Kontrollrummet

SNACKTRÅD INFÖR FORUMFESTIVAL 14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan vi inte ha en helt öppen tävling, helt utan reglar.
Sen röstar man som man vill.
Det tycker jag är kanon! Musikalisk anarki och majoriteten bestämmer på slutet i anarkin - superbt!

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bättre än schlagerfestivalen i teve!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kan vi inte ha en helt öppen tävling, helt utan reglar.
Sen röstar man som man vill.


Jag hade det som förslag förra gången jag arrangerade en festival.....tycker också det skulle vara kul....men en "anarki" festival!!  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fram för mer anarki åt folket :lol: :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
jag ville haft en lennon festival med anledning av att han skulle blivit 70 i oktober och det var 30 år sedan han blev mördad i december, det vore på sin plats,, synd att det inte tillåts :(


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Göra låtar som låter som hans, diskutera vad som får en låt att låta Lennon - typ av eko på sången - det där murriga pianoljudet...

Låter som en bra idé - det mé.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Kan vi inte ha en helt öppen tävling, helt utan reglar.
Sen röstar man som man vill.

tror det är 21 september bidragen ska vara inne, fast det är väl några regler: max 3 minuter och måste inte låtskrivaren vara svensk medborgare.

http://svt.se/content/1/c8/02/00/98/56/mello2011_regler_2.pdf
Inbjudan till Melodifestivalen 2011
SVT:s ambition med Melodifestivalen 2011 är, precis som tidigare år, att programserien ska vara
årets underhållningshändelse för alla de miljoner tittare som ser på programserien och lyssnar på
musiken. Förnyelsetakten har alltid varit hög i Melodifestivalen, men inför 2011 så höjer SVT tempot
ytterligare och introducerar en rad nyheter när det gäller ansöknings- och urvalsprocessen.
I Melodifestivalen 2011 tävlar 32 bidrag som väljs ut enligt följande:
● Två bidrag väljs ut via en Webbjokertävling. Här gäller att text och musik är skrivet av
upphovsman/män som aldrig tidigare har haft verk utgivet (gäller samtliga). Anmälan sker genom
uppladdning av videofil på svt.se (9 juli – 21 september).
● En urvalsjury väljer ut 15 bidrag bland de inskickade bidragen till Ordinarie tävling.
Här gäller att text och musik är skriven av upphovsman/män som har haft verk utgivet.
Anmälan sker genom uppladdning av ljudfil på svt.se (1 – 21 september). Inskickad CD gäller inte
längre som anmälan.
● Övriga 15 bidrag består av de som specialinbjudits av SVT eller som SVT valt ut bland de
inskickade bidragen till ordinarie tävling.
Kom ihåg:
En melodi kan tävla antingen i Webbjokern eller i Ordinarie tävling
Tävlingsbidragen ska vara max tre och minst två minuter långa.
Utländska upphovsmän som skriver tillsammans med svenska upphovsmän är nu välkomna
i både Webbjokern och Ordinarie tävling.
Webbjoker och Ordinarie tävling har varsin nedladdnings-sajt, båda stänger prick 24.00 natten mot
den 22/9.
Tävlingsbidrag som tävlade i Webbjokern 2010 inte kan tävla i år igen!
Lycka till, fortsätt läsa för på nästa sida börjar regelverket !
Vänligen
Christer


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Låter kul med ett helt öppet tema. Gör vad du själv går igång på eller vad du tycker att du gör bäst. Kanske kan bli en smakfråga om vad som röstas fram sen med men en smakfråga är det ju alltid ändå med musik i slutändan, eller?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej! Det börjar luta åt en anarkifestival. Fast jag vill ändå ha två(2) regler. Det måste vara en låt med sång ( eller rapping, tal eller annat....det måste m.a.o finnas med en röst av nåt slag och en text). Och för att tillfredställa silverpilens önskan om en John Lennon festival så måste texten innehålla ordet John Lennon.

Annars e det helt fritt. Genre, låtlängd, intrumenterig mm mm....you decide!!!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Okej! Det börjar luta åt en anarkifestival. Fast jag vill ändå ha två(2) regler. Det måste vara en låt med sång ( eller rapping, tal eller annat....det måste m.a.o finnas med en röst av nåt slag och en text). Och för att tillfredställa silverpilens önskan om en John Lennon festival så måste texten innehålla ordet John Lennon.

Annars e det helt fritt. Genre, låtlängd, intrumenterig mm mm....you decide!!!
Fasen va kul !!!!
Jag e på!

Är det redan bestämt deadline?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad carl cadello



Vi får nog ha en begränsning på hur många bidrag man får lämna in.
Sen kan ju inte jonnerstone och silverpilen ställa upp. Vi andra måste ju ha en chans.


asti

  • Gäst
Okej! Det börjar luta åt en anarkifestival. Fast jag vill ändå ha två(2) regler. Det måste vara en låt med sång ( eller rapping, tal eller annat....det måste m.a.o finnas med en röst av nåt slag och en text). Och för att tillfredställa silverpilens önskan om en John Lennon festival så måste texten innehålla ordet John Lennon.

Annars e det helt fritt. Genre, låtlängd, intrumenterig mm mm....you decide!!!

Vilka tal är tillåtna? Primtal, heltal, valtal, antal, ....?  :unsure:
John Lennon är väl 2 ord!?  :rolleyes:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Vilka tal är tillåtna? Primtal, heltal, valtal, antal, ....?  :unsure:


Alla....så länge dom talas  ;)




John Lennon är väl 2 ord!?  :rolleyes:



Tänkte först att jag skulle skriva två ord....men tänkte sen att då har ju Asti inget att anmärka på   :lol:



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm med risk för att bli lite "asti" då så undrar jag om det verkligen är bra med det där John Lennon. Vad är syftet med en anarkifestival? det torde väl vara att vi skickar in någon av våra bättre låtar typ och kanske inte skriver nya. hade flera tnkar om låtar, men inte fan passar det in att hojta John Lennon där?  :)

Så det låter roligt, men borde det inte vara halt fritt då?  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Anarki är anarki!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej...det är väl inte fullständig anarki....utan vi kan väl kalla det frihet under ansvar.

Visst det är väl inte tvunget att det ska vara nykomponerat. Men det får ju inte ha varit publicerat tidigare!!

Grejen med John Lennon var ju just det att han skulle blivit 70 i år och att det var 30 år sen han dog....och att det skulle inspirera till att komponera en ny låt....antingen med en text som hyllar JL eller dissar om man så vill....eller bara använda som en anekdot i ett annat sammanhang.

Eftersom jag tycker det skulle vara kul med en "fri" festival och Silverpilen ville ha en JL cover festival (men det går ju inte av lagliga skäl) så gör vi en form av kompromiss. Eftersom det är vi som bestämmer...............så... ......... :)

Men vi återkommer med en festivaltråd där saker förtydligas lite mer.............när vi snackat ihop oss!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skitbra val av festival! Jag har önskat anarkifestival (laissez faire-festival, låt gå med vad för musik som helst) minst 3-4 ggr under årens lopp. Och nu blev jag äntligen bönhörd! :)

Dock kanske jag startar en chipfestival ändå en tid framåt. har hittat 6-7 personer på KR som jag vet vill delta i en sån (inkl jag själv).

Reglerna för den blir: Låt med chipljud (som ljuden lät i spel från 80-90-tal, INTE filmmusik som i dagens TV-spel) med valfri typ av komposition (max 3-4 minuter). ELLER valfri instrumentering, men kompositionen MÅSTE låta som spelmusik från nämnda decennier.)

Men mer om detta senare, om det blir av!


Jag ställer upp på anarkin, med 99% sannolikhet!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Låter som det blir en rolig festival,,Hoppas på många bidrag,,
 ska försöka få tid till att medverka själv denna gång :D


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
hmmm, verkar som jag ställt till det med min JL-önskan, jag skulle gärna hyllat honom med någon form av koppling, helst en lennon cover festival men nu gick ju inte det :(

men att begära att folk ska sjunga eller säga John Lennon i en låt kanske är lite destruktivt, någon kanske är skitnöjd med en låt, så pajas allt av att man måste trycka in JL nånstans,, då är jag beredd att stryka på foten med min önskan. kanske att man måste sampla något litet parti från nån lennon låt ? hur är lagen kring det ? kan ju bli rätt fräckt och ger en extra dimension att kanske försöka smyga in det så det knappt märks ? ja vad vet jag ? ;)

man kan ju annars tänka att man är tvungen att använda något typiskt John Lennon instrument, typ............ gitarr eller piano  :D



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

man kan ju annars tänka att man är tvungen att använda något typiskt John Lennon instrument, typ............ gitarr eller piano  :D



då måste det väl vara en rickenbacker gitarr! vad brukade han använda mer? nån gretch?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
hmmm, verkar som jag ställt till det med min JL-önskan, jag skulle gärna hyllat honom med någon form av koppling, helst en lennon cover festival men nu gick ju inte det :(

men att begära att folk ska sjunga eller säga John Lennon i en låt kanske är lite destruktivt, någon kanske är skitnöjd med en låt, så pajas allt av att man måste trycka in JL nånstans,, då är jag beredd att stryka på foten med min önskan. kanske att man måste sampla något litet parti från nån lennon låt ? hur är lagen kring det ? kan ju bli rätt fräckt och ger en extra dimension att kanske försöka smyga in det så det knappt märks ? ja vad vet jag ? ;)

man kan ju annars tänka att man är tvungen att använda något typiskt John Lennon instrument, typ............ gitarr eller piano  :D



Hmm nu fick jag lite dåligt samvete som tjaffsade. En lennonfestival skulle också vara kul. Risken är nog annars att du har rätt. Det kan bli lite krystat om man måste trycka in lennon någonstans. Då är det bättre att renodla till en lennoninspirerad låt. (...som Rattelsnake kommer att vinna) :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lennon inspirerad låt är uteslutet då förra festivalen var en Bond-inspirerad festival.....trist att köra på ett liknande tema. Men det är väl inte mer krystat att göra en text som innhåller nån referens till John Lennon än  det är att göra en låt som ska "låta" som John Lennon.

Känns ju lättare t.o.m att få in en Lennon referens i texten i en annars helt fri festival.

Eller är texten mindre värd än musiken?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kör vidare på Anarki-tema med John Lennon inslängd i texten!

Det blir hur kul som helst med någon som vrålar JL i en dansbandslåt, reaggylåt, punklåt, discolåt, rocklåt, skalåt, houselåt mm mm mm. Kan bli hur många bra låtar som helst i alla genrer, som man kan slänga in i sin mp3 för lyssning regniga dagar i höst.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kör vidare på Anarki-tema med John Lennon inslängd i texten!

Det blir hur kul som helst med någon som vrålar JL i en dansbandslåt, reaggylåt, punklåt, discolåt, rocklåt, skalåt, houselåt mm mm mm. Kan bli hur många bra låtar som helst i alla genrer, som man kan slänga in i sin mp3 för lyssning regniga dagar i höst.

Anarki, anarki!  :lol:

Ja, nu har ni lagt förutsättningarna men det blir svårt med konsekvenserna om ni gör avkall på det ni bestämmer. -Anarki-tema med John Lennon inslängd i texten är ganska lätta regler att följa.
Om man har en låt man är jättenöjd med och Lennon inte får plats, då får inte den låten plats i festivalen. Enkel regel.

Men om man kan acceptera att slänga in JL i texten nånstans har man alltid friheten att ta bort det efteråt eftersom låten var bättre utan. Enkelt som så.
 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
ifall alla andra är nöjda med det så är det helt ok för mig :) klart texten är jätteviktig, just därför kanske andra tycker det känns krystat att slänga in JL i texten, jag har nog inga problem med det typ :

"pål e kass
john e klass"

en början eller vad säger du micke, kanske kan bygga vidare på det ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Anarki och regler. Känns lite motsägelsefullt. ;)
DON'T PANIC


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
...........och Silverpilen ville ha en JL cover festival (men det går ju inte av lagliga skäl) ..............

är det förbjudet att ha en festival med covers ? varför ?


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
...........och Silverpilen ville ha en JL cover festival (men det går ju inte av lagliga skäl) ..............

är det förbjudet att ha en festival med covers ? varför ?

Du får göra covers spela in hemma för kul, Men du får inte lägga upp dem på internet hur som helst.. har med rättigheter av låten att göra, Kan personligen inte allt är otroligt mkt regler hit o dit :D
Vad jag förstår så är det tillåtet att lägga upp en cover av nån med tillåtelse av Bandet/Artisten som gjort låten.
Därför är det svårt att anordna en sådan festival.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Hursomhaver får man inte ha materialet på KR :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hursomhaver får man inte ha materialet på KR :)

På sin höjd en länk i KR men materialet på annan server.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
...........och Silverpilen ville ha en JL cover festival (men det går ju inte av lagliga skäl) ..............

är det förbjudet att ha en festival med covers ? varför ?

Du får göra covers spela in hemma för kul, Men du får inte lägga upp dem på internet hur som helst.. har med rättigheter av låten att göra, Kan personligen inte allt är otroligt mkt regler hit o dit :D
Vad jag förstår så är det tillåtet att lägga upp en cover av nån med tillåtelse av Bandet/Artisten som gjort låten.
Därför är det svårt att anordna en sådan festival.


va synd....en festival med valfri beatles-cover hade ju varit skitkul. finns ju hur mycket som helst att välja bland....

http://fejmus.shivas.se/skiss/AnnCharlotte%20-%20I%20Will.mp3
« Senast ändrad: 12.08.2010, 14:27:10 by Kon-Trollet »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Anarki och regler. Känns lite motsägelsefullt. ;)

Nejdå!!

Det är total anarki när det gäller själva musiken. Men det finns en regel när det gäller texten.

Men det är total musikalisk anarki som råder!!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Anarki och regler. Känns lite motsägelsefullt. ;)

Nejdå!!

Det är total anarki när det gäller själva musiken. Men det finns en regel när det gäller texten.

Men det är total musikalisk anarki som råder!!

Så temat är spikat då?
DON'T PANIC