa när man är ärlig på ett konstruktivt sätt trots att man inte sågar rakt av etc som vissa verkar vara så rädda för men som jag ibland tycker skulle behövas av olika skäl i vissa lägen/exempel.

Förra året på våren var det någon festival som jag tex kommenterade en del bidrag i på ett neutralt och för mig ärligt men absolut inte elakt vis, tror du inte vissa här tog till stridsyxan och i princip bad mig flyga och fara, jag kallar det för medvetet likriktat missförstånd och feltolkning trots att min text var tydlig och fler höll med mina objektivt relevanta åsikter, men ibland går häxjakten varm då man inte följer normerna vilket vi sett förr och så är det kanske överallt, det blir någon sorts konformitet och inre klubb/kompisgäng och som jag alltid sagt om detta stagnerande förlopp, vill man behålla status quo bara för att vissa har ett behov av detta och skall dom få slå an tonen på ett helt forum, tydligen så är det så det har varit, är och kommer förbli här på gott och på ont!

progressive or not progressive
(Silly-Ann Fakesphere)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ge mig ett enda exempel på när ryggdunkning har varit av godo. :ph34r:
?
undrar om du och jag har samma definition på ordet?
för mig är det att ge positiv konstruktiv kritik    ....



Undrar om du och resten av världen har samma definition på ordet?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.