Kontrollrummet

KONSTTRÅDEN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad de säger? Vet inte direkt. Inte min kopp the kanske.  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bidrar med två:

Denna är grymt bra!! Alla komplimanger till konstnären (vem det nu är?)

Säger mig? Kan inte uttryckas i ord. Det är som en vacker dröm kanske, bättre poet än så är jag inte just nu...

Vargjävlar bryr jag mig inte om dock :D (Nej, jag är inte norrlänning)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.

Implicit säger du att matematik är konst isåfall? Menar du det? Jag är tveksam, visst kan matte vara vackert, men en fraktalt skapad bild saknar kreativitet. Som du själv säger så kan det upprepas hur lätt som helst
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Vargjävlar bryr jag mig inte om dock :D (Nej, jag är inte norrlänning)


:lol:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.

Implicit säger du att matematik är konst isåfall? Menar du det?
Nje.... matematik är väl snarare en metod isf att få fram mönster eller liknande. Vad man sen gör med detta kan mycket väl bli konst, men det finns ingen garanti ;)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
(Lite sent inkommen i tråden här.)
Sant. Betraktaren avgör ju vad som är konst FÖR HONOM/HENNE.

Fast så är det väl inte...?
Om inte jag minns fel från frugans studier, så är det "konstsamhället" i stort som avgör om något är konst eller inte. Tycker höga hönset på Galleriet/Konstfack/etc att något är konst så är det det, och tycker han inte det så är det inte det.
Vad vi vanliga dödliga tycker eller tänker har inget med den saken att göra...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
(Lite sent inkommen i tråden här.)
Sant. Betraktaren avgör ju vad som är konst FÖR HONOM/HENNE.

Fast så är det väl inte...?
Om inte jag minns fel från frugans studier, så är det "konstsamhället" i stort som avgör om något är konst eller inte. Tycker höga hönset på Galleriet/Konstfack/etc att något är konst så är det det, och tycker han inte det så är det inte det.
Vad vi vanliga dödliga tycker eller tänker har inget med den saken att göra...

Fast det är väl lite samma sak med musik. Om ingen tycker att det är musik det du gör vad blir det då?
Det verkar så ofta som att folk tycker att "vad som är konst" bara bestäms av något slags kulturelit. Det tror inte jag. Det handlar precis lika mycket som allt annat om att det måste finnas folk som gillar det. Annars försvinner man i konstvärldens avgrund, och där är det många wannabees som dväljs.

 :)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Fast musik är ju verkligen "populärkultur", medans (åtminstone som jag fått för mig) konsten gärna ses som något lite finare av de som med håller på med det.

Jämför med "konstmusik"... Blir du "godkänd" som konstmusiker av de stora grabbarna, om du tar din laptop och gör lite kaosartade ljud i reason?


Men jag kanske bara svamlar... :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du kanske har en poäng men för mig är nog begreppet Konst lika brett som musik. D v s det finns allt ifrån populärkonst; gråtande tax i vånda, till konst-konst; underliga videoinstallationer av personer som täcker ett jasplan med snor.   :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
för mig är nog begreppet Konst lika brett som musik.

Nähädu! Musik är konst! :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.

Implicit säger du att matematik är konst isåfall? Menar du det?
Nje.... matematik är väl snarare en metod isf att få fram mönster eller liknande. Vad man sen gör med detta kan mycket väl bli konst, men det finns ingen garanti ;)



:)

I min mening kan man skapa konst med matematik som verktyg, precis som ett ritprogram eller en pensel. graferna/fraktalerna eller vad man nu väljer för att visa det man vill skapa är ju resultat av de verktyg man gör dem med. Ändrar man parametrar och kombinerar olika ytor till det man vill visa så skapar man ju faktiskt en visuell (eller bara rent imaginär) bild av något.

Precis som en skulptur...den är ju också en avbild, gjorde med verktyg.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.

Implicit säger du att matematik är konst isåfall? Menar du det?
Nje.... matematik är väl snarare en metod isf att få fram mönster eller liknande. Vad man sen gör med detta kan mycket väl bli konst, men det finns ingen garanti ;)



:)

I min mening kan man skapa konst med matematik som verktyg, precis som ett ritprogram eller en pensel. graferna/fraktalerna eller vad man nu väljer för att visa det man vill skapa är ju resultat av de verktyg man gör dem med. Ändrar man parametrar och kombinerar olika ytor till det man vill visa så skapar man ju faktiskt en visuell (eller bara rent imaginär) bild av något.

Precis som en skulptur...den är ju också en avbild, gjorde med verktyg.

:)

Ja, alltså är datorn verktyget här. Att själv rita fraktaler tar ju så lång tid ;), men problemet här är att man alltid får samma resultat, såvida men inte har en slumpfaktor med. T ex Berg i filmer brukar väl nuförtiden generas "fraktalt" om jag hört rätt. Samma med väggar och golv i datorspel....
Eh, men det är ju inte kreativt! Det kreativa skulle väl i så fall vara om man "styrde" framkallningen av berg, eller fraktaler, inte med slumpen utan enligt en modell, kreativt konstruerat av tanken. Att berget har ett sammanhang, eller datorspelet, eller filmen.
Förstår knappt mig själv här :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
I min mening kan man skapa konst med matematik som verktyg, precis som ett ritprogram eller en pensel.
Ja, beroende på hur verktyget används KAN konst skapas. Det gäller pensel, photoshop, matematik etc. Det finns ingen automatik i det dock. Med matematiska formler o datorns hjälp förenklas o automatiseras väldigt mycket, så gränsen suddas ut vad som skapats o vad som genrerats via färdiga förutsättningar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Är detta konst? Fraktalen skapade jag genom att trycka på en knapp i ett javaprogram jag skrev för nåt år sen. Sen har jag piffat upp den i photoshop.... Notera att konstnären är en DATOR (om vi bortser från upppiffandet)
Nej, datorn är verktyget du använder. Du är konstnären.
Frågan är väl bara hur mycket konst det är, eftersom det kan upprepas hur lätt som helst.

Implicit säger du att matematik är konst isåfall? Menar du det?
Nje.... matematik är väl snarare en metod isf att få fram mönster eller liknande. Vad man sen gör med detta kan mycket väl bli konst, men det finns ingen garanti ;)



:)

I min mening kan man skapa konst med matematik som verktyg, precis som ett ritprogram eller en pensel. graferna/fraktalerna eller vad man nu väljer för att visa det man vill skapa är ju resultat av de verktyg man gör dem med. Ändrar man parametrar och kombinerar olika ytor till det man vill visa så skapar man ju faktiskt en visuell (eller bara rent imaginär) bild av något.

Precis som en skulptur...den är ju också en avbild, gjorde med verktyg.

:)

Ja, alltså är datorn verktyget här. Att själv rita fraktaler tar ju så lång tid ;), men problemet här är att man alltid får samma resultat, såvida men inte har en slumpfaktor med. T ex Berg i filmer brukar väl nuförtiden generas "fraktalt" om jag hört rätt. Samma med väggar och golv i datorspel....
Eh, men det är ju inte kreativt! Det kreativa skulle väl i så fall vara om man "styrde" framkallningen av berg, eller fraktaler, inte med slumpen utan enligt en modell, kreativt konstruerat av tanken. Att berget har ett sammanhang, eller datorspelet, eller filmen.
Förstår knappt mig själv här :D

Fattar nog hur du menar :) men så fort man styr lite faktorer för att det skall bli som man vill, så är man ju med och kladdar (om man väljer at se det så;)  )


Sedan kan vi ju diskutera slump också....det finns ju inget riktigt bra sätt för en dator att slumpa fram något.  Man gör slumptal med spretiga algoritmer, så att en liten ökning i indata ger tom en minskning i uttdata, men datorn behöver ännu så länge iallafall ett frö. Fröt kan vara summan aav bittarna i minnet, eller dagens datum ner på millisekunden eller vad som helst, men ett frä används.

I allafall på stenåldern när jag l'ste numerisk analys :D


vad jag på detta sätt försöker säga är att det som verkar slump för oss när datorn gär det är på något sätt redan ebstämt, även om...tja. det är riktigt likt slump.


hum. vad vill jag ha sagt här?  :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
För att ta en rolig parallell till ovanstående resonemang så påstod ju kompositören Eric Satie att hans musik var skapad av en maskin. Det väckte stor frustration i dåtidens musikkretsar.

Tekniken är väl egentligen ointressant. Konst definieras väl av en skapandeprocess, sedan kan det röra sig om att måla i olja i trettiofemtusen timmar per tavla eller att programmera en dator. Det är en intressant sak att tänka på att ju mer mänskilg inblandning desto mer konstnärligt anses det vara. Warhole som vi (eller jag) pratade om provocerade ju omvärlden med att kalla sin atleje för "fabriken".
Jag tycker at vi ofta diskuterar samma sak när det gäller musik att ju mer instrument man faktiskt spelar desto mer "riktig musik" är det. Jag tror att jag någonstans själv tycker att det är så, men samtidigt så finns ju en gräns, är man t e x mer av en musiker för att man lärt sig instrumentet6 själv? Är det fusk att lära sig av någon annan? O s v.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
För att ta en rolig parallell till ovanstående resonemang så påstod ju kompositören Eric Satie att hans musik var skapad av en maskin. Det väckte stor frustration i dåtidens musikkretsar.

Tekniken är väl egentligen ointressant. Konst definieras väl av en skapandeprocess, sedan kan det röra sig om att måla i olja i trettiofemtusen timmar per tavla eller att programmera en dator. Det är en intressant sak att tänka på att ju mer mänskilg inblandning desto mer konstnärligt anses det vara. Warhole som vi (eller jag) pratade om provocerade ju omvärlden med att kalla sin atleje för "fabriken".
Jag tycker at vi ofta diskuterar samma sak när det gäller musik att ju mer instrument man faktiskt spelar desto mer "riktig musik" är det. Jag tror att jag någonstans själv tycker att det är så, men samtidigt så finns ju en gräns, är man t e x mer av en musiker för att man lärt sig instrumentet6 själv? Är det fusk att lära sig av någon annan? O s v.  :)

Det är nog lite så att man vill veta att idrottaren har slitit, svettats och med möda format en kropp och psyke som kan hantera de stora krav som ställs. Inte lika roligt att de kan pumpa fram med hjälp av diverse medel som kan göra i princip alla (nästan) till bra idrottare.

När det gäller olika former av konst tror jag vi önskar lite av samma möda. Det skall inte vara för enkelt att åstadkomma. Då är det ju ingen konst.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Citera
Ja, alltså är datorn verktyget här. Att själv rita fraktaler tar ju så lång tid ;), men problemet här är att man alltid får samma resultat, såvida men inte har en slumpfaktor med. T ex Berg i filmer brukar väl nuförtiden genereras "fraktalt" om jag hört rätt. Samma med väggar och golv i datorspel....
Eh, men det är ju inte kreativt! Det kreativa skulle väl i så fall vara om man "styrde" framkallningen av berg, eller fraktaler, inte med slumpen utan enligt en modell, kreativt konstruerat av tanken. Att berget har ett sammanhang, eller datorspelet, eller filmen.
Förstår knappt mig själv här :D

Fattar nog hur du menar :) men så fort man styr lite faktorer för att det skall bli som man vill, så är man ju med och kladdar (om man väljer at se det så;)  )


Sedan kan vi ju diskutera slump också....det finns ju inget riktigt bra sätt för en dator att slumpa fram något.  Man gör slumptal med spretiga algoritmer, så att en liten ökning i indata ger tom en minskning i uttdata, men datorn behöver ännu så länge iallafall ett frö. Fröt kan vara summan aav bittarna i minnet, eller dagens datum ner på millisekunden eller vad som helst, men ett frä används.

I allafall på stenåldern när jag l'ste numerisk analys :D

vad jag på detta sätt försöker säga är att det som verkar slump för oss när datorn gär det är på något sätt redan ebstämt, även om...tja. det är riktigt likt slump.

hum. vad vill jag ha sagt här?  :wacko:

Det där med seedande är intressant. T ex datorspelet Elite från 80 talet, hade ett universum med så många planeter att de inte KUNDE få plats i en C64:as minne. Om man inte seedar ut en talföljd (fröar? ;). Det blev alltid samma galaxer med exakt samma planeter och planetnamn osv...

Kanske hela universum inkl vi, är seedade!!!  :o :blink:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Då är det ju ingen konst.
:P Exakt!
Eller egentligen, det får inte vara för enkelt för gemene man.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Då är det ju ingen konst.
:P Exakt!
Eller egentligen, det får inte vara för enkelt för gemene man.

Jag tror att jag uppfattar ett visst mått av ironi här  :P Samtidigt som det också blir något slags omvänt förakt mot folk som verkligen är insatta i något. Jag kan tycka att ett intresse som växer och gör att man förstår saker på ett djupare sätt också är något att eftersträva. Men det finns ett förakt mot folk som verkligen förjupar sig och vågar påstå att de faktiskt är experter på ett visst ämne. Speciellt nä det gäller saker som på något vis är allmäna, d v s som alla kan ha en åsikt om. Musik t e x, hur många gånger hörde man inte under sin uppväxt att "din musik är skit". Samma sak med konst. Något som alla har rätt att ha en åsikt om.

Om du verkligen är expert på konst så finns det ett otal skrönor om hur lättlurad du samtidigt är, "det var en apa som målade tavlorna och då trodde de där experterna att det var en riktig konstnär ha ha ha". Samma skrönor har jag hlört om vinexperter. Varenda människa kan ju ha en åsikt om vin.

Detta drabbar inte lika ofta folk som har mer snäva intressen. Ta t e x vara expert på fjärilar och ägna hela livet åt det. Jag tror inte så ofta att folk skulle tycka det var kul om någon lyckades lura en fjärilsexpert med att måla en fluga grön och säga att det var en fjäril.

Jag undrar om det har med något slags snobberi att göra, om det är det som stör folk.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det kommer nog ur att vissa experter på konst7arkitektur verkar vara snobbigt. Är du på ett fint galleri och har viss typ av kläder på dig, så pratar ingen med dig förrän man drämmer upp en kilobunt tusenlappar på bordet.

Detta attityd vill man väl slå hål på, genom att en apa får måla något som de sedan får tolka. Visst kan det vara underhållande ;)

Jag är småallergisk mot resonemang som innebär att det skall vara "rätt" konst.

Å andra sidan är jag mer  elitistisk med musiken..man har lätt att klanka på schlager och dansband eller NRJ-dynga (ja se där..dynga;) ) så man kastar väl förmodligen lite sten i ski...öh, glashuset.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
det kommer nog ur att vissa experter på konst7arkitektur verkar vara snobbigt. Är du på ett fint galleri och har viss typ av kläder på dig, så pratar ingen med dig förrän man drämmer upp en kilobunt tusenlappar på bordet.

Detta attityd vill man väl slå hål på, genom att en apa får måla något som de sedan får tolka. Visst kan det vara underhållande ;)

Jag är småallergisk mot resonemang som innebär att det skall vara "rätt" konst.

Å andra sidan är jag mer  elitistisk med musiken..man har lätt att klanka på schlager och dansband eller NRJ-dynga (ja se där..dynga;) ) så man kastar väl förmodligen lite sten i ski...öh, glashuset.

Jamen precis sådär blir det ju. Visst kanske musik är offer för mindre snobberi generellt sätt, men det finns väl även där. Allt från klassiska musikprofeter som hatar dragspel till rena jazznördar som inte skulle drömma om att höra något annat än Birds halvfartsgraverade vinylskivor på sin tvåhundratusenkronors stereo. All musik som jag gör är skit och intet i deras ögon..  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tror att jag uppfattar ett visst mått av ironi här  :P Samtidigt som det också blir något slags omvänt förakt mot folk som verkligen är insatta i något.
Nej :) Tvärtom. Om något man betraktar ger en känslan att 'det där är väl ingen konst' så är det heller inte det. Tror jag nämnt min def av konst innan här. Alltså, det krävs lite mer än vad gemene man - vem som helst - kan skita ur sig för att det ska vara konst.
Oxå just därför som verktygen vi pratade om innan (pensel, photoshop, matematik) inte i sig garanterar att resultatet blir konst bara för att verktygen KAN användas till det.

O myten om apan, den är väl sann?  ^_^


DåligtGehör

  • Gäst
Då är det ju ingen konst.
:P Exakt!
Eller egentligen, det får inte vara för enkelt för gemene man.

Jag tror att jag uppfattar ett visst mått av ironi här  :P Samtidigt som det också blir något slags omvänt förakt mot folk som verkligen är insatta i något. Jag kan tycka att ett intresse som växer och gör att man förstår saker på ett djupare sätt också är något att eftersträva. Men det finns ett förakt mot folk som verkligen förjupar sig och vågar påstå att de faktiskt är experter på ett visst ämne. Speciellt nä det gäller saker som på något vis är allmäna, d v s som alla kan ha en åsikt om. Musik t e x, hur många gånger hörde man inte under sin uppväxt att "din musik är skit". Samma sak med konst. Något som alla har rätt att ha en åsikt om.

Om du verkligen är expert på konst så finns det ett otal skrönor om hur lättlurad du samtidigt är, "det var en apa som målade tavlorna och då trodde de där experterna att det var en riktig konstnär ha ha ha". Samma skrönor har jag hlört om vinexperter. Varenda människa kan ju ha en åsikt om vin.

Detta drabbar inte lika ofta folk som har mer snäva intressen. Ta t e x vara expert på fjärilar och ägna hela livet åt det. Jag tror inte så ofta att folk skulle tycka det var kul om någon lyckades lura en fjärilsexpert med att måla en fluga grön och säga att det var en fjäril.

Jag undrar om det har med något slags snobberi att göra, om det är det som stör folk.  :)

En tvist, javisst. Men personligen så uppskattar jag och tycker det är en himla lycka att det finns, just det du nämner; människor som fördjupar sig och är genuint intresserade av något - betydligt mer än den mer flyktigt nyfikna typen som är än här och än där men utan någon större uthållighet.

Jag tror att alla kan bli blåsta, även när det gäller musik. Det är inte alltid så enkelt att avgöra om något har klass eller inte. Det kan ta tid.

Men precis som MrPhil skriver så syftade jag på att "det krävs lite mer än vad gemene man - vem som helst - kan skita ur sig för att det ska vara konst." Om 'konst' är det som alla kan göra det hela tiden utan att det finns ett sökande och strävande i det så tror jag det blir mer reproducering och ett stillastående - då blir åtminstone begreppet rätt meningslöst. Om allt denna "konst" skall lyftas fram utan en kvalificerad bedömning så översvämmas vi av denna mediokra "konst".


DåligtGehör

  • Gäst
det kommer nog ur att vissa experter på konst7arkitektur verkar vara snobbigt. Är du på ett fint galleri och har viss typ av kläder på dig, så pratar ingen med dig förrän man drämmer upp en kilobunt tusenlappar på bordet.

Detta attityd vill man väl slå hål på, genom att en apa får måla något som de sedan får tolka. Visst kan det vara underhållande ;)

Jag är småallergisk mot resonemang som innebär att det skall vara "rätt" konst.

Å andra sidan är jag mer  elitistisk med musiken..man har lätt att klanka på schlager och dansband eller NRJ-dynga (ja se där..dynga;) ) så man kastar väl förmodligen lite sten i ski...öh, glashuset.

Jamen precis sådär blir det ju. Visst kanske musik är offer för mindre snobberi generellt sätt, men det finns väl även där. Allt från klassiska musikprofeter som hatar dragspel till rena jazznördar som inte skulle drömma om att höra något annat än Birds halvfartsgraverade vinylskivor på sin tvåhundratusenkronors stereo. All musik som jag gör är skit och intet i deras ögon..  :)

Glöm inte den vanliga hederliga människan som tycker att mycket av den moderna jazzen och den moderna konstmusiken m.m. är "konstig musik" och "egentligen bara gjord för musikerna själva eller andra förståsigpåare".

Allt är inte lika (bra). På något sätt måste vi få tillåta oss att säga/tycka att det här låter/är djävligt (o)inspirerande osv. Sen får man försöka låta bli att vilja ingå i kretsar som ägnar sig åt självhävdande snobbism. Men jämföra och ibland mer föredra det ena framför det andra kan vi aldrig komma förbi.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Men precis som MrPhil skriver så syftade jag på att "det krävs lite mer än vad gemene man - vem som helst - kan skita ur sig för att det ska vara konst." Om 'konst' är det som alla kan göra det hela tiden utan att det finns ett sökande och strävande i det så tror jag det blir mer reproducering och ett stillastående - då blir åtminstone begreppet rätt meningslöst. Om allt denna "konst" skall lyftas fram utan en kvalificerad bedömning så översvämmas vi av denna mediokra "konst".

Man brukar ju prata om "verkshöjd" (även inom musik tror jag), på det sättet att om det är nåt som vem som helst kan reproducera så har det inte uppnått verkshöjd och är därmed inte sann konst (eller "bra" musik)...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men precis som MrPhil skriver så syftade jag på att "det krävs lite mer än vad gemene man - vem som helst - kan skita ur sig för att det ska vara konst." Om 'konst' är det som alla kan göra det hela tiden utan att det finns ett sökande och strävande i det så tror jag det blir mer reproducering och ett stillastående - då blir åtminstone begreppet rätt meningslöst. Om allt denna "konst" skall lyftas fram utan en kvalificerad bedömning så översvämmas vi av denna mediokra "konst".

Man brukar ju prata om "verkshöjd" (även inom musik tror jag), på det sättet att om det är nåt som vem som helst kan reproducera så har det inte uppnått verkshöjd och är därmed inte sann konst (eller "bra" musik)...

Det går ju inte att mäta. Viss modern konst kan apor också skapa (eller snarare efterlikna så bra att de uppfattas som skapade av människohand)...
Men låt oss säga att vi vet att det är en människa som skapat ett verk och så skall man då utröna om verket är "riktig" konst eller mediokert skit.
Alla kan med lite träning skapa en kopia av en Leonardo da Vinci-tavla (På tal om matematik och konst, så räknade han ut perspektivet i sina målningar så det skulle se så verkligt ut som möjligt), da Vinci hade många elever. Att LÄRA är att kopiera en tankekonstruktion (t ex som man läst i en bok) och stoppa in det i långtidsminnet. Att SKAPA är å andra sidan att använda sig av det man lärt för att bygga ut, skapa, eller förklara en tankekonstruktion. (Tankekonstruktionen, teorin kan här t ex vara att måla renässanskonst. Hur går det till?)

 
https://soundcloud.com/user7789882