Kontrollrummet

Jämförelse av Symfoniorkesterpluggar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.

Jag vill höra hur de låter solo, när flera låter samtidigt kan sinnet bli lurat. Underlättar för jämförelse. Då kan enkelt göra a-b lyssning, köra cello mot cello, violin mot violin.

Och att använda olika midifiler ställer till mer problem.
Problemet är att man har då fler midifiler att analysera för att se hur den är gjord kopplad till ljudfilen.

Om man kör en och samma midifil på alla instrument, så är det lätt att höra delvis hur de olika ljuden påverkar. Och man vet att alla instrument får samma information, sen hur de gör med den informationen är intressant. Vissa har lite kortare attack, medans det andra upplevs långsammare. Och detta har inte med midifilen att göra.

Edit: Vill ha så sterilt och neutralt som möjligt. Annars kan man lyssna på demona på tillverkarens hemsida, vilket jag har svårt att tolka hur bra pluggen är.
« Senast ändrad: 01.04.2009, 13:47:08 by Zyan »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.

Jag vill höra hur de låter solo, när flera låter samtidigt kan sinnet bli lurat. Underlättar för jämförelse. Då kan enkelt göra a-b lyssning, köra cello mot cello, violin mot violin.

Och att använda olika midifiler ställer till mer problem.
Problemet är att man har då fler midifiler att analysera för att se hur den är gjord kopplad till ljudfilen.

Om man kör en och samma midifil på alla instrument, så är det lätt att höra delvis hur de olika ljuden påverkar. Och man vet att alla instrument får samma information, sen hur de gör med den informationen är intressant. Vissa har lite kortare attack, medans det andra upplevs långsammare. Och detta har inte med midifilen att göra.

Edit: Vill ha så sterilt och neutralt som möjligt. Annars kan man lyssna på demona på tillverkarens hemsida, vilket jag har svårt att tolka hur bra pluggen är.

Man kan ju göra en mixdown med alla stämmor - och dessutom flera mixdowns med varje enskilt spår, om utrymmet räcker till på servern.
Skulle det behövas, så kan jag som sagt lägga det på min testsite, där jag har tillgång till våldsamt mycket utrymme.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.

Jag vill höra hur de låter solo, när flera låter samtidigt kan sinnet bli lurat. Underlättar för jämförelse. Då kan enkelt göra a-b lyssning, köra cello mot cello, violin mot violin.

Och att använda olika midifiler ställer till mer problem.
Problemet är att man har då fler midifiler att analysera för att se hur den är gjord kopplad till ljudfilen.

Om man kör en och samma midifil på alla instrument, så är det lätt att höra delvis hur de olika ljuden påverkar. Och man vet att alla instrument får samma information, sen hur de gör med den informationen är intressant. Vissa har lite kortare attack, medans det andra upplevs långsammare. Och detta har inte med midifilen att göra.

Edit: Vill ha så sterilt och neutralt som möjligt. Annars kan man lyssna på demona på tillverkarens hemsida, vilket jag har svårt att tolka hur bra pluggen är.

Man kan ju göra en mixdown med alla stämmor - och dessutom flera mixdowns med varje enskilt spår, om utrymmet räcker till på servern.
Skulle det behövas, så kan jag som sagt lägga det på min testsite, där jag har tillgång till våldsamt mycket utrymme.
Vad trevligt Claes, en uppföljare till mick-testerna. Du kanske har några pluggar själv som kan få ta sig an midin.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.

Jag vill höra hur de låter solo, när flera låter samtidigt kan sinnet bli lurat. Underlättar för jämförelse. Då kan enkelt göra a-b lyssning, köra cello mot cello, violin mot violin.

Och att använda olika midifiler ställer till mer problem.
Problemet är att man har då fler midifiler att analysera för att se hur den är gjord kopplad till ljudfilen.

Om man kör en och samma midifil på alla instrument, så är det lätt att höra delvis hur de olika ljuden påverkar. Och man vet att alla instrument får samma information, sen hur de gör med den informationen är intressant. Vissa har lite kortare attack, medans det andra upplevs långsammare. Och detta har inte med midifilen att göra.

Edit: Vill ha så sterilt och neutralt som möjligt. Annars kan man lyssna på demona på tillverkarens hemsida, vilket jag har svårt att tolka hur bra pluggen är.

Man kan ju göra en mixdown med alla stämmor - och dessutom flera mixdowns med varje enskilt spår, om utrymmet räcker till på servern.
Skulle det behövas, så kan jag som sagt lägga det på min testsite, där jag har tillgång till våldsamt mycket utrymme.
Vad trevligt Claes, en uppföljare till mick-testerna. Du kanske har några pluggar själv som kan få ta sig an midin.

De jag har är GPO och EWQLSO Gold Complete (som andra också har). Förhoppningsvis kan jag få HALion Symphonic Orchestra som butiksdemo. Ska höra också om MOTUs orkesterplugg finns som butiksdemo - för det hade ju varit kul att kunna jämföra med så många som möjligt...

Det är förstås svårt att jämföra - för man kan ju välja olika instrument och den ene väljer en stråksektion med 70 stråkar från EWQLSO Gold, medan en annan väljer en sektion med 30 stråkar. En väljer en violin som är väldigt långsam i attacken, medan an annan väljer en med snabb attack. Det gör att resultatet kan bli ganska olika beroende på vem som väljer instrument. Det är alltså inte helt enkelt att få ihop relevanta tester...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Att köra flera instrument med kvartetter och så vidare tycker jag är opassande för att det är de enskilda ljuden vi vill jämföra.

Och jag ser gärna samma fil på både viol, trumpet, klarinett och cello, fast oktaverad för att nå instrumentens omfång. Detta ökar jämförelsen mellan biblioteken.
Håller inte med. En god stråkvartett är ju fyra stämmor som omväxlande spelar fristående, med och mot varandra. Man hör de enskilda instrumenten tydligt även när de spelar samtidigt. Ju fler instrument man blandar in desto svårare blir det, även om den erfarne lyssnaren klarar flera instrument än novisen.

Fiol, trumpet och klarinett har olika spelsätt och används på olika sätt i en orkester. Tveksam till att en analytisk standardmelodi kommer att säga så mycket. Låt hellre biblioteken visa vad de kan med stämmor som är skrivna till respektive instrument.

Jag vill höra hur de låter solo, när flera låter samtidigt kan sinnet bli lurat. Underlättar för jämförelse. Då kan enkelt göra a-b lyssning, köra cello mot cello, violin mot violin.

Och att använda olika midifiler ställer till mer problem.
Problemet är att man har då fler midifiler att analysera för att se hur den är gjord kopplad till ljudfilen.

Om man kör en och samma midifil på alla instrument, så är det lätt att höra delvis hur de olika ljuden påverkar. Och man vet att alla instrument får samma information, sen hur de gör med den informationen är intressant. Vissa har lite kortare attack, medans det andra upplevs långsammare. Och detta har inte med midifilen att göra.

Edit: Vill ha så sterilt och neutralt som möjligt. Annars kan man lyssna på demona på tillverkarens hemsida, vilket jag har svårt att tolka hur bra pluggen är.

Man kan ju göra en mixdown med alla stämmor - och dessutom flera mixdowns med varje enskilt spår, om utrymmet räcker till på servern.
Skulle det behövas, så kan jag som sagt lägga det på min testsite, där jag har tillgång till våldsamt mycket utrymme.
Vad trevligt Claes, en uppföljare till mick-testerna. Du kanske har några pluggar själv som kan få ta sig an midin.

De jag har är GPO och EWQLSO Gold Complete (som andra också har). Förhoppningsvis kan jag få HALion Symphonic Orchestra som butiksdemo. Ska höra också om MOTUs orkesterplugg finns som butiksdemo - för det hade ju varit kul att kunna jämföra med så många som möjligt...

Det är förstås svårt att jämföra - för man kan ju välja olika instrument och den ene väljer en stråksektion med 70 stråkar från EWQLSO Gold, medan en annan väljer en sektion med 30 stråkar. En väljer en violin som är väldigt långsam i attacken, medan an annan väljer en med snabb attack. Det gör att resultatet kan bli ganska olika beroende på vem som väljer instrument. Det är alltså inte helt enkelt att få ihop relevanta tester...
Precis. Det var det jag mena i mitt inlägg:

Citera
Funderar på ett par saker. Hur blir det bäst jämnförelsemässigt? Stråkar och andra instrument har ju ofta olika spelstilar, vibrato, attack och så vidare. Vad är det mest grundläggande.

Har du någon idé på en lösning till detta problem?
Vad är det bästa grundljudet för jämförelser?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OK,
vi har olika uppfattningar om testmaterialets innehåll.

Kan vi göra så här för att enas:

Jag tar fram en lämplig midifil med en stråkkvartett eller dyligt, Zyan gör en midifil med säg 8 instrument som spelar samma melodi i sekvens. Dessa två filer läggs upp i denna tråd, varefter jag, Gurano, Memphis, Egghuvud mfl gör ljudfiler från respektive plugg. Dessa redovisas i en ny tråd.

Kan vi enas så långt?

Sedan kan vi diskutera filformat. Tycker att Wav-filer är lite överambitiöst här, dessa mellanpris-pluggar används väl huvudsakligen demosyfte. För mig räcker det gott med att starta en vanlig demotråd där exemplen är mp3.  Men om det känns viktigt för någon, så är det OK för mig med Wav och upplägg på exempelvis Claes' server.

Zyan: ett tips - läs hela tråden. T ex har Claes redan berättat vilka pluggar han har.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är j-t svårt att säga vilka ljud som är "bäst" för jämförelserna, eftersom alla har olika preferenser... Mitt utrymme är i alla fall stort, så även om det blir flera versioner med olika instrumentval från de olika biblioteken, så är det ok. ;)

Jag fick förresten bekräftat att jag kommer att få MOTU:s orkesterplugg snart, så kan man jämföra med den också. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Zyan: ett tips - läs hela tråden. T ex har Claes redan berättat vilka pluggar han har.  :)
Har inte hunnit.
Jag blev inkastad i tråden när folk ville dela med sig och frågade mig om uppladdningsutrymme.

Tycker att uppdelningen låter bra. Noga uppsorterat och alla är namngivna på ett gemensamt sätt.

Det handlar inte om vad som låter bäst, eftersom det är ett begrepp som är väldigt individuellt.
Utan bara en sammanställning mellan olika så man kan hitta sin favorit.

Edit: Jag ska fixa midifiler till förslag.
« Senast ändrad: 01.04.2009, 17:16:06 by Zyan »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det är j-t svårt att säga vilka ljud som är "bäst" för jämförelserna, eftersom alla har olika preferenser... Mitt utrymme är i alla fall stort, så även om det blir flera versioner med olika instrumentval från de olika biblioteken, så är det ok. ;)

Jag fick förresten bekräftat att jag kommer att få MOTU:s orkesterplugg snart, så kan man jämföra med den också. :)

Visst skulle vi kunna göra en drös olika versioner för att täcka in så många olika aspekter som möjligt, men jag vet inte om folk har möjlighet att sitta och göra alltför krångliga övningar heller. Mitt råd om det finns en uppsjö av olika varianter av samplingar att välja på - ta en på måfå, låter det apa så välj en annan. Men inte sitta och leta det som låter absolut bäst.

Vi får nog acceptera att vi inte kan få 100% vetenskaplighet och statistisk konfidens i detta experiment, utan nöja oss om resultatet blir något som kan ge en fingervisning.  Jag tror det är bra mycket bättre än att lyssna på tillverkardemos iaf.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Zyan: ett tips - läs hela tråden. T ex har Claes redan berättat vilka pluggar han har.  :)
Har inte hunnit.
Jag blev inkastad i tråden när folk ville dela med sig och frågade mig om uppladdningsutrymme.

Tycker att uppdelningen låter bra. Noga uppsorterat och alla är namngivna på ett gemensamt sätt.

Det handlar inte om vad som låter bäst, eftersom det är ett begrepp som är väldigt individuellt.
Utan bara en sammanställning mellan olika så man kan hitta sin favorit.

Edit: Jag ska fixa midifiler till förslag.

Brabra,
och jag skall försöka göra min uppgift i kväll. Hoppas att classicalarchives har det jag söker. Lyssnade f ö på Debussy-stycket som Avslappnad hittade där. Vilket hästjobb att sitta och plita ihop en sådan MIDI-fil   :lol: Men det låter ju mäkta imponerande  :)
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag kan fixa en separat ftp-inloggning, så att det går att slänga upp filerna direkt till testsiten och alltså slippa gå via forumet. Det kan vara bra att ge filerna vettiga namn och kanske också att skicka med en .txt-fil där man skriver vilka instrument man har valt att ha med. Textfilen ska förstås i så fall ha samma namn som ljudfilen (nästan... ;)).

Filnamn:
Debyssy_GPO.wav
Debussy_EWQLSO_Silver.wav

Om olika personer lägger upp exempel av samma plugg, så kan man kanske lägga till sitt namn i filnamnet också, så att det går att skilja dem åt - eller är det bara en som ska ladda upp för varje plugg?

I textfilen:
1: Violin_2_blablabla
2: Viola_4_blablabla
3: Str_sect_blablabla
4: Oboe7_blablabla
5: Tuba3_blablabla
etc...

När allt är klart så slänger jag ihop en enkel hemsida för projektet, så att det blir lite mer överskådligt.

Troligen får jag inte MOTU-pluggen förrän om ca 2 veckor, men den som väntar på något gott... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Låter bra Claes.
Den stora frågan är dock mp3 eller wav.
Jag nöjer mig med mp3, men det finns alltid ljudnördar som efterfrågar 24bits wav på tester, så är det inte lika bra att använda det om diskutrymme finns?

Håller på att leta midifiler på classicalarchives. Men de flesta låter lite otighta, normalt brukar midi låta stelt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Utrymme är inget problem, så det är kanske lika bra att köra med wav? Kanske i zip-arkiv tillsammans med textfilen...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Utrymme är inget problem, så det är kanske lika bra att köra med wav? Kanske i zip-arkiv tillsammans med textfilen...?
Varför inte göra som du har gjort på din mick-site.
Både wav och mp3. Så slipper de som nöjer sig med mp3 tanka ner jättefiler.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nämenvaf,
man fick ju bara lyssna på 5 midifiler om dagen på classicalarchives. Det var väl i gnetigaste laget...  :angry:
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Utrymme är inget problem, så det är kanske lika bra att köra med wav? Kanske i zip-arkiv tillsammans med textfilen...?
Varför inte göra som du har gjort på din mick-site.
Både wav och mp3. Så slipper de som nöjer sig med mp3 tanka ner jättefiler.
Visst - både WAV och 320kpbs MP3, så blir även MP3-filerna j-t bra, men om någon inte vågar lita på MP3 (kinkiga typer som jag t ex), så finns WAV för säkerhets skull. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då har jag hittat en MIDI-fil som jag tror duger för att demonstrera solostråk i en kvartett. Jag tänkte det kunde vara trevligt om man känner igen melodin, så jag valde Boccherinis "minuet". Den här filen kändes välgjord med t o m smärre temposkiftningar. Fast det är ju en kvintett om man skall vara petig, kompositören var ju cellist så han skulle såklart peta in en extra cello...

http://www.speedyshare.com/378837305.html
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Då kör vi på den midifilen - ska försöka hinna med att göra den på söndag

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Här är Garritan PO:s version av minuetten.
http://www.speedyshare.com/402617356.html

Har använt soloviolin 1 gagli och 2 strad, viola solo och cello solo 1 och 2.

Hur går det för er andra?  :rolleyes:


DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oh shit
Har glömt  :( - ska försöka hinna med det imorrn eller på torsdag

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
Har inte hunnit lyssna men funderar på om det inte vore intressant att höra en "helakustisk" inspelning av stycket, the real thing mao. Då om något kan VSTi'ernas kvalitet jämföras, tycker jag.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har inte hunnit lyssna men funderar på om det inte vore intressant att höra en "helakustisk" inspelning av stycket, the real thing mao. Då om något kan VSTi'ernas kvalitet jämföras, tycker jag.

Bra idé! Det borde gå att ordna. Jag skall leta litet.

Annars vet jag att det finns en solostråkversion av Yesterday eller Eleanor Rigby på Beatles "Antologi-cd" - vi kan ställa den mot bästa MIID-filen som går att hitta. OK, dessa inspelningar är inte gjorda í år, men i restaurerat skick låter de väldigt bra.
DON'T PANIC


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har inte hunnit lyssna men funderar på om det inte vore intressant att höra en "helakustisk" inspelning av stycket, the real thing mao. Då om något kan VSTi'ernas kvalitet jämföras, tycker jag.

Det kan vara knepigt med tanke på rättigheter. Om man lägger upp en sådan inspelning så krävs nog ramavtal med STIM för att man inte ska riskera problem. Även om upphovsrättstiden har gått ut, så handlar det ju då om att den som äger rätten till den specifika inspelningen, ska ha betalt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Enda lösningen är att vi alla samlas och spelar ett instrument var.

David kan spela fiol, ja kan banka på pukorna, DG kan... spela skinnflöjt. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja
Here are the results from the Miroslav jury

Ha de
Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Miroslav_minuet.mp3[/mp3]

Som jag tycker så har Garritan en mer metallisk klang
« Senast ändrad: 10.04.2009, 00:44:56 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det står "wrong file" när jag klickar på länken. :(
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Samma här  :unsure:
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oooops - nu funkar det


[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Miroslav_minuet.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok här kommer då något som inte alls är en symfoniorkesterplugg utan HalionOne som ingår i Cubase 4.

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/MenuetteHalionOne.mp3[/mp3]

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dessutom är HalionOne mycket snabbare än era löjliga symfonimusikpluggar :lol:
Vilken takt ska det vara?


Edit: Gissar på 104 alltså ny version något mer i dåtidens anda:

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Menuette2HalionOne.mp3[/mp3]




Eko
« Senast ändrad: 11.04.2009, 20:01:52 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Hur man än vrider och vänder på det hela så blir det "leksaker". Perfekt som skiss och få en uppfattning om hur det
kan låta. Om man lägger ned tid på att tweaka så kan det blir mer eller mindre bra. Gör man det riktigt
bra så funkar det ju faktiskt i en "storfilm" från Hollywood. Men då hamnar ju musiken ändå sekundärt.

Jag spelar flöjt och tycker allt jag hört av flöjt är ett skämt. Statiskt och livlöst (naturligtvis).
Jag tycker att övriga instrument låter väldigt bra, men är övertygad att den som spelar klarinett, oboe, "stråkar" etc
tycker att realismen är ett skämt.

Generellt är det fantastiskt hur bra det kan låta ändå. Man får sätta in det i ett sammanhang.
Jag som troligtvis aldrig får höra mina arr av en riktig orkester tycker att det är fantastiskt med
Garritan etc.

Jag har lite hatkärlek till dessa orkesterbibliotek. Dom är så otroligt bra, men ändå inte i närheten.
Det vi kan få uppspelat omedelbart utan ansträngning, hörde Mozart i sitt huvud. Fantastiskt är ordet!

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yes Jonte nu kommer dina önskemål att gå i uppfyllelse :D
Ja inte ditt verk men en massa syntetiserad flöjt bjuds det på här

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/MenuetteFluteHalionOne.mp3[/mp3]

Eko
« Senast ändrad: 03.08.2009, 17:35:46 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är fritt val Freddy vad vill du höra mer? Säckpipa finns inte det har jag kollat :blink:
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Hualigen, vilket bra exempel  :D
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2