Kontrollrummet

Rack-bygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snabba tips:
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38121832

Kjell o Company har fjärrströmbrytare som man sätter i väggen och fjärrkontrollen framme.

G.

Det verkar ju vara shyssta grejer!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kjell o Company har fjärrströmbrytare som man sätter i väggen och fjärrkontrollen framme.

G.

Haha. Såna har vi i studion till alla lampor, ljusslingor och annat tjafs som lyser. Helt underbart några klick på fjärrkontrollen så förvandlas en grå och trist källare till...öhh..finlandsfärja typ.. Men mysigt är det, och väldigt behändigt. Skulle aldrig orka gå och tända allt manuellt.  ^_^
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
....som ofta ger en massa störningar som går rakt in i din studioutrustning...  :rolleyes:

Det är faktiskt ganska kul att sitta med mätinstrument inkopplade hos en studioägare och se minen på honom när han slår på resp av vissa fjärrstyrningar, dimmers och lampor etc och ser effekten på störnivån...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

Kjell o Company har fjärrströmbrytare som man sätter i väggen och fjärrkontrollen framme.

Ja, det får definitivt inte vara RF-styrda fjärrkontroller, utan en sladdvariant alltså!! Flintan ha rhelt rätt (förstås) med RF-fjärrstyrda grejer - t.ex gick inte min Dell-laptop med på att ens ladda datorn då den var kopplad i en sån RF-styrd dosa (lat som jag var). Så akta er för dem.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Man får ju väga fördelar mot nackdelar..  :P

Nej, då tror jag det är värre att tunnelbanan går precis bredvid. :angry:

Single coil gitarrer har det inte lätt alltid.. Men annars har jag inte märkt av något särskilt. Dimmers och lysrör/energisparlampor och liknande vet jag stör men vad är det som gör att fjärrstyrda strömbrytare stör mer än vanliga?


Edit: Alltså jag har ingen musikutrustning i fjärrkontakterna.
« Senast ändrad: 14.05.2008, 01:31:48 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Svårt att säga vad som är orsaken. Symptomen var så att lampan som indikerar huruvida strömdelen är på eller ej fluktuerade, och datorn betedde sig som om det varit löskontakt nånstans i strömdelen. Kanske det var bara en specific modell? Poängen var inte att den skulle sprida störningar till sin omgivning, utan att den gör strömmen skitig och obrukbar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Ja, man får ju, som sagt, väga för och nackdelar - bra kvalitet på ljudet eller "Finlandsfärja"...  :lol:

Tyvärr är det nog så att sladdanslutna fjärrkontroller/dimmers etc (som använder tyristorer) kan vara minst lika stora störkällor som HF-styrda. Det beror på hur de är konstruerade. Och som vanligt kvaliten. Men den här typen av utrustning är alltid potentiella störkällor, större eller mindre men oftast större.
Om du har en vanlig strömbrytare, som du fysiskt trycker på, så bryter du direkt, mekaniskt, strömmen. Fjärrstyrda strömbrytare kan arbeta med tyristorer i stället (om du inte har en mera påkostad anläggning med riktiga kraftreläer som direktstyrs av manöverströmmen).

Hur mycket/om de stör beror som sagt på konstruktion och kvalitet mm. Men tyristorer är en välkänd störkälla. Som ett exempel:
Många moderna fläktanläggningar styrs med elektronik (tyristorer) och har störnivåer så höga att elsäkerhetsverket till och med föreskriver skärmade kraftkablar vid installationen. (Tyvärr slarvar entreprenörerna som installerar ofta med detta vilket ger en enorm stördimma i grannskapet...)

Halv OT:

Switchade nätaggregat, är ett annat exempel på prylar som oftast är rena störsändarna.

Och - det här är ett allt större och tyvärr stadigt ökande problem. Skitig kraft ställer till det för alla. Många försöker spara in på EMC-egenskaperna hos de prylar de tillverkar. Ibland kan det få absurda effekter som till exempel så mycket störningar att de stör ut den egna apparaten till och med - som till exempel är/var fallet med en rad TV-apparater som hade så dåliga nätaggregat, sett just ur det här perspektivet, så de störde ut den egna apparaten, i det här fallet bilden...   :wacko:

Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hmm, ok då förstår jag lite bättre. Jag var naiv nog att tro att de trådlösa brytarna hade nån form av enkla relän i sig men det är ju budgetgrejer så det har dom nog inte kostat på sig.. Ska testa lite få se om jag märker av några störningar.
http://soundcloud.com/samsas-violin