Forum > Demolåtar

MaxB - Hierusalem - kör och sång

<< < (3/11) > >>

Gurano:
Hejsan
Det är fortfarande vassa sssZZZsss.
Gurorna klingar lite mer nu men ibland låter de lite osynk tex vid 117-130....och lite hårda för att vara nylon - jag vet problemet då jag tampas med samma problem. Tar man bort reverb osv så blir de ganska hårda, närmar sig stålsträngat (min erfarenhet= som är 0 :) ) därför brukar jag ha mycket reverb - men jag får ju oxå skäll för för mycket reverb :).

Konstiga ekostudsar/effekt vid ca 301 ff.

Det är ett bra stycke som absolut ska slutföras.

Ha det gott
Gurano

Eddi:
Jag gillader inte första lyssningen men hör nu att den har utvecklats mot Genesishållet på ett bra sätt. Tycker att din röst är lite svag rakt över och saknar en elgura alá Steve Hacket. Alltsåd kompositionen är riktigt bra liret är fint gillar t.o.m. mellotronerna men förstärk rösten och lägg till svepande elgura är mitt råd.

mahan:
Tjou Maxen!
Mycket modig insats detta med försvarligt resultat som gillas. Låtideén och liret sitter ju fint men mixen kan man ju diskutera. Här e några små detlajer som stack till i Obbnäsarns öra:

- ackegurorna snyggt lirade men är det en kompressor som får gnisslet och knäppningarna att bli för starka. Kanske dra ner volymen på dom aningen och släpp på kompressorn...  bara som en gissning.
- detta stycke som baserar sig på 1500-tals uppsättning kunde klara sig bättre om du bytte ut den aningen otajta basguran/ståbasen mot några cellos eller basfioler, dom kunde ge ett jämnare och starkare botten.
- sången lider åxå av nån sorts kompressorattack som får konsonanterna att sticka ut onödigt hårt, mindre kompression ger mindre utstickningar och en bättre dynamik.
- kyrkorgelns "tatt- tatt- taa- daa" passar kanske bättre in på en modern heavyversion ;)

+ jättefina ackeguror
+ skön körplugg som du använt snyggt
+ sången din gillas, trots lilla surheten ibland känns den äkta.
+ snyggt arr

bra jobbat, snyggt musiserande i Hierusalem!

h.    johan

MaxB:

--- Citat från: Gurano skrivet 08.01.2011, 21:07:01 ---Det är fortfarande vassa sssZZZsss.
Gurorna klingar lite mer nu men ibland låter de lite osynk tex vid 117-130....och lite hårda för att vara nylon - jag vet problemet då jag tampas med samma problem. Tar man bort reverb osv så blir de ganska hårda, närmar sig stålsträngat (min erfarenhet= som är 0 :) ) därför brukar jag ha mycket reverb - men jag får ju oxå skäll för för mycket reverb :).
Konstiga ekostudsar/effekt vid ca 301 ff.
Det är ett bra stycke som absolut ska slutföras.

--- Slut citat ---

Får jobba mera men är trött nu. ssssZZZZZzzzzz kan va dags å sova

--- Citat från: Eddi skrivet 08.01.2011, 22:36:39 ---Jag gillader inte första lyssningen men hör nu att den har utvecklats mot Genesishållet på ett bra sätt. Tycker att din röst är lite svag rakt över och saknar en elgura alá Steve Hacket. Alltsåd kompositionen är riktigt bra liret är fint gillar t.o.m. mellotronerna men förstärk rösten och lägg till svepande elgura är mitt råd.

--- Slut citat ---

Har inte tänkt på Hacket-gura tidigare i den här låten. Får se om det kommer någon sån inspiration. Rösten är en viktig del i låten och det är svårt att få till det bäst. Har funderat på att jag ska komplettera med att sjunga vissa körstämmor som förstärker på några ställen.

--- Citat från: mahan skrivet 09.01.2011, 00:23:10 ---Mycket modig insats detta med försvarligt resultat som gillas. Låtideén och liret sitter ju fint men mixen kan man ju diskutera. Här e några små detlajer som stack till i Obbnäsarns öra:
- ackegurorna snyggt lirade men är det en kompressor som får gnisslet och knäppningarna att bli för starka. Kanske dra ner volymen på dom aningen och släpp på kompressorn...  bara som en gissning.
- detta stycke som baserar sig på 1500-tals uppsättning kunde klara sig bättre om du bytte ut den aningen otajta basguran/ståbasen mot några cellos eller basfioler, dom kunde ge ett jämnare och starkare botten.
- sången lider åxå av nån sorts kompressorattack som får konsonanterna att sticka ut onödigt hårt, mindre kompression ger mindre utstickningar och en bättre dynamik.
- kyrkorgelns "tatt- tatt- taa- daa" passar kanske bättre in på en modern heavyversion ;)

+ jättefina ackeguror
+ skön körplugg som du använt snyggt
+ sången din gillas, trots lilla surheten ibland känns den äkta.
+ snyggt arr

bra jobbat, snyggt musiserande i Hierusalem!

--- Slut citat ---

Summan av gnissel och knäpp har varit mycket värre - jag lovar!
Har suttit och minskat volymen på båda gitarrerna där det värsta gnisslet funnits. Knäppen har jag däremot inte gjort något med, trodde inte de hördes eller störde, får kolla det igen.

Midiståbasen har jag funderat på... kanske ska ta fram den vackra mellotron-cellon istället :wub:

Sången har reverb och jag tror det är stort reverb med predelay som ger oönskad bieffekt. Ska kolla om det är kompressor också och minska på den i så fall. Annars kanske sången är överstyrd. Då får jag sjunga om den igen?

Kyrkorgelns ta-ta-ta är inspirerat av en engelsk grupp "Spring" som använde mellotron-orgel på det här sättet. Inte alls nödvändigt men jag tyckte det lät kul. Kanske inte passar här dock.

Dags att sova, kommer en dag imorgon.

Rattlesnake:
Lysnnar på senaste versionen. Mycket vackert stycke. Skön klangbild och oklanderlig mix. Där har jag inget att komma med.  :)

Vad som kan förbättras är som sagt körerna. Manskörerna låter OK men sopranerna i början är inte trovärdiga.

Gillar inte pedaltonen som gitarren spelar i början. Det låter som en felspelning för mig när körerna bakom byter ackord. När basen sedan spelar tycker jag den går utanför sitt riktiga register, dvs djupare än E, vilket kanske bara stör en basist som jag... :rolleyes:

Efter 230 s så tycker inte jag det händer så mycket i låten, och den kunde börja avrundas där. Slutet som sådant känns inte heller som låtens starkaste parti, jag skulle nog hellre velat se mer klimax än bara upprepningar på "thy joice", kanske fler instrument som läggs till, fler körstämmor etc.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion