Forum > Demolåtar
Rattlebike - Mystery Girl
Tokai:
Jag har lyssnat på massvis av obskura poplåtar av okända band från 60-talet och den här låten tillhör absolut en av dem
Efter att ha läst kommentarer trodde jag den skulle vara mer experimentell, men tycker att det låter inte så.
Om jag ska koppla det här till nåt 60-tals band får det nog bli The Zombies. Och lite som eq säger, tidig Pink Floyd. Kan inte höra nåt 70-tal i det här.
Tycker den här låten är en av er bästa.
Soft och coolt, kan inte bli bättre!
Rattlesnake:
Eq
Tack! PF hade en kort period när jag tyckte de var intressanta, och See Emily play är definitivt ett mästerverk! Kul att du ville lyssna flera gånger!
Det du uppfattar som en orgel är körer genom leslie. Ja, det blir skumma harmonier där de möts på ett ställe. Kanske skulle editera där. :unsure:
Ja, det blev något mystiskt med sista refrängen, jag kopierade en del takter då låten var mycket kortare från början och nånting blev lite galet.. Men vi tyckte det blev bra ändå (eller bättre) , när man lyssnat ett par gånger. Tack för lyssning!
Tokai
Tack för den liknelsen. :wub: Zombies tillhör ett av mina abslouta favoritband, sedan jag upptäckte plattan "Odessey and Oracle" för bara några år sedan. Den borde hissas lika högt som Sgt Pepper och Pet sounds, imo.
Nä, vi var inte direkt ute efter något experimentellt på denna, men att göra poplåtar enligt samma formel blir lätt tradigt. Så lesliekören, theremin och flöjtsolo skulle vara kryddor, men inte substans. Men ta man i för mycket (som i matlagning) så blir det inte heller kul...
Tack för lyssning!
cykeln:
Mycket sent tack till alla som lyssnat och synpunktat på denna!
Tack Emlan för vänliga ord om texten - alltid kul att höra sånt!
Thereminen var kul att ge sig på - i dess egenskap som krydda på anrättningen
Håller med om Zombies och
gillar låten - Skallran har en god hand med melodier
och tack för erbjudandet Jon - skulle vara kul tycker jag!
Nordenstam:
Denna var trevlig. Skönt sound och det låter, hmm, om man blundar ser man nästan ett gäng långhåriga typer sittandes runt en lägereld någonstans med gitarrer och flöjter och det skickas runt en mystisk pipa och någon dansar i bakgrunden och det är skymning.
Texten passar trevligt in med sin abstrakta charm.
Snyggt.
jonnerstone:
Denna hade jag missat!!
Helt klart den bästa Rattlebike låten hittils. Otroligt skön!
Kompet (trummor, bas , orgel) lunkar på i ett klassiskt The Doors jam, medans sången kittlar min Beatles nerv, inte mycket men precis sådär lagom för att det ska vara intressant. Sen kommer flöjten in och lite Jethro Tull smyger sig in. Thermeninen, jag säger bara :wub: till Thermeninen.
Summa summarum så har ni hittat ett unikt och skönt sound här med lite spridda influenser men ändå inte stulet, det låter eget!
Mer sånt, för detta gör ni ruskigt bra!!
Det enda jag har att komma med, är som vanligt tightheten mellan sång och stämmor/dubbar. Det låter slarvigt på en del ställen. Jag förstår inte varför man lägger ner en massa tid på att få musiken tight och skön och sen när det kommer till sången så känns det lite som en "äsch det kvittar" attityd. Ta om och ta om igen tills det sitter. Man kan även efterredigera spåren i sitt DAW om man skulle vara lat och inte orka sjunga om så att dom limmar bättre mot leaden. Det är så himla synd på en sån här fantastisk pärla.
Nåja, i övrigt makalöst bra pojkar :D :wub: :wub:
Micke
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida