Forum > Färdiga produktioner
Kontrapunkt - 50 shades of grey
Leif:
--- Citat från: Wernborg skrivet 19.10.2008, 00:49:44 ---
--- Citat från: Leif skrivet 19.10.2008, 00:35:04 ---Jag har inte reflekterat över grunge i sånguttrycket, men nu när du säger det så hör jag att du har en poäng där. Finns det något ställe i låten som upplevs som mer påklistrat?
--- Slut citat ---
Det är själva sångstilen som kan bli lite väl "stor" i brist på bättre uttryck, mer än att det är nåt specifikt ställe i låten. Att man försöker göra rösten större/basigare än den är i kombination med en seattlig dialekt/image.
Nu säger jag inte att du gör detta utan det var min egen generalisering av grungesång.
rock on....
--- Slut citat ---
Ok! :) Då förstår jag vad du syftar på. Kan själv tycka att det blir lite tråkigt när det blir alltför påklistrat. Det låter ju då mer som att sångaren (jag) försöker låta som någon annan/image och inte som sångrösten egentligen skulle låta om den var "äkta". Jag har dock inte haft dem intentionerna när jag lade sången, men ibland går det att hamna där omedvetet med. Hursomhelst, en intressant iakttagelse! :)
Leif:
Hallå på er alla igen! Här kommer en liten bump.
Nu är låten testad inför publik (vårat första liveframträdande 20 okt i Gbg). Vi valde att hoppa över guratrummandet, eftersom vi tyckte att det blev lite svårt att få det tajt när vi repade på iden. För övrigt kändes det ok med oss på varsin ak.gura och sång. Vi får helt enkelt lägga trummandet på framtiden. Kanske hitta någon som är villig att ta den biten sen.
Tack för fint stöd och feedback! Nu blir det Stockholm nästa gig. :)
/Leif
Stolle:
Låten: [mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/50%20shades%20of%20Vocoder.mp3[/mp3]
*UPPDATERING 251008* Ok, jag insåg att jag ej kan sjunga. Vad gör man då? Man ger jobbet till sin dammiga, batteridriva kompis: Microkorg. Vocodern ligger till vänster och sjunger med från sticket och framåt. Vid ett tillfälle också i sällskap med min vanliga mänskliga röst. Blev det bättre eller förstörde jag denna finstämda låt nu? Ljudmässigt så visade sig vocoderljudet svårt att få in. Man vill gärna att det skall höras men så fort man höjer det så har det en förmåga att smeta ut ljudbilden. Jag skulle vilja ha det lite tydligare utan att det låter högre. Nu ångrar jag lite att jag spelade improviserat live och inte spelade in MIDI. Nåja.. lite traditionell eq + dist kan kanske fixa det.
Emulator:
vet inte...kan inte bestämma mig om det är genialt eller korkat :D
Äsch. det tillför lite lekfullhet och nån slags annan dimension, å andra sidan gick det bra innan också.
Jag....tror att jag tycker du skall behålla det.
:)
LisaS:
Hoppsan. Plötsligt lät det spejsat och nästan Ayreon! Jag tycker att det funkar, men inte i längden. Det hade räckt med en kort, kort sekvens för att liva upp lite, men när det ligger på hela andra halvan av låten blir det för tjatigt och fånigt tycker jag, även om du skojar till det lite efter ett tag.
Nej jag tycker att du ska lägga vanliga stämmor, jag vet att du kan!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida