Kontrollrummet

Jämförelse av Symfoniorkesterpluggar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
det låter ju sjukt bra
vad kostar kalaset

Ja, det är synnerligen välljudande. Med inräknat frakt och iLok så gick det loss på cirka 5-6 lakan. Mycket pengar. Är det värt det? Ja, jag tycker det. Jag brinner för det och tänker greja med det hela livet. Bra att veta är att man dock inte får sälja sitt EW-biblotek. (Om den inte är oöppnad då) Så ni vet. Vissa köper en gitarrer för tio tusentals kronor. Så drygt 5 lax för en hel grymt ljudande orkester är inte så farligt egentligen.    

http://www.speedyshare.com/430752557.html
Klistrade in länken åt dig Memphis..

eh... okej? Förstår inte varför men okej. Hade ju länken i mitt inlägg liksom. :)

Ha det gött.
« Senast ändrad: 30.03.2009, 03:07:28 by Memphis »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
gokväll
Alla instrumenten låter helt klart bäst med ewog, men jag tycker nog att stråkarna är lite för vassa - måste va fel på mina öron för jag skrev likadant om garritan. Man har väl för klena öron helt enkelt  :wacko:

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Nä, är inget fel på dina öron. Stråkarna blir ju lite vassa och skär igenom när man inte justerar någon voym eller velocity alls. Sedan finns det vissa ljud som är vassare än andra som är lite mjukare. 


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
gokväll igen
Råkade lyssna några gånger till och jag tycker nog att miro delvis kan mäta sig med EW - inte fullt ut men den är en god konkurrent.

Hur tycker ni om pluggarna?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
Har nu lyssnat igenom alla tre och jag tycker det är svårt. I mina öron låter GPO och Miroslav ganska lika, medan EW har en mycket färgrikare karaktär, dock inte nödvändigtvis bättre. Har ju lyssnat mycket på Dividends grejer som är gjorda med EW och jämfört med min GPO grejer och mitt intryck är att GPO är bättre på soloinstrument medan EW briljerar i ensemblesamplingarna. Miroslav har jag inte hört lika mycket.

Det skulle vara intressant att ta detta ett steg längre och pilla lite i midifilerna, anpassat efter de olika biblioteken för att på något sätt boosta stycket och sedan lyssna igen. Optimera helt enkelt.

Här är ett litet försök med GPO, GPO ½Optimerad
« Senast ändrad: 30.03.2009, 09:58:18 by Avslappnad »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag skall göra en seriös lyssning i kväll. I mina jobbsnäckor låter ju EW riktigt övertygande.

Jag tror att Avslappnad har en poäng i att GPO kanske mest lämpar sig för soloinstrument. Man kanske borde leta fram en till MIDI-snutt för en orkester i mindre format, stråkkvartett kanske. Och om herrar Gurano och Memphis ännu en gång vill låna ut sina orkestrar? Något förslag på låt?

Och skall jag starta en demotråd med alla ljudfiler samlade, för att strukturera upp det hela och bättre bevara för framtiden? Om det är OK för admin.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hur är miro med soloinstrument?

Det är en av nackdelarna med ewql. POMPA och STÅT (filmmusik typ och mozartsymfonier) funkar ewql till, men ett avskalat folkmusikarr, är kanske inte ewql att föredra då kanske? (Ja håller på med ett sånt, och det låter inte bra med EWQL)
« Senast ändrad: 30.03.2009, 10:46:20 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Personligen är jag nyfiken på det allra största biblioteket från Vienna men med tanke på att kostar kring €5000, misstänker jag att ingen på KR har den. Rätta mig mer än gärna om det är fel. :)

Kollade på Luthmans hemsida, visade sig kosta drygt 78500:-!  :o Då ingår å andra sidan alla paket men mycket pengar är det...


Jag fick pilla rätt mycket med midifilen och dela upp ett antal blåssektioner just pga att GPO är i vissa fall mer soloinriktat. Men det var en nyttig övning där jag blandade attackinriktade stråkar med längre, mjukare stråkar bla.
« Senast ändrad: 30.03.2009, 10:53:24 by Avslappnad »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det är för dyrt, och jag hört att det inte låter lika bra/krona som EWQL eller miro.. Fast själv vet jag inte.. Det har några ¨år på nacken också? -väntar på uppföljaren innan jag köper :)

Man orkar ju fan inte ens ladda hem det :D 150gigabyte eller nåt ligger det på :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Det skulle vara intressant att ta detta ett steg längre och pilla lite i midifilerna, anpassat efter de olika biblioteken för att på något sätt boosta stycket och sedan lyssna igen. Optimera helt enkelt.



Jag tror det blir väldigt svårt att få en rättvisande jämförelse, för då kommer ju den individuella hantverksskickligheten in som en parameter. Det var det jag ville undvika med att köra filerna "rakt av".
DON'T PANIC


Avslappnad

  • Gäst


Det skulle vara intressant att ta detta ett steg längre och pilla lite i midifilerna, anpassat efter de olika biblioteken för att på något sätt boosta stycket och sedan lyssna igen. Optimera helt enkelt.



Jag tror det blir väldigt svårt att få en rättvisande jämförelse, för då kommer ju den individuella hantverksskickligheten in som en parameter. Det var det jag ville undvika med att köra filerna "rakt av".


Det förstår jag men det brukar ju heta, "It's the witch, not the wand". Därför vore det intressant att se hur en sampleförvaltare kan svänga sitt kunnade med sitt egna bibliotek.

Sätt en gitarr i händerna på mig och exakt samma på Steve Vai, resultat som ligger eoner från varann.  :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Det skulle vara intressant att ta detta ett steg längre och pilla lite i midifilerna, anpassat efter de olika biblioteken för att på något sätt boosta stycket och sedan lyssna igen. Optimera helt enkelt.



Jag tror det blir väldigt svårt att få en rättvisande jämförelse, för då kommer ju den individuella hantverksskickligheten in som en parameter. Det var det jag ville undvika med att köra filerna "rakt av".


Det förstår jag men det brukar ju heta, "It's the witch, not the wand". Därför vore det intressant att se hur en sampleförvaltare kan svänga sitt kunnade med sitt egna bibliotek.

Imponerande demos hittar du på varje tillverkares hemsidor. Jag ser fortfarande inte poängen att inkludera det i testningen.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med.
Däremot uppdelningen:

1) sektioner
2) soloinstrument

hade varit intressant att jämför. Mozartsymfonin visar det 1:a... Men jagg undrar fortfarande om GPO eller miro är bättre på soloinstrument.
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Lärde mig ett nytt uttryck, "det är ok att ni tycker så", vilket passa bra här.

Är nog med på tåget nu att det är en annan grej med en "förvaltningstest", även om de synnerligen koola ljudexempel på hemsidorna, görs av extremt drivna killar (& tjejer).

Divi's förslag tycker jag är bra! Vad finns det för klassiska stycken med många solopartier för antingen blås- eller stränginstrument? En fauns eftermiddag av Debussy?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lägg upp ett mindre musikstycke - så testar vi det oxå!

Ska bli intressant

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag har några filer också, men jag kan inte posta mp3:or här. Hur gör man?  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du måste själv lägga upp dom på en server å sedan länka in i ditt inlägg
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


Divi's förslag tycker jag är bra! Vad finns det för klassiska stycken med många solopartier för antingen blås- eller stränginstrument? En fauns eftermiddag av Debussy?

Ta nåt folkmusik. T ex Bellman (instrumentalt då), eller nåt av ennio morricone!
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Här är en Debussy låt som testar både ensembel och solospel. Kanske inte direkt ett lätt stycke, mycket pill var det med det.

Debussy - De l'Aube à Midi sur la Mer

Har lagt på Reverence från Cubase 5. GPO rakt igenom.


DåligtGehör

  • Gäst
Ja hittills blir man ju mer än tveksam.


GPO ½Optimerad fördrar jag helt klart vad det gäller Mozart 40:e framför EWQLSO Gold. Mirloslav fick jag ingen lyssning att fungera på.

EWQLSO Gold... är det ett sådant grundljud eller är det extra reverb på? Det låter rätt smått, platt och tråkigt. Surrigt, burkigt och lite svårt att urskilja något när "många spelar". Hade det varit på radio så hade man ju stängt av och tänkt hur har de lyckats så här dåligt med inspelningen.

GPO ½Optimerad låter tydligare och klart spänstigare. Har ett trevligare ljud. Sedan finns det vissa ljud som kommer in och förstör intrycket rejält. Det är nog mest vissa typer av stråkljud som känns rätt ok.

Debussy - De l'Aube à Midi sur la Mer på GPO. Ja vad skall man säga. Här ännu mer i Mozarts så känns det som att det hela tiden växlar. Låter bra, sedan öken, sedan rätt ok, sedan bra osv osv. Inget man vill lyssna på egentligen om man skall vara ärlig. Men om man skall vara snäll och tänka på hur svårt det säkert är att göra dessa ljud samt att få till det med en midifil så är det väl inte så dumt.

Men tyvärr så är intrycket att vissa fraser/ljud låter bra men alltför mycket låter rätt illa jämfört med vad man är van att höra på en klassisk inspelning. Så fast det är på sitt sätt fantastiskt så kommer det inte ens när är mitt intryck.

Frågan är om det är värt pengarna. Det kanske det är pga att man sätter igång och skapar? Inte för att det låtar särskilt bra.



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lägg upp ett mindre musikstycke - så testar vi det oxå!

Ska bli intressant

Gurano

Vad tror ni om en klassisk stråkkvartett? I GPO är det bara stråken som både finns som sektioner och soloinstrument. Stråkektioner och blås har vi redan testat i mozartsymfonin.

Har letat efter en lämplig fil, fanns hur mycket som helst på stringquartets.org, men det är inte så lätt att hitta en lika bra fil som Mozartsymfonin. Det låter inget vidare om man bara har transkriberat noterna dödskvantiserat med samma velocity.
DON'T PANIC


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har några filer också, men jag kan inte posta mp3:or här. Hur gör man?  :)
Tyvärr kan man bara ladda upp filer i demoforumet.

Men tycker att om vi samlar upp flera stycken olika uppspelningar från samma oediterade midifil, kanske vi kan göra en kontrollrummet special, och ladda upp dem manuellt på forumets server. Då är det viktigt att det inte är något upphovsrättsskyddat, klassiskt med andra ord.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men tycker att om vi samlar upp flera stycken olika uppspelningar från samma oediterade midifil, kanske vi kan göra en kontrollrummet special, och ladda upp dem manuellt på forumets server. Då är det viktigt att det inte är något upphovsrättsskyddat, klassiskt med andra ord.

Låter i mina öron som en bra idé.  Låts do that.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men tycker att om vi samlar upp flera stycken olika uppspelningar från samma oediterade midifil, kanske vi kan göra en kontrollrummet special, och ladda upp dem manuellt på forumets server. Då är det viktigt att det inte är något upphovsrättsskyddat, klassiskt med andra ord.

Låter i mina öron som en bra idé.  Låts do that.
Vi gör så här.
Någon som känner sig insatt, skapar en midifil av ett välkännt klassiskt stycke som är fritt från upphovsrätt. Stycket ska vara max en minut och innehålla både lite långsamma toner, och sen något snabbare.

Personen delar sen med sig av den filen till alla som har någon av samplingsbiblioteken och har intresse i tråden. De spelar upp filen genom pluggen så naturellt som möjligt (ingen kompressor, reverb eller liknande igång), sparar som 24 bit wav. Ser sen till att tsmalmbe får tag i alla filen, bäst är att skicka en länk i ett pm.
Tsmalmbe sammanställer detta sen till en kontrollrummet feature.

Funderar på ett par saker. Hur blir det bäst jämnförelsemässigt? Stråkar och andra instrument har ju ofta olika spelstilar, vibrato, attack och så vidare. Vad är det mest grundläggande. Vilka instrument ska vi ta utöver violin. Vilket brukar finnas i de flesta symfonipluggar?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Funderar på ett par saker. Hur blir det bäst jämnförelsemässigt? Stråkar och andra instrument har ju ofta olika spelstilar, vibrato, attack och så vidare. Vad är det mest grundläggande. Vilka instrument ska vi ta utöver violin. Vilket brukar finnas i de flesta symfonipluggar?

Vad som är "grundläggande" beror på kompositören och hans utveckling...
Jag ser det så här.

STRÅK: fiol och cello (2)
BRASS: valthorn och trumpet (2)
TRÄBLÅS: Klarinett, flöjt och kanske fagott eller oboe (2-3)
TRUMMOR: Timpanis

Det är oumbärliga instrument, förutom kanske pukorna där på slutet.

Men det är min åsikt, och beror på stycket och kompositören. Jag giller fagott mer än oboe t ex.
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Men tycker att om vi samlar upp flera stycken olika uppspelningar från samma oediterade midifil, kanske vi kan göra en kontrollrummet special, och ladda upp dem manuellt på forumets server. Då är det viktigt att det inte är något upphovsrättsskyddat, klassiskt med andra ord.

Låter i mina öron som en bra idé.  Låts do that.
Vi gör så här.
Någon som känner sig insatt, skapar en midifil av ett välkännt klassiskt stycke som är fritt från upphovsrätt. Stycket ska vara max en minut och innehålla både lite långsamma toner, och sen något snabbare.

Personen delar sen med sig av den filen till alla som har någon av samplingsbiblioteken och har intresse i tråden. De spelar upp filen genom pluggen så naturellt som möjligt (ingen kompressor, reverb eller liknande igång), sparar som 24 bit wav. Ser sen till att tsmalmbe får tag i alla filen, bäst är att skicka en länk i ett pm.
Tsmalmbe sammanställer detta sen till en kontrollrummet feature.

Funderar på ett par saker. Hur blir det bäst jämnförelsemässigt? Stråkar och andra instrument har ju ofta olika spelstilar, vibrato, attack och så vidare. Vad är det mest grundläggande. Vilka instrument ska vi ta utöver violin. Vilket brukar finnas i de flesta symfonipluggar?

Varför uppfinna hjulet igen. På http://www.classicalarchives.com/ finns det mängder av fria midifiler av klassiska stycken, Debussyfilen jag la upp, kommer därifrån. Anteckna er för ett gratis medlemsskap och tanka ner. Jag har för dåliga kunskaper i klassisk musik för att kunna titta efter en fil som uppfyller ovanstående krav men det finns säker någon annan som kan hinta.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Varför krångla till det - Mozartsymfonin tycker jag ganska bra representerar en större orkester, blåsen finns där både som färgning och som korta solo. Timpani saknas visserligen.

Det som vi inte har jämfört är en stråkvartett, och något med piano. Stråkkvartetten tycker jag är mest intressant, pianon har nog de flesta flera av och kanske inte använder symfonipluggens variant.

Problemet är att hitta något stycke som är naturligt programmerat. Jag har suttit två kvällar och letat... Har visserligen fått höra en mängd trevliga kompositioner, men men..

Jag letar vidare på stråkvartetter om jag inte blir nedröstad.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det som vi inte har jämfört är en stråkvartett, och något med piano. Stråkkvartetten tycker jag är mest intressant, pianon har nog de flesta flera av och kanske inte använder symfonipluggens variant.

varför stråkkvartett? Ta nån septet av beethoven t ex! Med stråk OCH BLÅS också!

Citera
Problemet är att hitta något stycke som är naturligt programmerat. Jag har suttit två kvällar och letat... Har visserligen fått höra en mängd trevliga kompositioner, men men..

Jag letar vidare på stråkvartetter om jag inte blir nedröstad.  :)

Beethoven. Septet. SKall leta jag med om jag hinner. FLyttlasset går...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Men tycker att om vi samlar upp flera stycken olika uppspelningar från samma oediterade midifil, kanske vi kan göra en kontrollrummet special, och ladda upp dem manuellt på forumets server. Då är det viktigt att det inte är något upphovsrättsskyddat, klassiskt med andra ord.

Låter i mina öron som en bra idé.  Låts do that.
Vi gör så här.
Någon som känner sig insatt, skapar en midifil av ett välkännt klassiskt stycke som är fritt från upphovsrätt. Stycket ska vara max en minut och innehålla både lite långsamma toner, och sen något snabbare.

Personen delar sen med sig av den filen till alla som har någon av samplingsbiblioteken och har intresse i tråden. De spelar upp filen genom pluggen så naturellt som möjligt (ingen kompressor, reverb eller liknande igång), sparar som 24 bit wav. Ser sen till att tsmalmbe får tag i alla filen, bäst är att skicka en länk i ett pm.
Tsmalmbe sammanställer detta sen till en kontrollrummet feature.

Funderar på ett par saker. Hur blir det bäst jämnförelsemässigt? Stråkar och andra instrument har ju ofta olika spelstilar, vibrato, attack och så vidare. Vad är det mest grundläggande. Vilka instrument ska vi ta utöver violin. Vilket brukar finnas i de flesta symfonipluggar?

Varför uppfinna hjulet igen. På http://www.classicalarchives.com/ finns det mängder av fria midifiler av klassiska stycken, Debussyfilen jag la upp, kommer därifrån. Anteckna er för ett gratis medlemsskap och tanka ner. Jag har för dåliga kunskaper i klassisk musik för att kunna titta efter en fil som uppfyller ovanstående krav men det finns säker någon annan som kan hinta.

OK,
här kanske finns något som inte är 100% velocity rakt av! Ska regga mig. Tack för tips.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det som vi inte har jämfört är en stråkvartett, och något med piano. Stråkkvartetten tycker jag är mest intressant, pianon har nog de flesta flera av och kanske inte använder symfonipluggens variant.

varför stråkkvartett? Ta nån septet av beethoven t ex! Med stråk OCH BLÅS också!

Citera
Problemet är att hitta något stycke som är naturligt programmerat. Jag har suttit två kvällar och letat... Har visserligen fått höra en mängd trevliga kompositioner, men men..

Jag letar vidare på stråkvartetter om jag inte blir nedröstad.  :)

Beethoven. Septet. SKall leta jag med om jag hinner. FLyttlasset går...

Ja, det kan ju vara trevligt också. Bara inte tutilurerna går hela tiden så de stör fiolerna!
DON'T PANIC


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.

Det är en vettig tanke. Men vad skall spelas? Gubben noak??? Nåt enkelt måste det vara.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.

Det är en vettig tanke. Men vad skall spelas? Gubben noak??? Nåt enkelt måste det vara.
Jag önskar varierande, och sen en ton åt gången, och välkännd.

Funderar på turkisk marsh med ett accelrando över hela, så hör man hur det låter i olika tempon.
Alternativt pachelbel canon solot, eller den ljusa stämman i bach jesu bleibet meine fruende (den som vann forumfestivalven med bach temat)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.


DON'T PANIC