Kontrollrummet

Asti & MaxB - Ingen ser mig

gäst · 74 · 11431

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Kan man lägga på något som förstärker? Är det för mycket redan? Alla synpunkter mottages tacksamt!  :)

Fick hjälp av MaxB att lägga upp en snygg fjöjt i st f "tivolisyntharna"!

Har sänkt trummor och flöjt något, lagt lite reverb på flöjten, samt höjt dragspelet en aning! Skillnad?

Ny mix som antagligen får bli den slutliga! Har förenklat dragspelet, så att det inte tar utrymme från flöjten och har höjt flöjten något lite.
Känns som att det blir lite mindre rörigt nu. Nå´n som orkar lyssna igen?  :)

Låtnamn: Ingen ser mig
Artist: Asti
Genre: Visa?
Låtlängd: 3:55
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev.medverkande: Ev diskmaskinen i bakgrunden
Inspelningsår: 2009
Format: mp3


Text:           Ingen ser mig

        Alla stirrar rakt framför sig
        vill inte möta min blick
        Önskar att man sa nå´t till mig
        men tystnad var allt jag fick

        Ingen ser mig - ingen hör mig
        väntar förgäves på svar
        Ingen ber mig - ingen rör mig
        Det känns som jag inte finns kvar
        Om jag blundar - om jag känner
        ser jag framför mig ett ljus
        som får liv från mina vänner
        men bilden blir alltmer diffus

        Inom varje väsen finns ett
        hopp om samhörighet
        Lika stark som längtan efter
        någon som känner och vet

        Ingen ser mig..........

        Ensamheten bryter ner
        den själ som en gång var sund
        Gör all tid av längtan till
        en plåga för varje sekund

        Ingen ser mig........... :)
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:59:06 by asti »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar!
Bra melodi och text. Fin figur på synthflöjten
och jag gillar de där lufsande trummorna
Det är lite fransk "chansång" över den
Skulle kunna vara ett dragspel någonstans
Kanske också ett stick för att bryta av
Texten kan med fördel läggas upp
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låten är i sig snygg och trevlig. Tycker inte det "glada" tempot och arret riktigt passar texten. Det är lite för snabbt och livligt och jag får inte ihop det riktigt. Synthslingorna är snygga annars. En del krockar i övre basområdet gör det lite grötigt där. Skulle gärna vilja höra en version i lugnare tempo utan trummor.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Gillar!
Bra melodi och text. Fin figur på synthflöjten
och jag gillar de där lufsande trummorna
Det är lite fransk "chansång" över den
Skulle kunna vara ett dragspel någonstans
Kanske också ett stick för att bryta av
Texten kan med fördel läggas upp
Jag funderade på ett stick, men kom inte på något bra! :wacko:
Det är med ett dragspel! Ska lägga upp texten!
Tack för dina synpunkter.
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det funkar bra. Ingen "hook" på första lyssningen, men den kanske växer som låt. Det brukar de göra :)

Dyster text ja.
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Tycker det funkar bra. Ingen "hook" på första lyssningen, men den kanske växer som låt. Det brukar de göra :)

Dyster text ja.

Det kanske behövs ytterligare något i refrängen för att skapa en "hook"?
Versen är ju harmoniellt rätt lik refrängen.
En kör, ett instrument,mer trummor.....? Är osäker.
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det behöver ju inte finnas en hook i allting, för att vara bra :)

Men kanske lite mer annorlunda refräng, än vad som finns nu  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Låten är i sig snygg och trevlig. Tycker inte det "glada" tempot och arret riktigt passar texten. Det är lite för snabbt och livligt och jag får inte ihop det riktigt. Synthslingorna är snygga annars. En del krockar i övre basområdet gör det lite grötigt där. Skulle gärna vilja höra en version i lugnare tempo utan trummor.

Ska kolla krockarna i övre basområdet! Som gammal pungkrockare ska det väl inte vara några problem!  :D
/Asti


asti

  • Gäst
Det behöver ju inte finnas en hook i allting, för att vara bra :)

Men kanske lite mer annorlunda refräng, än vad som finns nu  :unsure:

Jag har haft den här refrängen i huve´t ett tag nu, men tror inte att jag lägger så mycket mer jobb på låten. Ville mest få den avklarad så att man kan gå vidare med något annat projekt. Känns som man kört fast lite i "dystervisstuket". Vill hellre utforska andra områden! Du sysslar ju själv med lite "svårare" kompositioner, som jag önskar jag kunde mer om. Har fastnat för stråkar, som jag ska försöka lära mig mer om, och gärna i kombination med gitarrbaserad musik, som t.ex "Jag kan flyga".
Tack för dina kommentarer!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt. Lyssnar bara som hastigast på lunchen på jobbet men tycker det låter bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Trevligt. Lyssnar bara som hastigast på lunchen på jobbet men tycker det låter bra.

Trevlig lunchmusik? :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt. Lyssnar bara som hastigast på lunchen på jobbet men tycker det låter bra.
Trevlig lunchmusik? :)

Schhh stör inte - jag är på lunch!  ;)
Ja, det är trevlig lunchmusik!
Men nu har jag kommit in i Spotify också.
Det är mycket nu...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skön lunk här Asti :D

Jag får lite Jaques Brel-vibbar..nånting i musiksoundet, fast det här svänger mer och med din röst på detta så blir det än bättre, jag gillar det här mycket.
Jag tycker inte det behövs nåt mer, fin ljudbild.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Skön lunk här Asti :D

Jag får lite Jaques Brel-vibbar..nånting i musiksoundet, fast det här svänger mer och med din röst på detta så blir det än bättre, jag gillar det här mycket.
Jag tycker inte det behövs nåt mer, fin ljudbild.

/Marr

Vad kul att du gillar det här! Jaques Brel-vibbar - det räddar eftermiddagen här i ett slaskigt Vetlanda!
/Asti


asti

  • Gäst
Trevligt. Lyssnar bara som hastigast på lunchen på jobbet men tycker det låter bra.
Trevlig lunchmusik? :)

Schhh stör inte - jag är på lunch!  ;)
Ja, det är trevlig lunchmusik!
Men nu har jag kommit in i Spotify också.
Det är mycket nu...


Jag kanske har anlag för lunchmusik/hissmusik - en framtid inom Muzaken! :)
Kanske har ätit för mycket Muzacka i helgen? Den var låg.............


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker att texten är riktigt stark. Skönt som motvikt till alla engelska nonsenstexter.
Funderar på om låten skulle lyfta ännu mer med andra trummor (som inte är så käcka) och ett dragspel istället för keyboardslingorna som snurrar runt i nåt slags tivolistuk. Kanske. Gillar detta iallafall.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja Asti denna är nog klar om du inte radikalt ska ändra harmonierna i versen alternativt refrängen tror i och för sig att det skulle ge en ny dimension av låten. Kolla med snurran vilka alternativ som finns.
Håller med om Brel-soundet och ett franskt dragspel skulle nog inte sitta helt fel (ja jag vet att Brel inte var fransk)
Ekio
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :wub: Blandade ihop dig med Stefan sorry glöm det där med snurran.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag tycker att texten är riktigt stark. Skönt som motvikt till alla engelska nonsenstexter.
Funderar på om låten skulle lyfta ännu mer med andra trummor (som inte är så käcka) och ett dragspel istället för keyboardslingorna som snurrar runt i nåt slags tivolistuk. Kanske. Gillar detta iallafall.
 :P

Ja, trummorna är nog aningen enahanda - kan säkert varieras lite mer och kanske ge mer "tryck" åt refrängen! Lite pukor kanske....?
Jag har faktiskt ett dragspel med (tango) och "tivolistuket" är en slags flöjt jag hittade.
Kul att du gillar och tack för dina synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Ja Asti denna är nog klar om du inte radikalt ska ändra harmonierna i versen alternativt refrängen tror i och för sig att det skulle ge en ny dimension av låten. Kolla med snurran vilka alternativ som finns.
Håller med om Brel-soundet och ett franskt dragspel skulle nog inte sitta helt fel (ja jag vet att Brel inte var fransk)
Ekio

I så fall ska man nog ändra harmonierna i versen, så att det inte blir så likt refrängen. Få se om jag orkar det. :unsure:
Jag har ju med ett tangodragspel, men du kanske menar att det ska vara mer framträdande i refrängen?
Brel var väl belgare, tror jag? Hans bor Kjell var väl med i galenskaparna?  :D
Tack för lyssning och tips!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För det tekniska får du full pott, för det här låter bättre än något tidigare jag har hört ifrån dig. :) Ren och fin mix.

På det konstnärliga är du nästan där, men jag tycker (också) att tivolisyntharna är lite malplacerade. Undrar hur det skulle låta utan dem. Eller med en flickas ordlösa sång som ligger på synkoperade fjärdedelar istället för det lite hetsiga åttondelsvirvlarna?

 
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
För det tekniska får du full pott, för det här låter bättre än något tidigare jag har hört ifrån dig. :) Ren och fin mix.

På det konstnärliga är du nästan där, men jag tycker (också) att tivolisyntharna är lite malplacerade. Undrar hur det skulle låta utan dem. Eller med en flickas ordlösa sång som ligger på synkoperade fjärdedelar istället för det lite hetsiga åttondelsvirvlarna?

 

Och jag som tyckte "tivolisyntharna" var det som "gjorde" refrängen!  :)
Bra idé med en flick-/kvinnoröst i stället! Kanske ska fråga någon på KR?
/Asti


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag gillar den som den är, en riktig full poängera du har fått till allt! :D


asti

  • Gäst
Jag gillar den som den är, en riktig full poängera du har fått till allt! :D

Roligt att du gillar låten, tack för det!
/Asti


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Skönt flow ...nej ingen muzak detta ...växer efter fyra fem lyssningar....kunde varit ett stopp i trummorna när dragspelet råder...men det är en petitess....nice sång
/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
Skönt flow ...nej ingen muzak detta ...växer efter fyra fem lyssningar....kunde varit ett stopp i trummorna när dragspelet råder...men det är en petitess....nice sång
/ karl

Hade lite funderingar på att åtminstone variera trummorna lite, kanske blir det stopp alt sparsamma trummor i det partiet.
Imponerande att du orkat lyssna 4-5 gånger!  :)
Tack för intresse och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygg produkt! Jag skulle vilja höra hur det låter utan de snabba syntljuden som ligger i bakgrunden och ibland spelar flerstämmigt. De tar fokus från från sången upplever jag. Eftersom det redan är driv i låten utan dem, skulle det vara instressant att istället höra en lugn flöjtstämma eller kanske ett lugnt dragspel som ersätter det snabba blippet.

Har du tid och är intreserad av att prova något sånt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Snygg produkt! Jag skulle vilja höra hur det låter utan de snabba syntljuden som ligger i bakgrunden och ibland spelar flerstämmigt. De tar fokus från från sången upplever jag. Eftersom det redan är driv i låten utan dem, skulle det vara instressant att istället höra en lugn flöjtstämma eller kanske ett lugnt dragspel som ersätter det snabba blippet.

Har du tid och är intreserad av att prova något sånt?

Det kunde vara intressant att testa! Om du menar att du själv vill göra ett försök så tycker jag det vore spännande!
Rattlesnake hade en tilltalande idé om "en flickas ordlösa sång som ligger på synkoperade fjärdedelar istället för det lite hetsiga åttondelsvirvlarna".
Funderar på att be någon kvinnlig medlem på KR om ett försök med det.
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygg produkt! Jag skulle vilja höra hur det låter utan de snabba syntljuden som ligger i bakgrunden och ibland spelar flerstämmigt. De tar fokus från från sången upplever jag. Eftersom det redan är driv i låten utan dem, skulle det vara instressant att istället höra en lugn flöjtstämma eller kanske ett lugnt dragspel som ersätter det snabba blippet.

Har du tid och är intreserad av att prova något sånt?
Det kunde vara intressant att testa! Om du menar att du själv vill göra ett försök så tycker jag det vore spännande!
/Asti

Jag vet inte hur det är med tid men om du PM:ar en länk till låten utan det snabba, skulle jag kunna försöka - om jag kan hitta något.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Snygg produkt! Jag skulle vilja höra hur det låter utan de snabba syntljuden som ligger i bakgrunden och ibland spelar flerstämmigt. De tar fokus från från sången upplever jag. Eftersom det redan är driv i låten utan dem, skulle det vara instressant att istället höra en lugn flöjtstämma eller kanske ett lugnt dragspel som ersätter det snabba blippet.

Har du tid och är intreserad av att prova något sånt?
Det kunde vara intressant att testa! Om du menar att du själv vill göra ett försök så tycker jag det vore spännande!
/Asti

Jag vet inte hur det är med tid men om du PM:ar en länk till låten utan det snabba, skulle jag kunna försöka - om jag kan hitta något.

Om jag får din mail-adress kan jag skicka en wav-fil utan "tivolisyntharna" via Skickafilen.se?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte hur det är med tid men om du PM:ar en länk till låten utan det snabba, skulle jag kunna försöka - om jag kan hitta något.

Om jag får din mail-adress kan jag skicka en wav-fil utan "tivolisyntharna" via Skickafilen.se?

Använd din egen mailadress i skickafilen.se och kopiera den länk du får och PM:a mig den länken.
Jag tror inte man behöver skriva in en emailadress ens - man ser länken i alla fall och kan kopiera den.

Om du kan och vill får du gärna välja att spara som 16bitars 48kHz. Mitt ljudkort vill ha det så.
Men jag kan resampla själv om du inte får till den biten. Intressant!
PM:a länken!
« Senast ändrad: 13.01.2009, 11:34:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag vet inte hur det är med tid men om du PM:ar en länk till låten utan det snabba, skulle jag kunna försöka - om jag kan hitta något.

Om jag får din mail-adress kan jag skicka en wav-fil utan "tivolisyntharna" via Skickafilen.se?

Använd din egen mailadress i skickafilen.se och kopiera den länk du får och PM:a mig den länken.
Jag tror inte man behöver skriva in en emailadress ens - man ser länken i alla fall och kan kopiera den.

Om du kan och vill får du gärna välja att spara som 16bitars 48kHz. Mitt ljudkort vill ha det så.
Men jag kan resampla själv om du inte får till den biten. Intressant!
PM:a länken!

OK! Ska försöka hinna fixa detta ikväll eller imorgon kväll! Spännande....... ^_^
/Asti


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
En ny Björn Afzelius är ju aldrig fel, eller är det?! Hur som helst låter det trevligt. Bra framfört, känns ärligt.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


asti

  • Gäst
En ny Björn Afzelius är ju aldrig fel, eller är det?! Hur som helst låter det trevligt. Bra framfört, känns ärligt.

/Jon

Nej, jag gillade Afzelius! Funderar på att byta namn till Affe i st f Asti!   :D
Konstigt att det känns ärligt - hade inga som helst ärliga avsikter!  :)
Skämt åsido, tack för lyssning och kommentar!
Asti/Affe


asti

  • Gäst
Jag vet inte hur det är med tid men om du PM:ar en länk till låten utan det snabba, skulle jag kunna försöka - om jag kan hitta något.

Om jag får din mail-adress kan jag skicka en wav-fil utan "tivolisyntharna" via Skickafilen.se?

Använd din egen mailadress i skickafilen.se och kopiera den länk du får och PM:a mig den länken.
Jag tror inte man behöver skriva in en emailadress ens - man ser länken i alla fall och kan kopiera den.

Om du kan och vill får du gärna välja att spara som 16bitars 48kHz. Mitt ljudkort vill ha det så.
Men jag kan resampla själv om du inte får till den biten. Intressant!
PM:a länken!

Hej igen!

Här är länken: http://sprend.com/download.jsp?fileid=auMCGzb5VQCQcHbN6i7C

Filen är 16 bitar 48kHz och utan "tivolisynthar".  :)
Jag har inte editerat filen m.a.p. början och slut, utan det är en ren export från Cubase.
Blir spännande att höra vad du hittar på! Lycka till!
/Asti