Forum > Färdiga produktioner

equality - Farn

<< < (4/6) > >>

karl:
dra ner allt lite i tempo och kanske starta med det som nu är mellandelen som är kalas bra...lite för hurtigt som det nu är annars kalastema.../  karl

SteveHarris:
Skulle villa ha lite gitarr i denhär, och ett rent piano istället föd dedär synth(?) ljuden och lite mera volym på ride cymbalen

MaxB:
Min känsla för sångmelodi då jag lyssnar på bagatellen är att det skulle passa med en innehållsfull text som i stort sett ligger på samma ton hela första svängen innan mellanpartiet och i nästa sväng efter mellanpartiet på en annan ton. Jag är dålig på teorin så min förklaring blir att första delen skulle texten hålla sig på D# om låten går i Cm. Andra svängen ligger texten på G.

Eller tänk på melodin till texten i "All along the watchtower" och applicera en snarlik eller mer meloton melodi med annan text i bagatellen. Jag tror på det.
"who feels that life is but a joke".

equality:
Wernborg: Kul! Tackars på förhand! Filerna kommer strax.
karl: Bra tips skall bolla lite med Wernis. Thnx!
SteveHarris: Elgura kanske? Förstått att mitt val av synthljud inte gillas i alla läger. Ridecymbalen? Ursäkta en trumdum men är det den med nitar? Tack för synp!
MaxB: Åh, All along the watchtower... Beatles hade släppt Stg pepper, Stones Beggar's Banquet (med Sympathy for the devil och Goddards underbara film om den plattas tillblivelse) och alla väntade på vad Dylan skulle komma med efter åratal av tystnad efter någon mystisk MC-olycka. Och så kommer han med John Wesley Harding! En minimalistisk för att inte säga asketisk platta med bibliska undertoner och den suverära Watchtower som Hendrix fick en hit med... där den medeltida symboliken skildrar vilket moras den enorma framgången hade försatt Dylan i.  :mellow: Am-G-F om och om igen. Tror det var den låten som fick mig att börja med barréackord faktiskt. Titellåten är j-ligt bra också. Var tvungen att få säga nåt om detta.
Vad kul att du har koll på harmonierna! Det kan nog funka att ligga kvar på samma ton där som du skriver och det var Tokai lite inne på också. Kan vara snyggt att byta ackord med samma ton i melodin, ostinato väl om skall svänga sig och svänga skall det väl göra. Fasen nu fick jag på Watchtower på hjärnan!

Härlig feedback! Tack alla!  :D

Rattlesnake:
Skönt organiskt sväng. Basen låter verkligen bra med sitt greppbrädesknarr. Pianot likaså. Trummorna låter också bra, men blir väl kanske lite enformiga i spelet.

Format och tempo då. Ja, varför inte? Jag tycker faktiskt låten är färdig så här. Den är fullt lyssningsbar som ett mellanstycke på en skiva - alla låtar behöver inte och ska inte vara fyraminuters "låtar", bagateller måste också få finnas.

Melodin associerar jag lite till "Anji". 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion