Forum > Färdiga produktioner
Alatar - Vemodig Melodi
Alatar:
Oj, nu har jag missat helt att svara på all de fina senaste kommentarerna jag fått. Skyller på att jag inte fick något "påminnelsemail" längre, villket jag fick i början. :lol:
till Emulator: Jag gillar början på den långsammare bättre och slutet på den snabbare. Så lite kluven där faktiskt:-) Men det är interessant att folk tycker olika om de 2 varianterna.
till Freddy: Jo, alltså, jag skulle kunna tänka mig att ha mer variation i andra halvan av låten. Men första delen tycker jag skall vara så, som den är.
till Synth: Tack skall du ha :P
till Rattlesnake: Jo, det är brus i bakgrunden, som beror på mitt ljudkort har jag nu kunnat konstatera. Får nog fixa nytt.
Roligt att du tar upp det med pianoanslaget. Jag håller med dig. Tycker faktiskt att jag borde ha mjukare anslag. Men av någon anledning spelar jag alltid rätt så "hårt" när jag spelar in. Det är ganska lustigt, för det låter annorlunda när jag spelar in än när jag spelar upp. Alltså jag uppfattar låten annorluna när jag spelar den och när jag lyssnar på den. :)
OK, får tänka på det där med "stråkaföringen". Har du annars några bra stråkpluggar som du kan tipsa om?
Har själv använt EastWest Sypmphonic Orchestra.
Rattlesnake:
--- Citat från: Alatar skrivet 02.08.2009, 10:58:35 ---OK, får tänka på det där med "stråkaföringen". Har du annars några bra stråkpluggar som du kan tipsa om?
Har själv använt EastWest Sypmphonic Orchestra.
--- Slut citat ---
Det är absolut ingen dålig plugg, du behöver nog bara få lite erfarenhet i hur att få den att blomma ut. Det är nog bara trial and error som gäller, och att lyssna mycket på stråkmusik, både med riktiga stråkar och bra programmerad mjukvara. Mycket sitter förstås också i arrangeringen. Analysera bekanta stycken i MIDI-format är lärorikt, för att förstå instrumentens vanliga roller. Men det kanske du redan har koll på.
Alatar:
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 02.08.2009, 14:37:58 ---Det är absolut ingen dålig plugg, du behöver nog bara få lite erfarenhet i hur att få den att blomma ut. Det är nog bara trial and error som gäller, och att lyssna mycket på stråkmusik, både med riktiga stråkar och bra programmerad mjukvara. Mycket sitter förstås också i arrangeringen. Analysera bekanta stycken i MIDI-format är lärorikt, för att förstå instrumentens vanliga roller. Men det kanske du redan har koll på.
--- Slut citat ---
Jo, det som gäller för mig är nog att lära mig mer om stråkar. Har nämligen inte så bra koll på de, hur de skall sättas osv, mer än att jag då och då lyssnar på klassisk musik.
Å andra sidan, så är jag ändå rätt så nöjd med stråkarna i min låt. Men vad jag skulle vilja förbättra är dynamiken. Kanske bör skaffa modwheel? Jag mistänker att ett modwheel är bra när man vill kontrollera stråkar. :-)
Dividend:
--- Citat från: Alatar skrivet 02.08.2009, 19:22:44 ---Å andra sidan, så är jag ändå rätt så nöjd med stråkarna i min låt. Men vad jag skulle vilja förbättra är dynamiken. Kanske bör skaffa modwheel? Jag mistänker att ett modwheel är bra när man vill kontrollera stråkar. :-)
--- Slut citat ---
I ewql brukar finnas patchar som varierar t ex attacken beroende på hur mod är inställt, men det kan iofs ändras manuellt i pianorollen också ;) (Och blir snyggare då också enligt mig ;)
Alatar:
--- Citat från: Dividend skrivet 02.08.2009, 19:32:01 ---
--- Citat från: Alatar skrivet 02.08.2009, 19:22:44 ---Å andra sidan, så är jag ändå rätt så nöjd med stråkarna i min låt. Men vad jag skulle vilja förbättra är dynamiken. Kanske bör skaffa modwheel? Jag mistänker att ett modwheel är bra när man vill kontrollera stråkar. :-)
--- Slut citat ---
I ewql brukar finnas patchar som varierar t ex attacken beroende på hur mod är inställt, men det kan iofs ändras manuellt i pianorollen också ;) (Och blir snyggare då också enligt mig ;)
--- Slut citat ---
Oh, OK. Interessant. Hur menar du då? Har inte hört ordet "pianoroll" tidigare.
Jag har ett digitalpiano, men det är mer ett rent piano och har inga "miditillsatser" såsom modwheel eller knappar för midi events.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida