Forum > Färdiga produktioner

Håkan Nilsson - Danny Boy

<< < (4/8) > >>

Håkan Nilsson:
Varför gör du det sjäv? Konstig fråga.  B)

Edit: Jag förstår att många skäms över hur de låter och spelar, och även har åsikten att andra också borde jobba mer på att låta som en engelsman eller amerikan. Och det är väl kanske ett bra tänkande? Men jag förstår det inte alls. Förr sjöng jag ibland exakt som Hound Dog Taylor, nu tycker jag det är ointressant. De som får en publik är väl de som sjunger sin egen stil.

Och att många tycker jag borde sjunga på ett annorlunda sätt hasr jag inget emot. Vill bara kunna berätta hur jag tänker. Jag har härmat andra jag med, inte nu längre.

Håkan Nilsson:
 Gjort om den en tredje gång. Nu har jag sjungit tusen ggr, tyckte det blev bättre. Skruvade till bättre ljud också tycker jag. Denna gång sjöng jag i en Röde NT2-A
La dessutom dit en basgitarr nu, låten var baslös förut. Jag använde endast line genom Micopreampen plus Ranekompressorn. Basljudet blev helt perfekt, låter lite som John McVie i Fleetwood Mac. Jag brukar inte gilla lajnad bas, men det här blev bra till denna låt. Basens eq är helt på noll.
Hoppas nån orkar lyssna en tredje gång...
Vad sägs om basgitarrljudet?
Kan nån höra om mitt rum är katastrof eller inte? rolleyes.gif

Emulator:

--- Citat från: equality skrivet 07.02.2010, 02:13:19 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.02.2010, 00:45:32 ---Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

--- Slut citat ---

Varför lägger du upp låtarna här då?

--- Slut citat ---

Jag tycker också det är ganska befogad fråga. Om man frågar hur det låter etc så kan man ju inte lacka ur på att någon skriver en ärlig åsikt?

Det är mycket svårare att skriva genomtänkt negativ kritik, än ogenomtänkt positiv. "Ååå va fint det låter" kan alla skriva och sedan sova gott. Skriver man negativ kritik, så måste man tänka igenom hur folk reagerar etc.

jag tycker allt låter rätt ok ändå, instrumenteringen. Kanske lite väl mycket plektrum/strängtillslagsljud på gitarren tror jag, fast osäker.

Jag kan också tycka att uttalsdiskussionen urartar. Dock så håller jag med eq att sång och uttal är det man reagerar på här. Sångens rytmik gifter sig inte med låten tycker jag, det är som om fraseingarna tar slut för tidigt eller sent, och inte i takt, eller så är det jag som inte fattat något. Inte helt omöjligt iof ;)

Sen tycker jag uttalet här förtar lite. Det skulle behövas lite slipning iallafall, enligt mig. Engelskan har ju "th-ljud" och inte "d". Så lite slipande, eller inte då ja.

Har inte tänkt så mycket på rummet under lyssningen, men kanske något burkigt?

freddy:
Nej, uttalet funkar inte riktigt för mig heller. Svårt att höra texten med, tycker du ska artikulera tydligare.

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Emulator skrivet 07.02.2010, 22:17:48 ---
--- Citat från: equality skrivet 07.02.2010, 02:13:19 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 07.02.2010, 00:45:32 ---Jag tycker ofta icke-musiker förstår musik bättre. De tänker inte på ackord eller ljudteknik, de bara lyssnar och antingen gillar de det, eller inte.

--- Slut citat ---

Varför lägger du upp låtarna här då?

--- Slut citat ---

Jag tycker också det är ganska befogad fråga. Om man frågar hur det låter etc så kan man ju inte lacka ur på att någon skriver en ärlig åsikt?

Det är mycket svårare att skriva genomtänkt negativ kritik, än ogenomtänkt positiv. "Ååå va fint det låter" kan alla skriva och sedan sova gott. Skriver man negativ kritik, så måste man tänka igenom hur folk reagerar etc.

jag tycker allt låter rätt ok ändå, instrumenteringen. Kanske lite väl mycket plektrum/strängtillslagsljud på gitarren tror jag, fast osäker.

Jag kan också tycka att uttalsdiskussionen urartar. Dock så håller jag med eq att sång och uttal är det man reagerar på här. Sångens rytmik gifter sig inte med låten tycker jag, det är som om fraseingarna tar slut för tidigt eller sent, och inte i takt, eller så är det jag som inte fattat något. Inte helt omöjligt iof ;)

Sen tycker jag uttalet här förtar lite. Det skulle behövas lite slipning iallafall, enligt mig. Engelskan har ju "th-ljud" och inte "d". Så lite slipande, eller inte då ja.

Har inte tänkt så mycket på rummet under lyssningen, men kanske något burkigt?

--- Slut citat ---
Inte lackar jag väl ur? Inte meningen alls...
Har ni tips om att minska plektrumknäppandet? Det låter ju så där...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion