Kontrollrummet

Trådlöst för två mickar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hej alla live erfarna!

Ett par kompisar som kör trubadurstuket ute ganska mycket har fått för sig att de vill röra sig lite mer o jagar nu ett trådlöst system med två mickar o kanske möjlighet att koppla in nåt instrument också.

 

Nån som vet nåt bra system som funkar bra både mickar o det trådlösa? Och framförallt tvärtom - vad funkar mindre bra enl er erfarenhet?

Tanken är att de ska försöka komma över nåt begagnat helst.

Tips, varningar, råd o rena erbjudanden välkomna! :)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag har goda erfarenheter av Shure och Mipro. Sen finns det ju asbilliga OEM-system från Tex Omnitronic, JJ labs etc som faktiskt också funkar ok användarmässigt, till dess att något går sönder. De tycks inte tåla lika mycket stryk som de dyrare grejorna. Kanske bäst att satsa på ett set med fyra mikar i så fall, så man har två i reserv om nåt skulle knasa.


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Många billiga varianter låter inte alls kul och rundar väldigt lätt men sen finns det som alltid undantag. UASL säljer ut Shure system med 2 beta58 handmickar för 16K, kolla runt med lite PA frimor om de har något att sälja, många av dem byter upp sig till det senaste och säljer då av saker som ändå funkar bra. Mipro:s trådlösa överföring tycker jag är bra men de mikrofoner jag testat har lämnat en del kvar att önska. De skryter med att de inte är rundgånskänsliga men det innebär även att du hela tiden måste ha mikrofonen mot läpparna för att den ska låta någorlunda bra. Sladd är billigare och låter bättre om man inte måste ha trådlöst...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Sladd är billigare och låter bättre om man inte måste ha trådlöst...
Jo, jag kom också med argumentet "ni sitter ju ändå bara still på varsinn barstol"... men de har nu fått för sig att vilja röra sig lite. O sångaren tycker att han trasslar in sig...  :rolleyes:
Hittills har jag hittat dessa alt till det tips de fick från musikbutiken (vilket var EV)
http://www.thomann.de/se/search.html?gk=miwihh&kf=on&oa=pra&pc=show&chk75910=on&chk70592=on&chk75912=on&chk80937=on

AKG känns ju alltid gediget, men finns det anledning till oro här?
« Senast ändrad: 24.04.2008, 16:24:43 by MrPhil »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Den här är den enda jag har erfarenhet, hade även en sm57 sladdinkopplad på en "duett" och trådlösa 58:an regera. (Jag spela klaviatur med medhörning så det var ganska lätthört).

Vet inte din budget, men har man råd så är det ett förträffligt val.

http://www.thomann.de/se/shure_pgx_2_beta58_t1.htm

Hur har du tänkt med att koppla in instrument??


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur har du tänkt med att koppla in instrument??
Det får isf anses som en trevlig bonus.


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Shure's pg serie tycker jag inte alls låter kul, en sladdbunden b58a låter väldigt mycke bättre. UHF-r däremot låter snuskigt bra, särsklit med ksm9 kapseln men då börjar det bli en väldans massa pengar. Akg har jag aldrig provat men har hört att de ska va ok, ett annat alternativ är ju sennhiezer som är välkänt bra, det härhttp://www.thomann.de/se/sennheiser_ew135g2_wirelesssystem.htm skulle kanske kunna vara något, har använt de som är steget dyrare och de låter helt ok! Och det använder sig av vanliga AA batterier istället för svindyra 9v...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tack Kempor!
Har också hört att sennheiser är ett bra val.
Främsta invändningen om jag förstår rätt mot Shure PG är själva SM58-micken?