Forum > Färdiga produktioner

Alatar - Vemodig Melodi

<< < (6/6)

Dividend:

--- Citat från: Alatar skrivet 03.08.2009, 14:25:41 ---Har inte hört ordet "pianoroll" tidigare.

--- Slut citat ---

Aha. Nä, du vet där noterna "noteras" i cubase o dylika program, där finns ett piano-"keyboard" lagd vertikalt, till vänster på skärmen. Den skärmen kallas pianorollen. Där kan man också justera velocity (midivolym 0-127) och modhjulets "styrka" i nedre delen av skärmen, plus massa annat.

Vet inte vilket inspelnings/redigeringsprogram du använder förstås :)

--- Citera ---Jag har ett digitalpiano, men det är mer ett rent piano och har inga "miditillsatser" såsom modwheel eller knappar för midi events.

--- Slut citat ---

Okej, jag saknar själv vettig utrustning just nu. fick slänga mitt senaste keyboard i förrförra veckan, det var dålig kvalitet :)

Kollar på nya.. Finns ju midi-usb-keyboards för några hundralappar upp till en tusing, med modwheel och det andra hjulet vad det kallas.

Verkar vara värt att satsa på något lite dyrare dock. Speciellt om man vill att det skall hålla för diverse aggressioner, flyttar och sådant :D

Men använder du ett vettigt inspelningsprogram, så kan det räcka med det du har, om du är beredd att fiffla med modevent, och velocity i pianorollen.

Alatar:

--- Citat från: Dividend skrivet 03.08.2009, 14:35:00 ---
Aha. Nä, du vet där noterna "noteras" i cubase o dylika program, där finns ett piano-"keyboard" lagd vertikalt, till vänster på skärmen. Den skärmen kallas pianorollen. Där kan man också justera velocity (midivolym 0-127) och modhjulets "styrka" i nedre delen av skärmen, plus massa annat.

Vet inte vilket inspelnings/redigeringsprogram du använder förstås :)

--- Slut citat ---

OK, såklart.

Jo, jag använder Cakewalks "Sonar". Och det finns motsvarande där. Tar dock en hel det tid att ändra volocity och volym för hand. Så när jag väl har fixat till en variant brukar jag dra mig för att göra om/annorlunda. :-)

flabb:
Håller med tidigare talare, inte mycket jag kan tillföra, dock lite för vemodig för (min) stunden just nu, nu blir jag tvungen ta en dos Peps eller nåt för att pigga upp, hihi  ^_^

Alatar:

--- Citat från: flabb skrivet 13.08.2009, 13:08:22 ---Håller med tidigare talare, inte mycket jag kan tillföra, dock lite för vemodig för (min) stunden just nu, nu blir jag tvungen ta en dos Peps eller nåt för att pigga upp, hihi  ^_^

--- Slut citat ---

Hihi :-)
Tack för lyssningen.
Och jo, av någon anledning så tycker jag att det är enklare att göra "molliga" låtar, som den här. Kanske beror på att jag själv är rätt så eftertänksam.  :rolleyes:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion