Kontrollrummet

KONSTTRÅDEN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Emu: Jag gör ett försök då?

Konst är olika för olika människor. T ex är picasso konst för mig.
Så länge konsten ger intryck hos betraktaren är det konst.... T o m om man diggar med till boten Anna, är det en upplevelse av konstnärlighet, efter som man inte hade diggat om inte låten givit intryck.!

.... Nån av annan åsiktsriktning som behagar svara?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fanken va underbart. här kan vi ju tjafsa på riktigt :-)

Nej, men en bra debatt är aldrig fel. Inte på humr nu att dra nåt inlägg som är relevant, men kommer nog;)


Bra att nån startade!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
fanken va underbart. här kan vi ju tjafsa på riktigt :-)
Inte på humr nu att dra nåt inlägg som är relevant, men kommer nog;)

Jag är inte på hummer heller ;)

men imorgon!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Lithium

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Så länge konsten ger intryck hos betraktaren är det konst.... T o m om man diggar med till boten Anna

Allt som ger intryck är inte konst, men däremot kan man säga att allt som är skapat av någon och som berör skaparen (konstnären) eller någon annan på ett känslomässigt plan är konst!

Frågan är väl om boten Anna berör någon på ett känslomässigt plan  :P
What you hear repeatedly you will eventually believe.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att svenska wikipedia sammanfattar vad jag tänkte skriva ganska bra här:

Citera
En enda definition av konstbegreppet anses allmänt inte längre möjlig att åstadkomma.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Definition_av_konstbegreppet

För mig ligger konst i betraktarens upplevelse. Samtidigt som med alla mänskliga företelser så finns det ju en klick av förståsigpåare och för att bli etablerad konstnär måste man kanske slå an en ton hos dem. Ingen kan säga vad konst är. Alla kan säga vad konst är. Diskussionen lär bli lång och het.


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil

 Ingen kan säga vad konst är. Alla kan säga vad konst är.

Håller med. Att bestämma om nåt är konst eller inte känns ju lite som att tvingas kategorisera och gradera objektet för det upplevda och har väl egentligen inte med själva upplevelsen att göra. Det är mer ett sätt att förhålla sig till objektet, hur man ska handskas med det.


Florian le Sage

  • Gäst
Detta har redan behandlats i all sin orimlighet ien jääävligt lång tråd på "gamla" / riktiga studioforumet...tror de flesta vet vad jag menar och de flesta här har säkert redan debatterat o sagt sitt den gången, varför dessa ständiga trådrepriser i brist på vettiga ämnen? :wacko:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Detta har redan behandlats i all sin orimlighet ien jääävligt lång tråd på "gamla" / riktiga studioforumet...tror de flesta vet vad jag menar och de flesta här har säkert redan debatterat o sagt sitt den gången, varför dessa ständiga trådrepriser i brist på vettiga ämnen? :wacko:

We are doomed to repeat our mistakes. Antar jag... :)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag startade nån tråd om detta på studios forum nån gång (som flory nämnde), det blev en småhet diskussion eftersom jag drog massa halvogenomtänkta slutsatser och la fram dom som att jag stod för dom fullständigt, mest för att få folk att reagera.

Men... som hellpig sa, vad som helst kan vara konst, så på det sättet är diskussionen poänglös. Om jag ändå ska försöka mej på att definiera vad essensen av konst är för mej så tycker jag att populärmusik sällan faller inom dess ramar. För mej är konst ungefär "ickekonkret kommunikation", alltså att man förmedlar en tanke eller idé på ett väldigt abstrakt plan. Kommunikationen i den mesta musiken sker i mitt tycke på ett alltför konkret sätt för att kunna kvalificera sig som konst i den här bemärkelsen. Upplevelsen av musiken är musiken i sig, de faktiska orden, de faktiska melodierna, de faktiska harmonierna, de faktiska (om än subjektiva) stämningarna.

Men, ska man vara hitler på det synsättet finns det ju ärligt talat inte så mycket bra konst.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så länge konsten ger intryck hos betraktaren är det konst.... T o m om man diggar med till boten Anna

Allt som ger intryck är inte konst, men däremot kan man säga att allt som är skapat av någon och som berör skaparen (konstnären) eller någon annan på ett känslomässigt plan är konst!

Frågan är väl om boten Anna berör någon på ett känslomässigt plan  :P

visst gör den det :) jag får både stressrelaterat magsår och psykosomatiska utslag ihop med mina nervsammanbrott när den spelas :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta har redan behandlats i all sin orimlighet ien jääävligt lång tråd på "gamla" / riktiga studioforumet...tror de flesta vet vad jag menar och de flesta här har säkert redan debatterat o sagt sitt den gången, varför dessa ständiga trådrepriser i brist på vettiga ämnen? :wacko:

Du är välkommen att starta trådar med "vettiga" ämnen. Det händer alldeles för lite här.

Edit: förtydligande


Florian le Sage

  • Gäst
We are the makers of our own fate, tror jag, om man vill repetera misstag så är man typisk och representativ för homo sapiens/den eviga lammflocken, om man vill undvika detta är man progressiv eller helt enkelt lite klokare än genomsnittet, upp till var och en alltså eftersom vi har vår fria vilja...eller...är forum fördummande?
 :lol:


Florian le Sage

  • Gäst
Tack Wernborg, vi får se vad jag kommer på när andan faller på, just nu känns det bara krystat, men ta och gå ut i skogen och spela in naturljud tex, finns finurliga saker som sker ute i bäckarna om våren...en gång på en promenad i Forsakar hörde jag en rytm så var sååå skön och evig då stenarna kluckade mot varandra, där skulle man haft en bärbar pryl med sig och byggt en fin grund utav!
 B)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
en gång på en promenad i Forsakar hörde jag en rytm så var sååå skön och evig då stenarna kluckade mot varandra, där skulle man haft en bärbar pryl med sig och byggt en fin grund utav!
 B)

Själv hörde jag häromdagen en man som drog en rullväska på en trottoar där stensättningen växlade mellan stora plattor bitvis, och kullersten bitvis. Blev en väldigt fin rytm... dok dok dok dok dok dok dok dok drdrdrdrdrdrdrrddrrdrdrdrdrdr dr dok dok dok dok dok dok dok drrdrdrddrddrdrdrrd ungefär.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
We are the makers of our own fate, tror jag, om man vill repetera misstag så är man typisk och representativ för homo sapiens/den eviga lammflocken, om man vill undvika detta är man progressiv eller helt enkelt lite klokare än genomsnittet, upp till var och en alltså eftersom vi har vår fria vilja...eller...är forum fördummande?
 :lol:

Du har ju missat tåget totalt. Så länge folk är villiga att diskutera något, så ska de få göra det. Vetenskap handlar om det man vet. Filosofi har det gemensamt med vetenskap att den fortskrider p g a ETT SAMTAL. Jag tror inte ett skit på wikipedia att det inte går att finna en "god" definition. Den kan vara personlig och amatörfilosofisk, eller den kan bli allmängilltig (dvs upphöjas till "vad vi vet", dvs vetenskap (konstvetenskap i detta fallet då)). Vad är det som är fördummande med det?? Var glad att jag är nykter (blir sur här)!!!  :P

Jag är en som läser filosofi när jag hinner, men inte läst det på universitet, dvs amatörfilosof. BErtrand Russel menade att det var en demokratisk fråga också. I antikens Grekland - där den västerländska filosofin föddes - var samtalet fritt. Så länge man inte hädade gudarna eller satte sig upp mot staten, kunde man diskutera fritt. Det är nödvändigt för att ickeflum-filosofi (dvs religion och österländska flumfilosofier som daoism, och buddhism) skulle kunna utstå. Den västerländska filosofin är unik. Den har skapat värden som demokrati, vetenskap (ty all vetenskap är sprungen ur filosofin), frihetliga ideologier osv... Den är progressiv dessutom för att använda ett av dina ord. ALLT kan ifrågasättas.

(Flummet här är att man är låst vid en dogm, kanske en helig skrift.)

« Senast ändrad: 28.04.2007, 02:39:59 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Så länge konsten ger intryck hos betraktaren är det konst.... T o m om man diggar med till boten Anna

Allt som ger intryck är inte konst, men däremot kan man säga att allt som är skapat av någon och som berör skaparen (konstnären) eller någon annan på ett känslomässigt plan är konst!

Frågan är väl om boten Anna berör någon på ett känslomässigt plan  :P

Fjortismusik berör väl fjortisarna känslomässigt? ;)
Annars kan jag tiill viss del hålla med om : "intryck på ett känslomässigt plan", men det förnuftsmässiga planet då? TÄnker på kandinskys geometriska konst. Kan erkänna att jag är så nördig att geometriska figurer berör mig, intrycket är samtidigt känslomässigt. Ungefär som att lösa ett svårt matematiskt problem, som kan vara så att jag nördflinar/skrattar när jag ser lösningen (ingen annan "högstående" konst berör mig på detta vis). Matematiken är vacker, säger många. Kan den vara det, det är ju en vetenskap?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eftersom allt redan är sagt i denna tråden, så jag hoppar över denna gången eftersom jag inte känner för att upprepa samma saker så tätt efter... Det känns inte konstnärligt att upprepa sig för ofta... ;) :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)

« Senast ändrad: 28.04.2007, 02:52:14 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Konst är det väl om betraktaren tycker det, men i mina ögon är det lika meningslöst som Picasso (se förra tråden...).
Om du inte berättade att det var en dator som har skapat det, utan i stället berättar att det var svår ångest som drev dig till att skapa verket, så kunde du säkert vinna någon konsttävling... :lol:


Vad f-n gör jag i denna tråden förresten? Jag skulle ju inte... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...
fint sagt..  :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga.

Detta är också min ståndpunkt. Vi delar med oss av vår konst av "fåfänga", alltså behövs inte betraktaren för att det skall vara konst.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga.

Detta är också min ståndpunkt. Vi delar med oss av vår konst av "fåfänga", alltså behövs inte betraktaren för att det skall vara konst.

Fast tänk om min tanke med min konst är att tjäna pengar på den. Då är det inte den skapande delen som är viktig utan vad betraktaren tycker om min konst. Bara en tanke. :)


Florian le Sage

  • Gäst
We are the makers of our own fate, tror jag, om man vill repetera misstag så är man typisk och representativ för homo sapiens/den eviga lammflocken, om man vill undvika detta är man progressiv eller helt enkelt lite klokare än genomsnittet, upp till var och en alltså eftersom vi har vår fria vilja...eller...är forum fördummande?
 :lol:

Du har ju missat tåget totalt. Så länge folk är villiga att diskutera något, så ska de få göra det. Vetenskap handlar om det man vet. Filosofi har det gemensamt med vetenskap att den fortskrider p g a ETT SAMTAL. Jag tror inte ett skit på wikipedia att det inte går att finna en "god" definition. Den kan vara personlig och amatörfilosofisk, eller den kan bli allmängilltig (dvs upphöjas till "vad vi vet", dvs vetenskap (konstvetenskap i detta fallet då)). Vad är det som är fördummande med det?? Var glad att jag är nykter (blir sur här)!!!  :P

Jag är en som läser filosofi när jag hinner, men inte läst det på universitet, dvs amatörfilosof. BErtrand Russel menade att det var en demokratisk fråga också. I antikens Grekland - där den västerländska filosofin föddes - var samtalet fritt. Så länge man inte hädade gudarna eller satte sig upp mot staten, kunde man diskutera fritt. Det är nödvändigt för att ickeflum-filosofi (dvs religion och österländska flumfilosofier som daoism, och buddhism) skulle kunna utstå. Den västerländska filosofin är unik. Den har skapat värden som demokrati, vetenskap (ty all vetenskap är sprungen ur filosofin), frihetliga ideologier osv... Den är progressiv dessutom för att använda ett av dina ord. ALLT kan ifrågasättas.

(Flummet här är att man är låst vid en dogm, kanske en helig skrift.)



Allt du säger i detta inlägg är ju så jävla urbota korkat att jag asgarvar och gråter samtidigt, men det är din huvudvärk, du har inte bara missat ett tåg utan i princip alla som kommit, gått och som kommer att gå...
 :P
Du kategoriserar/generaliserar friskt med en typisk stackars skygglappsbeklädd västerlännings ögon men vet inte ett dugg egentligen!

Sedan har du fan hädat mot gudarna (du är näsvis mot Florian) vilket inte dina kompisar Grekerna tyckte var ok... :lol:


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)



Du blandar ihop konst och hantverk/konsthantverk här. Om du själv på något sätt vill utropa det till konst så är det det, oavsett om du har ritat för hand eller om du själv har skrivit programmet eller bara tryckt på knappen eller googlat fram bilden eller vad som helst. Metoden har ju ingenting att göra med det konstnärliga värdet?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du blandar ihop konst och hantverk/konsthantverk här.

Att bunta ihop hantverk och konsthantverk till samma skola diggar inte konsthantverkarna kan jag meddela  :lol: :lol: Prestige, prestige, prestige....


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Du blandar ihop konst och hantverk/konsthantverk här.

Att bunta ihop hantverk och konsthantverk till samma skola diggar inte konsthantverkarna kan jag meddela  :lol: :lol: Prestige, prestige, prestige....

Jag säger inte att det är samma sak, jag säger bara att det inte är konst.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?

Det är klart att man kan se skillnaden men frågan är om inte rulltrappan (rent av i sin dagliga användning) är mer konst än Warhols massproducerade popkonst. Fast det handalr ju inte om hur bra något är när det gäller konst. Eller i alla fall inbillar jag mig att det är så. När en ny konstnär kommer upp så gäller det att det s.k. etablissemanget stämplar sitt "G" i hans rumpa. Sedan kan vem som helst betala vad som helst för vad som helst som den G-stämplade konstnären producerar. För då är han helt enkelt godkänt. Ett system så kass att man kan kräkas på det.


Florian le Sage

  • Gäst
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?

Det är klart att man kan se skillnaden men frågan är om inte rulltrappan (rent av i sin dagliga användning) är mer konst än Warhols massproducerade popkonst. Fast det handalr ju inte om hur bra något är när det gäller konst. Eller i alla fall inbillar jag mig att det är så. När en ny konstnär kommer upp så gäller det att det s.k. etablissemanget stämplar sitt "G" i hans rumpa. Sedan kan vem som helst betala vad som helst för vad som helst som den G-stämplade konstnären producerar. För då är han helt enkelt godkänt. Ett system så kass att man kan kräkas på det.

En något förenklad syn på konsten.. Byt ur "konst" mot "musik", "artist" i ditt resonomang, blir resultatet det samma?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.

Tillägg:
Citera
En något förenklad syn på konsten.. Byt ur "konst" mot "musik", "artist" i ditt resonomang, blir resultatet det samma?

Fortfarande rent generellt, så för mig - ja. När man skapar musik för att den skall vara lättillgänglig för massorna så tycker jag det är rätt ointressant (för det mesta). Det är ungefär som om du låter ett barn välja mellan en skål full med onyttigt men gott godis eller en skål med en nyttig kanske inte lika lockande sallad. Vad väljer barnet? Godis. Det lätta alternativet som smakar bra direkt och ger en feelgoodkänsla - omedelbar tillfredställelse. Att salladen i längden skulle ge bättre tillfredställelse vad det gäller nytta, mättnad/näring, tänder etc. So what. Jag vet - lite långsökt liknelse men så ser jag på det.
« Senast ändrad: 28.04.2007, 16:18:07 by Hellpig »


Florian le Sage

  • Gäst
Går nog inte att jämföra så där som du kanske vill försöka, då kan vi börja om igen och fråga oss är tunnelbanans gnisslande hjul vid inbromsning vid perrongen musik, vissa skulle säkert hävda detta men så är det ju helt klart inte!
Musik är musik, konst är konst fast oerhört mycket svårare och vidare som begrepp att kategorisera det är ju de flesta med normal hjärna/varseblivning överrens om.
Vad gäller konsten och konstnärens vara eller icke vara så fort han/hon tjänar pengar vill jag låta vara osagt, klart man måste tjäna pengar, vad man än pysslar med, ju mer desto bättre för sin frihet och sina möjligheters skull men var går gränsen för rimligt mycket betalt till orimligt mycket,,,samma för idrottsmän tycker jag...
 B)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.
Men om man slutar producera "bra" musik säljer man lika bra då? bara på sitt namn? När man blir "ointressant" rasar väl försäljningen?