Kontrollrummet

Vad är det som gör att du tycker viss musik är bättre än annan?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker Rattlet absolut har en poäng. Trovärdighet i framförandet är något som påverkar mig som lyssnare och har inte alls med tonsäkerhet att göra.

Kolla här: Tutti frutti i Little Richards opolerade, skitiga original jämfört med Pat Boones "ofarliga" version, anpassad för den välkammade vita medelklassen!







Fast den här är ju bara bäst!

« Senast ändrad: 26.08.2010, 02:02:55 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tycker Rattlet absolut har en poäng. Trovärdighet i framförandet är något som påverkar mig som lyssnare och har inte alls med tonsäkerhet att göra.

Kolla här: Tutti frutti i Little Richards opolerade, skitiga original jämfört med Pat Boones "ofarliga" version, anpassad för den välkammade vita medelklassen!
Jag gillar också helt klart Little Richards egen version betydligt bättre än kopian (även om jag tycker att låten är ganska trist...) - men här är vi ju inne på smak igen och inte något som kan säga objektivt att den ena är bättre, utan det finns säkert andra som tycker att Boones version är bättre, precis som det finns folk som tycker att dansbandsversionen av diverse internationella hits, är bättre än originalen.
"Trovärdigt" är som sagt ett uttryck som jag inte kan få ihop med musik på något sätt alls - men det finns ju uppenbarligen olika åsikter om det också... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla? Kan väl i o f s ersättas med "opolerat", "oförblommerat", "icke tillrättalagt"... När rockrebellen Elvis flyttade till Las Vegas blev han ju sååå dålig. :o Han tappade all trovärdighet som rebell iaf.  -_- :D
« Senast ändrad: 26.08.2010, 14:05:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag tycker Rattlet absolut har en poäng. Trovärdighet i framförandet är något som påverkar mig som lyssnare och har inte alls med tonsäkerhet att göra.

Kolla här: Tutti frutti i Little Richards opolerade, skitiga original jämfört med Pat Boones "ofarliga" version, anpassad för den välkammade vita medelklassen!







Fast den här är ju bara bäst!


Jag tycker dom är lika välkammade! :unsure:
Och förresten gillar jag inte alls Little Richards inspelning av "Loveletters in the sand"! :rolleyes:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.

Precis! Jag tycker att "trovärdig" bara känns som ett sätt att försöka göra om sin egen åsikt till något som låter mer "objektivt" än det är.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.

Precis! Jag tycker att "trovärdig" bara känns som ett sätt att försöka göra om sin egen åsikt till något som låter mer "objektivt" än det är.


Finns inget som är objektivt vad gäller musikupplevelser eller musik ö h t förutom BPM, frekvensinnehåll, låtlängd sekunder, etc.
Det är ju inte trovärdigheten av ett vittne i rättegångssammanhang vi talar om utan trovärdigheten i gestaltningen, framförandet av ett verk. En dåligt spelande skådis är knappast trovärdig den roll han/hon skall gestalta. Om jag småskrattande framför Danny Boy gör jag inte verket rättvisa, jag är inte trovärdig i mitt sätt att framföra verkets textmässiga och musikaliska innehåll/budskap. Naturligtvis finns det inga objektiva sätt att mäta detta. Det ligger i betraktarens öron eller rättare, mellan dessa. 
« Senast ändrad: 26.08.2010, 15:41:22 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.

Precis! Jag tycker att "trovärdig" bara känns som ett sätt att försöka göra om sin egen åsikt till något som låter mer "objektivt" än det är.

Precis! Och då kan man om någon kritiserar en för ens musiksmak kan man försvara sin smak(vilket man aldrig ska behöva göra. Gillar man något så gör man det. Punkt.) med att det har faktiskt trovärdighet och slipper känna att det man gillar känns som någon sämre smak(som inte finns) eller tvärtom.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.

Precis! Jag tycker att "trovärdig" bara känns som ett sätt att försöka göra om sin egen åsikt till något som låter mer "objektivt" än det är.


 Om jag småskrattande framför Danny Boy gör jag inte verket rättvisa, jag är inte trovärdig i mitt sätt att framföra verkets textmässiga och musikaliska innehåll/budskap.

Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.

Du citerar en av mina meningar utryckt ur sitt sammanhang. Med ditt resonemang finns det inte heller bra och dåligt skådespeleri, bara olika tolkningar. Skit samma, vi har olika uppfattning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.

Du citerar en av mina meningar utryckt ur sitt sammanhang. Med ditt resonemang finns det inte heller bra och dåligt skådespeleri, bara olika tolkningar. Skit samma, vi har olika uppfattning.
När det gäller skådespeleri så kan man däremot prata om mer eller mindre trovärdigt - för där behöver man ju kunna leva sig in i skådespelet - och det gör man inte om det t ex låter som om skådisen läser ur en bok eller har löjligt överdrivna gester, inget minspel alls eller vilka fel man nu kan hitta.
I musik finns inte den aspekten - och därför går det enligt min mening inte att prata om trovärdighet när det gäller musik. Vilken av Wiener Filharmoniker eller London Symphony Orchestra är mest trovärdig när de spelar Mozart? :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.

Du citerar en av mina meningar utryckt ur sitt sammanhang. Med ditt resonemang finns det inte heller bra och dåligt skådespeleri, bara olika tolkningar. Skit samma, vi har olika uppfattning.
När det gäller skådespeleri så kan man däremot prata om mer eller mindre trovärdigt - för där behöver man ju kunna leva sig in i skådespelet - och det gör man inte om det t ex låter som om skådisen läser ur en bok eller har löjligt överdrivna gester, inget minspel alls eller vilka fel man nu kan hitta.
I musik finns inte den aspekten - och därför går det enligt min mening inte att prata om trovärdighet när det gäller musik. Vilken av Wiener Filharmoniker eller London Symphony Orchestra är mest trovärdig när de spelar Mozart? :rolleyes:

Dom med bäst minspel!  :lol:

Skämt åsido man kan nog sabba mycket musik med dålig inlevelse.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.

Du citerar en av mina meningar utryckt ur sitt sammanhang. Med ditt resonemang finns det inte heller bra och dåligt skådespeleri, bara olika tolkningar. Skit samma, vi har olika uppfattning.
När det gäller skådespeleri så kan man däremot prata om mer eller mindre trovärdigt - för där behöver man ju kunna leva sig in i skådespelet - och det gör man inte om det t ex låter som om skådisen läser ur en bok eller har löjligt överdrivna gester, inget minspel alls eller vilka fel man nu kan hitta.
I musik finns inte den aspekten - och därför går det enligt min mening inte att prata om trovärdighet när det gäller musik. Vilken av Wiener Filharmoniker eller London Symphony Orchestra är mest trovärdig när de spelar Mozart? :rolleyes:

Dom med bäst minspel!  :lol:

Skämt åsido man kan nog sabba mycket musik med dålig inlevelse.
Eller de som låter bli att gå på en mina... :D

Visst kan man totalförstöra en låt på grund av dålig inlevelse - men jag hoppas att du också förstår varför jag tycker att just "trovärdighet" inte är ett begrepp som fungerar när man diskuterar musik...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eller de som låter bli att gå på en mina... :D

Visst kan man totalförstöra en låt på grund av dålig inlevelse - men jag hoppas att du också förstår varför jag tycker att just "trovärdighet" inte är ett begrepp som fungerar när man diskuterar musik...?

Visst gör jag det. Det här blev ju en semantisk diskussion. Det kanske finns en bättre term i musiksammanhang?
-Gestaltningsförmåga? Neh, för flum-pretto. Ngn?
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Eller de som låter bli att gå på en mina... :D

Visst kan man totalförstöra en låt på grund av dålig inlevelse - men jag hoppas att du också förstår varför jag tycker att just "trovärdighet" inte är ett begrepp som fungerar när man diskuterar musik...?

Visst gör jag det. Det här blev ju en semantisk diskussion. Det kanske finns en bättre term i musiksammanhang?
-Gestaltningsförmåga? Neh, för flum-pretto. Ngn?
 

Trovärdighet?  :P  ^_^  :lol:  :unsure:  ;)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eller de som låter bli att gå på en mina... :D

Visst kan man totalförstöra en låt på grund av dålig inlevelse - men jag hoppas att du också förstår varför jag tycker att just "trovärdighet" inte är ett begrepp som fungerar när man diskuterar musik...?

Visst gör jag det. Det här blev ju en semantisk diskussion. Det kanske finns en bättre term i musiksammanhang?
-Gestaltningsförmåga? Neh, för flum-pretto. Ngn?
 

Trovärdighet?  :P  ^_^  :lol:  :unsure:  ;)

 :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Tebax till ruta ett!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En annan viktig sak tycker jag är trovärdighet. Vem som är bäst sångare av dessa två råder ingen tvekan, men känns Körberg värst trovärdig som fattig i sitt finkulturella sammanhang och sin skolade musikalröst...?
Den som är fattig ska alltså inte kunna sjunga bra för att vara "trovärdig", utan det är något som är reserverat för de bättre bemedlade...? Om den fattige till slut lyckas komma fram; Blir han då också mindre "trovärdig" än han var från början i takt med att han blir en allt duktigare sångare...? :o
Om du bara lyssnar på musiken (t ex på CD, Radio, Spotify etc...) så ser du inte den som framför det och vilket sammanhang det handlar om eller vilken klädsel vokalisten har. Hur bedömer du då denna "trovärdighet"?

Jag tycker inte att begrepp som "trovärdigt" hör hemma alls i musiksammanhang.
Claes,
det handlar inte om hur artisten är klädd eller vilka ekonomiska resurser denne har, det tror jag du också förstår. Gör ingen straw man av det. Om man sjunger en låt tolkar man en text. Om man gör det så att man upplever att uttrycket stämmer med texten, då är det trovärdigt. För den som inte lyssnar på texten spelar det ingen roll.

Fast "trovärdig" är väl ett ganska bra uttryck? Man är trovärdig musikens kärninnehåll, budskap eller känsla?

Och vem säger inte att andra är det när de gör sin version av en låt? Att sen en coverversion suger enligt mig, dig eller andra är en annan sak.Trovärdig är inte ett bra uttryck. Det är ju så subjektivt att det säger bara allt om en själv och vad man gillar. Det säger inget om låten i sig själv.

Precis! Jag tycker att "trovärdig" bara känns som ett sätt att försöka göra om sin egen åsikt till något som låter mer "objektivt" än det är.

Men, vad handlar den här tråden om? Läs rubriken.
"Vad är det som gör att du tycker att en viss musik är bättre än en annan"

VAD gör...att du TYCKER...osv. Det handlar bara om subjektiva upplevelser och att försöka förklara dessa.

Flera aspekter har tagits upp. Rätt nivå av komplexitet, känslan, harmoniföljder, produktion av klass etc. Håller med om detta, och dessa är nog det viktigaste. Men alla aspekter var inte nämnda. Jag tycker ju att en låt i vissa fall blir bättre av att artisten känns trovärdig, och sämre om jag upplever denne som icke trovärdig.
Men det är vad jag tycker, naturligtvis. Och jag försöker FÖRKLARA varför jag tycker trovärdighet har betydelse.

Varför inte det? Finns det ett rätt och ett fel sätt att tolka en låt beroende på textinnehållet? Nix.

Du citerar en av mina meningar utryckt ur sitt sammanhang. Med ditt resonemang finns det inte heller bra och dåligt skådespeleri, bara olika tolkningar. Skit samma, vi har olika uppfattning.
När det gäller skådespeleri så kan man däremot prata om mer eller mindre trovärdigt - för där behöver man ju kunna leva sig in i skådespelet - och det gör man inte om det t ex låter som om skådisen läser ur en bok eller har löjligt överdrivna gester, inget minspel alls eller vilka fel man nu kan hitta.
I musik finns inte den aspekten - och därför går det enligt min mening inte att prata om trovärdighet när det gäller musik. Vilken av Wiener Filharmoniker eller London Symphony Orchestra är mest trovärdig när de spelar Mozart? :rolleyes:

I detta fall har jag ingen åsikt. Om någon av dem vore specialiserade på 1700-talsmusik och framförde den på originalinstrument, så kanske jag hade en preferens. Om jag visste om det vill säga... Jag säger inte att trovärdigheten har betydelse för all sorts musik, utan främst på vokal musik med starka texter.

Jag älskar Fred Åkerström och Cornelis framföra Bellman, mycket för att de kunde gestalta Bellman trovärdigt genom att de levde samma typ av liv. Jag gillar Shane McGovans beskrivningar av alkisar och knarkare, för jag tycker han känns trovärdig.
Inget fel på henne som artist, men tänk er Amy Diamond framföra "Måltidssång". Skulle inte något kännas fundamentalt fel där - trovärdigheten...?
Och är det trovärdigt om 55-åriga gubbar sjunger om high-school-liv? När vit amerikansk medelklass försöker härma stygga niggaz? Spelar sånt ingen roll om trovärdighet inte hör hemma i musiksammanhang?

Om man inte får hang-ups av det - fine. Desto mer att tycka om. Men om jag har trovärdighet som ett kriterium för att styra vad jag gillar så har jag det.

« Senast ändrad: 26.08.2010, 23:11:43 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Original artisten vet ju saker om texten som inte ett coverband vet.  Det finns många klassiska superhits som är omdebatterade om vad texten betyder.  De ger dem en unik ställning. Men visst ska bra musik inte dö med original artisterna. Det vore trist om man slutade spela Bach bara för att han har dött och ingen vågar tolka.  Och det finns exempel
på bra låter där alla covers bara är usla och det finns covers som är ruggigt bra. Tusan vad jag skulle vilja se Dolly Partons min när hon fick höra  Whitney Houstons version av "I will always love you" första gången. En superstjärna totalt krossad av en annan. 


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, helt klart håller jag med rattle: trovärdighet är ett bra begrepp för framförande av musik :)

Det tar lite hårdare när någon sjunger om krigets fasor som har varit med om det själv, eller en rappare som rappar om gängslagsmål han själv varit med i.

Sen kan andra göra det bra också, såklart. Trovärdigheten kanske ligger lite i betraktarens ögon(öron) också?

Bruce springsteen är lite märklig där. han sjunger om arbetslöshet och medelklassesns problem i städer som läggs ner när arbeten försvinner, och det känns trovärdigt på något sätt, även om han förmodligen kunde ha köpt upp industrierna som las ner :D :D :D


öh. ja. jag vet faktiskt inte alls vad jag ville ha sagt med detta  :blink:

men ja, visst finns trovärdighet i framförandet av musik :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lysande inlägg Rattlet! Många bra exempel där också. När krutröken från inlägget lagt sig tycker jag det blev väldigt tydligt med begreppet "musikalisk trovärdighet" som de klentrogna säkert kan byta ut mot "musikaliskt övertygande" (äntligen en synonym!). Jag håller med Rattlesnake om att det mest inbegriper vokalt framförd musik. När det gäller instrumentalmusik och sedan länge döda upphovsmän (långt innan det fanns inspelningsteknik) kom jag att tänka på Chopin. Hans elever blev sedemera inspelade på skiva och förmodligen låg deras tolkningar nära Chopins originalidé, som därmed (nästan) kunde bevaras för eftervärlden.
Till sist: att en annan sångare än den som har skrivit låten kan uppfattas mer trovärdig är bara en extrabonus. Det har jag själv erfarit!   :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lysande inlägg Rattlet! Många bra exempel där också. När krutröken från inlägget lagt sig tycker jag det blev väldigt tydligt med begreppet "musikalisk trovärdighet" som de klentrogna säkert kan byta ut mot "musikaliskt övertygande" (äntligen en synonym!). Jag håller med Rattlesnake om att det mest inbegriper vokalt framförd musik. När det gäller instrumentalmusik och sedan länge döda upphovsmän (långt innan det fanns inspelningsteknik) kom jag att tänka på Chopin. Hans elever blev sedemera inspelade på skiva och förmodligen låg deras tolkningar nära Chopins originalidé, som därmed (nästan) kunde bevaras för eftervärlden.
Till sist: att en annan sångare än den som har skrivit låten kan uppfattas mer trovärdig är bara en extrabonus. Det har jag själv erfarit!   :D

Nog finns det lite musik ändå. KOmmer att tänka på vissa trumpetare som lyckas få in så otroligt mycket i tonerna, eller bluesgitarrister som kan uttycka sig med strängarna.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, ni gör framsteg ser jag! :)

Tar paus ännu en vecka tror jag, men kunde inte undvika att gå in och läsa lite :D
Dessutom måste jag säga att rattles inlägg verkligen var bra! ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Enklast är kanske att undvika orden "bättre än" och i stället säga att en viss sorts musik
- tilltalar mig
- får mig att må bra
- inspirerar mig
- gör att jag känner mig ung igen
- får mig att höja kattens veckopeng
- gör mig på gott humör......etc,

alltså hur man påverkas och inte tvunget måste jämföra och analysera sönder
sånt som i grund och botten är en känslomässig upplevelse..... :unsure:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej, jag vill ha fler åsikter om vad som utgör "bra" musik, alla är välkomna att tänka till kring frågan om vad som för ER - individuellt - utgör t ex en bra ballad eller metallåt. Känslomässiga och/eller förnuftsmässigt "argumenterande" tankar är välkomna. De som tycker hela diskussionen är meningslös innan den började, kan ju ge uttryck för det efter vi andra tänkt klart :)

Det har varit två typer av uttryck för vad som är "bra konst". Dels känslomässiga uttryck (typ jag gillar metal för brorsan spelade maiden hela dagarna:), som handlar om inlärning miljö, liksom "jag vet inte för det är så" :). Jag gillar ju inte det sättet att förhålla sig till nåt så viktigt som "musik" för en musiker som mig och känns liksom som man avfärdar varje försök att analysera kulturella fenomen på nåt annat än det subjektiva planet. :)Jag var ute efter åsikter, men tror att ska man hitta gemensamma nämnare bland alla som skrivit, blir det mycket åsikter,

 Fast jag kanske inte förstår vidden och djupet i dessa argument. :) Det är lugnt, det finns ju alltid en botten i även ett logiskt resonemang, alltså att man måste känslomässigt lita på logik o dyl?

Strunt samma. Nu börjar min tankegång med ett politiskt exempel. Det finns nån nationalekonomisk teori som mäter rösterna som "valmanskårens pengar", och som radar slutsatser för hur man ska gå tillväga för att vinna val. Triangulering o dyl. :) Som t ex REinfeldt gjorde lite i båda senaste valen? :) Man tar över motståndares argument och retorik.

(M) ett arbetarparti? Det känns inte riktigt ärligt för mig. Precis som retorik.

DE flesta röstar ju med känsla,som  föregås av en analys förnuftsmässig. Men jag menar att det finns rätt många variabler att ta hänsyn till när man  väljer att rösta på ett parti. Eller frånvaron av kunskaper, om ideologi och annat. Valet är rationellt i nån mening om man faktiskt fattar vad man får "ut av det"
Jag skulle vilja att folk här intar perspektivet att det kanske kan finnas gemensamma OCH mätbara nämnare i båda kulturlliv och konst, som politik?
Musik är ju utan att bevisa det extremt "matematisk" och full av mätbara strukturer och det vore konstigt om allt de lärde ut på en musikteoretisk kurs, var oanvändbart? Alltså bara vad folk tycker.

Jag kan alltså inte fatta hur man kan tycka att åsikter/tycke skulle vara oåtkomlig för alla former av "analys" i annat än känslomässig subjektiv mening?
Först ett exempel från politiken. Man kan ju lära sig förstå marx även om man inte gillar socialism och dess olika former?  IDeologier kan liknas vid heltäckander, strukturer med teorier som bygger på vissa axiom (grunder) om människans natur. Liberalismens grundaxiom kan sammanfattas med orden: "Människan har en fri vilja, och ska ha eget ansvar över sitt öde".

Detta går ju inte att bevisa så lätt, men det är ju inte poängen. Det talar till oss på ett sätt som man kan greppa även om man tror att allt är förutbestämt eller allt är slumpmässigt?. Det är fakta att liberalismen (de olika versionerna som finns) uttrycker detta tillsammans med kanske en genomgång av rättigheter och dylikt. Det är inte en åsikt, eller hur? Liberalismen säger det oavsett hur många som tycker att marxismen är bättre?

Nu överför vi detta till musik/konst. Analogt, ville jag med ursprungsinlägget några sidor tillbaka, ta reda på om nån hade bra "reella" bevisbara "grundaxiom" för musik, och om det fanns axiom (regler) för när nåt är bra? :)

Jag har hittat ett antal, sådana allmängiltiga saker som brukar förekomma i konst och musik. :)
Bäva :)
« Senast ändrad: 28.02.2011, 22:13:06 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det handlar inte bara om "trovärdighet" (som man inte behöver tro på för att följa mitt resonemang) och inte heller den "känsla som förmedlas" i form av sångtext och uttryck osv.

Det jag pratar om är visssa "lagar" som överlevt och ärvts från munksångare på renässansen och framåt, om balans (vissa av dessa grepp kan uttryckas i matematiska termer) t ex gyllene snittet. Denna lag om proportioner UPPLEVS vara VACKER. Varför?

Det känns liksom som att en matematisk proportion (siffra, eller så uttrycker man det i form av bråktal), om hur man KOMPONERAR en da vinci-målning (snackar STRUKTUR inte mona lisas eventuella fulhet) eller hur man skänker balans åt sixtinska kapellet genom att michelangelo (eller vem?) fullkomligt överöser sagda kapell med en STRUKTUR där den enklaste regeln för proportioner är just gyllene snittet och ger alla andra jävla kapell sedan sixtinska, ett slags gemensam "idé" som uttrycks med olika medel, men är samma gamla siffra..
Det är väl för sjutton inte en åsikt? Ett matematiskt samband, menar man att en siffra är en åsikt, så bör man förklara att det finns även kulturer som saknar vår siffror, där man får på käften om man skulle påstå nåt så löjligt att deras tempel inte har använt gyllene snittet i mindre eller större utsträckning:)

Detta snitt verkar vara en (av många) ALLMÄNGILTIGA regel som ger skönhet åt musik och konst. Jag hävdar liksom inte en egen hemtillverkad saga om detta. Det finns massvis med info om t ex gyllene snittet på wikipedia. Tillsammans med en struktur som känns tilltalande i övrigt, så gör vi musiken efter olika regler som begränsar uttrycket. Sätter man sig bara och bankar med gitarren på en hund, låter det skoj men det är inte mycket till låt. :)
Sen om man är medveten om att man följer olika riktlinjer när man gör sin låt eller inte, det är väl ingen åsikt och spelar väl inte heller nån större roll för argumentet?

Samma sak gäller faktumet att t ex kvinnlig skönhet, följer enkla regler för proportioner. Det är därför barnet gråter när en dvärg hoppar upp på bussen och flinar! Inget ont om dvärgar, men det anses inte snyggt med konstiga proportioner till kropp ansikte! Det är ett faktum att vi tycker att frånvaro av balans är oskönt, och i och med att vårt gyllene snitt även råkar finnas som mått på en  (proportionerlig) kropp. vårt mer eller mindre utvecklade sinne för skönhet utgår från dessa typer av mått för balans. I konst och i musik.
   det är därför svenska babes är snyggare än brittiska! Det vet ju alla? :)

Eller det tycker jag iallafall. Det där sista var en åsikt... :)

Återkommer med nåt slags genomgång av exempel på dessa typer av skönhetsideal i musik och konst :)
« Senast ändrad: 28.02.2011, 20:43:57 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tänkte skriva,men,läste hela tråden,känns jäkligt kvasi för mej,ni slår ju knut på er själva för att uttrycka vad som nog inte kan uttryckas i ord.......................... Badlands kom nog närmast....(jag vet vad han menar med Dylan,och han har..... till viss del.......... ;) omvänt mej,men det beror nog mer på att vi har diskuterat mannen rätt många gånger......)
Det är ju så enkelt egentligen,när jag sitter för mej själv,vet jag ju precis vad som är bra,men,att skriva om det.....?
Det fixar inte jag. :unsure:
Bara min 50-lapp om detta stooora/lillaämne... :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket babbel och upprepande. Men jag slänger in textmassan oredigerad. Det kanske är kul för nån :)

[snack om symfonin och formbaserad musik]

Är dessa överenskomna former, som jag inte har mer än översiktlig och ytlig kunskap om, men som jag ändå uppfattar i Beethovens musik, enbart utifrån wikipedia-artikeln. Jag kan betrakta musiken utifrån ett i mitt snäva perspektiv, MYCKET KONKRET sätt, som faktiskt är uppenbar vid en lyssning, och det är den struktur som han använder. OCH betänk nu idén att det inte rör sig om känslor ENBART (Däremot väcker ju musiken känslor.)
Det går att formuleras på ett sätt som kompositionsteoretiker lär sig. Sen bryter de ju ofta mot dessa form-regler (som ansågs vara ett ideall fram till typ stravinsky) men åsikten att det låter bra är väl inte en åsikt, om de flesta nog tycker Beethoven var rätt bra på att skriva sina symfonier. :)
Eller är det nåt som bara är mitt tycke och smak?
Varför gillar folk Beethoven? Hade Mr B bara tur och åkte på ett bananskal in i musikhistorien?

Mitt pukslag är liksom lika bra som mozart? Och den där Bach och hans kontrapunkt är ju kaotiskt skit i jämförelse med mitt senaste slaskdemo? :)

ABBA har sålt jävligt många skivor. Och tycker nog BEnny melodikänsla är i klass med Beethoven, jag skulle kunna ge mig på en mindre roligt pamflett om hur dåligt ABBA är bortsett från melodiken. :) Men vill inte kränka nåns känslor om det är folk som älskar dem här :). Åsikten är ju fri! Men jag hävdar ju att Beatles är mycket intressantare att lyssna på, där sker ju en utveckling av deras musik med tiden. Och harrison blir bra på slutet! :) Men det får va till nästa dag :)

Det är inte tycke och smak, vad som "funkar" estetiskt i musik! Nu menar jag inte att folk ska sätta sig och plugga komposition på fritiden, min "åsikt" (om jag får skämta till det lite) är att det finns reella och konkreta idéer och tankar (vissa matematiska, som gyllene snittet) i form av lättfattliga regler (harmonik, balans, osv) som ligger till grund för åtminstone mitt sätt att ta till mig musik.

Och är man autodidakt skapar man dessa själv. (Reglerna.) Gott så.

Var är Claes? :)
« Senast ändrad: 28.02.2011, 21:05:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
För mig är bra musik när artisten inte försöker vara lyssnaren till lags.

Melodifestivalen är ett bra exempel på "dålig musik" för mig när man ser att just de flesta låtarna desperat försöker just vara lyssnaren till lags.

Om man skriver en låt innerligt och framför den precis som det blir utan en tanke på lyssnaren så tror jag att man presterar
"bra musik" uti den meningen att den är ärlig och inte försöker vara något annat. (förutsatt att författaren är sig själv)

Om det blir dålig eller bra musik har då inte med saken att göra.

Att folk tycker bättre om viss musik är väl sin egen referens.. jag gillar 80-tal... kanske för att jag är uppväxt då och gillar
starka sångmelodier som för mig blir riktigt vackert men en viss ljudmatta runt sig.

Så min personliga åsikt på detta ämnet är att för MIG så är bättre musik den musik man får en direkt känsla av att artisten
har försökt och bara varit sig själv, dvs man får en del av personens tankar och värderingar. Dålig musik är väl då raka motsatsen,
ett lamt försök som bygger på den generella åsikt som den stora massan tycks ha för stunden.. tror författaren.

//Daniel  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Medhåll. Vissa hävdar ickeexistensen av trovärdighetsfaktorn. Den är ju enormt viktigt. ABBA känns (för mig) första plastiga försöket i den där "köp skräddarsydd" tramsmusik på engelska från SVERIGE. Om nån får ångestattacker av att jag dissar dem, så ber jag om ursäkt, men det känns liksom bara tramsigt med de där kläderna och platåskor. JA, hela discoprylen är ju fjantigare t o m mer än deathmetal-köret med pentagram och grejer :) DEt blir ju "attityd", och de är viktigt för killar i tonåren :)

Menar Beatles var ju liksom "på riktigt" OCH bra på att spela, sker en radikal utveckling under de år de gav ut skivor också. De verkligen VAR sin image.. Och jag var inte ens född. :) Tror sånt är jätteviktigt för fansen. Klart Benny och Björn kunde skriva låtar, men för mig känns det kommersiellt bortom vad som är nyttigt för det uppväxande släktet att lyssna på :) (Det sista var ironi.. Ett skämt. Jag bryr mig inte om ABBA så länge de håller sig borta från TV och radion :)
« Senast ändrad: 28.02.2011, 21:14:04 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Och en annan gillar ABBA för sina starka sång melodier och vackra ljusmattor runt... kanske generationsklyftan mellan 70 och 80 talet?

Måste ju vara rena chocken för folk som är uppvuxen med Zeppelin mm..  ^_^

Men kommersiellt.. japp! Så det blir töntigt... men ABBAs kvalité höll ihop det tycker jag. (utifrån min referens ram) ... men det finns mycket banalt skit i deras sångskatt också... men samlar man ihop godbitarna så är de väldigt många.

//Daniel  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mitt argument, innan jag käkar, sammanfattat med kanske alltför mycket ord. Mycket babbel, men ingen säger emot :)

Det är fan ingen åsikt att det ALLTID UPPLEVS som snyggare med proportioner som ligger nära gyllene snittet än proportioner i t ex kaotiskt buller!!? :)

Det är den här kopplingen mellan det skenbart känslomässiga, som egentligen är en princip om proportioner och balans, och som finns i naturen, kroppen och hjärnan på alla möjliga nivåer OCH i vår konst - att folk tror att detta är nåt INLÄRT som stör mig lite. Som barnet med dvärgen, eller vilken barnvisa som helst har ju komponenter (från tidigare musik som gjorts) som gör att ungarna klappar händerna? :) Eller är jag naiv nu. Är vi oskrivna ark som vissa gamla filosofer hävdar? Och vissa hävdar att vi har med oss ett sinne för vad som är skönt med födseln. Hjärnan finns ju där, kanske hänger det med ett sinne för skönhet? Hjärnan sägs utvecklas typ fram till man är 20. Jag tror det är nåt slags potential, vår hjärna, som bör utvecklas?

Lyssnar man på ENBARTABBA hela uppväxten får man kanske en snävare syn på vad bra är i  konstnärliga sammanhang? Det är väl okej med små doser ABBA, men ännu bättre om man lyssnar mer varierat? :) OCh kanske är vissa personer sådana, som lär sig tidigt, att man kan LÄRA sig gilla kulturyttringar som först verkar tråkiga?  T ex vissa typer av mat?

Hur många vuxna hatar grönsaker t ex?

DEt kan låta snobbigt, men jag undrar om det inte är så enkelt aTt många typer av intryck utvecklar barn mer? Det måste vara det flummigaste som skrivits i hela diskussisonen, vafan säger våra barnpsykologiska vänner?! :)

ddummer:
ABBAs melodier är bra! Men jag gilar inte arren och framförande o ALLT annat förutom melodiken :) Meb bra de fortsatte med musikalerna :)Kul med popfolk som blir miljonärer och supportar Gudrun schyman med pengar emellanåt! OCh skriver klichemässiga musikaler som ändå funkar!
Nu käk.. Fan jag skriver järnet ikväll.. Åter imorgon. :)
« Senast ändrad: 28.02.2011, 21:59:23 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Surfade fram lite exempel från wikin, i en sista effort i att övertyga folk som orkat läsa min avhandling :D
Fan detta tog ett par timmar att babbla samman. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_section


Lunds domkyrka innan ombyggnaden av tornen:
(Jättefult, inget gyllene snitt)



Efter nya tornen kom på plats:
(uppfyller mer eller mindre denna gamla regel, inte för att jag mätt och räknat, men det är liksom en anekdot som berättas bland arkitekter och annat folk. Får väl kolla och måtta i modellen som finns på wikin..)

« Senast ändrad: 28.02.2011, 21:57:22 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Intressant.....

Är man snäv i sin smak så smakar allt gott eftersom man har valt menyn själv efter sina egna preferenser.

Om man är allätare så har man lättare för att identifiera dålig smak.

Låter logiskt vettigt... Jag är nog en "snäv allätare" isåfall.  :)

//Daniel  ^_^