Kontrollrummet

SNACKTRÅD INFÖR FORUMFESTIVAL 14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som vinnare av 007 festivalen så sparkar jag härmed igång en tråd inför nästa festival.
Diskutera eventuella önskemål om teman, regler mm.
Länka till och minns gamla festivaler och bidrag. Var det bättre förr? Vilka höjdpunkter finns? vilka klavertramp har gjorts? Grotta ner er i forumets festivalhistoria http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?board=67.0 så tar vi upp stafettpinnen igen lite senare i sommar.
Kanske lyssnar vi på era önskemål........ kanske inte!!?

Micke & Tompa

« Senast ändrad: 22.06.2010, 15:11:37 by jonnerstone »



Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Ett tema som skulle vara roligt är att i så hög grad som möjligt komma ifrån alla vst-plugins och försöka bygga upp en låt med diverse ljud man kan skapa m.h.a. hemmets attiraljer (typ slå på glas, skålar, dörrkarmar, steka vitkål, bada sin katt osv). Det kan bli riktigt intressanta ljud och kompositioner. Sen hade det vart roligt om varje bidrag slänger med en liten beskrivning vad alla ljud är.
Givetvis får man ju ha ngn slags grund som kan spelas med ett "riktigt instrument", men så mycket kreativa ljud som möjligt.

Bra eller anus?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bend-tema - inte en rak ton.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Deppigaste vispop med sång som har lite drag av Afzelius och Wiehe och där instrumenten i kompet
måste innehålla bl.a. en Martin HD28, en 3-colour sunburst Fender Stratocaster och där trumkompet ska
vara taffligt programmerat i Groove Agent. Sången ska vara insjungen vänd mot nordväst via en Röde NT2-A och
preamp ska vara Focusrite Trakkmaster. En extern mixer, Tapco 6306, och ett ljudkort M-Audio Delta44
måste användas. Inspelningarna måste ske på en IKEA skrivbordsstol utan armstöd och som fotstöd ska
en blå step stool i plast med två trappsteg nyttjas. Som midi-keyboard gäller fritt val mellan ett
Roland PC-200 MKII och ett CME UF80. I övrigt ska man kunna lägga upp det hur man vill, använda vilka
plektrum eller kablar man vill, spela in vilken tid på dygnet man vill , göra hur många omtagningar man vill etc,
så att ingen upplever det som några begränsningar....... :huh:


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
min skrivbordsstol har armstöd.....jäklar......får väl stå över denna... :D




Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Deppigaste vispop med sång som har lite drag av Afzelius och Wiehe och där instrumenten i kompet
måste innehålla bl.a. en Martin HD28, en 3-colour sunburst Fender Stratocaster och där trumkompet ska
vara taffligt programmerat i Groove Agent. Sången ska vara insjungen vänd mot nordväst via en Röde NT2-A och
preamp ska vara Focusrite Trakkmaster. En extern mixer, Tapco 6306, och ett ljudkort M-Audio Delta44
måste användas. Inspelningarna måste ske på en IKEA skrivbordsstol utan armstöd och som fotstöd ska
en blå step stool i plast med två trappsteg nyttjas. Som midi-keyboard gäller fritt val mellan ett
Roland PC-200 MKII och ett CME UF80. I övrigt ska man kunna lägga upp det hur man vill, använda vilka
plektrum eller kablar man vill, spela in vilken tid på dygnet man vill , göra hur många omtagningar man vill etc,
så att ingen upplever det som några begränsningar....... :huh:
^_^

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
min skrivbordsstol har armstöd.....jäklar......får väl stå över denna... :D

Inte stå över.
Sitta på... tror jag  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Deppigaste vispop med sång som har lite drag av Afzelius och Wiehe och där instrumenten i kompet
måste innehålla bl.a. en Martin HD28, en 3-colour sunburst Fender Stratocaster och där trumkompet ska
vara taffligt programmerat i Groove Agent. Sången ska vara insjungen vänd mot nordväst via en Röde NT2-A och
preamp ska vara Focusrite Trakkmaster. En extern mixer, Tapco 6306, och ett ljudkort M-Audio Delta44
måste användas. Inspelningarna måste ske på en IKEA skrivbordsstol utan armstöd och som fotstöd ska
en blå step stool i plast med två trappsteg nyttjas. Som midi-keyboard gäller fritt val mellan ett
Roland PC-200 MKII och ett CME UF80. I övrigt ska man kunna lägga upp det hur man vill, använda vilka
plektrum eller kablar man vill, spela in vilken tid på dygnet man vill , göra hur många omtagningar man vill etc,
så att ingen upplever det som några begränsningar....... :huh:

Fy faan så hysteriskt roligt... Jag är på.... Förutsatt att utrustningen Du nämner är placerad i akterkabinen på en 35 fots båt av engelsk modell..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Deppigaste vispop med sång som har lite drag av Afzelius och Wiehe och där instrumenten i kompet
måste innehålla bl.a. en Martin HD28, en 3-colour sunburst Fender Stratocaster och där trumkompet ska
vara taffligt programmerat i Groove Agent. Sången ska vara insjungen vänd mot nordväst via en Röde NT2-A och
preamp ska vara Focusrite Trakkmaster. En extern mixer, Tapco 6306, och ett ljudkort M-Audio Delta44
måste användas. Inspelningarna måste ske på en IKEA skrivbordsstol utan armstöd och som fotstöd ska
en blå step stool i plast med två trappsteg nyttjas. Som midi-keyboard gäller fritt val mellan ett
Roland PC-200 MKII och ett CME UF80. I övrigt ska man kunna lägga upp det hur man vill, använda vilka
plektrum eller kablar man vill, spela in vilken tid på dygnet man vill , göra hur många omtagningar man vill etc,
så att ingen upplever det som några begränsningar....... :huh:

Fy faan så hysteriskt roligt... Jag är på.... Förutsatt att utrustningen Du nämner är placerad i akterkabinen på en 35 fots båt av engelsk modell..
Jo, men det tyckte jag var underförstått! Men jag kom inte ihåg vad modellen hette så jag ville inte ta upp det.... :rolleyes:


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Deppigaste vispop med sång som har lite drag av Afzelius och Wiehe och där instrumenten i kompet
måste innehålla bl.a. en Martin HD28, en 3-colour sunburst Fender Stratocaster och där trumkompet ska
vara taffligt programmerat i Groove Agent. Sången ska vara insjungen vänd mot nordväst via en Röde NT2-A och
preamp ska vara Focusrite Trakkmaster. En extern mixer, Tapco 6306, och ett ljudkort M-Audio Delta44
måste användas. Inspelningarna måste ske på en IKEA skrivbordsstol utan armstöd och som fotstöd ska
en blå step stool i plast med två trappsteg nyttjas. Som midi-keyboard gäller fritt val mellan ett
Roland PC-200 MKII och ett CME UF80. I övrigt ska man kunna lägga upp det hur man vill, använda vilka
plektrum eller kablar man vill, spela in vilken tid på dygnet man vill , göra hur många omtagningar man vill etc,
så att ingen upplever det som några begränsningar....... :huh:

Fy faan så hysteriskt roligt... Jag är på.... Förutsatt att utrustningen Du nämner är placerad i akterkabinen på en 35 fots båt av engelsk modell..
Jo, men det tyckte jag var underförstått! Men jag kom inte ihåg vad modellen hette så jag ville inte ta upp det.... :rolleyes:
:lol: :lol: :lol: :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)
En Latinofestival kombinerad med Edebros idé att lira på hemma"instrument" kanske... :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)
En Latinofestival kombinerad med Edebros idé att lira på hemma"instrument" kanske... :rolleyes:

Njaee jag tänkte riktigt latino med fläskiga markeringar och stora trumpeter.  :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)
En Latinofestival kombinerad med Edebros idé att lira på hemma"instrument" kanske... :rolleyes:

Njaee jag tänkte riktigt latino med fläskiga markeringar och stora trumpeter.  :)

Exempel?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En svenne festival? Inför midsommar, skriva en ny folkmusik visa?

Allt det här tjafset med engelska texter och brittisk 60-talsmusik, beatles och bläähää, har tagit död på iaf min kreativitet ;)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
En svenne festival? Inför midsommar, skriva en ny folkmusik visa?

Allt det här tjafset med engelska texter och brittisk 60-talsmusik, beatles och bläähää, har tagit död på iaf min kreativitet ;)
Nej, jag förstår mig inte heller på den här nostalgitrippen med 60-talspop och Beatlesinfluerad musik!  :rolleyes:
Tacka vet jag en nyklassicistisk fuga i hårdbarock-stil!  B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
fug-festival :P Nej men visa vore kul :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)
Tycker inte Latrinfestival låter särskilt kul, ungefär som en ordinär Hultsfredsfestival..... :mellow:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker fortfarande att det vore roligt med Latinofestival.  :)
En Latinofestival kombinerad med Edebros idé att lira på hemma"instrument" kanske... :rolleyes:

Njaee jag tänkte riktigt latino med fläskiga markeringar och stora trumpeter.  :)

Exempel?


Tja kanske:

eller buena vista social club
&feature=fvst
eller Titpo Puente:
&feature=related
ett djävla ös helt enkelt  :)

Finns ju hur många stilar osm helst som ryms inom latinomusik. Cha cha, marengo, habanera osv osv. Går ju även att kombinera med pop om man så vill.  :) :)




« Senast ändrad: 23.06.2010, 17:06:47 by egghuvud »


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Latinomusik låter skoj. Ingen jävla reggaeton bara!  :P
Bodde på Kuba i 6 månader när den där skiten slog igenom, och fick nog med reggeaton för en hel livstid. Man hörde Gasolina-låten och andra störande catchiga låtar från varje bilstereo och gatuhörn. När man gick ut och festade nöjde sig inte uteställena med att spela hitsen en gång, utan gärna 2-4 gånger per kväll.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny nationalsång för Sverige - nu vet ju jag att det finns både norrmän och finnar här så jag menar egentligen ny nationalsång for wathever country..........varför finns här inga danskar och islänningar kan man ju då undra?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Ny nationalsång för Sverige - nu vet ju jag att det finns både norrmän och finnar här så jag menar egentligen ny nationalsång for wathever country..........varför finns här inga danskar och islänningar kan man ju då undra?

Nordic Hymn?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ny nationalsång för Sverige - nu vet ju jag att det finns både norrmän och finnar här så jag menar egentligen ny nationalsång for wathever country..........varför finns här inga danskar och islänningar kan man ju då undra?

Intressant.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Ny nationalsång för Sverige - nu vet ju jag att det finns både norrmän och finnar här så jag menar egentligen ny nationalsång for wathever country..........varför finns här inga danskar och islänningar kan man ju då undra?

Intressant.

Nationalsång = orkestermusik?

Går bort här, inga förutsättningar
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny nationalsång för Sverige - nu vet ju jag att det finns både norrmän och finnar här så jag menar egentligen ny nationalsång for wathever country..........varför finns här inga danskar och islänningar kan man ju då undra?

Intressant.

Nationalsång = orkestermusik?

Går bort här, inga förutsättningar

Nja många ville ju ha Öppna landskap som ny nationalsång så orkewster är inte nödvändig alls.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Shit, tror ni är uppe i 10 förslag redan, men fortsätt för all del! :rolleyes:


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil

Ok, lite halvseriösa förslag:

* Namnsdags-,födelsedags-, gratulations-musik  :wub:
* Veckodagsmusik, välj valfri dag (jmf "I hate Mondays", "Bloody Sunday" m.fl.)  :rolleyes:
* Dagen efter-(för många snapsar-)musik  :(
* Toamusik, mest krystade låten  :blink:
* Semestertema  B)



Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En riktigt töntigt låt som man kan garva åt, men ändå är så "bra" att det kan bli en kultklassiker, som t.ex dessa låtar från samlingsskivan Kultklassiker

1.
Köppäbävisa - Bengt Pegefelt
2.
Fågeldansen - Curt Haagers
3.
Vi bor på landet - Bröderna Djup
4.
Hubba hubba zoot zoot - Caramba
5.
Dunder och snus - Simon Brehm
6.
Kebab - Rune Wallebom
7.
Hey baberiba - Rockfolket med Burken
8.
Gulli gullan - Jokkmokks Jokke
9.
Rosen - Arne Quick
10.
Ulla Bella rap - Ulla Bella
11.
Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen - Jerry K Gustafson & Scafell Pike
12.
För fet för ett fuck - Svullo & Electric Boys
13.
Vid foten av fjället - Sven Gösta Jonsson
14.
Vad har du under blusen Rut? - Streaplers
15.
Då går jag ner i min källare - Pierre Isacsson
16.
Den siste mohikanenen - Little Gerhard
17.
Snabbköpskassörskan - Di Sma Undar Jordi
18.
Om och om och om och om igen - M.A Numminen


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sant, tokai. Tycker det är ett bra förslag, men är folk lössläppta och emanciperade nog för att göra sån musik här? :)

(Inte alla som har sådan självironi, mig och dig oaktade. :) )
« Senast ändrad: 24.06.2010, 19:35:55 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror nu när jag tänker efter att det egentligen omöjligt att göra en sk töntig låt medvetet. Saken är ju den att det flesta låtar i den här genren är gjorda med största allvar. Sen att resultatet blev som det blev är ju en annan sak.


asti

  • Gäst
Tror nu när jag tänker efter att det egentligen omöjligt att göra en sk töntig låt medvetet. Saken är ju den att det flesta låtar i den här genren är gjorda med största allvar. Sen att resultatet blev som det blev är ju en annan sak.
Det behöver man väl inte avslöja! Jag gör töntiga låtar hela tiden utan att vara medveten om det!  :)
Kalla temat "Bästa låt" bara!
Jag har sån självironi så jag skyller på CPG om det inte blir bra!  B)
/Asti


Utloggad carl cadello

Tanig man med fett hår spelar Hamondorgel (kopia) med trummaskin på en tredjeklassens matställe i Bulgarien 1975.