Kontrollrummet

Jämförelse av Symfoniorkesterpluggar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Är på jakt efter en ny Symfoniorkester VSTi, men vad välja...Att lyssna på tillverkarnas demos tycker jag inte säger så mycket, känner mig tämligen bränd efter att nästan ha betalat 4 papp för en tämligen värdelös plugg som lät kalas som demo (synful orchestra)

Det finns ju väldigt många trådar om olika orkesterpluggars förträfflighet, både här och på andra forum, men jag har inte hittat någon ren A/B jämförelse mellan olika pluggar. Det jag är ute efter är ljudprov på olika pluggars "out-of-the box"-tolkning av samma MIDI-fil. Finns inte det? Är väl kanske främst stråkar jag är ute efter, men hela symfoniorkestern är intressant.



Edit: Alla ljudprov som nämns i tråden finns samlade här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/

« Senast ändrad: 03.08.2009, 23:11:50 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
East west gör verkligen skitbra grejor-köpt mig en en lightversion efter att ha testat den i en annan studio, är ju det dom använder till filmscores "over there", vet inte hur konkurrentpluggarna Miroslaw orchestra eller Wiener philharmonic etc låter eller känns i jämförelse...
http://www.eastwestsamples.com/


DåligtGehör

  • Gäst
Kan inte svara på din fråga jämförelse. Men jag misstänker att de här symfoni-pluggarna är mer något man kan lägga långsamma bakgrunder med än att skapa musik med de olika utryckssätt en symfoniorkester kan åstadkomma. Minns att jag läste om en som var besviken och började fundera på VSL istället för East Wests plugg pga att den (och troligen även de flesta andra) klarar egentligen mest det långsamma spelet. Lägga lite hollywoodstråker etc.

Kan du inte ladda ner demos och verkligen testa innan du köpar något dyrt som kanske sedan inte alls går att göra det du vill med? Try before you buy.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, EW är ju högintressant, och jag har hört mycket bra musik gjort med Goldversionen. Men frågan är ju alltid, hur mycket var man tvungen att tweaka för att få det att låta så, och har man själv någon rimlig chans att få det att låta bra?

Men som sagt, jag är inte primärt ute efter inköpstips, utan frågar om någon har sett nån test typ ..hm.. råd&rön på samma fil tolkat med olika pluggar?  :)

DG: eftersom dessa pluggar är tämligen stora tror jag inte det finns tidsbegränsade demoversioner. Synful Orchestra hade det (som tur var) men den pluggen var bara 500 MB, tror jag. Warez vill jag inte hålla på med.
DON'T PANIC


DåligtGehör

  • Gäst
4 K för en plugg som inte var något att ha och är villig att chansa igen? Gott om pengar?

Det finns bra instrument och mjukvaror men det finns mycket som inte håller vad det lovar. Och det tar många gånger tid att förstå och kunna ringa in problemen och tillkortakommaden. T.ex. hade en hårdvarusynt jag hade en riktigt dålig pianosampling på en tangent. När man väl märkt det så var man ju inte glad.

Jag tycker inte man skall köpa sådana pluggar om man inte kan få testa dem och se om de håller måttet. Gör de inte det så är det ju i princip bortkastade pengar. (Sedan är det säkert så att man måste lära sig att kompensera och "fiffla" med dem ändå för att få ett vettigt resultat).

Men varför inte be någon här som har t.ex. EWQL att köra din testmidifil och se om det verkar motsvara dina förväntningar.

Eller förresten ta ett antal olika midifiler och be lite folk som har olika pluggar att köra dem och lägg upp resultatet här. det kunde vara intressant för många.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja Rattlesnake! Jag har en del tankar o frågor här som kanske kan vara till någon nytta.

När du skriver AB-test mellan olika orkesterpluggar där man inte "tweakat" något på demolåten, hur menar du då? Inte använt artikulationer för olika toner och gjort automationer på volymerna? Isåfall låter ju alla pluggar skit typ. Nä men att skicka en midi-fil till flera med olika biblotek som tipsades oven tror jag inte skulle ge mycket heller. Visst, demolåtar på tex. East West forum är ju gjort av proffs och det är väl mastrat efteråt men man hör vad det går att göra. Å andra sidan lyssnade jag på demos av Synful orchestra som lät fantastiska och testade sedan en demoversion av det (förresten, varför gjorde inte du det?) och den var inte alls bra tyckte jag, grejade inte så värst mycket med den dock. Men så är det inte med EW utan det låter mycket bättre out of the box, återkommer om det längre ner. Jag körde med fulversioner av East West Gold för att testa det eftersom det finns inte någon demo-version att skaffa för det bibloteket av EW. Testade även Miroslav Philharmonic och det gillade jag också men sedan bestämde jag mig för att köpa EW Gold complete, nya PLAY versionen (typ 5 lax, slog dock till under 2 för 1- kampanjen så fick Goliath också) och tycker det är suveränt biblotek. Riktigt maffiga samplingar. Dock mycket reverb på dom flesta eftersom det är inspelat i stor opera-hall, kan vara störande ibland om man inte vill ha det, solo-instrumenten har dock inte riktigt lika mycket. Det är mer tryck i ljuden än i Miroslav samt mycket större utbud såklart men Miroslav är inte dumt det heller, ladda ner en demo och testa helt enkelt. (Länk) Finns ju två versioner av det. En liten och en större, kostar 1- respektive 3 papp.

Ljuden i EW Gold är långt mycket bättre out of the box jämfört med Synful. Skarpa inspelningar , nivåerna är ställda jämt och det är redan panorerat efter hur orkestern står i riktiga sammanhang och den riktiga rumsklangen gör det ju bra så det är oftast bara att sätta igång o köra. Men man måste ju ändå trixa för att få det låta snyggt och verkligt. Som sagt automatisera volymen på instrumenten och använda artikulationer. Det tar tid men bli bra. Kommer lite nya låtar upp här på KR snart. :)

Ja, det är inte lätt.  -_- Måste vara surt att sitta där med Synful då, förstår dig verkligen men jag förstår däremot som sagt inte varför du inte testade en demo först? Inte för att det spelar någon roll nu men undrar.

Jag hoppas att något jag sagt var till någon som helst hjälp. Crap annars. :D Jag önskar dig lycka till med jakten på det perfekta bibloteket!

Mvh

Memphis 
« Senast ändrad: 27.03.2009, 03:17:03 by Memphis »


Avslappnad

  • Gäst
Kör ju GPO sedan -05 och tycker den är hyfsad. MEN det största arbetet, förutsatt att grundsamplingarna är bra, är allt pill för att få det så verkligt som möjligt. Ett akustiskt instrument kan twangas på så många olika sätt så att det är nästan omöjligt för orkestersamplingarna att hänga med. Dock så bör det ändå finnas ett lätt sätt att tex ändra stråkattacken på både solostråkar och ensembelstråkar.

Demona är förmodligen grymt bearbetade och inget som kommer ur lådan rakt av. Vienna har ju också ett jättelikt paket som ligger kring 60000 som jag misstänker låter grymt bra men kostar därefter. Så ett A/B test borde rimligen även innehålla alla tweakmoment som ingick i demon.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Frågan är hur mycket pengar man kan lägga på en symfoniplugg. Min känsla är att det finns enkla som typ Edirols HG orchestra och Synful Orc.

Mellanläge som EWQL, Garritan och Miroslav
och sedan de som låter riktigt ba.

Sedan tycker jag nog att det beror myklet på vad man skall anävnda dem till Stråkarna i ewql låter mycket hollywood medan stråkarna i Miroslav är mer symfoni på något vis.

Ett par tusen kronor upp och beroende på vilka möjligheter man vill ha till expression osv. Så ligger ju Viennas cube
http://www.ilio.com/vienna/instruments/index.htm

Alternativt gigastudio 4. Går att köra med rewire om man inte tycker det är joxigt. Gigastudio tror jag kommer med Projekt sam som låter väldigt bra i demo.
http://www.projectsam.com/Products/Symphobia/

Men då blir det också pengar av det. Tror att man får kompromissa lite med vad som är rimligt.
Demos kan vara luriga eftersom man kanske inte har samma försutsättningar som en fet studio med en kille som jobbar heltid med att programmera skiten.

En jämförelse enligt dina specar vore på sin plats. Samma midifil med samma inställningar, men jag har aldrig sett en sådan. Vi kanske kunde se vilka pluggar folk har och sedan låta alla spela in samma midiarrrangemang? Öppna en ny tråd under demos eller nåt och lägg upp en midi så kan alla vara med och så jämför vi med de pluggar vi har. Speca volym och förutsättningar och gör ett enkelt orkesterarr så kör vi!!!

Egg.  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
4 K för en plugg som inte var något att ha och är villig att chansa igen? Gott om pengar?

OK,
då får jag förtydliga mig. Jag köpte aldrig Synful Orchestra, jag hade tänkt göra det eftersom jag hade testat en tidigare version för några år sedan, och tänkte att den nya inte kunde vara sämre. Men som tur var så testade jag 15-dagarsversionen och fann (precis som Memphis) att den lät fördjävligt out-of-the -box.

[/quote]
Tja Rattlesnake! Jag har en del tankar o frågor här som kanske kan vara till någon nytta.

När du skriver AB-test mellan olika orkesterpluggar där man inte "tweakat" något på demolåten, hur menar du då? Inte använt artikulationer för olika toner och gjort automationer på volymerna? Isåfall låter ju alla pluggar skit typ.

Jag vet att ingen plugg kommer till rättvisa om man testar med en standard-MIDI-fil där pluggen inte kan briljera med artikulation osv. Men det säger faktiskt en del ändå. Hur mickningar är gjorda, redan mastrade ljud, rumsklang, attack, fria eller medsamplade vibraton, om den automatiskt väljer sampling/artikulation efter spelstil osv. Säg 80% av pluggen karaktär. Resterande 20% går ju att sluta sig till genom att lyssna på demos och lyssna till folks erfarenheter. Men olika pluggar har olika grundsound, och det är liksom det jag är ute efter - finns det ingen jämförelse nånstans?

Men varför inte be någon här som har t.ex. EWQL att köra din testmidifil och se om det verkar motsvara dina förväntningar.

Eller förresten ta ett antal olika midifiler och be lite folk som har olika pluggar att köra dem och lägg upp resultatet här. det kunde vara intressant för många.

Nu börjar det likna något.  :) Om det inte redan är gjort, så skulle det vara en riktigt rolig grej.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kör ju GPO sedan -05 och tycker den är hyfsad.

Jepp, jag kör GPO själv och kan hålla med. Hyfsad men inte övertygande. Dess största begränsningar tycker jag ligger i dess fasta vibraton och brist på ambiens i ljuden. Ligger lite som en grå hinna över alla ljud, blir lite trist klang.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

En jämförelse enligt dina specar vore på sin plats. Samma midifil med samma inställningar, men jag har aldrig sett en sådan. Vi kanske kunde se vilka pluggar folk har och sedan låta alla spela in samma midiarrrangemang? Öppna en ny tråd under demos eller nåt och lägg upp en midi så kan alla vara med och så jämför vi med de pluggar vi har. Speca volym och förutsättningar och gör ett enkelt orkesterarr så kör vi!!!


Jepp,
Låter strålande! Ska fixa det om ingen hittar nån test där man redan har gjort så.

Frågan är hur mycket pengar man kan lägga på en symfoniplugg. Min känsla är att det finns enkla som typ Edirols HG orchestra och Synful Orc.

Mellanläge som EWQL, Garritan och Miroslav
och sedan de som låter riktigt ba.

Jag tycker prisfrågan är i högsta grad relevant. Man kan diskutera naturtrogenhet hur långt som helst, men det måste ju stå i relation till priset. För min del är mellansegmentet intressant, men jag är nyfiken på att höra hur proffsbiblioteken klarar samma uppgift också...
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag kör också med EWQLSO Gold Complete i Play-versionen (hade tidigare både Silver och Gold med NI-playern) - och det är bara så j-a bra! :wub:
Har också Garritan Personal Orchestra (GPO), som har mer "klassiskt" sound än EWQLSO, som har mer "filmsound". Ska förhoppningsvis också få Steinbergs HALion Symphonic Orchestra (HSO) snart, så att jag kan testa det (det är bra att vara ÅF ibland, så att man kan få NFR-versioner... ;)), men jag vet att det är många som tycker att det är bra.

Sedan finns MOTU:s Symphonic Instrument, som jag däremot inte vet ett dugg om - och Vienna Symphony Library (VSL) som jag inte heller vet något om... Miroslav Philharmonic har jag inte heller testat, men det är kanske värt att skaffa en crossgrade på, när man har några andra IK-pluggar...? Någon som har jämfört Miroslav med EWQLSO eller GPO och kan ge något vettigt råd?
Synful tyckte jag att jag hörde en del potentiella problem redan i demolåtarna, så den har jag inte kollat närmare på.

Har jag fått med alla nu, eller är det något som saknas...? :unsure:

Jag tycker inte att de jag har låter skit out-of-the-box, men visst får man det bättre med lite pillande. ;)
Ett test med identiska midifiler och ljud från alla de olika orkesterpluggarna, hade varit väldigt intressant - för även om det inte visar deras fulla potential så kan man ändå få en bra uppfattning av hur grundljudet är. Gärna 2-3 stycken med olika karaktär i så fall - så kan man höra om någon variant är bättre på det ena men sämre på det andra...
Någon som har ett gäng välkända klassiska stycken eller kanske filmmusik som midifiler, som är så välgjorda att man kan använda dem?

Jag kan lägga upp filerna på min testsite för granskning, om det behövs utrymme för det. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
då får jag förtydliga mig. Jag köpte aldrig Synful Orchestra,

Jasså, du köpte aldrig Synful, sorry, läste väl dåligt. Men så bra då. :)

Jag skulle kunna testa midi-filen på min Caribbean-piratlåt med Miroslav.  :rolleyes:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
då får jag förtydliga mig. Jag köpte aldrig Synful Orchestra,

Jasså, du köpte aldrig Synful, sorry, läste väl dåligt.
Som jag skrev gick det att tolka hur som helst... Skrev först "var på vippen att..." men så började jag fundera på vad "vippen" är för ord egentligen... ^_^


Jag skulle kunna testa midi-filen på min Caribbean-piratlåt med Miroslav.  :rolleyes:

Ja, fast borde vi inte ta snuttar ur klassiska verk som folk känner igen?
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
En annan sak är väl att inte ta en låt som är arrad/gjord i något av programmen från början. Då har man anpassat sig till det programmet. Vilket gör att det inte blir rättvist alls.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Nej. Det är sant. Man skulle haft midi-fil från något verk av Bethoven eller Bach kanske. :) Rimligtvis så borde inte dom skrvit i någon DAW me VST-pluggar.  :rolleyes:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En annan sak är väl att inte ta en låt som är arrad/gjord i något av programmen från början. Då har man anpassat sig till det programmet. Vilket gör att det inte blir rättvist alls.
Yes,
tror jag är väldigt viktigt. Det finns en väldigt massa klassiska midifiler på nätet, av varierande kvalitet. Men om de låter OK på ett vanligt soundblasterkort borde det väl funka?

Jag har funderat lite. Om jag minns rätt så funkar inte general MIDI på annat än ljudkort och ljudmoduler. Så om det inte skall bli alltför komplicerat att addressera midikanaler till respektive instrument bör vi nog hålla ner antalet instrument. Så Ravels "Bolero" går bort. Återstår de mindre komplicerade verken. Extrahera ut de signifikanta soloinstrumenten kanske?
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
En annan sak är väl att inte ta en låt som är arrad/gjord i något av programmen från början. Då har man anpassat sig till det programmet. Vilket gör att det inte blir rättvist alls.
Yes,
tror jag är väldigt viktigt. Det finns en väldigt massa klassiska midifiler på nätet, av varierande kvalitet. Men om de låter OK på ett vanligt soundblasterkort borde det väl funka?

Jag har funderat lite. Om jag minns rätt så funkar inte general MIDI på annat än ljudkort och ljudmoduler. Så om det inte skall bli alltför komplicerat att addressera midikanaler till respektive instrument bör vi nog hålla ner antalet instrument. Så Ravels "Bolero" går bort. Återstår de mindre komplicerade verken. Extrahera ut de signifikanta soloinstrumenten kanske?

Ja, precis. Det är nog viktigare att den är så att säga "opartisk" än att det är snyggt arrat osv. Kanske ta ett gäng olika filer och stilar, så man får en bredd.. större chans att det blir rättvist även då.

Men har vi minst en uppsättning av alla intressanta mjukvaru-alternativ då? EWQL finns representerat vet vi. Men dom andra alternativen?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag och Claes har Garritan PO.

Mr Artrock har EWQLSO Silver om jag förstod rätt, det skulle vara kul att jämföra mot Gold.

Gurano kör med Miroslav.

Claes, du nämner olika players, men de kan väl inte ha någon påverkan på grundljudet - det är väl bara gränssnittet och vilka parametrar man kan tweaka?

Hoho, vad finns det mer ute i stugorna? Ingen som kör med Vienna?  :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mr Artrock har EWQLSO Silver om jag förstod rätt, det skulle vara kul att jämföra mot Gold.
Tror att Gold innehåller samma filer som Silver....enda skillnaden är att Gold är utökat i antalet instrument.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Intressant - när kan vi börja
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OK,
Nu hat jag hittat en MIDI-fil som funkar - känd låt, inte alltför mekaniskt programmerad och med inte allför många instrument. Samt det viktigaste, sparad på rätt sätt så man ser vilka instrument som används.

Mozart symfoni nr 40. Jag lovar, ni känner igen den.  ;)

Det tog mig en timme att få GPO att framföra den, men den tiden inkluderar en omstart från scratch då cubase-skiten hängde sig vid nedmix... Så nu är det bara för er andra att ta över.

Här är midifilen:
http://www.speedyshare.com/655188654.html

Och här är Garritan Personal Orchestra. Default på volym och pan, inget reverb eller eq. Normaliserat till -0,3 dB.

http://www.speedyshare.com/158787928.html

Om någon vill lägga upp denna på sin server och länka tillbaka med inbyggda KR-playern, vore det kalas!  :)
« Senast ändrad: 28.03.2009, 19:04:11 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vill bara säga - Bra initiativ!
Ska bli kul att höra
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mr Artrock har EWQLSO Silver om jag förstod rätt, det skulle vara kul att jämföra mot Gold.
Tror att Gold innehåller samma filer som Silver....enda skillnaden är att Gold är utökat i antalet instrument.

Detta stämmer inte. Silvers filer är mindre. Förutom några (som t ex 18 violins Gold i silver) som är från gold-biblioteket
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Mr Artrock har EWQLSO Silver om jag förstod rätt, det skulle vara kul att jämföra mot Gold.
Tror att Gold innehåller samma filer som Silver....enda skillnaden är att Gold är utökat i antalet instrument.

Detta stämmer inte. Silvers filer är mindre. Förutom några (som t ex 18 violins Gold i silver) som är från gold-biblioteket
När man installerar Play-versionen av Gold Complete, så läggs det upp en Gold- och en Silver-mapp, så där kan man laborera med båda biblioteken. :wub: Med NI-playern var det inte så, utan där fick man "bara" Gold-biblioteket om man köpte Gold.
Kvalitetsmässigt så är det förstås ingen skillnad, utan det är samma samplingar som används, så för jämförelsens skull kvittar det om man kör med Play eller NI.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
OK,
Nu hat jag hittat en MIDI-fil som funkar - känd låt, inte alltför mekaniskt programmerad och med inte allför många instrument. Samt det viktigaste, sparad på rätt sätt så man ser vilka instrument som används.

Mozart symfoni nr 40. Jag lovar, ni känner igen den.  ;)

Det tog mig en timme att få GPO att framföra den, men den tiden inkluderar en omstart från scratch då cubase-skiten hängde sig vid nedmix... Så nu är det bara för er andra att ta över.

Här är midifilen:
http://www.speedyshare.com/655188654.html

Och här är Garritan Personal Orchestra. Default på volym och pan, inget reverb eller eq. Normaliserat till -0,3 dB.

...


Och hur gjorde man för att bifoga en mp3:a...? Måste vi börja en demotråd...?


Okej jag hänger på med mina pluggar. Var lägger vi resultaten? Som mp3? kodad hur?
Reverben kan ju ibland vara inbakad i ljuden. Skall vi försöka göra det helt torrt eller?  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OK,
Nu hat jag hittat en MIDI-fil som funkar - känd låt, inte alltför mekaniskt programmerad och med inte allför många instrument. Samt det viktigaste, sparad på rätt sätt så man ser vilka instrument som används.

Mozart symfoni nr 40. Jag lovar, ni känner igen den.  ;)

Det tog mig en timme att få GPO att framföra den, men den tiden inkluderar en omstart från scratch då cubase-skiten hängde sig vid nedmix... Så nu är det bara för er andra att ta över.

Här är midifilen:
http://www.speedyshare.com/655188654.html

Och här är Garritan Personal Orchestra. Default på volym och pan, inget reverb eller eq. Normaliserat till -0,3 dB.

...


Och hur gjorde man för att bifoga en mp3:a...? Måste vi börja en demotråd...?


Okej jag hänger på med mina pluggar. Var lägger vi resultaten? Som mp3? kodad hur?
Reverben kan ju ibland vara inbakad i ljuden. Skall vi försöka göra det helt torrt eller?  :)
Om reverb är default tycker jag det skall vara med. Är det inget direkt defaultläge utan valbart kan man väl köra utan?

Jag har lagt upp min ljudfil nu, i inägget ovan. Mp3 kodat till 166 kbps.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja
Here are the votes from the irish jury - eh nä här kommer bara en mozartversion gjord i Miroslav, utan några som helst effekter.

Ha det
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/mozart1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.03.2009, 22:49:29 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra Gurano,
kul att kunna jämföra de två versionerna. Panoreringarna skiljer en hel del, Garritan har ju den traditionella uppställningen med violiner åt vänster, blås i mitten och och bas åt höger. Blåset tycker jag Miroslav vinner, men stråkmässigt tycker jag de är jämngoda. Garritan blev högre volym totalt sett, låter som att det är kraftigare mellanregister, medans Miroslav har djupare bas. Kan iofs bero på balansen mellan ingående instrument. Ingen av dem verkar ha stereosamplade ljud.

Du skrev utan effekter, men då måste Miroslavs ganska långa reverb vara inbyggt i samplingarna? Eller går det att ta bort?
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Fick just 11 rätt på tipset men vi får se om det blir nåt att fira :)

På det stora hela tycker jag att både blås och stråkar vinns av Miroslav. Garritan blir alldeles för vass i stråkarna - men det är ju naturligtvis en smaksak, men det hänger nog ihop med att basen är djupare i miro, som du säger. Ljudvolymen är påtagligt högre med Garritan.

Så mycket reverb är det inte i miroslav tycker jag, men den som finns verkar vara inbyggd, åtminstone i vissa instrument. Ska bli intressant att höra de andra testerna oxå.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har vi någon frivillig att testa EWQLSO med denna MIDI-fil? Skulle vara mycket intressant att jämföra mot GPO och Miroslav.
 :)

http://www.speedyshare.com/655188654.html

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Sådärja!

The Memphis crew presenting to you the Mozart 40th symphony Midi-file using East West Symphonic Orchestra Gold Complete, PLAY-versionen (EWQLSO) Lät mycket proffsigare på engelska. :D

[mp3=300,20,0,left] http://www.dragoncolour.com/uploads/Mozart%20sym%20nr%2040%20-%20Midi-test%20med%20EWQLSO%20Gold.mp3[/mp3]

Alltså helt utan några ingrepp utan bara adresserat midi-kanalerna till instrument. Tycker det låter väldigt bra. :) Blir bättre mot mitten och bäst mot slutet.

Edit: Bytte ut speedysharelänken i spelaren till en permanent länk till låten på annan server.
« Senast ändrad: 12.04.2009, 01:56:41 by Memphis »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
det låter ju sjukt bra
vad kostar kalaset
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
http://www.speedyshare.com/430752557.html

Klistrade in länken åt dig Memphis..

mvh
Micael