Forum > Demolåtar

MaxB - Hierusalem - kör och sång

<< < (2/11) > >>

Harmonica mike:
Fint det här Max.

Grabbarna har bra points om reverberandet.Lägg också en deesser FÖRE reverbet i kedjan på sången så går det att ratta bort mer av reverb essen.Deesser måste dock hanteras försiktigt,"kill your darlings" passar bra här.Sången surar lite ja,men emellanåt så lyser den helt klart.Några finslip/omtagningar och du har en fin låt,men din garanterat bästa sångtagning ever..Grejen är att ju längre man väntar,desto svårare attt hitta samma feeling.Nivåerna brukar också fara all världens väg..Smida medans järnet är varmt tror jag på.Sen om man inte har tid,ja då är det trist.

Kören var inte så pjåkig tycker jag.Har man inte tillgång till hela kyrkan sjunger,så funkar det fint så här.Andemeningen går fram och det räcker bra för mig.

Mike

MaxB:
Tack för alla tips som jag inte hunnit ta till mig till fullo, ännu.
Har hittills testat att lägga sången närmare i reverbet som också blivit större men här används mindre del av det...

Tror att mellotronljuden (vissa körstämmor, stråk och orgel) använder samma send-reverb så de blev lite annorlunda nu i tonen. Har lagt pianot lite till höger och nylongitarren lite till vänster.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Hierusalem_20110106_maximized.mp3[/mp3]

Men nu är det väl dags att skotta snö, uhhh  :ph34r:

asti:
Bra tonsättning och överlag bra sång! Bitvis riktigt bra.
Gillar inte heller mellotronstråkarna, ersätt gärna med bättre stråkplugg!
Kören låter stundtals bra, men det blir lite för mycket ibland.
Nylongitarren brukar man få skära en hel del i nedre registret för att få bort bumlighet.
Oväntat från dig det här, men vackert och njutbart!

MaxB:

--- Citat från: asti skrivet 06.01.2011, 15:20:59 ---Bra tonsättning och överlag bra sång! Bitvis riktigt bra.
Gillar inte heller mellotronstråkarna, ersätt gärna med bättre stråkplugg!
Kören låter stundtals bra, men det blir lite för mycket ibland.
Nylongitarren brukar man få skära en hel del i nedre registret för att få bort bumlighet.
Oväntat från dig det här, men vackert och njutbart!

--- Slut citat ---

Tack!
Har fixat lite till; lagt om sången (första tagning rakt igenom), korrigerat lite midi-instrument men ska väl även lägga om gitarr helt. Och kören är lite besvärlig i attacken på toner.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Hierusalem_20110106b_normalised.mp3[/mp3]

MaxB:
Har nu två akustiska gitarrer (la om den första också) och har tagit bort pianot.
Skurit i gitarrernas lägre frekvenser och har fingerpicking hela vägen till slutet, efter tips.
Har ändrat reverbet med mer predealy redan tidigare och har lagt ny sång idag. Blir inte riktigt vän med deessern spitfish så jag har istället provat att skära i frekvenser runt 12 kHz, där jag tycker jag hör mer skarpa sssssss.
Undrar om det finns mer eller mindre jag borde göra, innan jag är klar med den här versionen av min gamla tonsättning av denna bibliska text.
Har uppdaterat spelaren i första inlägget också.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Hierusalem_20110108_maximized.mp3[/mp3]

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion