Forum > Färdiga produktioner
Håkan Nilsson - Danny Boy
Emulator:
Kanske bara jag som rycktes med i den allmänna hätska stämningen i många trådar nu :ph34r: :D
Jag tror att man kan rikta mikar på olika sätt för att få med mer eller mindre av tillslagsljuden, fast jag vet inte om det går att vrida till något i efterhand.
Testa att ta en eq, gör en riktig boost i ett smalt frekvensband, och svep det över frekvenserna för att se om plektrumljudet verkligen förstärks nånstans. OM så händer, så sänk just där...
Så hade jag testat, fast jag har verkligen ingen aning om det finns krefvenser att tänka på :)
Håkan Nilsson:
Första och tredje versen som går riktigt lågt klarar jag. Men andra och fjärde versen går för högt. Borde ha gjort den instrumental i stället. :huh:
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Emulator skrivet 07.02.2010, 23:55:30 ---Kanske bara jag som rycktes med i den allmänna hätska stämningen i många trådar nu :ph34r: :D
Jag tror att man kan rikta mikar på olika sätt för att få med mer eller mindre av tillslagsljuden, fast jag vet inte om det går att vrida till något i efterhand.
Testa att ta en eq, gör en riktig boost i ett smalt frekvensband, och svep det över frekvenserna för att se om plektrumljudet verkligen förstärks nånstans. OM så händer, så sänk just där...
Så hade jag testat, fast jag har verkligen ingen aning om det finns krefvenser att tänka på :)
--- Slut citat ---
När jag spelade in den stålsträngade hade jag inte med min utombordarkompressor, det kan vara det. Kompressorerna i portan är knappast lika bra. Testade att lägga dit en till ak, men det blev bara rörigt. Gitarren är en Epiphone Jumbo jag haft i minst 10 år, tycker den låter sämre och plåtigare än när den var ny, kanske inbillning. Det är då inget stort "jumboljud" i alla fall.
Håkan Nilsson:
Ber om ursäkt om jag skriver knepigt ibland. Har suttit och lyssnat på Danny Boy på Spotify i massor av versioner och dialekter, alla låter olika, så hur ska man som svensk försöka låta? Det är det jag menar, men skriver nog på ett dumt sätt. Förlåt för det!
equality:
För mig är svengelska helt ok, bl a av de skäl du nämnde. Jag ville bara fråga att om du tycker att icke-musikers åsikter är viktigast varför är det då av värde att få åsikter från ett musikerforum? (F ö sagt av en icke-musiker.)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida