Forum > Färdiga produktioner
Master Peo - Once Upon A Time
Aettan:
Nej nej man kan inte ta bort trummorna i en låt ur den här gengren det finns inte en chans att det funkar. Däremot så ska det vara laidback och tidvis ett väldigt sparsmakat komp och framför allt ganska mycket vispar.
Grejen med Peos låtar som jag då tycker är så fantastiskt häftigt det är att han kör nästan uteslutande bara med gratispluggar och att han ändå får det att låta så här bra och tidsenligt är ett mysterium för mig.
Det är inte många som kan det.
Jag kanske gör en livevideo av din låt bara gitarr och sång om det är ok? Tror den ska gå i D alternativt Ciss.
Master Peo:
Tack för dom orden, Aettan - Göran! Dom värmer gött, särskilt som jag ibland undrar över, varför det ska vara så svårt "att få till det"!
Jag är benägen att hålla med dej om trummorna. Att ta bort dem helt skulle medföra att låten förlorar karaktären av "Jazz-pop a la 50-tal". Däremot har jag funderat på att enbart använda vispar. Jag ska experimentera lite, så får jag se, vad som kommer upp.
Det skulle vara KANON, om du ville göra en livevideo av den nya låten med enbart guitarr-komp! En sån avskalad version skulle passa den här visan bättre, särskilt som texten har en så lugn och melankolisk karaktär. Jag har lyssnat en del på instrumentalspåren, som jag sände dej som backing tracks ... Ju mer jag hör, desto mer övertygad blir jag, att mitt arr INTE är den rätta bakgrunden för sången. Ditt förslag är mycket bättre !!
Vi hörs!
Peo
Master Peo:
Har just laddat upp en ny version med mindre påträngande trummor.
Peo
Marruschkka:
Herregud..vilken bra sångröst..men den dränks ju fullkomligen i allt annat..ner med instrumenten en hel del...annars gillar jag det här..lite dixie-land sådär :D
Kul låt :)
/Marr
Master Peo:
Hej Marr!
Glad att du gillar låten och du har verkligen rätt: Dawn D. har en fantastisk sångröst och hon kan verkligen använda den också.
Jag blev lite förvånad över, att du tycker att sången dränks av instrumenten, eftersom jag särskilt har bemödat mej om att sätta sången längst fram i mixen. Att dra ner volymen på instrumenten skulle enl min mening ge en akustisk miljö, som inte är särskilt trovärdig och "autentisk". Den här mixen är tänkt att "simulera" någon slags jazzig 50-tals-schlager. Mycket av det vi lyssnade till på den tiden kom via radion ("Radio Days") och sändes ut live eller var inspelat i ett sammanhang med orkester och sångerska på plats samtidigt. Det resulterade ofta i en sån här ljudbild.
Om man vill att sången ska stå mer i centrum skulle jag hellre välja ett mer avskalat upplägg: Att ta bort instrument hellre än att sänka volymen. Men det ger ett helt annat upplägg på arret.
Det skulle vara intressant att höra, om det finns flera, som delar ditt intryck att instrumenten tar för stor plats på bekostnad av sången!
Tack för dina synpunkter, som verkligen har varit något att fundera över!
Peo
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida