Forum > Demolåtar

Henrik - Bemma

<< < (5/7) > >>

MaxB:

--- Citat från: bow35 skrivet 20.12.2009, 03:47:19 ---freddy: Bara inspelningstekniken som måste lösas.

--- Slut citat ---

Ja det finns många varianter på hur det kan göras. Du förklarar en i Audacity där man kan ladda in en eller flera wave-filer (eller mp3-filer). Sen kan man spela in det man sjunger samtidigt som man lyssnar på det inspelade. Till slut kan du exportera allt till en wave eller mp3-fil

En enklare variant för dig är att du i en mp3-spelare lyssnar i hörlurar på det förinspelade (som vem som helst skickat till dig) - så spelar du in din sång i Audacity då din röst är nära mikrofonen. Det inspelade sångspåret kan du skicka (till Asti eller Freddy eller vem du nu samarbetar med), så kan han lägga in sången tillsammans med bakgrunden hos sig.

Ganska smidigt tycker jag.

bow35:
Max B: Låter smart. Har ingen mp3-spelare men det går ju att lyssna på hörlurar från datorn samtidigt som jag spelar in ett sångspår. Bara man kan synka sångspår och instrumentalversion bra sen. Vet inte om jag fixar det.

MaxB:

--- Citat från: bow35 skrivet 20.12.2009, 13:51:59 ---Max B: Låter smart. Har ingen mp3-spelare men det går ju att lyssna på hörlurar från datorn samtidigt som jag spelar in ett sångspår. Bara man kan synka sångspår och instrumentalversion bra sen. Vet inte om jag fixar det.

--- Slut citat ---

Om du lyssnar i hörlurar - från datorn samtidigt - finns en teoretisk risk att du i datorn spelar in både din sång och det du lyssnar på, vilket man bör undvika här. Men det kan försöka tipsa om då det är dags att göra't.

Synka sångspåret är ganska lätt om sången inte börjar på första takten i låten. Då kan du på sångspåret börja med att säga ett - två - tre - fyr, i takt med musiken. Efter det är det lättare att synka sångspåret med resten och sen tar man bort ett - två - tre - fyr från slutresultatet förstås. Fiffigt!

Motsvarar klappan i filmsammanhang

- Tagning, tystnad, scen 3 tagning 17 (eller vad de nu säger) också klappar dom med den där svarta saken framför filmkameran.

bow35:
Är det någon som vet var man kan få tag på instrumentalversionen av "The man comes around" från American IV med Jonny Cash? Eller annan låt. Jag brukar lyssna på r&b. (Kan man kalla också Jonny Cash för r&b?  :mellow:)

MaxB:
Den enda jag hittade med titeln "The man comes around" på Spotify utan sång eller berättar-röst var en platta från "Sleepy Times Tunes" som heter "Johnny Cash Lullaby Tribute ". Där finns den i barnvisetappning, kanske ite så kul att sjunga till?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion