Kontrollrummet

SNACKTRÅD INFÖR FORUMFESTIVAL 14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Anarki och regler. Känns lite motsägelsefullt. ;)

Nejdå!!

Det är total anarki när det gäller själva musiken. Men det finns en regel när det gäller texten.

Men det är total musikalisk anarki som råder!!

Så temat är spikat då?


Mer eller mindre ja  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Anarki och regler. Känns lite motsägelsefullt. ;)

Nejdå!!

Det är total anarki när det gäller själva musiken. Men det finns en regel när det gäller texten.

Men det är total musikalisk anarki som råder!!

Så temat är spikat då?


Mer eller mindre ja  :)
Jag tycker det är väl nära "märkligaste musiken-temat."
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker det är väl nära "märkligaste musiken-temat."

Hur då menar du? Det är lika nära Gömma Bach, eller Rocklåt eller Bond-tema också.

 :unsure:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker det är väl nära "märkligaste musiken-temat."

Hur då menar du? Det är lika nära Gömma Bach, eller Rocklåt eller Bond-tema också.

 :unsure:

Ja precis!!

Musikalisk anarki innebär väl inte per definition att det måste vara märkligt. Det innebär bara att du är fri att välja vilken genre, sättning mm. Vill du göra en märklig låt så är du välkommen, vill du göra en metallåt eller hip-hoplåt så är du lika välkommen!!


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
ja då blir det ju en John Lennon festival eftersom det är enda kriteriet,,trevligt  :D


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Förlåt om jag inte riktigt hängt med nu ,,

Men är alla regler satta elr ?

Tänkte nu inför lediga helgen då kan man börja skriva ideer,, :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
va synd....en festival med valfri beatles-cover hade ju varit skitkul. finns ju hur mycket som helst att välja bland....
[mp3=200,20,0,left]http://fejmus.shivas.se/skiss/AnnCharlotte%20-%20I%20Will.mp3[/mp3]
Johanna Lennon har en vacker röst! Synd att hon inte sjunger John Lennon utan en av Paul McCartney. Annars skulle den vinna!   B)
« Senast ändrad: 12.08.2010, 19:12:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Förlåt om jag inte riktigt hängt med nu ,,

Men är alla regler satta elr ?

Tänkte nu inför lediga helgen då kan man börja skriva ideer,, :D

Nä regeln e väl inte helt satt. Men om du vill börja redan så är tanken att man helt får välja själv vilken typ av musik man vill göra....längd får du också själv avgöra. M.a.o så är allt som har med musiken att göra helt fritt.

I texten måste det dock förekomma namnet John Lennon på ett eller fler ställen. Det får inte bara vara inslängt hur som helst utan måste fylla en funktion. Det kan ju t.ex vara en ren hyllningslåt, en låt där man ifrågasätter hans storhet, en låt där man i skarpa ordalag beskriver varför han var så mycket sämre än Paul McCartney  ;). Eller så bara använder du honom som en referens nånstans i en text som handlar om nåt helt annat...t.ex "...bla bla bla..... like Chapman to John Lennon, you are my nemesis....bla bla bla...."

Tanken är sen att text och musik ska bedömmas på lika villkor, alltså fifty fifty.

Vill man vinna så gör man som ju som i melodifestivalen (där man skriver en låt som man tror/hoppas ska tilltala folket) och skriver en låt som man tror/hoppas ska tilltala forummedlemarna. Vill man förlora så gör man en svår och oåtkommlig låt som ingen fattar  :lol:


Typ nåt sånt.....förtydligar mig i en annan tråd senare, men nu kan man iaf sätta igång om man vill!!


Micke
« Senast ändrad: 12.08.2010, 19:32:36 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... en låt där man i skarpa ordalag beskriver varför han var så mycket sämre än Paul McCartney ...

Heja!!!

 :D


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
... en låt där man i skarpa ordalag beskriver varför han var så mycket sämre än Paul McCartney ...

Heja!!!

 :D

ja det spelar alltså ingen roll om man har nån som helst verklighetsförankring eller ej, om man är full när man skriver eller helt enkelt bara skriver fel eller falska saker


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
... en låt där man i skarpa ordalag beskriver varför han var så mycket sämre än Paul McCartney ...

Heja!!!

 :D

ja det spelar alltså ingen roll om man har nån som helst verklighetsförankring eller ej, om man är full när man skriver eller helt enkelt bara skriver fel eller falska saker

Precis exakt!! Eftersom det är Kr-medlemmarna som i slutändan ska betygsätta verken utifrån deras egna personliga kriterier  :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil


jag har sett klippet, det är där paul säger nåt i stil med,

- wow John jag skulle också vilja ha så långt hår och fräckt skägg som du har och tänk om jag skulle kunna göra så bra låtar som du, hur gör du egentligen du är ju verkligen ett geni. men jag är glad att jag iaf får vara med i ditt band, du är bara världens coolaste-





Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


jag har sett klippet, det är där paul säger nåt i stil med,

- wow John jag skulle också vilja ha så långt hår och fräckt skägg som du har och tänk om jag skulle kunna göra så bra låtar som du, hur gör du egentligen du är ju verkligen ett geni. men jag är glad att jag iaf får vara med i ditt band, du är bara världens coolaste-







Oj!!Jag visste inte att Paul kunde prata svenska, vilken multitalang han är.

Fick John någonsin höra översättningen av detta ironiska uttalande?




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej, det där är väl videon när han säger: "Shit J! Vilken tur att de mest är vi nu"  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst


jag har sett klippet, det är där paul säger nåt i stil med,

- wow John jag skulle också vilja ha så långt hår och fräckt skägg som du har och tänk om jag skulle kunna göra så bra låtar som du, hur gör du egentligen du är ju verkligen ett geni. men jag är glad att jag iaf får vara med i ditt band, du är bara världens coolaste-

Paul Newman känner jag igen, men är det John Wayne som ser ut som en hippie i för liten kostym?  :unsure:
Det är väl från filmen "Butch Cassidy and Sundance Kid" om jag inte tar fel!


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Ok, om jag fattat rätt lutar det åt en festival med en regel, att man slänger in "John Lennon" i texten?
Annars är det inga regler som gäller?
Ingen röstning, ingen deadline, osv, bara förvirring?

 :rolleyes:
the amatör formerly known as flabb


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ok, om jag fattat rätt lutar det åt en festival med en regel, att man slänger in "John Lennon" i texten?
Annars är det inga regler som gäller?
Ingen röstning, ingen deadline, osv, bara förvirring?

 :rolleyes:


Jodå.....röstning kommer ske och deadline kommer att komma.

Kommer att skapa en festivaltråd snart där all info kommer att finnas. Skrev bara lite grundläggande ovan för dom som har lust att tjuvstarta lite!!


Utloggad carl cadello

Ok, om jag fattat rätt lutar det åt en festival med en regel, att man slänger in "John Lennon" i texten?
Annars är det inga regler som gäller?
Ingen röstning, ingen deadline, osv, bara förvirring?

 :rolleyes:


Jodå.....röstning kommer ske och deadline kommer att komma.

Kommer att skapa en festivaltråd snart där all info kommer att finnas. Skrev bara lite grundläggande ovan för dom som har lust att tjuvstarta lite!!


Förvirring är bara bra och jag har redan startat :)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ok, om jag fattat rätt lutar det åt en festival med en regel, att man slänger in "John Lennon" i texten?
Annars är det inga regler som gäller?
Ingen röstning, ingen deadline, osv, bara förvirring?

 :rolleyes:

Och i sant anarkistisk anda - ingen vinnare! ;)
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Känns lite krystat att forcera in ett "john lennon" i alla låtar. Men kan alla sjunga om en fisk så...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Känns lite krystat att forcera in ett "john lennon" i alla låtar. Men kan alla sjunga om en fisk så...

Det är ju det som är det spännande. Det ska ju inte forceras in. Utan det ska ju kännas naturligt. Man får ju lixom skriva texten med detta i åtanke. Precis som man i nån festival var tvingad att använda en viss ackordföljd minst en gång i låten. Tror det var den där fiskfestivalen. Tyngden ligger således inte bara på musiken i den här festivalen utan även på texten.


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
istället för musik förvirring


den är bra, blev nästan sugen på att göra en baklängesfilm till nåt låt :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Känns lite krystat att forcera in ett "john lennon" i alla låtar. Men kan alla sjunga om en fisk så...

Det är ju det som är det spännande. Det ska ju inte forceras in. Utan det ska ju kännas naturligt. Man får ju lixom skriva texten med detta i åtanke. Precis som man i nån festival var tvingad att använda en viss ackordföljd minst en gång i låten. Tror det var den där fiskfestivalen. Tyngden ligger således inte bara på musiken i den här festivalen utan även på texten.

Antingen är jag trög eller så tycker jag det verkar lite mumbo jumbo  :)

Enda regeln är att "John Lennon" skall vara med, så då behövs inte någon mer text om man inte känner för det?
Så vad vi snackar om är en öppen festival, bidra med vad som helst, bara det skall vara ej tidigare publicerat (en regel till)?
Sen röstar man hur man vill, om man vill? Hur många poäng man vill? Måste man rösta?
Finns något datum? (en regel till)
Måste man skicka in bidrag? (en regel till)
Får man skicka in hur många man vill? (en regel till)

Se, det är inte lätt med kaos, eller pratar vi om ordnat kaos med regler? :)

...eller pratar vi om låtar som beskriver kaos?

...eller pratar vi om låtar som låter kaos?


the amatör formerly known as flabb


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kommer att skapa en festivaltråd snart där all info kommer att finnas. Skrev bara lite grundläggande ovan för dom som har lust att tjuvstarta lite!!
Jo då det finns ordning i Kaoset. Jonnerstone ska fixa en festivaltråd där allt klarnar: Hav tålamod Mats  :lol:

G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Känns lite krystat att forcera in ett "john lennon" i alla låtar. Men kan alla sjunga om en fisk så...

Det är ju det som är det spännande. Det ska ju inte forceras in. Utan det ska ju kännas naturligt. Man får ju lixom skriva texten med detta i åtanke. Precis som man i nån festival var tvingad att använda en viss ackordföljd minst en gång i låten. Tror det var den där fiskfestivalen. Tyngden ligger således inte bara på musiken i den här festivalen utan även på texten.

Antingen är jag trög eller så tycker jag det verkar lite mumbo jumbo  :)

Enda regeln är att "John Lennon" skall vara med, så då behövs inte någon mer text om man inte känner för det?
Så vad vi snackar om är en öppen festival, bidra med vad som helst, bara det skall vara ej tidigare publicerat (en regel till)?
Sen röstar man hur man vill, om man vill? Hur många poäng man vill? Måste man rösta?
Finns något datum? (en regel till)
Måste man skicka in bidrag? (en regel till)
Får man skicka in hur många man vill? (en regel till)

Se, det är inte lätt med kaos, eller pratar vi om ordnat kaos med regler? :)

...eller pratar vi om låtar som beskriver kaos?

...eller pratar vi om låtar som låter kaos?





Förhoppningsvis hinner jag starta upp festivalen ikväll och då klarnar det. Som jag nämnt tidigare i tråden så är det bara när det gäller själva musiken som det är fritt att göra vad man vill (under förutsättningen att det inte är publicerat tidigare)

Sen tillkommer det generella festivalregler som röstingsförfarande, deadline mm

Jag återkommer som sagt i en ny tråd om detta!!!




 


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Hur går det här egentligen?:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten