Kontrollrummet

Harmonica mike - Play like Chopin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Play like Chopin
Artist:Harmonica mike
Kompositör/Text:Hm
Ev..medverkande:Jag på bas,B4,övertonsflöjt,munspel och keys lirade ez trummor,Ola på gitarr
Tillverkningsår:2009
Format:mp3
Ny Status:Even closer..


######################################

Då har jag lagt in Olas gitarr bidrag till denna.Jag strulade med synket tyvärr,så ni som hann lyssna - ge mixen en ny chans..

Synpunkter på mix och lir tar vi tacksamt emot.
######################################

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 10.09.2009, 13:02:35 by Harmonica mike »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
kan kolla lite om du vill

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
kan kolla lite om du vill

mvh

Absolut Ola,kör på!

Lite komp/plock lir fram till där övertonsflöjten kommer in på renodlade shuflle liret,där skall det vara gura solo ända fram till där sången slutar.Jag skall förlänga låten med en sväng till så får solot avsluta det hela som det gör nu..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gotti gotti, jag har lagt din låt i mp3-spelaren och ska lyssna på väg hem. Härligt att se (höra) dig igen HM. Har saknat!!!
Bränn inte ut dig snälla! Hoppas du kan ta't så lugnt som krävs!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
The harmonic avenger is back in town!

Det är hög klass på känslan här. flöjten känns lite... "unik", passar inte helt, ljudet är förmedlear inte samma känsla som resten, inte noterna utan ljudet (Det är lite falskt nån ton här och var?) Jag har dåligt gehör ibland, kanske t o m alltid....

Tror en sax   (fast det är ju inte lika originellt ...) skulle funka bättre. Vad säger du om altfiol? Det kan jag erbjuda :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gott att höra att du är tillbaks!
Tycker jag känner igen den där typen av utbrändhet.
Bra standardblues, skönt sväng
Bra sjuget som vanligt
Gillar basen, Bfyran och munspelet - skulle eg kunna renodlas till dessa + trumsen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej, så fint att äntligen se/höra dej in action igen..och här svänger det på..din riviga blues-röst är bara outstanding..och munspelet..(inget fel på flöjten heller ju)...ouiii :wub:

Lite gura på det här så..har du du en fullfjädrad H.M-låt..igen ;)

Tack för din sköna musik Micael.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Vilken härlig bluesröst du har! Har inte hört så mycket av dig tidigare eftersom jag inte varit med i KR så länge.
Övertonsflöjten låter lite kall i mina öron, passar inte riktigt tillsammans med övriga, "mjukare och varmare" instrument.
En blues-gitarr på det här kommer att sitta fint! Skön låt!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En till i hyllningskören.

Skönt att höra den här rösten igen. Den där lilla raspigheten har jag saknat. Den levererar soul.
Basen har riktigt skönt runt sound. Orgeln gör vad den ska men den kan sitta bättre på en del ensamma toner.
Jag tycker flöjten är fräsch i det här musikrummet.
Munspelet är gott att höra men även här kan du bättre, vet jag. Tror det kommer läggas om av dig?

Skönt sväng i låten och ser fram mot mer kött på benen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Mja. Början är störskön, diggar verkligen. Flöjter tillför mervärde. :)

Sedan kommer ett, i mina öron lite fussligt break med en annan ansats efter. Därefter går jag lite vilse i pannakan, känns inte längre som en smäck på samma sätt som första delen. Det repar sig dock mot slutet tycker. I andra delen fungerar flöjten inte lika bra som i första, känns inget bra.

Totalt sätt är det ändå en härlig låt men skulle behöva lite "puts" för att, i mina öron, kännas sammanhållen och framåtdrivande.

Riktigt, riktigt kul att du är tillbaka! :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hej Mike, kul att du är tillbaka, det låter schysst, tycker flöjten passar bra faktiskt, känns lite udda, för mig i.af.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott att du är tillbaka och bluesstuket sitter där som förut som ett smäck. Gillar rytmbytet. Tycker alla instrument (även flöjten) funkar riktigt bra. Bra trumlir!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej alla.

Per:

Håller med om flöjten,i början sitter den rätt hyfsat.Sen surar den lite helt riktigt då den är nybyggd och har lite puts för att stämma rätt.Dina öron kan man inte lura  :)
Jag fixar in Guran på denna så är problemet löst.
Nu blir jag här så vi hörs igen  :)

Stefan på Hd,n:
Jo jag drabbades nog av samma bacill som du gjorde..Men nu tar jag ett projekt och en sak i taget.Musik skall ju kännas kul och utan tvång,och ibland kan det bli för mycket.
Renodlar denna med orgel,bas,munpel och gitarr - det passar genren bättre helt klart.

Maria:
Japp,jag fixar in en gura på denna.Flöjten är inte riktigt rätt för genren..Alldeles i början passar den bra,men sedan far det iväg lite :)
Rösten ja,jo man gör sitt bästa för att förstöra den med whiskey och cigarrer.Fast till blues och soul funkar den klockrent :rolleyes:

Asti:
Tack för utlåtandet om min pipa! Det värmde gott.Jag hörde några låtar av dig i våras och det lät riktigt bra,så det blir kul att lyssna på vad du lägger upp framöver.
Håller med om flöjten,den är ett hemmabygge och surar lite samt sitter inte riktigt rätt vare sig lirmässigt eller till genren.Det får bli gitarr i stället.

MaxB:
Japp nu är jag med i matchen igen,ett avbrott från allt vad musik heter kan vara nyttigt.Det föder nya ide´r och skaparlusten får ny fart.Nu käner jag mig sugen på stordåd igen  :)
Jo jag hade lite problem med orgel liret under första delen,hackigt och orytmiskt..Sen lossnar det lite då det går över till renodlad shuffle.Tänker nog bara fel,en gura som kompar plockar lite förändrar det hela.Då kan jag lägga om orgeln till korta pump och nån längre räka här och där.
Så det blir en uppgradering av låten.

OC:
Josse polarn min tycker exakt som du.Han gillar första delen och tycker att jag skall göra två låtar av det hela istället,men jag tänker stå på mig :D
Jag viker ned flöjten till förmån för en gura istället,tror det passar genren bättre.Det förenklar också b4:a liret..Som haltar lite.En alldeles nybyggd G-flöjt som behöver lite puts för att låta riktigt bra,några toner beror nog också på min rostighet..

Flabb:
Tanken med flöjten var att det skulle bli annorlunda.Lite bryt från genren.Flöjten är inte riktigt hundra då den är alldeles nybyggd.Jag fixar till den och lägger ett par räkor på en annan låt som passar den typen av instrument bättre.
Kul att du ändå tyckte att den funkade i låten.

Eq:
Trummorna ja,min stora akilleshäl..men det gick hyfsat på denna.Några cymbaler är ute på djupt vatten,det fixar sig.Betydligt enklare att lira trummorna på keys då man saknar en bra loop att modifiera.Nu har jag gjort detta i flera steg och fixat och donat då mina trumkunskaper är usla,riktigt kul att du tycker att det funkar.Jag är rätt nöjd också med dom.
Rytmbytet blev rätt fräckt,håller med om det.Lite gura så skall jag nog ha denna,men jag skippar flöjten.



Till er alla:

Många vänliga kommentarer och jag känner mig varmt välkommen tillbaka till vårt forum.Nu skall jag lyssna igenom massor av musik,men jag kommer inte att kommentera allt - då sliter jag ut mig.
Ni har alla varit väldigt produktiva ser jag då det är massor av nya låtar.
Om någon vill att jag "special"lyssnar på någon låt så är det bara att höra av sig.Lite rostig är jag i mixeri branschen,men nåt tips kan jag nog komma med då mina öron är mottgliga för frekvenser igen.

Mvh
Micael









Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej på dig!
Det blir ingen direkt låtkritik, det var inte min grej det här.
MEN din spelglädje är tillbaka och det är ju härligt att höra/se, välkommen tillbaka får man väl säga  :D
Ta hand om dig  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kan bara instämma med vad övriga sagt. Ren och snygg mix, riktigt bra trummor, bra baslir och snygga flöjter. Jag tycker nog gott att flöjten kan vara kvar den är faktiskt riktgit fräck med de där blueslicksen. Gitarr behövs, så det blir gräddet på moset med Guran.

Skönt att du är tebax och var rädd om dig.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Åsa:

Jo det är inte så lätt att kommentera genre som man inte huserar i vanligtvis..
Tack i allafall för att du lyssnade och hälsade mig välkommen tebax,det kändes fint.Nu blir jag här så vi höres garanterat igen.

Egget:

Om du säger att trummorna sitter så vet jag att dom gör det.Jag och trummor är ju i vanliga fall en dålig kombination..På denna så lirade jag trummorna på keys och editerade och hade mig och till slut så satt det rätt bra.Några omotiverade cymbal markeringar tycker jag att det finns,men det kan jag städa upp då guran är på plats.Usla kraschar i ez vintage kitet tycker jag..fast det finns ju ett antal och jag har bara provat standard mallen för kitet.Däremot låter virvlarna riktigt grymt till denna genre..Så summa sumarum - jag kan rekommendera vintage kitet då jag vet att du kör ez.Schysst att mixen sitter,då har man inte legat av sig alltför mycket.

Jag gjorde en kompromiss med flöjt liret..Grejen är att det skall till nåt lite halvklassiskt i låten för att knyta an till texten.Så de bättre flöjtpartierna får ligga kvar,första delarna och de allra sista..Sen en gura på denna,ja då kommer det att svänga ordentligt.

Tack också för ditt varma välkomnande,det känns riktigt kul med musiken igen och ide´rna bara forsar in..Så det gäller att sovra så det inte blir för mycket igen.

Mvh
Micael


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej HM!
Skitskön låt! :)
Har du fått nån gura på låten?
Annars testar jag gärna. =)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej HM!
Skitskön låt! :)
Har du fått nån gura på låten?
Annars testar jag gärna. =)
Mvh / djonas

Tjenare.

Ja jag väntar på Ola J,men testa du gärna.

Tanken är lite plock/komp/fills fram till där det växlar över till renodlat shuffle.Efter "thats allright" prylen så är det bara att ösa på - men håll det bluesigt  :D
Samt lite stämlir mot flöjt partierna,det kan bli rätt fräckt om jag pannar det snyggt.
Kommer Ola till skott så klipper jag in nån runda till.

"You gave me an offer I couldn´t refuse",Jonas  :D

Du har min mail så SHOOT!

Mvh
Micael


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt Ola.

Då kollar jag in det direkt.kanske hinner jag lägga in det i låten i kväll..

Hang in there mate.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
mOIKKA!

Mr Hamonica!

Fanken va bra detta låter, gamla goda bekannta HM!
Störtskönt att höra din röst igen!

'
Fanken va snyggt röstsnillet har åstadkommit.......
Ytterlänk via  share................

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker övertonsflöjten är as-skön. Ta inte bort den. Den gör låten lite unik.
För min del kan du gärna låta bli att lägga gitarr på också. Det finns redan så mycket blues med gitarr. Jag tycker det är klart. Kanske lika bra att jag lagrar denna på hårddisken innan den förändras.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. jag ser ingen låt ?

 :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
MR Mahan:

Thanx man.Nu är jag tillbaka i gammal god form,nåja lite rostig är jag allt lir mässigt.
öronen verkar doch funka då ingen har sågat mixen so far.. :)

Ytter länk via share fattar jag inte..?

Martinm:

Jo men det blev inte så farligt med lite gura på denna :D

Jag bestämde mig för att behålla flöjten.Det är precis som du säger,den är ovanlig och så knyter den ihop säcken lite till texten i låten.


#############################

Nu är guran på plats så såga på boys and girls så vi vet om det funkar så här..?

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nu så :)

välkommen tillbaka till att börja med :)

Hela verket gör mig lite splittrad, men jag skall skriva ner vad jag tycker!
Sången Vissa strofer är sådär ruskigt bra så man knappt fattar att det är sant, egna fraseringar på nåt blues-triolskt-groovy sätt. Man tycker det är i otakt i början av meningen men sen faller allt på plats. Älskar sånt, BBking kunde det där, och nu har vi även en räv i boden som kan det :)


Däremot är soundet på rösten lite dovt, och du försvinner lite. Kanske lite mer vässa (runt 4 khz) för att få fram transienterna i rösten? Möjligen räcker det, eller så upp med hela spåret någon dB.

Orgeln som du själv klagar lite på har jag inga problem alls med :) Kanske lite overdrive på den för att skita ner den? Din röst låter så coolt raspig att annat blir rent :D :D
Generellt tycker jag den är rätt bra och avslappnat spelad.


Basen
Vandrade trevlig sak. Lite för snällt sound dock. Ibland har jag provat att vrida på diskant på basar, för att ta fram lite strängrassel. kanske kan vara något här?

Trummor
B-delens "enkelvirvelkomp" är riktigt bra! Däremot kan jag tycke att dubbelvirvlarna känns lite stela i första delen. Och en fin vintagevarmer så det sktiar lite om trummorna ade suttit fint!

Munspel
Mammas gata såklart!  Men varför i hela friden gömmer du det så långt bak? fram med det! :D

Flöjten ja. Är det den du byggt själv? Otroligt att det går att få så bra ljud ur en dylik liten historia! Måste ju bara testa själv!


Låten:

Jag gillar låten, men den låter lite struttit för mig med dubbelvirvelkomet jag nämnde. Om det skitas ner eller kanske swingas till (inte aens jag är säker på vad jag menar här? ) så tror jag helheten flyter ihop bättre för mig.

jag gillar verkligen att du har så olika karaktär på a- och b-delen. låte den vara i nuvarande format.


mixmässigt är det bara rösten och munsoelet jag har synpunkter på som sagt, sen är det perfekt.

Arrangemang/produktionsmåssigt hade jag gärna sett lite mer "skitigt" sound, som om det va en deltabluesinspelning :D Kanske går att slå på lite vintage warmer bara på bas, hammond och trummor?


Stark öppning i din comeback iallafall :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mr T:
Jag återkommer med tankar kring dina utmärkta förslag på mixeriet.Och japp,flöjten är ett hemma bygge.

#####################

Nu har jag mixat in Gurans(Ola ) gitarr bidrag till denna.

Såga lite nu if you please..

Mvh
Micael


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Det låter både snällblues och 70-talssoul om det här. Antar att det är flöjten som ger soulfeelingen. Lite "snällt" och "snyggt" låter det allt. Gjorde nog lite intryck med Chopin ändå trots allt ;)

Gott att höra dig igen Mike!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej majk.

Skön låt, helt klart. Gillar att den är ganska torr och att trummorna inte låter ez som de brukar. Även basen är dov och skön. En av dina bättre låtar/mixar för mig helt klart. Jag hade nog bytt ut inräkningen mot "trumpinnar" istället, låter lite för kvantiserat nu.

Bra sång, bra gitarrspel, bra låt.

Snygg comeback!

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej majk.

Skön låt, helt klart. Gillar att den är ganska torr och att trummorna inte låter ez som de brukar. Även basen är dov och skön. En av dina bättre låtar/mixar för mig helt klart. Jag hade nog bytt ut inräkningen mot "trumpinnar" istället, låter lite för kvantiserat nu.

Bra sång, bra gitarrspel, bra låt.

Snygg comeback!

/Jon

Hej Jon.

Om du säger att mixen sitter så förstår jag att den gör det.
Jag var sparsam med reverb och dylikt på denna förutom på gitarren.Jag la ett reverb på mastern för att sy ihop hela bandet,inget på sången.Jag ville ha det naket och enkelt.Basen lirade jag med plektrum,det gav ett annat utgångsläge då jag körde allt genom ampeg pluggen.Lade ett svagt korus på densamma,samt skar lite i det ljusa för att få bukt med strängrassel/dämpningsmissar.
Kul att låt och mix funkar.Nu har jag varit borta ett tag och haft tid till eftertanke och funderingar kring det här med musik och mixeri.."Ser" allt med andra öron,så det blir kul att dona vidare och lyssna på allt nytt alla har lagt upp här.

Jag får se över inräkningen,funderade på kantslag,men det blev på highaten.Fixar det om det behövs.Trummorna är ez vintage kit! Hur grymma virvel sound som helst till denna typ av musik.
Gitarren spelade Ola(Guran),tyckte att den sydde ihop alstret bra då han lämnade utryme för min hemmabyggda övertonsflöjt..

Mången tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tja mikael, skönt att höra nytt från dig
låten är råskön, bra känsla rakt igenom,flöjten ger rymd åt ljudet
olas gitarr sitter bra, bra sång bra lirat..bra helt enkelt

kul att du är tillbaka,ibland behöver man vila öronen lite..

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yeah!
 :D :D :D :D :)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det låter både snällblues och 70-talssoul om det här. Antar att det är flöjten som ger soulfeelingen. Lite "snällt" och "snyggt" låter det allt. Gjorde nog lite intryck med Chopin ändå trots allt ;)

Gott att höra dig igen Mike!



Tjabba bengan.
Jo fadern hade rätt,det fastnade lite feeling ala "Chopin" trots allt om man ser till övertonsflöjten  :D
Vi hade vilda disskussioner om min musikaliska inriktning när jag var en liten grabb..Jag gjorde som alla andra tonåringar - revolterade och köpte ett gäng munspel för min första sommar lön då jag var femton år..
The old man släpade hem piano,hammond orgel och trumpeter,mandolin,ackeguror,fioler och hela köret,men jag valde munspel,så kan det gå :D
Plankade Ian Lord till faderns förskräckelse samt Fyr elise på pianot med blues touch,det gick inte hem kan jag lova  :D
Ännu värre då jag spelade ungerska chardas på chromatiskt munspel medans fadern spelade med sina musiker polare i köket..Nästan lynch stämning då..Skämtar bara,dom ville att jag skulle lira med,men tyvärr så var jag alldeles för blyg - så kan det gå.Nu är det blues med "a touch of soul" som gäller.

Kul att du gillar min återkomst till KR,det blir garanterat mer.Tackar å Olas vägnar.

Mvh
Micael


oceanmusic

  • Gäst
Hola! Vilken skillnad gitarren ändå gjorde, lite förvånad. Men bra blev det, "avdelningarna" känns inte lika fjärr från varann längre. :) Schnückt jobbat bägge två!  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu så :)

välkommen tillbaka till att börja med :)

Hela verket gör mig lite splittrad, men jag skall skriva ner vad jag tycker!
Sången Vissa strofer är sådär ruskigt bra så man knappt fattar att det är sant, egna fraseringar på nåt blues-triolskt-groovy sätt. Man tycker det är i otakt i början av meningen men sen faller allt på plats. Älskar sånt, BBking kunde det där, och nu har vi även en räv i boden som kan det :)


Däremot är soundet på rösten lite dovt, och du försvinner lite. Kanske lite mer vässa (runt 4 khz) för att få fram transienterna i rösten? Möjligen räcker det, eller så upp med hela spåret någon dB.

Orgeln som du själv klagar lite på har jag inga problem alls med :) Kanske lite overdrive på den för att skita ner den? Din röst låter så coolt raspig att annat blir rent :D :D
Generellt tycker jag den är rätt bra och avslappnat spelad.


Basen
Vandrade trevlig sak. Lite för snällt sound dock. Ibland har jag provat att vrida på diskant på basar, för att ta fram lite strängrassel. kanske kan vara något här?

Trummor
B-delens "enkelvirvelkomp" är riktigt bra! Däremot kan jag tycke att dubbelvirvlarna känns lite stela i första delen. Och en fin vintagevarmer så det sktiar lite om trummorna ade suttit fint!

Munspel
Mammas gata såklart!  Men varför i hela friden gömmer du det så långt bak? fram med det! :D

Flöjten ja. Är det den du byggt själv? Otroligt att det går att få så bra ljud ur en dylik liten historia! Måste ju bara testa själv!


Låten:

Jag gillar låten, men den låter lite struttit för mig med dubbelvirvelkomet jag nämnde. Om det skitas ner eller kanske swingas till (inte aens jag är säker på vad jag menar här? ) så tror jag helheten flyter ihop bättre för mig.

jag gillar verkligen att du har så olika karaktär på a- och b-delen. låte den vara i nuvarande format.


mixmässigt är det bara rösten och munsoelet jag har synpunkter på som sagt, sen är det perfekt.

Arrangemang/produktionsmåssigt hade jag gärna sett lite mer "skitigt" sound, som om det va en deltabluesinspelning :D Kanske går att slå på lite vintage warmer bara på bas, hammond och trummor?


Stark öppning i din comeback iallafall :D


Då skall vi se MR thomp:
Sången är en tagning och lite halvt om halvt improviserat även om jag hade texten klar framför mig.Antar att stundens allvar ger lite hämning till det som komma skall.Det finns några missar textmässigt,men känslan sitter och det är det viktigaste.Liknelsen du gör till BB king gör mig stolt!
Där har vi bluesfeeling så det skriker om det.Jag håller med om att sången kunde krispas till en aning,eventuellt lyftas en aning.Dock är jag alltid skeptisk till min egen sångvolym,tycker alltid att den tar över hela ljudbilden..."Yrkesskada" förmodligen eller falsk blygsamhet  :D
Rätt dova instrument i denna låt förutom guran och munspelet.Jag skall titta på det då finalmixen är alldeles runt hörnet.

Du har nog rätt om orgeln,nu när Gitarren kom på plats så flyter den bättre.Jag tyckte den var "struttigt" spelad..Mest på första delen där jag hade problem med svänget.Lite bättre på renodlade shuffle liret,men nu hamnar den mitt i liret och smälter in bra.

Basen:
Jag spelade med plektrum på denna och det var en ny upplevelse.Vanligtvis så spelar jag med tummen och/eller pekfingret och långfingret i anslaget,det ger dovare toner.Plektrum ger svårare möjligheter att dämpa de "ríngande" tonerna som uppstår efter att plektrumet lämnat strängen.Jag löste det genom att skära bort en hel del ur mellan och höga mellan registret.Skulle ni höra hur det lät innan det så skulle jag hamna under motorsågen helt klart  :D

Trummorna:
Ja låten är ju en sorts shuffle rakt igenom,tror jag i vart fall..Därav de dubbla virvel slagen i början och under första delen - en illusion liksom inför det som komma skall (då basen lirar lite friare emellanåt) istället för renodlat shuffle lir på highaten..

Munspelet:
Jo jag tänkte att det skall liksom smyga sig in i låten som det gör nu..Inget renodlat sololir,utan liksom växa till ett cresendo mot slutet..

Flöjten:
Japp,det är en alldeles nybyggd sak stämd i G.Vissa toner(som inte hörs här)surar lite grann.Lite finjustering så har jag fyra flöjter som stämmer exakt.Sen skall jag bara lära mig lira på dom rackarna..
Lira som jag gör nu är faktiskt lättare än man tror.En övertonsflöjt har fasta toner som är rätt enkla att ta ut.Sen om man gör som jag har gjort och tar ut hål på den så öppar sig nya vägar.Att bygga en sån här flöjt,tar en halvtimme.Ta ut grundtonerna tar en timme till,sen är det viljan som styr.

Totala soundet på låten:

Ja jag ville hålla det så rent som möjligt förutom på munspelet och i viss mån guran.Allt som allt så ligger det ett reverb på mastern,svagt häng och medelstort rum.Inget på sången.Ett kort på flöjten och ett lite längre på guran.
Basen har jag kört genom ampeg pluggen samt gett den ett litet chorus och skurit hårt i övre mellan thats it.

Möjligen har du en point om att skita ned hela mixen och ge det hela en "Louisiana feeling".Klart värt att testa.Men jag inväntar Johans komment om totalen innan jag gör nåt åt mixen nu då det verkar samstämmigt - det låter bra!

Mycket glädjande att du välkomnar mig tillbaka,jag har nog saknat er alla  :)
så nu kör vi igen!

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmm,
fett, tajt, svängande. Mixen perfekt, finns inget att klaga på. Munspelet proffsklass, det där två-tons fladdret är underbart. Gitarren är superskön.

Är ingen flöjtguru så jag associerar till Jethro Tull, men det är ju inte fel...

Precis så där lagom skitigt... Bra!
DON'T PANIC