Forum > Färdiga produktioner
Master Peo - Once Upon A Time
equality:
Gillar det bättre nu också. Pianot lite mer återhållsamt. Brass-solot är ju hur skönt som helst och jag lyckas nästan glömma att det är midi. Jag tror det skulle löna sig för dig att finkamma marknaden efter de bäst ljudande, samplade instrumenten som står att finna. Det går att komma en bit närmre "verkligheten", det är jag övertygad om. Lyssnar nu mer på texten också. Jag gillar den. Får lite samma vibbar som Hasse & Tages "Var blev ni av". Allvar och naivitet i en skön artistisk blandning.
Master Peo:
@ Martin M: Det gläder mej, att du tycker att den nya versionen är ett framsteg! Den här korrigeringen av pianokompet borde egentligen vara en självklarhet. Konstigt att jag inte har märkt det själv och att andra måste påpeka det för mej. Vid en live-spelning skulle jag aldrig låta pianot dubblera sångstämman!
@ H-Mike: Tack för välkomsthälsningen! Dina synpunkter har verkligen givit mej något att tänka på! Glad att höra, att du tycker resultatet har blivit det bästa tänkbara under de givna enkla tekniska förutsättningarna!
Jag har redan ett reverb liggande på mastern med ungefär den inställning, som du föreslår. Jag har dragit mej för att lägga på för mycket reverb - detta av två skäl: 1) För stark reverb leder ofta till en skrällande eko-effekt. Min målsättning har varit: Reverbet ska förbättra resultatet, men man ska inte märka att det finns där. 2) För stark reverb blir något av en anakronism: Jag efterstävar i de här låtarna snarast en 40-50-tals "vinyl-känsla", som passar bra till den "ålderdomliga" stilen på melodin. Därutöver har jag reverb och andra effekter på de olika instrumentspåren och jag kör ofta med layers med olika instrument för att försöka få fram en varmare och fylligare klang.
Och du har rätt: Jag ska dra ner trummorna lite i nästa version!
@ Equality:Tack för uppskattningen av den nya versionen! Du tar upp just den sak, som jag har gått och grunnat på de senaste dagarna! Sannolikt har jag kramat ur det mesta ur den enkla utrustning, som jag har, och då återstår bara frågan: Hur kan man få tillgång till bättre instrumentljud? Jag har testat EWQL Silver Edition, men tycker inte att ljuden där passar till min jazz-inspirerade musik.
Tacksam för alla förslag på ljud-samlingar!
Peo
Tokai:
Ta bort "trummorna" för guds skull!
Piano bas räcker bra här. Verkar vara en fin låt, bra sång och melodi
Master Peo:
Tack för tipset, Tokai! Att skippa trummorna helt och hållet, vore kanske någonting att tänka på - särskilt som jag är en så urusel trummis. Ska lyssna några gånger och fundera ...
Peo
equality:
--- Citat från: Master Peo skrivet 12.06.2009, 15:26:00 ---...Hur kan man få tillgång till bättre instrumentljud? Jag har testat EWQL Silver Edition, men tycker inte att ljuden där passar till min jazz-inspirerade musik.
Tacksam för alla förslag på ljud-samlingar!
Peo
--- Slut citat ---
Tror bara det blir begränsande i ditt val om jag nämner några samplingsbibliotek. Du måste själv fundera på vilka instrument du vill ha i din musk och minitiöst finkamma marknaden för att hitta de ljud du vill ha. Jag tror ingen annan kan göra det jobbet. Bara att googla, läsa musikertidskrifter, fortsätta söka och ladda ner demos och testa. Det tar tid men det lönar sig i längden.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida