Kontrollrummet

Harmonica mike - Play like Chopin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
New comments nice!

Biken då:
Jo,detta var ju första låten efter ett längre avbrott från musiken.Laddade batterierna lite i fjol  :)
Tack för instrument utlåtandet,och tackar också via Ola.Håller med om hans gura här,sydde ihop orgel partierna och låten perfekt.Flöjtens vara eller inte vara..Tja jag håller med dig,passar inte i låten som sådan men syr ihop budskapet i texten perfekt,så den stannar  :P

Hogge:
Oj,vad kul att du gillade mixen.Bra tumregel när man mixar är att dra in nån låt som man tycker har en bra ljudbild på ett separat spår.Det öppnar nya vägar för att få det att låta bra då man är nybörjare på detta med mixning.Nu har jag inte gjort så utan använt öronen  :)och lite inputs från polarna här..Näe det är ju så,blues funkar inte på så många.Men who cares,detta är min genre så jag ångar på.Några frälsta finns det dock på planeten,det gäller bara att hitta dom..
Svinga biror till dylik musik går dock alldeles utmärkt,tro mig jag har också testat  :lol:

Dividend:
Jaha,du har inte lyssnat på texten - och här har jag ansträngt mig..
Kör väl en blarr text då nästa gång  :lol:
Övertons flöjten är "The reel stuff",har ingen låt där jag fejkar flöjt..Möjligen på nån av de klassiska där jag använt ewqlso:t..Men inte på rock/blues alstren,där är det äkta vara.Kul att du gillar denna Per,lite milstolpe/återtändning eller vad man säger då jag tappade inspirationen under en längre tid.

Till er alla:

Mega thanx boys för kommentarena.Varit i stugan över helgen och sett vad som skrivits via min mobil.Det värmer i hjärtat på en sliten bluesman,just love you guys :wub:

Mike



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Övertons flöjten är "The reel stuff",har ingen låt där jag fejkar flöjt..

Ok. Menade att flöjten var äkta, men spelade falskt. Inte att flöjten var det. :)

Det var en annan låt minns jag nu. (?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes det är blues som känns i hela kroppen särskilt i andra halvan. Bra feeling i guran där också. Hoppas inte du tycker jag är jobbig nu men nog skulle jag hellre velat höra ditt suveräna munspelslir i stället för flöjten. Inte för att den är dålig, nej tvärtom. Du spelar utmärkt på den men ditt munspelslir är ju så förkrossande bra. Om du behåller flöjten skulle kanske "urgröpning" av några jobbiga diskantfrekvenser med eq:en få till ljudet lite bättre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dividend:

Jo det var nog första flöjt låten "Crazy moves" som du tänkte på när jag hade byggt första flöjten,den surade lite..Denna stämmer bra och jag pressar inte upp den så högt i registret,det är där det finns några off toner.

Equality:

Ja flöjtens vara eller inte vara har ju debatterats hårt i tråden.Vissa vill ha den och andra inte..
Tanken med den var att ge låten en "liten feeling" av klassiskt för att knyta ihop texten/låtnamnet då den är självupplevd.Håller med om att den "skär" lite.Men samtidigt så är den ett hemmabygge och bör låta som en sådan tycker jag,det får inte bli för kliniskt så den kan tas för en synth/fejkflöjt/tvärflöjt eller nåt annat blåuseigt :D
De toner jag lirade sitter klockrent,så det håller jag med om.

Givet skulle jag kunna blåsa munspel så det står härliga till på denna,men då blir det ju som vanligt :lol:
Flöjten är väldigt ovanlig,inte så många som trakterar en övertonsflöjt till denna typ av musik.Aldrig hört dess like faktiskt,och jag har lyssnat på mycke musik i genren blues/soul/funk/rock..Och eftersom jag har byggt den själv och den har "anspelningar" till texten i låten så blir det lite bonus,så ser jag på det hela.Tanken är att jag skall kunna lira detta live -förhoppningsvis,om allt faller på plats.Därav är det inga ekvillibreringar utan bara korta instick i låten.

Till er båda:

Stort tack för kommentarerna boys.

Mike