Kontrollrummet

Harmonica mike - Play like Chopin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att ha dig tillbaka Micael.

Mixen låten finfin tycker jag, men har lite synpunkter på enskilda instrument.

Trummorna spelar inte i samma rum som resten av orkestern. Alldeles för torra i förhållande till resten.

Tycker att basen är något för aktiv emellanåt. Sovra lite i figurerna.

Sången och munspelet bra som vanligt.

Gitarren kalas. Speciellt Twin Peaks-ackorden i början. Mer sånt.

Flöjten överlag bra och framför allt soundet. Däremot är ju utbudet av toner väldigt begränsat vilket gör att det låter lite musikskola över det hela och inte "helt rätt" i alla passager. Tvåtonsfigurer hade helt klart räckt för att få fram den goa effekten av att ha med flöjten.

Bra jobbat!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Låter riktigt gött om detta värmer skönt i kylan!  :D
Gillar flöjten och orgeln i låten sedan sjunger ju du grymt bra med dina lite hesa sångröst. B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Massor av missade komments,så här kommer mina svar till alla vänliga själar som lyssnat på min låt:

Larsson:
Denna låt har en alldeles egen historia som löper paralellt från min ungdomstid..Föräldrarna försökte få mig att lira klassiskt på pianot,men det blev hela tiden egna tolkningar av allt.
Jag lirade lite säreget på flöjten för att få en liten vinkling mot Chopin/klassiskt utan att för den skull lira åt det hållet,så var upplägget för låten.Sen svängde jag "bara" till det lite  :D,kul att det gick hem.
Nu blir jag kvar här då ide´rna kommer som på räls  :),tack för att du välkomnade mig tillbaka.

Eko:
Många smilisar där..Jag förstår du gillade det -  :)
Thanx man!

OC:
Japp,guran satte ihop hela showen,så kan det vara.Innan allt är på plats så kan det ibland kännas spretigt och svårförstått.

Rattlet:
Jethro Tull,ja dom där lirarna fixar tvärflöjt så det står härliga till.Kul att du tycker att mix och lir sitter,jag känner mig rätt nöjd nu då allt är på plats.
Munspelet,ja den kommentaren värmde gott.Det anser jag är det enda instrument jag kan spela,även om jag fuskar på ett helt gäng  :)
Tackar också å Olas vägnar på denna låt.Han sydde ihop känslan bra med vad jag hade för avsikt med låten - Play like Chopin - vilket var min pappas tanke med mina musikaliska första stapplande steg på pianot.Dock kom det blues/soul och rock i vägen,och ja - resten är historia då jag valde munspel som mitt instrument.Tonåringar måste få bryta sig lösa  :D

Wernborg:
Thanx man.Ideérna försvann liksom ur mig under ett halvår..Ville bara spy åt alla instrument som hänger på väggar och står i vägen för dammsugning och annat.Nu känner jag skapar lust och tycker att det känns kul att spela igen - så det kommer garanterat mer.
Jag lade ett kort reverb på mastern som fick ta hand om bas trummor och sång.Mycket kort reverb på munspel och orgelns eget inbyggda(B4:a).Lite längre på gitarren och flöjten för att få de lite fylligare och avlägsnare..Kanske tänkte fel där,men jag tycker att det gav rymd åt guran och flöjten.Iofs kan jag lägga ett på virveln alternativt hela setet..Men jag tror mera att det är en funktion som heter Compressor room i ez:et som ger det karakteriskiska soundet som hörs här.Jag drog i det reglaget det sista jag gjorde och drog liksom ut trummorna lite ur ljudbilden,men det var medvetet.Passar,passar inte är en fråga om smak och tycke.Jag tycker det funkar,ez:s vintage kit har rätt nice:a virvel/baskagge sound.Däremot är krascharna lite luriga och inte av de bättre..men man kan inte få allt :)

Basen,ja jag kanske överarbetade den..Försökte ta mig ur värsta bluesfållan med grundtoner och spela lite friare emellanåt.Maybe too much..
Tackar å Olas vägnar,han stod för guran i den här låten,eller Guran är Ola.Hur låter det där då.. :lol: Du hajar säkert.

Flöjten då:
Tur att du inte hörde första ide´n som jag la upp..Skippade de sämre delarna och lät de som nu låter ligga kvar.Passar passar inte,hård drar man det så passar det inte in i denna typ av låt det håller jag med om.
Två toners drillar hade garanterat funkat bättre och låtit bluesigare.Men jag ville ha de där riktiga avbrytarna för att återknyta lite till texten i låten.Vitsen med flöjten var just detta,en liten kille som inte fick spela vad han ville - och plötsligt fick han inte spela alls..Dörren till pianoläraren slog igen med en duns!
Fortsättningen på den historien kommer i nästa låt..Fyr elise i en annorlunda tappning.. :)

Synth:
Thanx man,kul att vi kunde förgylla vintermörkret en smula..Det är ett tag till våren så hela tillvaron känns lite små bluesig nu  :D

Till er alla:

Stort tack för kommentarer och för att ni har gett er tid att lyssna på mitt första alster efter ett halvårs tystnad.Nu känns det kul med musik igen så jag donar vidare.Jag skall återgälda lite till er alla med feedback.

Mvh
Micael





Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Låter ju kanonbra det här. Du har grymt skön röst. Flöjten är i och för sig rätt cool.....men jag undrar om det inte skulle vara ännu bättre utan den....svårt det där...
Gitarren lyfte låten ytterliggare!

Bra jobbat!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låter ju kanonbra det här. Du har grymt skön röst. Flöjten är i och för sig rätt cool.....men jag undrar om det inte skulle vara ännu bättre utan den....svårt det där...
Gitarren lyfte låten ytterliggare!

Bra jobbat!

Tjena Macke.
Kul att du gillar denna,tackar också för röst utlåtandet.
Flöjten ja..Jo den har koppling till texten i låten vilket kanske inte är så lätt att förstå då man hör den drilla lite små mysko mot det renodlade blues/soul stuket.Det var värre tidigare men jag förbarmade mig och sparade de bättre bitarna av flöjt liret.Ett litet avsteg från traditionella låtar av denna sort samt en långsökt koppling till klassiskt,så var tanken med flöjten..
Tackar också å Olas(Guran) vägnar.

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Kul att du är tillbaka med nya låtar :)
Hann lyssna en snabbis innan gitarren kom dit men inte kommentera. Tycker detta funkar kanonbra.
Gitarren binder ihop partierna som sagt - snyggt. Härlig sång och bra orgellir!
Jag gillar soundet på trummorna men kanske något mer reverb på virveln?

Bra jobbat!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
hej micke ja nu låter det som att gitarren ligger rätt i tidslinjen blev livrädd när jag hörde första mixen  :wacko:  :wacko:  :wacko:  :P :lol:
nog om det.

mixen då. soundet är ok men nivåerna bör ses över i mina öron
(har man nivåer i öronen :unsure: :D )

Jag tycker basen är lite väl dominant och b3an och gitarren spelar lite väl backstage
samt harmonican

pssssst,,, man fick ducka duktigt med gitarren och kliva ett steg bak för att få plats i låten,

det vore kul att höra hur någon annan guralirare skulle gjort
men det kanske kommer fler varianter
 
mvh 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max:
Jo det var ett tag sedan jag var här..Haft ett halvårs tystnad från allt vad musik heter,så nu är huvvet fullt av ideér igen  :)
Rätt nöjd med denna då jag fick fram vad jag var ute efter..Möjligen ett litet längre reverb på virveln,det skadar nog inte.Wernis var av samma åsikt,så nu är ni två om det och vi är två i bandet så här långt - så det ser ut som remi då  :)
Ser över det då jag har lite till att fixa i denna version.

Ola:
Äntligen så får jag kommentaren jag velat ha.Jag håller med,nivåerna är inte riktigt hundra.
Gitarren smyger med lite förutom på solo partiet där tycker jag den kommer till sin rätt volym mässigt.Orgeln föder också en tynande tillvaro,speciellt under senare delen av solo partiet och under slutet.
Sen är alla gitarrister volym skadade  :P :lol:,skämta ba Ola.Jag tar upp mixen under morgondagen,men det är små justeringar som gäller.Höjer sången lite i samma veva.
Munspelet är däremot en marigare bit..Ville ha ett svagt solo under sången som sedan ökar i intensitet då låten går mot slutet,men ok - ett litet snäpp till får det bli.
Drar till med ett lite längre reverb på virveln då jag lika håller på.

Hang in there mate.

Fotnot:Jo det kommer nog en gura version till då djonas ville testa.

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
riktigt bra o roligt o höra
det enda jag tänker på är att sången känns lite långt fram om man jämför med övriga bandet.
nice work
tony

att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt med sån kompetens och grattis till ett fint co-lab. Jag imponeras av hur röst, gura och Hammond kan samsas så snyggt i mellanregistret utan att det låter grötigt. Återigen gåshudsrys av övergången till shuffle och det påminner mig om Peter Greens låt Black Magic Woman när den gick över i shuffle på slutet i original. Det gjorde inte Santana, förmodligen av kommersiella skäl. Det ursprungliga, äkta Fleetwood Mac kunde förvalta bluesarvet och det kan du också Micke. Vilken come back!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yes vad nice det blev när guran kom in i spelet
Bra kliat och så binder det ihop så snyggt till ett paket
och det funkar ju faktiskt fint med flöjten i den!
Eq har (som vanligt) rätt i det han säger om övergången till shuffle
Det här har du gjort bra Micael
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tony:
Kul att du diggar detta Tony.Jag ville ha sången mitt i fejan,riktigt nära utan effekter.Håller med om att resten av bandet ligger lite distanserat mot sångaren..Men det får stanna med mixeri,förutom lite nivå justeringar på det övriga,sen ser jag denna som klar.

Equality:

Black magic woman gick jag igång på under min tonårstid.
Jag försöker alltid ge mina låtar en egen touch med en blandning av soul/rock/gospel med blues i botten,det är den musiken jag brinner för.Och ibland så lyckas jag som i denna :)
Shuffle ide´n kom direkt när jag började med låten och jag försökte få till det med dubbelvirvel slagen i början för att inte övergången skull bli så markant då det verkligen började låta shuffle.
Ljudbilden är inte så tokig i denna,Ola hamnade lite långt bak i volym på några ställen - så det måste fixas..Jag rodnar blygt av att nämnas i samma rum som Fleetwood Mac,stort tack för den Mikael!
På något sätt så är det det man hör i huvudet och i själen som skall ut,och i mitt fall är det mycke blues med olika färgningar av andra stilar.Sen har jag fått en pipa som passar genren bra,och det är en stor fördel.Nu blir det fler låtar från mig,spånar på en hel del nya ide´r.Men jag skall byta system då jag lägger upp låtarna och försöka få dom så klara jag bara kan - det blir trevligare lyssning för er alla,och mindre strul i slutänden.Vilket också kommer att göra att låtarna blir klara...

Stefan på HD:n då:

Jo Gitarren knöt liksom ihop säcken,Ola gjorde ett snyggt jobb,lite nivå justering så sitter den bättre i låten..
Kul att du köpte flöjten till slut,du var ju lite skeptisk i början :)
Jag sovrade lite i fraserna och sparade de bästa,eller rättare sagt - de som lät bäst till låten.
Jo jag fick till en snygg övergång på trummorna/basen innan shufflet drar igång,två slarvigt spelade toner på basen men det kan jag leva med  :)



Stort tack till er alla tre för lyssning och kommentarer.Riktigt kul att ni gillade detta alster.

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Du har här fått fram ett varmt skönt färgrikt sound. Det är många ingredienser men det låter inte grötigt alls. Jag lyssnade på den innan guran la gitarr och tyckte då den kändes aningen stel men nu känns det väldigt levande. Låter jättebra, kanske skulle sången bak aningens.
Gott att se/höra dig här igen
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du har här fått fram ett varmt skönt färgrikt sound. Det är många ingredienser men det låter inte grötigt alls. Jag lyssnade på den innan guran la gitarr och tyckte då den kändes aningen stel men nu känns det väldigt levande. Låter jättebra, kanske skulle sången bak aningens.
Gott att se/höra dig här igen

Tjenare kompis.

Kul att du tycker det funkar.Jo första tagningen lät lite "stel",vissa flöjt partier var liite optimistiska så jag valde de som passade in hyfsat.Flöjten har jag byggt själv,riktigt kul att spela på.
Gitarren gjorde sitt helt klart,det blev en komplett låt av det hela.

Sången,du menar lite reverb va? Inte sänka densamma..eller?

Ett avbrott från musik kan vara nyttigt,jag tog semester från alla typer av frekvenser i ett halvår,så nu är jag sugen igen att komponera spela och sjunga.
Så vi möts igen  :)

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker det blev riktigt bra nu! saknar lite skitighet, men det gör jag ju alltid :lol:

Sången gillar jag där den är, långt framme.

perfekt grabbar!!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice livefeel i denna...har nog saknat Sveriges bästa bluesröst förstår jag nu....som sagt väldigt livekänsla men lite abrupt slut? eller?

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
skön låt ! sången är ju grymt bra, sådär självklar på nåt sätt jag inte kan förklara vad jag menar  :huh: gött !


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Lite Tom Waitz över din röst nästan, jag tycker det skulle vara ball om sången var helt ren nästan och väldigt nära lyssnaren, (smaksak) lite sprucken dist på nåt enstaka ställe skulle va ball på rösten. Tänk dig ett Steve Earl-sound på sången!

Bra mix! Skulle kanske lägga ut nån gitarr eller munspel lite mer höger och vänster men ingen big deal....

 :)
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Aettan

  • Gäst
Tjena HM ja det är rätt man måste ta ledigt ibland själv har jag varit förlorad i datameckande en ganska lång tid nu men det har blivit några live videos ändå.

Det låter bra som vanligt, skönt gung i kompet och helt rätt i allt. Det enda jag kan störa mig pyttelite på är kaggslagen som kommer lite skumt ibland, men det är småsaker.
Ha det bra
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micael!
Kommenterade denna tidigare , med lite väl mycket promille :rolleyes:
Tar den en gång till nu, tror att det är en ny version åxå...

Jisses va fint det låter, jäkligt fin balans med mixen. Dynamik finns, allt hörs, flöjten sitter, snyggt reverbutrymme du gett den.
Guran e nästan, men bara nästan för långt bak. Snyggt!!
Rytmändringen  vid  1:10 vet jag int om jag helt kan underteckna...

Men när jag lyssnar vidare så blir det ju lixåm en ny låt.
Och den gungar på sketasnyggt. Munspelet behöver dock plockas lite mer upp med reverbet.

Tycker detta låter väldigt färdigt, så om du känner dig lat Micael så kan detta anses klart ;)
Annars kan du kolla  med kommentaren!

Usch vilken kommentar det blev...ö..
Låten är toppsnygg, lite slip på ...

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou Micael!
Kommenterade denna tidigare , med lite väl mycket promille :rolleyes:
Tar den en gång till nu, tror att det är en ny version åxå...

Jisses va fint det låter, jäkligt fin balans med mixen. Dynamik finns, allt hörs, flöjten sitter, snyggt reverbutrymme du gett den.
Guran e nästan, men bara nästan för långt bak. Snyggt!!
Rytmändringen  vid  1:10 vet jag int om jag helt kan underteckna...

Men när jag lyssnar vidare så blir det ju lixåm en ny låt.
Och den gungar på sketasnyggt. Munspelet behöver dock plockas lite mer upp med reverbet.

Tycker detta låter väldigt färdigt, så om du känner dig lat Micael så kan detta anses klart ;)
Annars kan du kolla  med kommentaren!

Usch vilken kommentar det blev...ö..
Låten är toppsnygg, lite slip på ...

h.  johan

OJ!

Missat flera kommentarer på denna.

Johan:
Jag körde lat varianten då det mesta funkar fin fint i denna.Tanken med de två "olika" delarna var att det skulle finnas en ansats av shuffle i första delen,sen ett renodlat shuffle lir i del två.Kul att det funkar och STORT tack för ditt mix utlåtande och för att du gillar liret och låten.

Aettan:
Antar att du menar virvel slagen i början..Jag försökte ge låten en ansats av shuffle innan det blir shuffle på allvar liksom..Kul att du gillade denna.

Silverpilen:
Sången,blir glad av ditt utlåtande om den.Kul också att du gillade alstret.

Örjan:
Sången ja,den är nästan helt ren förutom reverbet som ligger på mastern.Ännu närmare tror jag skulle ge en konstig ljudbild.Men visst,lite dist skulle sitta fint på den.Kanske skulle sjungit i munspels micken..?
Lite mera vågad panorering i mixen kanske skulle höjt alstret...Dock har jag hört denna så många gånger nu att jag vant mig,tycker mixen funkar bra.Jämförelsen med Tom Waits har jag hört förr,för att inte nämna liknelserna med Roffe Wikström :D

Karl:
Jo jag tog en väl behövlig paus från musicerandet,men nu är jag på G igen.Slutet blev väl lite väl kort ja,låten hade nog tålt en till munspels sväng som avslutning.Annars blev slutet tight och fränt tycker jag med sin tvärnit.Sveriges bästa bluesröst -  :wub: tack för den Karl.

Mr Thomp:
Japp nu sitter allt.Olas gura var pricken över i:et.Orgeln blev rätt också,märkligt.Antar att jag tänkte på en gura då jag satte den..Lite tur kanske,who knows  :)
Lite skitigare mix..nja,den får ses som klar nu och gå till historien.

##################

Tack alla för fina kommentarer om denna låt,och tack för all hjälp under utvecklandet.Om jag bara visste hur man får upp hela tråden på färdiga så skulle den förflyttas dit,för nu hör denna hemma där.

Mvh
Micael



Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Gött sväng!!! Tyckte shuffle delen knuffar på riktigt jäkla bra.

Det enda jag fastnade lite på var övergången till just shuffle. En klassisk golvpuka, virvel och kagge byggning hade kanske gjort det lite mer självklart.

Asbra sång som på allt annat jag hört som du gjort.

/Danne


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gött sväng!!! Tyckte shuffle delen knuffar på riktigt jäkla bra.

Det enda jag fastnade lite på var övergången till just shuffle. En klassisk golvpuka, virvel och kagge byggning hade kanske gjort det lite mer självklart.

Asbra sång som på allt annat jag hört som du gjort.

/Danne

Danne:
Kul att låten funkar.Jo shuffle delen är ju som mammas gata - rak och fin  :)
Antar att du menar trumfillet innan/vid övergången,och jag som tyckte det var så snyggt.Trummis blir man aldrig,hittade en loop som jag modifierade lite på keys.Lite tur också att jag fick ihop trummorna,min STORA akilles häl.Brukar för det mesta få mycke stryk där av boysen,rätt nära dock på denna.
Kul att du diggar min pipa,jag skall bättra på den i helgen med några virrar  :D

Thanx för comment Danne och trevlig midsommar.

Mike


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Det är ett snyggt fill :) Kanske jag som är lite för stiff :D

Trevlig midsommar själv.

/Danne


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hur fan gör man boys.Försökte få upp denna på färdiga men det gick ju inte..Jag och datorer - shit.

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JAAAAA!!!!

Nu är den ju på färdiga! Tack Gud och alla inblandade  :D

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Har ju kommenterat dettta ett antal ggr, tvungen att ge den en lyssning till nu när den på riktigt e färdig!

Vetetusingen.... hittar ju inget att såga på. Låter snyggt som från estraden direkt, lite publiksorl och Ez:en lite längre bak så skulle dxetta vara fullständig livegig!

Olas guralir sitter fint, solot i balans med resten. Och din röst e ju alltid lika stabil o dundrande snygg. Den hemgjorda pipan måste åxå få ett extra omnämnande, den sitter som hemma i denna låt.  Bas o arr o B4, allt .... VERRY GOOD! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou Mike!
Har ju kommenterat dettta ett antal ggr, tvungen att ge den en lyssning till nu när den på riktigt e färdig!

Vetetusingen.... hittar ju inget att såga på. Låter snyggt som från estraden direkt, lite publiksorl och Ez:en lite längre bak så skulle dxetta vara fullständig livegig!

Olas guralir sitter fint, solot i balans med resten. Och din röst e ju alltid lika stabil o dundrande snygg. Den hemgjorda pipan måste åxå få ett extra omnämnande, den sitter som hemma i denna låt.  Bas o arr o B4, allt .... VERRY GOOD! :)

h.  johan

Thanx Johan.

Håller med om trumvolymen.Möjligen ligger också sången lite högt,men men det är petitesser..Åker denna på mastring nån gång så skall ju dom få svettas lite också  :)
Klart att om jag drar ned drumsen och sången lite så kryper ju Olas gura fram lite..Tål att tänkas på,noterar det i låtpärmen.

Mike


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Cool musik!!!!

Det svänger ju ;)
Tycker mixen är balancerad och fin, men altför lite kompression :wacko:

Hehehe, skoja bara ;) Det låter killer i mina öron!
Vem spelar flute?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt gung!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Så grymt bra! Stämningen, tempoväxlingarna, instrumenten och allt helt enkelt. :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite fler comments på denna gamla dänga,nice boys!

Freddy:
Kul att du diggade detta Freddy.Jag gjorde ett halvårs uppehåll från allt vad frekvenser heter sen totade jag ihop denna.Tvekar lite på mixen,men tycker du att det funkar så är jag nog bara för petig.Inte så mycket på mastern på denna,inte riktigt min grej det där med tryck och slutfinish/mastring.
Får jag ihop "stuff" till en sammanhängande platta nån gång så skall det mastras  :)

Jag spelar på en övertons flöjt som jag byggt själv,kolla in denna tråd:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7884.0

Jay Thomas hittade en ritning på internet hur man bygger såna här flöjter så jag byggde några stycken och utvecklade dom lite.Tog upp hål på mina för att komma åt fler toner.Finns några fler egna låtar där jag lirar övertonsflöjt i demokategorin blues,den som söker skolen finna :P

Edit: Klippte in en länk till första låten jag lirade flöjt
på http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9005.0

MaxB:
Thanx man.

JT:
Tack till dig också,självupplevd text som jag sydde ihop en låt av och det blev ju inte så tokigt.
Det svänger :)

Till er alla:

Tack för kommentarerna boys,alltid roligt att läsa vad som sägs om alstren.

Mike
« Senast ändrad: 11.09.2009, 09:23:25 by Harmonica mike »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Yes - den var ju bra från början och den har ju inte blivit sämre om man säger  :D
Snygg gura av Ola!
Sången, orgeln och basen är grymma
Du lyckas också med EZ
Flöjen låter bra och är bra spelad men jag tycker den tar bort sexet från bluesen -  B)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmmm.. Som Du vet H-Mike så är ju detta inte min "cup of tea", men helsike sådan mix Du får till.. Låter som om Du står här i rummet och lirar.. Nu är ju min röst inte värd mycket i sammanhanget, men enligt mig så är det här en av de bästa mixningar jag hört...

Och sen då.. Jo, om man gillar blues så antar jag att man kommer att älska detta.. Det svänger härligt, och Du vet vad jag brukar säga: efter några öl på en pub någonstans så kommer jag absolut att gunga i takt till detta, men någon skiva kommer jag nog aldrig att köpa?!?

Great work man!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan inte låta bli att tycka att detta är en av dina bättre. Utan tvekan. Finns ju ett par, men här har du fått till en helhet som tilltalar mig mycket. Det låter fint om mix och ljudbild.

Har du kört melodyne på flöjten? :D (Eller det var inte på denna du hade falsk-flöjtsolo? :) Minns dåligt...)

Tycker det finns mycket mer än yta här, en sån låt som man kan lyssna på mycket - till skillnad från det mesta nytt man hör. Gott hantverk på alla sätt. Dessutom en text som jag inte ens lyssnat på.
https://soundcloud.com/user7789882