Forum > Färdiga produktioner
Dividend feat Marruschka och Cykeln - Nocturne
Dividend:
kul att du gillar Synth :)
Skall lyssna på din "Dystert"-låt så fort jag kan lyssna online igen
Rattlesnake:
Det är är i särklass det stycke jag har lyssnat mest på av dig. Samtidigt är det väldigt svårt att komma med konstruktiv kritik. Detta sagt som ursäkt till varför jag inte kommenterat tidigare i tråden.
I grund och botten är det ett mycket vackert stycke, men det har några brister anser jag. Det har egentligen påpekats innan, men jag tänkte ge min version.
Om vi ser till soundet så är det som vanligt dramatiskt och bra, jag antar att EWQLSO och du har lika stora förtjänster i detta. Undantag är körerna som är onaturliga på så sätt de har väldigt stor lungkapacitet samtidigt som de förmår hålla perfekt pitch. ;)
Vad gäller framförandet så gör både Marre och du ett bra arbete, det finns inte mycket att haka upp sig på. Det hörs att Marre varit noggrann med sång- och inspelningstekniken och du med programmeringen.
Men kompositionen har jag problem med. Rytmen är naturlig till att börja med, men spårar ur totalt efter första raden. Visst kan man kalla det fri rytmik eller avsiktlig 1/4-takt eller något, men det låter i vilket fall bara osynk i mitt öra. Marre försöker följa orkestern och gör det bra, men det stämmer inte ändå.
Texten är djup med mening men kunde kanske ha varit lite mer genomarbetad ändå. Tänker på vissa fraser som lätt misstolkas om man bara lyssnar utan att ha texten framför sig. "Innan höst går poäng" och "sakna den sträng" tänker jag på. Och en del uttryck förstår jag inte alls. Men det är OK, bara poesin är vacker.
Dividend:
Hej Rattlesnake!
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 20.05.2009, 16:14:19 ---
Om vi ser till soundet så är det som vanligt dramatiskt och bra, jag antar att EWQLSO och du har lika stora förtjänster i detta. Undantag är körerna som är onaturliga på så sätt de har väldigt stor lungkapacitet samtidigt som de förmår hålla perfekt pitch. ;)
--- Slut citat ---
SOm jag sagt tidigare är denna version på körsidan inte färdig än. Skall se om jag trixa till det när inspiration återkommer :)
--- Citera ---
Vad gäller framförandet så gör både Marre och du ett bra arbete, det finns inte mycket att haka upp sig på. Det hörs att Marre varit noggrann med sång- och inspelningstekniken och du med programmeringen.
Men kompositionen har jag problem med. Rytmen är naturlig till att börja med, men spårar ur totalt efter första raden. Visst kan man kalla det fri rytmik eller avsiktlig 1/4-takt eller något, men det låter i vilket fall bara osynk i mitt öra. Marre försöker följa orkestern och gör det bra, men det stämmer inte ändå.
--- Slut citat ---
Jag störs inte av det, snarare tycker jag rytmiken tillför enormt till tolkningen (min) av text och musik. Det är precis så den skall vara. Möjligtvis störs jag av det faktum att vissa störs av det och vissa inte, om man får tro tråden :)
DEnna diskrepans är lite märklig. 4/4-maffian mot oss fritänkare :D
--- Citera ---Texten är djup med mening men kunde kanske ha varit lite mer genomarbetad ändå. Tänker på vissa fraser som lätt misstolkas om man bara lyssnar utan att ha texten framför sig. "Innan höst går poäng" och "sakna den sträng" tänker jag på. Och en del uttryck förstår jag inte alls. Men det är OK, bara poesin är vacker
--- Slut citat ---
De missförstånden får vi dras med då :) Nej men jag har tänkt "poäng" ett par gånger också, men aldrig har ju en poäng varit så vacker som i detta sammanhang :D
TAck för utförlig kommentar och (utförlig) lyssning iaf... Det är inte lätt att gå hem i alla läger :)
Dividend:
Rattlesnake: Vet inte hur begeistrad det gör dig, men har kommit fram till typ nu att om det kommer en update till Nocturne-stycket snart, så kommer jag att fixa rytmiken till nåt vettigare. Hade räknat fram att det var två taktarter som avlöste varandra. Men jag hade fel där har jag nyss kommit på ;)
Det stämmer inte riktigt som jag tänkte mig det, symmetriskt. Jaja, verkar bara vara förskjutningarna (medvetna) här och var som gör det. Bara att flytta.. Det stämmer nästan..
Bara för att man själv gillar nåt behöver inte resten av mänskligheten göra det ;)
Rattlesnake:
Och bara för att jag tycker något behöver det ju inte vara rätt... ;)
Jag försöker analysera varför jag reagerar på takten. Friform behöver inte vara fel, men jag tror att problemet är att första delen i texten (Hör du detta rop, en levnad, en röst) är catchy och följer 4/4-delar. Nästa rad går att jämka in i (den tänkta) takten, men de sista raderna blir friform. Att lösa upp mönstret på det sättet gör det lite jobbigt för hjärnan. Iaf min.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida