Kontrollrummet

Rack-bygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Lite idiotisk fråga, men hellre fråga än beställa fel.

Jag är på väg in i rackvärlden, och bygger ett enklare för att prova.
Är lite förvirrad över hur man fäster öronen i rackskenan enligt standard. Visst går det på många sätt med skruv o mutter, men känns bökigt att behöva fästa en mutter på baksidan med något i racket.

Nu har jag en rackskena och en rackmixer. Mixerns öron är bara hål, och rackskenan har ju stora fyrkantiga hål.

Har sett att det finns muttrar man använder och fäster i dessa hål, men ska de sitta på baksidan av skenan eller på framsidan? Undrar för att veta hur långt in jag ska sätta skenan i lådan.
T.ex en sånhär skulle de funka att fästa på skenans baksida och sen skruva igenom?

So Long
« Senast ändrad: 11.05.2008, 03:00:04 by Zyan »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På baksidan så att öronen på utrustningen ligger an mot racket. Är det riktigt tung utrustning, så finns det hyllor att skruva in i racket.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det var det jag misstänkte. Du ska ha tack för supersnabbt svar.

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det var det jag misstänkte. Du ska ha tack för supersnabbt svar.

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?

Skillnad är det säkert, men säkert inte av betydelse  :lol:


Utloggad tsmalmbe

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?

Adam Halls's grejer från t-butiken fungerar finemang, såvitt att du har AH's skruvar. Alla är tyvärr inte kompatibla med varandra. Jag har ocksp "rackmuttrar" som inte passar in i AH's skenor. COTech passar inte t.ex så jättebra i AH's skenor, utan kräver lite våld.

Kolla längden på skruvarna också, det finns olika längd. Beroende på fronten så räcker de - eller så inte. Skall du ha plastbricka kan de ofta bli tight.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skenan är en Claes Ohlsson, AH muttrar o skruvar kostar ju inget såvida man beställer något annat från t-butiken.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Finns korgmutter och skruv på clas också. Men deras skruvar har en aning stora huvuden, beror förstås på vad man ska skruva in i racket men t.ex. med DIGI002R blir det tight eftersom den har "urgröpningar" för skruvarna.

Funkar väl egentligen med vilka M6 skruvar som helst, bara längden och skallen är lagom som sagt och det finns det ju ingen garanti på även fast dom är avsedda för rackmontering. Enda skillnaden är väl priset.  ;)

Edit: Korgmutter måste ju dock vara av sitt slag..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Skenan är en Claes Ohlsson, AH muttrar o skruvar kostar ju inget såvida man beställer något annat från t-butiken.

Då köper du också muttrarna från CO.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Det var det jag misstänkte. Du ska ha tack för supersnabbt svar.

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?

Skillnaden ligger i "vingarna" man klämmer fast muttern med. Billiga varianter brukar oftare ha missbildade vingar som vägrar fästa. Men de som fungerar är typ lika bra som dyrare. Det är väl kvalitetskontrollen det hänger på som vanligt.


Utloggad tsmalmbe

Det var det jag misstänkte. Du ska ha tack för supersnabbt svar.

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?

Skillnaden ligger i "vingarna" man klämmer fast muttern med. Billiga varianter brukar oftare ha missbildade vingar som vägrar fästa. Men de som fungerar är typ lika bra som dyrare. Det är väl kvalitetskontrollen det hänger på som vanligt.

Vingarna och mutterstorleken. CO och AH är inte kompatibla, för CO's är större.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Det var det jag misstänkte. Du ska ha tack för supersnabbt svar.

Förresten, finns det något skillnad av betydelse mellan rackmuttrar? Eller funkar de 2kronors från Thomann?

Skillnaden ligger i "vingarna" man klämmer fast muttern med. Billiga varianter brukar oftare ha missbildade vingar som vägrar fästa. Men de som fungerar är typ lika bra som dyrare. Det är väl kvalitetskontrollen det hänger på som vanligt.

Vingarna och mutterstorleken. CO och AH är inte kompatibla, för CO's är större.


Jo, olika standarder finns så klart. Jag tänkte mest på skillnad mellan "fulskruv" och "finskruv".


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Här är det classe rakt igenom skenor, mutter och skruv och de funkar alldeles utmärkt tycker jag.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det blev Claes skruvar o muttrar. (nej, inte Holmerup utan Ohlson  ;) )

Nu ska jag bara få tid att bygga skiten i snickarboa, löder och skruvar gör jag gärna hemma, men inte träarbete.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det är olika tjocklek på materialet man gör skenan av. Typiskt är stål gjord i 2mm medans aluminium är 3mm.
Det är ganska besvärligt om det inte är "rätt" storlek på korgmuttern för detta. 
När man ändå är inne på rackskruvar. Använd nylonbrickor!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Byggde lite i söndags, här är resultatet av mitt första rack.



Stommen gjord av två hyllplan från ikea och en gammal aluminiumlist.


Köpte lite filtmaterial på biltema som tjejen här lindar in. Är inte lika händigt på textil som hon.

Det fäste vi med spraylim och nitar.



Sen var det bara att fästa skenor med långa M5 maksinskruvar och skruva fast mixern.




Utloggad Bo Hansén

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • Hansén Audio
base, tog upp bland det viktigaste, d.v.s. att sido-spåren på korgmuttern måste stämma med rack-skenans tjocklek.
Är skenan för tjock så hamnar inte korgmuttern på plats i skenan. (skruven får nästan inte plats)
Är skenan för tunn, så går det inte att dra fast apparaterna i skenan. (korg-mutern glappar i skenan)

En annan viktig sak att tänka på, som många missar första gången dom bygger ett rack-skåp, är att skenorna monteras för tätt ihop så apparaten inte kan röra sig i sidled. (med det spelet som finns i korg-muttern)
Innermåttet mellan sidoväggarna i rack-skåpet för 25 m.m. breda lister, skall vara 493 m.m. och då skall C-C på skenans hål hamna i mitten på apparaternas skruvhål.

--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ursäktar om jag stör hersskapet med en ytterst enkel fråga ...

Hur brett är ett 19" rack...?

funderar på att försöka bygga in stereokomponenterna i ett sånt, typ bocka lite plåtar som jag skruvar fast i aparaterna.

Tack o bock -_-
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ursäktar om jag stör hersskapet med en ytterst enkel fråga ...

Hur brett är ett 19" rack...?

funderar på att försöka bygga in stereokomponenterna i ett sånt, typ bocka lite plåtar som jag skruvar fast i aparaterna.

Tack o bock -_-
2.54x19... :)
dvs 48,26 cm
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ursäktar om jag stör hersskapet med en ytterst enkel fråga ...

Hur brett är ett 19" rack...?

funderar på att försöka bygga in stereokomponenterna i ett sånt, typ bocka lite plåtar som jag skruvar fast i aparaterna.

Tack o bock -_-
2.54x19... :)
dvs 48,26 cm

:)

så 19" betyder 19"

tänkte om det bara hette 19" fast det eg var nått annat ... typ 19 3/4 " eller nå annat satyg  ;)

tackar idf!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ursäktar om jag stör hersskapet med en ytterst enkel fråga ...

Hur brett är ett 19" rack...?

funderar på att försöka bygga in stereokomponenterna i ett sånt, typ bocka lite plåtar som jag skruvar fast i aparaterna.

Tack o bock -_-
2.54x19... :)
dvs 48,26 cm

:)

så 19" betyder 19"

tänkte om det bara hette 19" fast det eg var nått annat ... typ 19 3/4 " eller nå annat satyg  ;)

tackar idf!

Var noga med vilket mått du efterfrågar och du behöver. Du efterfrågar bara bredden på ett 19" rack.
Det finns ju ett för burkens bredd utan "öron", ett för måttet mellan skruvhålen, ett mellan "öronens" ändar, ett mellan innerväggarna för 25mm skenor (se Bo Hansén´s inlägg ovan). Jag säger inte att du har blivit felinformerad, men vill bara att du ska tänka på att det finns flera mått och jag förstod inte vilket du fråga efter.

Nu håller jag på och designar del två av två i mitt rackbygge, fortsättningen på mixern, och kommer inte våga bygga utan att ta ut en racklåda till snickerboa. Skulle inte vara kul att göra klart skiten men sen så funkar det inte när man tar det till studion.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ursäktar om jag stör hersskapet med en ytterst enkel fråga ...

Hur brett är ett 19" rack...?

funderar på att försöka bygga in stereokomponenterna i ett sånt, typ bocka lite plåtar som jag skruvar fast i aparaterna.

Tack o bock -_-
2.54x19... :)
dvs 48,26 cm

:)

så 19" betyder 19"

tänkte om det bara hette 19" fast det eg var nått annat ... typ 19 3/4 " eller nå annat satyg  ;)

tackar idf!

Var noga med vilket mått du efterfrågar och du behöver. Du efterfrågar bara bredden på ett 19" rack.
Det finns ju ett för burkens bredd utan "öron", ett för måttet mellan skruvhålen, ett mellan "öronens" ändar, ett mellan innerväggarna för 25mm skenor (se Bo Hansén´s inlägg ovan). Jag säger inte att du har blivit felinformerad, men vill bara att du ska tänka på att det finns flera mått och jag förstod inte vilket du fråga efter.

Nu håller jag på och designar del två av två i mitt rackbygge, fortsättningen på mixern, och kommer inte våga bygga utan att ta ut en racklåda till snickerboa. Skulle inte vara kul att göra klart skiten men sen så funkar det inte när man tar det till studion.

Jo, var kanske lite oklar i mina efterfrågningar...
Jag var intresserad av måtten UTAN öron.
Hur som helst så verkar det lungt nu.

Zyan : snyggt ditt mixerrack blev :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu har jag några nya funderingar.

1: Hur djupt bör ett rack vara, till en början kommer jag inte ha några djupa burkar, men vad bör vara lagom?
Jag väljer mellan 30 och 40cm. Lutar främst åt 30 med öppen bakdel som om man har något större någon gång så kan den sticka ut.

2: Vad tror ni om att ta en panelfront och fästa två brytare i den. Brytare är till strömmen, varav en är kopplad till de aktiva monitorerna och den andra till utrustningen i racket. Högtalarna slår jag alltid på sist och stänger av först. Man har en nätsladd till de båda brytarna, sen har man två fördelardosor (en från vardera brytare) avskilt från ljudkablarna under skrivbordet eller någon annan passande plats där den inte stör.


Utloggad tsmalmbe

2: Vad tror ni om att ta en panelfront och fästa två brytare i den. Brytare är till strömmen, varav en är kopplad till de aktiva monitorerna och den andra till utrustningen i racket. Högtalarna slår jag alltid på sist och stänger av först. Man har en nätsladd till de båda brytarna, sen har man två fördelardosor (en från vardera brytare) avskilt från ljudkablarna under skrivbordet eller någon annan passande plats där den inte stör.

Slöseri av utrymme som du behöver senare. Köp en separat skarvsladd (a lá COTech) med på/avslagsbrytare hellre.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
2: Vad tror ni om att ta en panelfront och fästa två brytare i den. Brytare är till strömmen, varav en är kopplad till de aktiva monitorerna och den andra till utrustningen i racket. Högtalarna slår jag alltid på sist och stänger av först. Man har en nätsladd till de båda brytarna, sen har man två fördelardosor (en från vardera brytare) avskilt från ljudkablarna under skrivbordet eller någon annan passande plats där den inte stör.

Slöseri av utrymme som du behöver senare. Köp en separat skarvsladd (a lá COTech) med på/avslagsbrytare hellre.

Jag har så nu och jag gillar det inte. Antingen är knappen svårtillgänglig eller så är det massa sladdar kopplade till den. Jag vill ha ett cleant skrivbord och så lite sladdar som möjligt synliga.


Utloggad tsmalmbe

Knoben kan ju fast vara vid uttaget i väggen? Finns ju olika modeller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Knoben kan ju fast vara vid uttaget i väggen? Finns ju olika modeller.

Är inte helt säker på vad du menar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
han menar en skarvdosa där brytaren sitter på stickproppen
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
han menar en skarvdosa där brytaren sitter på stickproppen

som sitter i väggurtaget
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ett tips till alla som bygger rack, fär att ha det stationärt i studion hemma.

Tag 19-20mm träskivor, och sätt med 19" mellan ytterkanterna, möjligen lite extra.

(6mm totalt kanske)

Sen skruvar man rackprylarna med takplåtsskruv med gummipackning (kostar ca noll spänn på biltema)

Snyggt och hållfast.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
han menar en skarvdosa där brytaren sitter på stickproppen

som sitter i väggurtaget

ja
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

han menar en skarvdosa där brytaren sitter på stickproppen

som sitter i väggurtaget

Eller på en sladdända, skilt från själva fördelaren.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
han menar en skarvdosa där brytaren sitter på stickproppen

som sitter i väggurtaget

Eller på en sladdända, skilt från själva fördelaren.


Joo..men då sitter den lite dåligt till. Kanske några brytare i en liten dosa på skrivbordet.
Jag har den nu och stänger av med foten och tillgänglighet är det jag är ute efter.

ett tips till alla som bygger rack, fär att ha det stationärt i studion hemma.

Tag 19-20mm träskivor, och sätt med 19" mellan ytterkanterna, möjligen lite extra.

(6mm totalt kanske)

Sen skruvar man rackprylarna med takplåtsskruv med gummipackning (kostar ca noll spänn på biltema)

Snyggt och hållfast.
Bra tips, tyvärr kommer jag inte anamma idén på grund av att del två ska sitta ihop med del ett och därför kör jag med samma bredd som tidigare med rackskenor.


Utloggad tsmalmbe

Joo..men då sitter den lite dåligt till.

Sladdändan med avbrytaren på bordet, själva förgreningen på golvet?

Alternativt en master/slave -fördelare, kopplat så att då du slår av monitorerna (eller fast en golvlampa), så stänger det av resten?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Snabba tips:
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38121832

Kjell o Company har fjärrströmbrytare som man sätter i väggen och fjärrkontrollen framme.

G.


Utloggad tsmalmbe

Kjell o Company har fjärrströmbrytare som man sätter i väggen och fjärrkontrollen framme.

Dessutom möjligen Blitztema och/eller IKEA.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.