Kontrollrummet

Asti & MaxB - Ingen ser mig

gäst · 74 · 11432

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
MaxB har fixat en snygg flöjt i st f "tivolisyntharna"! Tack Max!
Lagom nivå?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu. Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu. Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Eko

Jag ska kanske sänka nivån en aning, den är möjligen lite för dominant nu?
/Asti


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej du, det var en rätt trevlig lyssning det här!
Det låter omisskänligt Asti men med en fransk touch denna gång  :)
Av någon anledning har jag alltid fått krypande ångestkänslor av den där franska stilen på musik.. men den klarade jag mig undan här, en fin låt, sorglig text som jag verkligen lyssnade till.
Fint ljud, bra mixat, och lagom finstämda stämmor..  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
Hej du, det var en rätt trevlig lyssning det här!
Det låter omisskänligt Asti men med en fransk touch denna gång  :)
Av någon anledning har jag alltid fått krypande ångestkänslor av den där franska stilen på musik.. men den klarade jag mig undan här, en fin låt, sorglig text som jag verkligen lyssnade till.
Fint ljud, bra mixat, och lagom finstämda stämmor..  :)


Det vill jag verkligen inte att min låt ger dig Ågren, det hoppas jag i så fall beror på andra orsaker så här en söndagsförmiddag!  :rolleyes:
Här är det mitt franska alter ego Avec som sjunger!  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej.

Lätt det bästa jag hört från dig. Ett par saker bara...

Det östeuropeiska schlageranslaget på trummorna klarar sig låten utan tror jag. Det är virvelns figur jag tycker stolpar till det i onödan.

Jobba mer med dynamiken i arret. Det blir ganska jämntjockt nu. Kanske genom att plocka bort instrument och låta det variera i fyllighet i arret?

Bra jobbat!


asti

  • Gäst
Hej.

Lätt det bästa jag hört från dig. Ett par saker bara...

Det östeuropeiska schlageranslaget på trummorna klarar sig låten utan tror jag. Det är virvelns figur jag tycker stolpar till det i onödan.

Jobba mer med dynamiken i arret. Det blir ganska jämntjockt nu. Kanske genom att plocka bort instrument och låta det variera i fyllighet i arret?

Bra jobbat!

Kan hålla med om att trummorna är lite statiska och tråkiga, men fick tyvärr inte till det bättre! Tycker det är svårt att redigera miditrummor med vispar. Får väl göra ett försök till!
Man skulle kunna sänka nivåerna i verserna något för att få mer kontrast mot refrängen...? Funderade också på att ta bort eller reducera trummorna i sticket och ev i introt för att "lugna ner" och få lite variation. Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: asti
Funderade också på att ta bort eller reducera trummorna i sticket och ev i introt för att "lugna ner" och få lite variation. Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....

Ja jag tror du kan testa lite varanter, t.ex. ändra eller ta bort trummorna i introt och sticket.

Har du lagt flöjten på ett stereospår? Den låter mer mono idag än igår, då jag spelade in den.

Jag tror att flöjten ska vara lägre i volym eller kanske ligga lägre bak i ljudbilden (blötare, lite reverb eller nån stereo widener?). Jag minns inte idag att jag spelade så mycket. Har du klippt in flöjten på flera ställen än i originalet?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Citat från: asti
Funderade också på att ta bort eller reducera trummorna i sticket och ev i introt för att "lugna ner" och få lite variation. Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....

Ja jag tror du kan testa lite varanter, t.ex. ändra eller ta bort trummorna i introt och sticket.

Har du lagt flöjten på ett stereospår? Den låter mer mono idag än igår, då jag spelade in den.

Jag tror att flöjten ska vara lägre i volym eller kanske ligga lägre bak i ljudbilden (blötare, lite reverb eller nån stereo widener?). Jag minns inte idag att jag spelade så mycket. Har du klippt in flöjten på flera ställen än i originalet?

Flöjten ligger på ett stereospår. Jag har enbart justerat nivån på några ställen. Kan ju pröva att lägga lite reverb och sänka volymen något.
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: asti
Funderade också på att ta bort eller reducera trummorna i sticket och ev i introt för att "lugna ner" och få lite variation. Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....
Ja jag tror du kan testa lite varanter, t.ex. ändra eller ta bort trummorna i introt och sticket.
Har du lagt flöjten på ett stereospår? Den låter mer mono idag än igår, då jag spelade in den.
Jag tror att flöjten ska vara lägre i volym eller kanske ligga lägre bak i ljudbilden (blötare, lite reverb eller nån stereo widener?). Jag minns inte idag att jag spelade så mycket. Har du klippt in flöjten på flera ställen än i originalet?
Flöjten ligger på ett stereospår. Jag har enbart justerat nivån på några ställen. Kan ju pröva att lägga lite reverb och sänka volymen något.
/Asti

Jag funderade sen på om du lagt på kompressor eller så. Jag har med flöjten arbetat med penan efteråt för att få olika volymnivå på flöjten...
Även en flöjtist gör ju det, både medvetet och omedvetet.
Ja lägg lite reverb och kanske sänk flöjten lite.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Citat från: asti
Funderade också på att ta bort eller reducera trummorna i sticket och ev i introt för att "lugna ner" och få lite variation. Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....
Ja jag tror du kan testa lite varanter, t.ex. ändra eller ta bort trummorna i introt och sticket.
Har du lagt flöjten på ett stereospår? Den låter mer mono idag än igår, då jag spelade in den.
Jag tror att flöjten ska vara lägre i volym eller kanske ligga lägre bak i ljudbilden (blötare, lite reverb eller nån stereo widener?). Jag minns inte idag att jag spelade så mycket. Har du klippt in flöjten på flera ställen än i originalet?
Flöjten ligger på ett stereospår. Jag har enbart justerat nivån på några ställen. Kan ju pröva att lägga lite reverb och sänka volymen något.
/Asti

Jag funderade sen på om du lagt på kompressor eller så. Jag har med flöjten arbetat med penan efteråt för att få olika volymnivå på flöjten...
Även en flöjtist gör ju det, både medvetet och omedvetet.
Ja lägg lite reverb och kanske sänk flöjten lite.

Jag har lagt compressor enbart på slutmixen. Däremot har jag som sagt höjt nivån på flöjten på vissa ställen där jag tyckte den var för svag.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bättre men det blir för mycket med flöjt, cello och stråkar som är "på" hela tiden. Blir för tjockt. Tror man får välja där eller köra turtagning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Låter bättre men det blir för mycket med flöjt, cello och stråkar som är "på" hela tiden. Blir för tjockt. Tror man får välja där eller köra turtagning.

Du har nog rätt, kan säkert ta bort en del i verserna så det låter fylligare i refrängen i stället!
Tack för tipset!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter bättre men det blir för mycket med flöjt, cello och stråkar som är "på" hela tiden. Blir för tjockt. Tror man får välja där eller köra turtagning.
Du har nog rätt, kan säkert ta bort en del i verserna så det låter fylligare i refrängen i stället!
Tack för tipset!

Helt plötsligt en bra idé alltså.  ;)

 :lol:

Jobba mer med dynamiken i arret. Det blir ganska jämntjockt nu. Kanske genom att plocka bort instrument och låta det variera i fyllighet i arret?
Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol: hihi


ja, lätt det bästa. Bra vemod och något som sätter sig fast. Skicka till p3. skulle funka hur bra som helst!

Kanske skulle må bra av lite mer jazziga vispar snarare än balkanstolpar på virvelkaggen?


hur som haver, klockrent. Sitter kvar i skallen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Låter bättre men det blir för mycket med flöjt, cello och stråkar som är "på" hela tiden. Blir för tjockt. Tror man får välja där eller köra turtagning.
Du har nog rätt, kan säkert ta bort en del i verserna så det låter fylligare i refrängen i stället!
Tack för tipset!

Helt plötsligt en bra idé alltså.  ;)

 :lol:

Jobba mer med dynamiken i arret. Det blir ganska jämntjockt nu. Kanske genom att plocka bort instrument och låta det variera i fyllighet i arret?
Vet inte om jag vill plocka bort något instrument i verserna, kanske cellon....

Detta visar tydligt min veliga Vetlanda-attityd!  :)


asti

  • Gäst
:lol: hihi


ja, lätt det bästa. Bra vemod och något som sätter sig fast. Skicka till p3. skulle funka hur bra som helst!

Kanske skulle må bra av lite mer jazziga vispar snarare än balkanstolpar på virvelkaggen?


hur som haver, klockrent. Sitter kvar i skallen!

Kan hålla med om att "balkanstolparna" kunde varit lite roligare, men det gäller samtidigt att inte förlora "drivet" i låten.
Har som jag sagt tidigare svårt för att editera i miditrummor med vispar, så jag tror inte jag kommer mycket längre med detta.
Skulle i så fall vara att testa helt andra trummor.
Hur som helst, kul att det går hem!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag upplever att flöjten ligger bättre i ljudbilden nu, inte så dominant som tidigare. Gillar låten bättre så här!  B)

Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu.
Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Imorse på väg till jobbet lyssnade jag på "Ingen ser mig" och låtsades att jag var en som spelar en riktig flöjt (andas in före varje gång flöjten spelar, andas ut under spelandet och andas in på nytt i pauser i flöjtspelet). Det fungerar, jag är säker på att den som spelar tvärflöjt klarar det utan att bli blå. Och jag kan avslöja att jag gjorde samma sak redan då jag spelade in flöjtljuden på Midi-klaviaturen.
« Senast ändrad: 19.01.2009, 12:30:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag upplever att flöjten ligger bättre i ljudbilden nu, inte så dominant som tidigare. Gillar låten bättre så här!  B)

Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu.
Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Imorse på väg till jobbet lyssnade jag på "Ingen ser mig" och låtsades att jag var en som spelar en riktig flöjt (andas in före varje gång flöjten spelar, andas ut under spelandet och andas in på nytt i pauser i flöjtspelet). Det fungerar, jag är säker på att den som spelar tvärflöjt klarar det utan att bli blå. Och jag kan avslöja att jag gjorde samma sak redan då jag spelade in flöjtljuden på Midi-klaviaturen.

Man får hoppas att ingen ser på när man åker till jobbet och spelar luftflöjt och hyperventilerar!  :D
Jag har ännu inte sänkt nivån och lagt på reverb, men det kanske inte behövs......?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag upplever att flöjten ligger bättre i ljudbilden nu, inte så dominant som tidigare. Gillar låten bättre så här!  B)

Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu.
Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Imorse på väg till jobbet lyssnade jag på "Ingen ser mig" och låtsades att jag var en som spelar en riktig flöjt (andas in före varje gång flöjten spelar, andas ut under spelandet och andas in på nytt i pauser i flöjtspelet). Det fungerar, jag är säker på att den som spelar tvärflöjt klarar det utan att bli blå. Och jag kan avslöja att jag gjorde samma sak redan då jag spelade in flöjtljuden på Midi-klaviaturen.

Man får hoppas att ingen ser på när man åker till jobbet och spelar luftflöjt och hyperventilerar!  :D
Jag har ännu inte sänkt nivån och lagt på reverb, men det kanske inte behövs......?

På väg till jobbet lyssnade jag nog på min egen mixning av låten...  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag upplever att flöjten ligger bättre i ljudbilden nu, inte så dominant som tidigare. Gillar låten bättre så här!  B)

Snyggt med flöjten och det ljudet men jag tycker det blev lite väl mycket flöjt. Jag ser en flöjtist alldeles blå i ansiktet framför mig i slutet av låten nu.
Men det kan ju vara för att jag nu lyssnade efter flöjten och där fick jag nån slags överdos då?

Imorse på väg till jobbet lyssnade jag på "Ingen ser mig" och låtsades att jag var en som spelar en riktig flöjt (andas in före varje gång flöjten spelar, andas ut under spelandet och andas in på nytt i pauser i flöjtspelet). Det fungerar, jag är säker på att den som spelar tvärflöjt klarar det utan att bli blå. Och jag kan avslöja att jag gjorde samma sak redan då jag spelade in flöjtljuden på Midi-klaviaturen.

Man får hoppas att ingen ser på när man åker till jobbet och spelar luftflöjt och hyperventilerar!  :D
Jag har ännu inte sänkt nivån och lagt på reverb, men det kanske inte behövs......?

På väg till jobbet lyssnade jag nog på min egen mixning av låten...  :huh:

Jag kan alltid testa att sänka nivån och lägga på lite reverb, det är ju kvickt gjort!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjaa prova vetja
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Tjaa prova vetja

Jag gör det och ska samtidigt se om jag kan förbättra trummorna!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Och jag som gillade "tivolisynt-slingan"!
Flöjten är ok
Tycker dock det är lite för mycket allt hela tiden
Håller med Eq och Wernis om att begränsa antalet instrument och variera i verserna för att lägga på lite mer i reffen
Upp med dragspelet
Låten är bra - reffen fastnar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Och jag som gillade "tivolisynt-slingan"!
Flöjten är ok
Tycker dock det är lite för mycket allt hela tiden
Håller med Eq och Wernis om att begränsa antalet instrument och variera i verserna för att lägga på lite mer i reffen
Upp med dragspelet
Låten är bra - reffen fastnar

Ska se om jag kan få det lite mer varierat!
/Asti

« Senast ändrad: 21.01.2009, 09:16:06 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och jag som gillade "tivolisynt-slingan"!
Flöjten är ok
Tycker dock det är lite för mycket allt hela tiden
Håller med Eq och Wernis om att begränsa antalet instrument och variera i verserna för att lägga på lite mer i reffen
Upp med dragspelet
Låten är bra - reffen fastnar
Ska se om jag kan få det lite mer varierat!
/Asti

En fin låt det här med, jobba mer med nyanser.
Och ta bort (ny version) från rubriken, alltså från fältet "Ämne". Då du lägger upp en ny version, lägg till den informationen med aktuellt datum i fältet "Beskrivning" (i första inlägget).
« Senast ändrad: 21.01.2009, 09:59:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Och jag som gillade "tivolisynt-slingan"!
Flöjten är ok
Tycker dock det är lite för mycket allt hela tiden
Håller med Eq och Wernis om att begränsa antalet instrument och variera i verserna för att lägga på lite mer i reffen
Upp med dragspelet
Låten är bra - reffen fastnar
Ska se om jag kan få det lite mer varierat!
/Asti

En fin låt det här med, jobba mer med nyanser.
Och ta bort (ny version) från rubriken, alltså från fältet "Ämne". Då du lägger upp en ny version, lägg till den informationen med aktuellt datum i fältet "Beskrivning" (i första inlägget).

OK, farbror Max! Lovar att inte göra om det!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En fin låt det här med, jobba mer med nyanser.
Och ta bort (ny version) från rubriken, alltså från fältet "Ämne". Då du lägger upp en ny version, lägg till den informationen med aktuellt datum i fältet "Beskrivning" (i första inlägget).
OK, farbror Max! Lovar att inte göra om det!  :)
Nu - nu - nu (- bump - bump - bump)  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså, det låter bra.. Men jag har lite svårt att känna "rätt" känsla för texten. Den är så sorglig så det nästan blir komik av det hela :) Snarare är väl det ett eget känslomässigt problem hos mig, än ett problem för er :D


Kommer att tänka på avrättningsscenen, med monty python. Men musiken är bra! :) Skön latino-feel, ja, inte så långt från björn eller mikael :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Alltså, det låter bra.. Men jag har lite svårt att känna "rätt" känsla för texten. Den är så sorglig så det nästan blir komik av det hela :) Snarare är väl det ett eget känslomässigt problem hos mig, än ett problem för er :D


Kommer att tänka på avrättningsscenen, med monty python. Men musiken är bra! :) Skön latino-feel, ja, inte så långt från björn eller mikael :)

Känner inte igen "Avrättningsscenen"? Hemska tanke - har jag missat nå´t från Monty Python?  :)
Måste kolla om jag hittar det på youtube! Se´n ska jag försöka få upp humöret genom att lyssna på nå´t glatt, som t.ex "March of Death"!  :D
Kul att du gillar musiken!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hahaha :) Egemtligen ingen sågning av låttexten, bara kanske jag som är på fel humör för dylik text :)

SOm jag sa i första inlägget jag skrev, har iaf musiken vuxit efter flera lyssningar, kan bli kanon det här...
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Hahaha :) Egemtligen ingen sågning av låttexten, bara kanske jag som är på fel humör för dylik text :)

SOm jag sa i första inlägget jag skrev, har iaf musiken vuxit efter flera lyssningar, kan bli kanon det här...

Tar absolut inte illa upp, är själv kritisk till många av mina texter, som har en tendens att bli lite för dystra! Vet inte varför - det bara blir så.
Har väldigt svårt för att skriva glada, euforiska texter utan att det blir tramsigt eller pretentiöst.
Min fru är kanske inte helt snett ute när hon kallar mig för Dysterkvist?  :)
Kanske kan marknadsföra mina låtar som "Asti-depressiva" och sälja mina skivor via Apoteket?  :D
Ska hur som helst göra ett försök till att få lite bättre variation i musiken, vad gäller vers kontra refräng!
Tack för lyssning  och synpunkter!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte läst några andra kommenter säger bara FY FAN VA BRA!!

"Ingen säger".... fastnar ---- iiiigh


asti

  • Gäst
Har inte läst några andra kommenter säger bara FY FAN VA BRA!!

"Ingen säger".... fastnar ---- iiiigh

Tack! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti!
Vismannen,  mannen e vis, visan man visar.....
Snygg låt på gång här, har sagt förut att det är ingen skillnad till vilken genre du sjunger, allt sitter, din röst gillas!
Några kommentarer om mixen då,
tycker det händer för mycket hela vägen, ljudbilden är lite överbelastad, sången blir lite inträngd i ett hörn lixåm.
Kolla om du kunde lätta lite på instrumenttrycket genom att plocka bort nåt stundom, allt e ju snyggt lirat men försök få en lite mer sparsam mix med koncentration på sången.
Oj va det lät gnälligt detta inlägg, men låten gillas ju och kommentaren är en Obbnäsare! :D
Snyggt jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............