Forum > Färdiga produktioner

Per Rosqvist - The Mind of Women

<< < (3/7) > >>

Dividend:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 30.03.2007, 17:04:35 ---Alla gillar inte sånt här,och det är lugnt..Här har du en som gör det och förstår det geniala i dina låtar.Keep`em comin´...
Mvh
Micael

--- Slut citat ---

Micael, klart det är lugnt! JAg förstår på samma sätt att du är ett bluesgeni! Den enda jag hellre lyssnar på om jag vill lyssna på blues är Duke Ellington! (Och det säger en hel del)
Man kan ju inte gilla allt, och jag vet inte heller vem MrPhil är och vad han gillar att göra för musik. Det enda som stör mig med hans brev är att han förklarar att genomtänkta saker är ogenomtänkta. Ogenomtänkt musik gör jag bara om jag är full, och jag håller på att nyktra till och gör inte musik nu....

MrPhil:

--- Citat från: Dividend skrivet 30.03.2007, 17:01:44 ---Jag börjar med det negativa :)

--- Citat från: MrPhil skrivet 30.03.2007, 16:53:51 ---Jag måste nog vara lite mer negativ än övriga.  :mellow:

--- Slut citat ---

Ok, vi börjar:

--- Citera ---Det mesta percussiva låter ganska statiskt o ibland felplacerat i kompositionen. (inte ur takt alltså, utan konstigt arrat)
Ibland låter valet av samplingstyp ogenomtänkt, vilket får det att låta onaturligt. En del mjuka partier har forte samplingar, ibland när det kommer nån snabb slinga så är det en räcka med crescendo-samplingar som lirar.

--- Slut citat ---

forte och mjukhet är onaturligt enligt vilket regelverk?
F ö är det skitskönt med trumpeter som spelar crescendo, snabbt efter varandra! Mycket genomtänkt!  :D

--- Citera ---Jag hittar inget tema. Kanske inte är meningen heller, men det blir på nåt sätt ett stycke som pågår utan riktning eller mål. Efteråt minns jag inte hur det gick, bara ungefär hur det lät... :huh:

Tyvärr.

--- Slut citat ---

Synd att du inte hittar temat...

Dessustom synd att du inte dissar hårdare, nu blir jag ju inte ens arg  :D

--- Slut citat ---
Handlar inte om något regelverk, utan bara om vad jag tycker. ;) Och lite hur det låter i "verkligheten" när en orkester spelar. Att spela en snabb slinga på trumpet med upprepade likadana crescendo-toner låter.... sampling.
Forte kontra mjukhet blir underligt när man använder en sampling som låter fullt blås, fast man drar ner volymen på den för att man spelar något mjukt, men det är fortfarande forte-sound. Om en trumpet ska spela mjukt så blåser han ju inte på för fullt men går iväg för att höras mindre. Han spelar istället svagare. Det är här det krockar ibland tycker jag - styckets intensitet kontra valet av samplingar.

tsmalmbe:

--- Citat från: MrPhil skrivet 30.03.2007, 17:19:10 ---Handlar inte om något regelverk, utan bara om vad jag tycker. ;) Och lite hur det låter i "verkligheten" när en orkester spelar. Att spela en snabb slinga på trumpet med upprepade likadana crescendo-toner låter.... sampling.
Forte kontra mjukhet blir underligt när man använder en sampling som låter fullt blås, fast man drar ner volymen på den för att man spelar något mjukt, men det är fortfarande forte-sound. Om en trumpet ska spela mjukt så blåser han ju inte på för fullt men går iväg för att höras mindre. Han spelar istället svagare. Det är här det krockar ibland tycker jag - styckets intensitet kontra valet av samplingar.

--- Slut citat ---

MrPhil är nog i kärnan av saken här. Egentligen är beskrivningen ovan inte bara relaterad till samplingar, utan framförallt till det som vi menar när vi beskriver nånting att "det låter som MIDI". Att kunna programmera ett instrument korrekt, betyder att du bör kunna spela instrumentet i fråga - eller åtminstone känna till hur instrumentet fungerar.

Nu så tycker jag inte det var så värst störande att jag skulle ha brytt mig om att påpeka om det just i den här låten - men det är en smaksak. Beskrivningen på fenomenet är ypperligt bra i varje fall. Plus i boken för det.

MrPhil:

--- Citat från: Dividend skrivet 30.03.2007, 17:14:01 ---Man kan ju inte gilla allt, och jag vet inte heller vem MrPhil är och vad han gillar att göra för musik. Det enda som stör mig med hans brev är att han förklarar att genomtänkta saker är ogenomtänkta. Ogenomtänkt musik gör jag bara om jag är full, och jag håller på att nyktra till och gör inte musik nu....

--- Slut citat ---
Hoppla hoppla, min gode man.... :lol:

Jag sa så här: "Ibland låter valet av samplingstyp ogenomtänkt, vilket får det att låta onaturligt."

Oavsett om det är hur genomtänkt som helst så låter det inte genomtänkt. Nu när jag vet att det ÄR genomtänkt, så låter det fortfarande onaturligt o konstigt i mina öron. Det blir inte ens en ball effekt - tycker jag.

Om du bara kan ta hyllningar, ska du nog skriva det när du vill bli recenserad här - om det nu var din tanke.

Dividend:

--- Citera ---Handlar inte om något regelverk, utan bara om vad jag tycker. ;) Och lite hur det låter i "verkligheten" när en orkester spelar. Att spela en snabb slinga på trumpet med upprepade likadana crescendo-toner låter.... sampling.
--- Slut citat ---

Låt säga att jag har 12 noter i den snabba slingan? Då behöver jag 12 trumpetsektioner, för att det skall funka att de spelar snabbt och crescendo. Det onaturliga här skulle vara då att så jäkla många trumpetare vanligtvis inte ingår i orkestrar... Men det är MÖJLIGT!

--- Citera ---Forte kontra mjukhet blir underligt när man använder en sampling som låter fullt blås, fast man drar ner volymen på den för att man spelar något mjukt, men det är fortfarande forte-sound. Om en trumpet ska spela mjukt så blåser han ju inte på för fullt men går iväg för att höras mindre. Han spelar istället svagare. Det är här det krockar ibland tycker jag - styckets intensitet kontra valet av samplingar.

--- Slut citat ---

Kan du ange tidpunkt? JAg drar aldrig ner volymen, utan sätter noterna, så får cubase fixa "den mänskliga faktorn", också kallat anti-midifiering... Jag kör alltså samma volym, men sätter naturligtvis forte-samplingen till en viss volym med pluggen. Han har ALLTSÅ inte vandrat bort.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion