Kontrollrummet

KONSTTRÅDEN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...däremot tar man i olika program som musikjournalen etc upp sådant som skall få folk att tro att det är speciellt och nyskapande fast det bara är rena smörjan i sann kvasi-anda-plagiat-wannabe a 60´s hippie/slacker etc etc=nördhypen regerar och den är sååå trist och tom!!!

 -_-

Jag tar inte heller detta på blodigt allvar men ställs frågan rätt ut så vädrar jag min åsikt, det finns för mycket skit i alla sammanhang i detta överexploatreade konsumtionssamhälle och det skapar bara ångest i slutändan,kill commercial tv/radio till att börja med!
« Senast ändrad: 28.04.2007, 16:26:13 by Florian le Sage »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
För mig är musik en delmängd av det som kan klassas som konst. Alltså, när jag ser vad jag skriver så kan man ju tro att jag diskuterar detta på dödligt allvar, tror jag. Ta det med glimten i ögat. För mig är att njuta av livet o ha kul medan man vandrar mot det obevekliga slutet viktigare. Tjötar mest på för att jag tycker att det är kul och lite intressant.  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.
Men om man slutar producera "bra" musik säljer man lika bra då? bara på sitt namn? När man blir "ointressant" rasar väl försäljningen?

Jisses, nu har jag fastnat i den här tråden verkar det som! :) Vad är "bra musik" då? Vill man sälja får man ju i regel skapa lätttillgänglig musik som fastar direkt. Jag säger inte att det är lätt men för mig är det sällan så intressant. Å andra sidan lyssnar jag på en del enkel o okomlicerad musik också... jag varken orkar eller hinner gå in på hur jag ser på detta i djupet nu. Jag är bara inte intresserad av FM-vänlig, massproducerad trallpop. Jag säger inte att jag kan göra det (hade jag kunnat hade jag väl varit ekonomiskt oberoende nu!) men det talar inte till mig helt enkelt. Se min godisliknelse ovn...


Florian le Sage

  • Gäst
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!
Och varför säljer den inte?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.
Men om man slutar producera "bra" musik säljer man lika bra då? bara på sitt namn? När man blir "ointressant" rasar väl försäljningen?

Jisses, nu har jag fastnat i den här tråden verkar det som! :) Vad är "bra musik" då? Vill man sälja får man ju i regel skapa lätttillgänglig musik som fastar direkt. Jag säger inte att det är lätt men för mig är det sällan så intressant. Å andra sidan lyssnar jag på en del enkel o okomlicerad musik också... jag varken orkar eller hinner gå in på hur jag ser på detta i djupet nu. Jag är bara inte intresserad av FM-vänlig, massproducerad trallpop. Jag säger inte att jag kan göra det (hade jag kunnat hade jag väl varit ekonomiskt oberoende nu!) men det talar inte till mig helt enkelt. Se min godisliknelse ovn...

Vad jag menade var att när du som konstnär/artist/musiker inte längre levererar det du blev känd på
så kan du säkert leva på ditt namn ett tag, men blir ohållbart i längden..


Florian le Sage

  • Gäst
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!
Och varför säljer den inte?

Därför att det är synd om människan som August sade...folk är dumma helt enkelt, gemene man alltså, kanske inte just du och jag men väl massan=köpkraften som har kapitalet och som media lurar i vad dom skall digga genom diverse utstuderade livsstilsknep gamla som gatan fast värre än någonsin!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!
Och varför säljer den inte?

Därför att det är synd om människan som August sade...folk är dumma helt enkelt, gemene man alltså, kanske inte just du och jag men väl massan=köpkraften som har kapitalet och som media lurar i vad dom skall digga genom diverse utstuderade livsstilsknep gamla som gatan fast värre än någonsin!
Intressant, så utbudet, den mägnd som produceras ( musik/konst ) speglar hur smart befokningen är..


Florian le Sage

  • Gäst
Speglar hit och dit, kanske kanske inte men vad som är på tapeten och i framförallt de yngre leden som ju är de köpstarka (med hjälp av morsans/farsans plånbok) styrs väl ändå av marknadskrafterna, annars skulle de inte överleva och hjulen skulle sluta snurra (gud så skönt med lite paus och eftertanke) men det kommer inte att ske i våran livstid är jag rädd...
Att pöbeln är dum vet väl alla!
 B)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Speglar hit och dit, kanske kanske inte men vad som är på tapeten och i framförallt de yngre leden som ju är de köpstarka (med hjälp av morsans/farsans plånbok) styrs väl ändå av marknadskrafterna, annars skulle de inte överleva och hjulen skulle sluta snurra (gud så skönt med lite paus och eftertanke) men det kommer inte att ske i våran livstid är jag rädd...
Att pöbeln är dum vet väl alla!
 B)
Men lustigt nog, konsten verkar inte vara fast i samma marknads-karussel..kanske för att konst inte direkt (finns säkert undantag ) "marknadsförs" mot tonåringar som en köpstark homogen grupp. Utbudet av konst borde i så fall vara mindre kommersiellt än musik,marknadkrafterna styr inte över vad som kan anses som god konst, mer marknadsföring av konstnären själv än själva konsten som presteras..därav stora svårigheter att definiera konst ?


Florian le Sage

  • Gäst
Jag tror att jag mer fastnar på musikens träsk i kommersialismen än på konst som begrepp i detta samtal...är ju själv en vurmare för "konstmusik" om man så vill, ett högst personligt betraktelsesätt...hur som helst..konstigt är livet och konstigt är bra!
 B)


DåligtGehör

  • Gäst
...
Vad gäller konsten och konstnärens vara eller icke vara så fort han/hon tjänar pengar vill jag låta vara osagt, klart man måste tjäna pengar, vad man än pysslar med, ju mer desto bättre för sin frihet och sina möjligheters skull men var går gränsen för rimligt mycket betalt till orimligt mycket,,,samma för idrottsmän tycker jag...
 B)

Blir man verkligen fri? Kan det inte lika väl vara så att man är idéalistiskt i den meningen att man har en idé, en strävan, är på väg någonstans med sitt uttryck, sin konst, sin musik men när man möter kapitalet och "livsvillkoren" så kapitulerar man och böjer sig för vad det verkar som "marknaden" vill ha, betaler för? Man överger det man ville uppnå för att kunna uppnå något annat. Bröd på bordet, fina klänningar till dottern osv. Som i Hermann Hesses 'Narcissus and Goldmund' när mästaren åstadkommer/säljer den "patetiska skit" som de bemedlade vill ha och betalar för.



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
...
Vad gäller konsten och konstnärens vara eller icke vara så fort han/hon tjänar pengar vill jag låta vara osagt, klart man måste tjäna pengar, vad man än pysslar med, ju mer desto bättre för sin frihet och sina möjligheters skull men var går gränsen för rimligt mycket betalt till orimligt mycket,,,samma för idrottsmän tycker jag...
 B)

Blir man verkligen fri? Kan det inte lika väl vara så att man är idéalistiskt i den meningen att man har en idé, en strävan, är på väg någonstans med sitt uttryck, sin konst, sin musik men när man möter kapitalet och "livsvillkoren" så kapitulerar man och böjer sig för vad det verkar som "marknaden" vill ha, betaler för? Man överger det man ville uppnå för att kunna uppnå något annat. Bröd på bordet, fina klänningar till dottern osv. Som i Hermann Hesses 'Narcissus and Goldmund' när mästaren åstadkommer/säljer den "patetiska skit" som de bemedlade vill ha och betalar för.

Säkert så. Det är väl bara att se vad som säljer. Nyheter om det verkliga läget i världen är ointressant. Men om någon bimbo från vilken dokusåpa som helst visar trosorna eller det som normalt sett gömmer sig därbakom så är det lösnummer säljande rubriker. It's all tit's and ass and all that dirt. Det kanske bara är så att folk vill ha enkelhet i allmänhet. Lätttrallat. Lättsväljt. Lättlyssnat. Lättsamt. Det är ju lätt så att man låter lite högtravande när man klankar ner men det blir lätt så när man ser eller hör skiten som säljer. <- Min åsikt som vanligt. Jag anser inte att det är min uppgift att säga till någon vad han eller hon skall göra på något sätt. Frihet fram kvalitet på något sätt...


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
konst ör det man kan ha förmånen att skapa när man har energi över .
att det som skall göras för att få mat o sv finns. finns det energi överför att upprätta en  länk till ett samtal med det som är störrre än den sociala o fysiska svären . o desimera detta till nögra bokstäver på ett papper eller en åsikt vore att förmiska kilemanjaro till en jiordhög i danmark ...
men försök att slå varandra i skallen för att bevisa eran tes så blir det oxå konst på ren aoutomatik ...


jag är dyslexier  hoppas man kan fatta ändå
« Senast ändrad: 29.04.2007, 00:08:43 by ynot »
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vet int, men denna diskusion börjar låta väldigt bekannt....

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1246.125

 :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
trodde att det var m :D :D :D :D :D :D :Deningen
att leva är att dö


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?

Nu vet jag inte vad det är för burkar du talar om, men om vi förutsätter att det är en tavla avbildande ett par burkar innehållande soppa, kan jag tänka mig att Warhols känsla av glädje och tillfredställelse efter att ha fullbordat verket kan ha varit lika stor som rulltrappsmontörens efter en färdigmonterad rulltrappa. I synnerhet om montören gjort ritningarna själv, ty då är det hans alldeles egna rulltrappa. Tjoho för honom!

Och vad gäller tesen om att konst måste beröra, har ni någonsin tvingats vandra uppför en stillastående rulltrappa från Blå linjen upp till Sergels torg? Det har visserligen inte jag, men jag har för mig att det är jävligt långt, och med tanke på hur berörd man blir bara av åsynen av en stillastående rulltrappa av även den allra minsta sorten, måste det vara en känsla svår att slå. Och om jag nånsin får se Warhols burkar, misstänker jag att jag säkerligen blir berörd på ett eller annat sätt. Av namnet att döma kommer det förmodligen handla om ilska över att så många rulltrappor står still runt om i världen när det finns folk som så uppenbart lika gärna kunde utbildat sig till rulltrappsreparatörer.

Vilket motivet med det skapade var från början brukar inte ha så mycket att göra med hur folk senare berörs av det. För att återkoppla till musik, kan jag inte tänka mig att Nightwish har planerat att hamna etta på finska Dance chart, men dock. Detta i kombination med "berördhetens" extremt subjektiva natur gör att jag inte ser någon anledning att definiera konst över huvud taget. Allt som skapas berör någon på något vis.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga.

Detta är också min ståndpunkt. Vi delar med oss av vår konst av "fåfänga", alltså behövs inte betraktaren för att det skall vara konst.

Fast tänk om min tanke med min konst är att tjäna pengar på den. Då är det inte den skapande delen som är viktig utan vad betraktaren tycker om min konst. Bara en tanke. :)

Sant. Betraktaren avgör ju vad som är konst FÖR HONOM/HENNE.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sedan har du fan hädat mot gudarna (du är näsvis mot Florian) vilket inte dina kompisar Grekerna tyckte var ok... :lol:

Nothing to say  B) (Alltså angående vad som är urbota korkat)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Speglar hit och dit, kanske kanske inte men vad som är på tapeten och i framförallt de yngre leden som ju är de köpstarka (med hjälp av morsans/farsans plånbok) styrs väl ändå av marknadskrafterna, annars skulle de inte överleva och hjulen skulle sluta snurra (gud så skönt med lite paus och eftertanke) men det kommer inte att ske i våran livstid är jag rädd...
Att pöbeln är dum vet väl alla!
 B)

Pöbeln inkluder ju alla, din fjåne. Den enda här som skrivit dumma saker är du, vänsterinspirerat skitsnack utan verklighetsförankring.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
konst ör det man kan ha förmånen att skapa när man har energi över .
att det som skall göras för att få mat o sv finns. finns det energi överför att upprätta en  länk till ett samtal med det som är störrre än den sociala o fysiska svären . o desimera detta till nögra bokstäver på ett papper eller en åsikt vore att förmiska kilemanjaro till en jiordhög i danmark ...

Detta är på ditt poetiska sätt att skriva det sant (första delen). Andra delen missförstår du syftet. Människan vill nämligen förstå "känslolivet" genom bokstäver på papper, eller genom att ha åsikter om dittan och dattan.
https://soundcloud.com/user7789882


Florian le Sage

  • Gäst
Speglar hit och dit, kanske kanske inte men vad som är på tapeten och i framförallt de yngre leden som ju är de köpstarka (med hjälp av morsans/farsans plånbok) styrs väl ändå av marknadskrafterna, annars skulle de inte överleva och hjulen skulle sluta snurra (gud så skönt med lite paus och eftertanke) men det kommer inte att ske i våran livstid är jag rädd...
Att pöbeln är dum vet väl alla!
 B)

Pöbeln inkluder ju alla, din fjåne. Den enda här som skrivit dumma saker är du, vänsterinspirerat skitsnack utan verklighetsförankring.

[/quote


Fjåne? vet inte vad det är för ord men ok, du reflekterade säkert över dig själv och dömde  en annan utifrån det..haha...vänster? jag är varken vänster eller höger, pucko!
Ynot sa bra saker i sitt inlägg, du skall inte sätta dig över andra på detta sätt, det är också att häda dividend divideraren från sevilla, tjacka plåster och sätt på din fula käft!
 :lol:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram _ _ _

Du blandar ihop konst och hantverk/konsthantverk här. _ _ _
Kolla upp vad ordet konst stammar ifrån. Kommer just av konsten att utföra något, kunst=konst, färdighet etc.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
För få tror att den säljer till tillräckligt många.
Glöm inte att media är en marknadsföringsarena.



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och jag forsätter väl att driva min tes om kontext. Ju mer man förstår om kontexten desto mer kan man också förstå om konsten. När det t e x gäller Warhols burkar så var det väl helt klart en provokation. "är detta verkligen konst"? frågade sig folk när han kopierade stora bilder av Campbells olika soppor. Campbell var ett mycket känt Amerikanskt varumärke.

http://www.warholprints.com/portfolio/Campbell.Soup.I.html

Konst blev det, eftersom det dels handlade om ett ifrågasättande av vedertagna konstnärliga ideal, d v s Han ställde en fråga. Dels utifrån Warhols livsprojekt att själv "bli" konstverket. Därav hans berömda "fabrik" ett sätt att ultrakommersialisera konstnärsmyten om den fattige men ädle konstnären som inte kompromissar med sina ideal.

Om Warhol lyckades...? Vet inte riktigt. Jag tror att en del av idealismen försvann. lekfullheten fanns väl kvar till slutet ialla fall. Någon som såg utställningen i Malmö med kopparplåtarna som han och hans arbteare hade kissat på? Ganska kul  :)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
the products of human creativity.. kort och gott  ^_^  :rolleyes:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Just precis. Det blev också skillnader mellan de manliga kisstavlorna och de kvinnliga. Kvinnornas kiss blev mer koncentrerat så att säga, medans männens var mer stänkiga. Vackert med ärgad koppar kan man tycka och om man blir lätt provocerad av frågan "Vad är konst" så gjorde de säkert effekt.
Jag letade efter ett citat av Warhol innan men hittade det inte förrän nu :

"Jag tycker att en bild är bra om den är skarp och föreställer en kändis”

Det är väl hur provocerande som helst för folk som tycker att konst bara är för "förståsigpåare"

 :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Där dog tråden. (till mångas glädja kanske) JAg försöker ändå att blåsa lite liv i den :

Keith Haring är suverän:



DåligtGehör

  • Gäst
Egg du verkar kunna en hel del om konst. Du kunde kanske hålla i en konsttråd och där presentera och skriva om 'veckans konstnär'. Jag vet alldeles för lite om både äldre konst och vad som händer i samtiden så det vore en kulturgärning.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Där dog tråden. (till mångas glädja kanske) JAg försöker ändå att blåsa lite liv i den :

Keith Haring är suverän:


Är det kapitalistsvinet som äter stackars proletärer?  :lol:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter som en kul idé. Jag är inte så kunnig, men intresserad och håller mig hyfsat ajour. JAg skall fundera på saken om det finns intresse.  :)