Forum > Demolåtar

MaxB - Hierusalem - kör och sång

<< < (4/11) > >>

Wernborg:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 10.01.2011, 18:58:36 ---När basen sedan spelar tycker jag den går utanför sitt riktiga register, dvs djupare än E, vilket kanske bara stör en basist som jag... :rolleyes:

--- Slut citat ---
Eller så är H lägsta tonen. Femsträngat du vet.  :D  Och så lite pitchshift på det också.  :P

Rattlesnake:

--- Citat från: Wernborg skrivet 10.01.2011, 20:23:28 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 10.01.2011, 18:58:36 ---När basen sedan spelar tycker jag den går utanför sitt riktiga register, dvs djupare än E, vilket kanske bara stör en basist som jag... :rolleyes:

--- Slut citat ---
Eller så är H lägsta tonen. Femsträngat du vet.  :D  Och så lite pitchshift på det också.  :P

--- Slut citat ---
Jag menade en riktig bas. Ingen d*nsb*ndsmojäng. -_-

Wernborg:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 10.01.2011, 23:16:33 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 10.01.2011, 20:23:28 ---

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---
Jag menade en riktig bas. Ingen d*nsb*ndsmojäng. -_-

--- Slut citat ---
Så tänkte jag också förr. Du kommer över det.

:D

MaxB:
Körerna kan man definitivt arbeta bättre med och basen ska inte behöva vara den "snabbpålagda" (snabbpålagda med mina mått mätt) MIDI-ståbas som nu är här. Har fortfarande snöskottning och annat på kvällarna som stjäl värdefull musikskapartid. Hoppas ikväll eller imorgon få ut något från detta stycke som kräver tid för att bli bra mycket bättre...

--- Citera ---Gillar inte pedaltonen som gitarren spelar i början. Det låter som en felspelning för mig när körerna bakom byter ackord
--- Slut citat ---

Är "pedaltonen" den A-bas som fortsätter i både Am och G-ackordet?
Ursprungligen har jag gjort det här med en gitarr och en sångstämma. Då tycker jag det har fungerat men jag har reagerat negativt på den A-tonen i den här inspelningen... Är alltså det en pedalton? Borde i så fall lägga om gitarrerna och försöka arbeta bort den tonen...

Rattlesnake:

--- Citat från: MaxB skrivet 11.01.2011, 07:51:11 ---Är "pedaltonen" den A-bas som fortsätter i både Am och G-ackordet?
Ursprungligen har jag gjort det här med en gitarr och en sångstämma. Då tycker jag det har fungerat men jag har reagerat negativt på den A-tonen i den här inspelningen... Är alltså det en pedalton? Borde i så fall lägga om gitarrerna och försöka arbeta bort den tonen...

--- Slut citat ---
Precis den tonen. Bordunton kanske är ett bättre ord när bastonen ligger kvar medans ackorden förändras. Jag tror du använder den på flera ställen i låten, men det är bara i början jag tycker det låter konstigt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion